Festival Janáček Brno má za sebou náročný 7. ročník ovplyvnený koronakrízou

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Tohtoročný medzinárodný operný a hudobný festival Janáček Brno, ktorý sa konal 28. septembra až 16. októbra 2020, sa napriek tomu, že jeho priebeh ovplyvnila druhá vlna pandémie koronavírusu, organizátorom podarilo doviesť do úspešného finále. Jeho program sa niesol v znamení umeleckej vravy na prelome 19. a 20. storočia a hľadania nových ciest v hudobnom výraze operných a inštrumentálnych diel.

Hlavným usporiadateľom festivalu Janáček Brno je Národní divadlo Brno. Prebieha ako bienále, a ako jediný na svete prezentuje Leoša Janáčka priamo v miestach, v ktorých pôsobil, žil a tvoril.

Počas svojich doterajších siedmich ročníkov sa na ňom predstavilo množstvo renomovaných inscenačných tvorcov ako napríklad Robert Carsen, Ivo van Hove, David Pountney, Kornél Mundruczó, Robert Wilson, Calixto Bieito, Harry Kupfer, Peter Konwitschny, David Radok, Alvis Hermanis, Jiří Heřman, Jiří Nekvasil či Jiří Kylián. Na jeho príprave sa doteraz podieľalo aj viacero dirigentov ako napríklad Jakub Hrůša, Tomáš Netopil, Tomáš Hanus či Marko Ivanović, ako aj množstvo umelcov či umeleckých súborov, medzi nimi i zo Slovenska.

Koncert orchestra Janáčkovej opery, Festival Janáček Brno, 2020, foto: Marek Olbrzymek

Punc medzinárodnosti festivalu dodalo aj prestížne ocenenie The International Opera Awards, a to za najlepší festival roku 2018, kedy si prvenstvo obhájil v konkurencii ďalších piatich nominovaných festivalov. Janáček Brno získal toto ocenenie ako prvý v Českej republike. Medzinárodnému povedomiu festivalu prispela nielen kvalita programu ako základný predpoklad úspechu, ale od roku 2014 aj inovácia marketingovej kampane s podporou Regionálneho operačného programu Juhovýchod ako projekt spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie.

Program 7. ročníka opäť lákal na pozoruhodné produkcie a zvučné mená inscenátorov či interpretov. Celosvetová pandémia koronavírusu však medzinárodnému festivalu narušila viacero plánov.

,,Podarilo sa zachovať, či už úpravou programu alebo novými dátumami koncertov, väčšinu festivalových akcií. Je jasné, že celková situácia s opatreniami súvisiacimi s obmedzením šírenia COVID-19 festival Janáček Brno silno zasiahla, a to i koncertný program, keďže nejeden bol postavený na vokálnej zložke. Napriek tomu sa dramaturgia upravila tak, aby bola stále príťažlivá a zaujímavá a zostala v kontexte pôvodnej koncepcie programu festivalu.“ uviedla Adéla Biravská z tlačového oddelenia festivalu.

Pietny akt pri hrobe Leoša Janáčka, Festival Janáček Brno, 2020, foto: Marek Olbrzymek

Z pôvodne plánovaných predstavení festivalového programu sa vzhľadom k pandemickej situácii vo svete neuskutočnili premiéry dvoch inscenácií Janáčkových opier, ktoré mali následne zavítať do Brna – Jej pastorkyňa v réžii Armina Petrasa (Divadlo Brémy) a Jej pastorkyňa v réžii Clause Gutha (Kráľovská opera Covent Garden Londýn). „Za obe produkcie sa nám podarilo získať adekvátnu náhradu.“ uviedol Jiří Heřman, umelecký šéf Janáčkovej opery NdB.

Brémsku Její pastorkyni v programe nahradila inscenácia Divadla F. X. Šaldy Liberec Príhody lišky Bystroušky v hudobnom naštudovaní šéfa opery Martina Doubravského a v réžii Lindy Keprtovej. Za londýnsku inscenáciu v Brne uviedli Jej pastorkyňu (produkcia Nd Brno) pod taktovkou šéfdirigenta Marka Ivanovića a v réžii Martina Glasera, riaditeľa NdB, ktorý zároveň dodal: „Máme veľkú radosť, že sa pre tieto dve špeciálne festivalové predstavenia podarilo získať pre rolu Kostelničky svetovú opernú hviezdu Karitu Mattilu, ktorá mala v tejto role pôvodne vystúpiť v londýnskej produkcii.“ V inscenácii účinkoval aj slovenský tenorista Peter Berger, choreografom bol náš Mário Radačovský.

L. Janáček: Jej pastorkyňa, Nd Brno, Festival Janáček Brno, 2020, Pavla Vykopalová (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička), foto: Marek Olbrzymek

Uvedenie opery Grécke pašie Bohuslava Martinů v produkcii Janáčkovej opery NdB v hudobnom naštudovaní Roberta Kružíka a réžii Jiřího Heřmana, spolu s ďalšími plánovanými festivalovými koncertmi, ktoré kvôli nepriaznivej pandemickej situácii nezazneli, organizátori presunuli na neskorší termín.

Festival otvorila očakávaná premiéra Janáčkovej opery Osud v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta NdB Marka Ivanovića a v réžii renomovaného Kanaďana Roberta Carsena, ktorý bol zároveň aj členom čestnej rady festivalu. Inscenácia vznikla so súborom Janáčkovej opery NdB priamo pre festival. Predstavenie 29. septembra 2020 organizátori venovali poprednej opernej speváčke a herečke Sone Červenej k jej významnému životnému jubileu, a bolo spojené s osobnou gratuláciou umelkyni.

L. Janáček: Osud, ND Brno, Festival Janáček Brno, 2020, Alžběta Poláčková (Míla), Natascha Petrinsky (Matka Mílina), foto: Marek Olbrzymek
Soňa Červená a zástupcovia ND Brno, Festival Janáček Brno, 2020, foto: Marek Olbrzymek

Ďalším festivalovým predstavením bolo inscenačné spracovanie piesňového cyklu Zápisník zmizelého, ktorý sa vďaka svojej epickej výstavbe občas objaví aj na opernom javisku a v rôznych podobách sa stal už tradičnou súčasťou janáčkovského festivalu. Tento raz v Brne zaznel v podaní slovenského tenoristu Pavla Bršlíka, ktorý sa v Brne predstavil po prvýkrát a českej mezzosopranistky Štěpánky Pučálkovej s klavírnym sprievodom Róberta Pechanca. Spoluúčinkovali sólistky súboru Janáčkovej opery Národného divadla Brno.

Dielo zinscenovali podľa režijných poznámok Leoša Janáčka v notovom zápise kompozície a v premiére ho uviedli 1. októbra 2020 v Mozartovej sále divadla Reduta. Predstavenie bolo zároveň odvysielané online.

L. Janáček: Zápisník zmizelého, Festival Janáček Brno, 2020, Pavol Bršlík, Štěpánka Pučálková, foto: Marek Olbrzymek

Do Brna mal zavítať aj súbor Maďarskej štátnej opery Budapešť, na programe 10. októbra mala byť Salome od Richarda Straussa pod taktovkou dirigenta Balázsa Kocsára v réžii Zoltána Rátótiho. Produkciu, ktorá sa nemohla kvôli vládnym opatreniam odohrať, nahradil koncert orchestra Janáčkovej opery NdB.

Z koncertov si návštevníci festivalu mohli vypočuť klavírne recitály Jana Jiraského či Jana Bartoša. V Brne sa predstavili aj Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra, Pavel Haas Quartet či Filharmónia Brno, ktorá nevystúpila s pôvodne ohláseným zborom Janáčkovej opery, kvôli novým nariadeniam vlády, kedy už boli zakázané produkcie so spevom. Program koncertu organizátori upravili.

Samostatná zborová tvorba na festivale zaznela v podaní Arnold Schoenberg Chor z Rakúska (zbormajster Erwin Ortner), ktorý patrí medzi najuznávanejšie zborové telesá súčasnosti. V ich interpretácii zazneli diela Schönberga, Pärta, Suka, Davida či Brahmsa. Pôvodne ohlásený koncert Pražského filharmonického zboru organizátori presunuli na neskorší termín.

Arnold Schoenberg Chor, Festival Janáček Brno, 2020, Pavol Bršlík, foto: Marek Olbrzymek

Pred vybranými produkciami boli organizované dramaturgické úvody, na ktorých sa divákom prihovorili Patricie Částková a Jiří Zahrádka. Príležitosť predstaviť sa dostali prostredníctvom hudobných produkcií aj mladí umelci – poslucháči Hudobnej fakulty Janáčkovej akadémie múzických umení či študenti Konzervatória Brno. Nechýbal ani pietny akt pri hrobe Leoša Janáčka. Z ďalších uskutočnených sprievodných podujatí spomeňme napríklad výstavu k opere Osud vo foyeri Janáčkovho divadla či otvorenie novej expozície v Pamätníku Leoša Janáčka.

Situácia sa počas trvania festivalu stávala kvôli pandémii koronavírusu čoraz náročnejšou. Od 5. októbra pribudli ďalšie vládne opatrenia, no festival s upraveným programom aj napriek tomu pokračoval. Ďalšia zmena nastala v poslednom týždni festivalu, od 12. 10., v ktorom sa museli obmedziť všetky akcie pre publikum v sálach, avšak program plánovaných koncertov organizátori operatívne uviedli prostredníctvom živých streamov doplnených o záznamy významných akcií z predchádzajúcich ročníkov.

Záver 7. ročníka festivalu Janáček Brno patril Bamberským symfonikom pod taktovkou svojho šéfdirigenta, medzinárodne etablovaného českého umelca Jakuba Hrůšu. Aj tento koncert prebehol prostredníctvom live streamu. Prenášal sa z koncertnej siene starobylého nemeckého mesta Bamberg prostredníctvom webu festivalu Janáček Brno a Bamberských symfonikov. „Som šťastný, že navzdor nepriaznivej situácie sa nám podarilo zorganizovať virtuálny živý streaming bez zmeny programu.“ uviedol dirigent Jakub Hrůša.

Jakub Hrůša, Bamberskí symfonici, Festival Janáček Brno, 2020, screen: internet

,,Z webových stránok festivalu sa v tomto ročníku stala veľmi silná platforma. Festivalový web www.janacek-brno.cz zaznamenal viac ako 100 000 návštevníkov z viac ako stovky rôznych štátov. Live streamy festivalu sledovali diváci z Austrálie, Belgicka, Kanady, Dánska, Francúzska, Nemecka, Mexika, Talianska, Maďarska, Japonska, Holandska, Ruska, Južnej Kórey, Španielska, Švajčiarska, Veľkej Británie, USA, Poľska, Slovenska a ďalších krajín.“ uviedla Adéla Biravská.

Niektoré z produkcii festivalu Janáček Brno 2020, ktoré nemohli zaznieť v pôvodnom termíne (medzi nimi aj piesňový recitál Pavla Bršlíka, klavír Róbert Pechanec) organizátori uvedú v náhradných termínoch (zatiaľ nie sú známe) podľa vývoja situácie. Ich zoznam je k dispozícii na webstránke festivalu.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku