Zaskakujem, podobne ako zaskakovali včera (11. 1.) na koncerte v Hamburgu tenorista Pavol Bršlík za Jonasa Kaufmanna a sopranistka Hanna-Elisabeth Müllerová za Camillu Tilling. Keď ma pán šéfredaktor Opera Slovakia Vongrej požiadal napísať o otvorení novej kultúrnej ustanovizne, Elbphilharmonie Hamburg, program v televízii už bežal. Dohodnutý kolega, ktorý mal o udalosti referovať, ochorel. Tak sa dostávam k tomu, aby som popísala to, čo snáď takmer každý z nás videl a zažil, pretože šlo o jedinečnú udalosť hudobnej obce na celej zemeguli.
Po desiatich rokoch stavebných prác, po škandáloch, po explózii sumy z pôvodných 77 miliónov na 789 miliónov eur bola 11. januára 2017 šťastne otvorená jedna z najpozoruhodnejších budov nášho času – Elbphilharmonie Hamburg. Jedná sa predovšetkým o sídlo a koncertnú činnosť symfonického telesa NDR Elbphilharmonie Orchester, ktorého šéfdirigentom je Thomas Hengelbrock. Ťažkostí a problémov bolo počas stavebnej fázy toľko, že už nikto nedúfal vo vyriešenie. O to radostnejšie prebehol slávnostný večer, ktorý prítomných vysokopostavených hostí – a nás ostatných pri live prenose – pozval na zaujímavú cestu počúvania hudby od renesancie po súčasnosť.
V úvode tohto výnimočného otváracieho koncertu zazneli skladby Ludwiga van Beethovena, Felixa Mendelssohna Bartholdyho a Johannesa Brahmsa. V tejto oficiálnej časti programu vystúpili so svojimi príhovormi primátor Hamburgu Olaf Scholz, nemecký spolkový prezident Joachim Gauck, architekt Jacques Herzog a generálny intendant Elbphilharmonie Hamburg Christoph Lieben-Seutter.

Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017,
Joachim Gauck, nemecký spolkový prezident,
foto: Michael Zapf
Program koncertu zostavil dirigent večera Thomas Hengelbrock, pričom sa snažil vyjsť z toho, čo mu ponúkla nová koncertná sieň. V 110 metrov vysokej budove na ostrovčeku Labe v centre Hamburgu vznikol monument, ktorý možno niekomu pripomína ostrovný chrám San Giorgio v Benátkach. Leskne sa svojimi 1096 sklenými elementami, frapuje pohľadmi z lodí i zo sucha. V ňom ukryl architekt Gérard Herzog priestrannú a nádhernú, takmer dych vyrážajúcu koncertnú sieň: pódium je umiestnené uprostred, obklopuje ho 2100 miest akoby zasadených do ramien vinohradu tak, že od dirigenta nie je žiadne vzdialené viac ako 30 metrov. V tých ramenách je okrem sedadiel toľko priestoru, že je na nich možné umiestniť malé ansámbly. Túto možnosť využil dirigent Hengelbrock. Tri mesiace pred včerajším otvorením vypracoval konečný program otvorenia, do ktorého okrem veľkého symfonického orchestra zasadil i sólistov a súbory komorného obsadenia, a ktorý bol do momentu zaznenia úplným tajomstvom. Dramaturgicky pripravil program tak, že otvárací koncert sa stal triumfom umenia a kreativity.

Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017,
Thomas Hengelbrock, NDR Elbphilharmonie Orchester,
foto: Michael Zapf
V prvej časti koncertu zazneli attacca, teda aj bez potlesku publika, diela Benjamina Brittena, Henriho Dutilleuxa, Emilia de’ Cavalieriho, Bernda Aloisa Zimmermanna, Jacoba Praetoria, Rolfa Liebermanna, Giulio Cacciniho a Oliviera Messiaena. Pod jedným nádherným oblúkom znel tak sólový hoboj Kaleva Kuljusza z jedného ramena siene, sólo kontratenoristu Philippa Jarousského z inej časti sály, priestorom nesúce sa moteto v podaní Ensemble Praetorius zasa z iného rohu, medzitým znel zasa symfonický nápor z hlavného pódia. Tá štýlovo, druhovo i čo do interpretov rôznorodá hudba znela tak, ako by bola bývala vytvorená pre túto príležitosť v jednej majstrovskej dielni. Bola umeleckým dielom znejúcim pod zvukovou klenbou v novom architektonickom skvoste na Labe. K nemu patrí nepochybne aj optimálna akustika siene. Pod ňu sa podpísal jeden z najlepších akustikov sveta, Japonec Yasuhisa Toyota. Pre Elbphilharmonie vytvoril takzvanú „bielu kožu“, pozostávajúci z 10 000 individuálne vyrobených sadrových platničiek rôznych foriem, veľkostí, váhy a povrchu. Tie, spolu s obrovským visiacim „reflektorom“, medzičasom zaradili novú koncertnú sieň v Hamburgu k najlepším akustickým sieňam v svetovom meradle.
Pod touto zvukovou klenbou zaznela po prestávke i predohra z Wagnerovho Parsifala a v zápätí, znova attacca, nechal pod ňou zatajiť dych Pavol Bršlík. Bol prvým interpretom novinky popredného súčasného nemeckého skladateľa Wolfganga Rihma. Rihmove dielo Reminiszenz, Triptychon und Spruch in Memoriam Hans Henny Jahnn, vzniklo pri príležitosti otvorenia Elbphilharmonie. V centre diela stojí krátka pasáž z nedokončenej románovej trilógie spisovateľa a výrobcu organov, Hamburgčana Jahnna – skladateľ využil vo svojom novom diele i nový organ siene. Text i hudba oscilujú okolo stretnutia sa so smrťou. Bršlík poskytol dielu všetku obsahovú váhu, citlivo a priam pietne stvárňoval slovo za slovom, úsek za úsekom, hudobnej novinke dal punc dramatickej jedinečnosti. Jeho interpretácia vzbudzovala aj v domácom prostredí, pri televízore, dojem, že svojím stvárnením vyvolal v sieni napätie, v ktorom by bolo možné počuť i spadnutý špendlík.
Na nadšený potlesk za túto premiéru si musel Bršlík počkať, po poslednom tóne Rihmovej skladby nasledovala – znova attacca – „Óda na radosť“ z Beethovenovej Deviatej symfónie. Tu Bršlík exceloval znova v rámci vokálneho kvarteta, jeho výbornými partnermi boli Hanna-Elisabeth Müllerová, soprán, Wiebke Lehmkuhlová, mezzosoprán a Bryn Terfel, basbarytón. Tempovo exponovaný Beethoven bol v istom zmysle závideniahodný.

Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017,
Hanna-Elisabeth Müller, Wiebke Lehmkuhl, Thomas Hengelbrock, Pavol Bršlík, Bryn Terfel,
NDR Elbphilharmonie Orchester, NDR Chor, Chor des Bayerischen Rundfunks,
foto: Michael Zapf
Naraz mi bolo akosi prianím patriť k tým zainteresovaným na pódiu a spievať s nimi „objímte sa milióny“ – hlavne pri tejto jedinečnej a slávnostnej príležitosti, ale snáď hlavne v tom dnešnom pohnutom svete. Budova Elbphilharmonie takmer pláva na vode, evokuje loď snov, pri jej slávnostnom otvorení sa impulzy tónov prenášali do svetiel a farieb na fasádu, úžas z iluminácie nemal konca… Fascinujúci nový objekt je prístupný každému, s návštevou koncertov to už také jednoduché nie je. Koncerty prvej sezóny sú takmer vypredané… Ale zviesť sa 82 metrov dlhými pohyblivými schodami na otvorené priestranstvo vo výške 37 metrov a rozhliadnuť sa po jednom z najpulzujúcejších miest Európy, je iste tiež hodné zážitku…
Autor: Agata Schindler
záznam koncertu si môžete pozrieť TU…
Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg
11. januára 2017
Dirigent: Thomas Hengelbrock
Hanna-Elisabeth Müller (soprán)
Wiebke Lehmkuhl (mezzosoprán)
Philippe Jaroussky (kontratenor)
Pavol Bršlík (tenor)
Bryn Terfel (basbarytón)
NDR Elbphilharmonie Orchester
Zbor Bavorského rozhlasu
Zbor Severonemeckého rozhlasu
úvodná časť podujatia
Ludwig van Beethoven: Ouvertüre zu Die Geschöpfe des Prometheus op. 43
príhovor primátora Hamburgu Olafa Scholza
príhovor nemeckého spolkového prezidenta Joachima Gaucka
Felix Mendelssohn Bartholdy: Ouvertüre zu Ruy Blas op. 95
príhovor architekta Jacquesa Herzoga
príhovor Christopha Lieben-Seuttera, generálneho intendanta Elbphilharmonie Hamburg
Johannes Brahms: Sinfonie Nr. 2 D-Dur op. 73 / IV. Allegro con spirito
prestávka
program koncertu
Benjamin Britten: Pan aus: Sechs Metamorphosen nach Ovid, op. 49
Henri Dutilleux: Appels – Echos – Prismes aus: Mystère de l’Instant
Emilio de‘ Cavalieri / Antonio Archilei: Dalle più alte sfere aus: La Pellegrina
Bernd Alois Zimmermann: Photoptosis / Prélude für großes Orchester
Jacob Praetorius: Quam pulchra es
Rolf Liebermann: Furioso
Giulio Caccini: Amarilli mia bella aus: Le nuove musiche
Olivier Messiaen: 10. Satz: Finale aus: Turangalîla-Sinfonie
prestávka
Richard Wagner: Vorspiel zu Parsifal
Wolfgang Rihm: Reminiszenz. Triptychon und Spruch in memoriam Hans Henny Jahnn
(svetová premiéra diela)
Ludwig van Beethoven: 4. Satz: Presto
Schlusschor über Schillers Ode An die Freude aus: Sinfonie Nr. 9 d-Moll op. 125
fotogaléria
- Elbphilharmonie Hamburg, veľká sála, foto: Michael Zapf
- Elbphilharmonie Hamburg, veľká sála, foto: Iwan Baan
- Elbphilharmonie Hamburg, foto: Thies Raetzke
- Elbphilharmonie Hamburg, foto: Thies Raetzke
- Elbphilharmonie Hamburg, foto: Thies Raetzke
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, záverečná klaňačka, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Olaf Scholz, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Joachim Gauck, nemecký spolkový prezident, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Jacques Herzog, architekt Herzog & de Meuron, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Christoph Lieben-Seutter, generálny intendant Elbphilharmonie Hamburg, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Thomas Hengelbrock, NDR Elbphilharmonie Orchester, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2016, Pavol Bršlík, foto: ps OS
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Hanna-Elisabeth Müller, Wiebke Lehmkuhl, Thomas Hengelbrock, Pavol Bršlík, Bryn Terfel, NDR Elbphilharmonie Orchester, NDR Chor, Chor des Bayerischen Rundfunks, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Ensemble Praetorius foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Thomas Hengelbrock, NDR Elbphilharmonie Orchester, foto: Michael Zapf
- Otvárací koncert Elbphilharmonie Hamburg, 2017, Thomas Hengelbrock, Hanna-Elisabeth Müller, Wiebke Lehmkuhl, Pavol Bršlík, Bryn Terfel, NDR Elbphilharmonie Orchester, foto: Michael Zapf
video