Festival Konvergencie prostredníctvom Brahmsovej hudby podporí ukrajinských hudobníkov

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Vo filmovej klasike Goodbye Again! z roku 1961, ktorá vznikla podľa románu Françoise Saganovej Aimez-vous Brahms? (Máte rada Brahmsa?) sa Anthony Perkins snaží zapôsobiť na Ingrid Bergmanovú tým, že ju pozve na koncert Brahmsovej hudby. Nie náhodou. Brahmsova hudba je povznášajúca, krásna, ušľachtilá a múdra. Festival Konvergencie vás pozýva na Brahmsa, aby ste si v týchto dňoch plných smútku a napätia aspoň na chvíľu uvoľnili svoju myseľ, lebo len tak dokážeme odolávať náročným situáciám. A ak máte vo svojej blízkosti niekoho z Ukrajiny, vezmite ho tiež. Od 21. – 27. marca budú Konvergencie pomáhať prostredníctvom Brahmsovej hudby. Časť zo vstupného bude venovaná pomoci ukrajinským umelcom.

„V živote nie je nič, čo by sa dalo dodatočne zmeniť, nič, kde by človeku pomohla sebaľútosť, v živote treba pokračovať so vztýčenou hlavou.“ Johannes Brahms

(PR článok, Konvergencie)

Vo štvrtok ráno 24. februára sa svet 21. storočia zmenil. Už nikdy nebude taký, akým bol. Hudba Johannesa Brahmsa bude znieť v atmosfére neistoty z nového usporiadania sveta,“ hovorí riaditeľ festivalu Konvergencie Jozef Lupták a dodáva: „Hudba lieči a pomáha prekonať krízové situácie – o tom sme sa presvedčili už mnohokrát a najmä počas pandémie. Naše improvizované online hudobné pozdravy z obývačiek posilňovali mnohých ľudí a nás spolu s nimi. Posledné týždne sme sa začali ticho a opatrne tešiť na ukončenie obmedzení, na obnovenie desiatok a stoviek zrušených koncertov. No skôr, ako sme mohli túto radosť prejaviť, prišla hrôza a zlo z Kremľa. Nedokážeme hrať a tešiť sa z hudby Brahmsa bez toho, aby sme si na každom koncerte nepripomenuli ťažko skúšaných ukrajinských ľudí.“

Johannes Brahms (1833 – 1897), zdroj: internet

Festival Konvergencie sa pôvodne chcel venovať iba hudbe Brahmsa. Avšak kvôli udalostiam, ktoré sa udiali za ostatné dni, upravil svoj program, a tak okrem Brahmsa zaznie každý festivalový deň aj hudba ukrajinských skladateľov (Valentyn Silvestrov, Myroslav Skoryk, Valentin Bibik). Okrem toho, Eva Šušková prečíta ukážky z tvorby poetky Ljubov Jakymčuk a Robert Roth zas z diel spisovateľov Ostapa Slyvynského a Serhija Žadana.

Festival Konvergencie venuje z predaja vstupného ukrajinským hudobníkom presnú polovicu. Podľa Jozefa Luptáka „je to len kvapka v mori. Veríme, že jedna z mnohých, ktoré v spoločnom ‚konvergovaní‘ môžu pomôcť zachrániť krehký svet, v ktorom žijeme.

Hudba, ktorá pretrvala

Johannes Brahms patrí k najvplyvnejším skladateľom 19. storočia. Rodák z Hamburgu vytvoril okrem opery výnimočné diela vo všetkých hudobných žánroch: v orchestrálnej, komornej i klavírnej hudbe. Zanechal tiež oratoriálne a zborové skladby a skomponoval veľké množstvo piesní. Bol jánusovským skladateľom dvoch tvárí. Vo svojej tvorbe sa inšpiroval minulosťou, zároveň však hľadel vpred. Využíval klasické formy, no duchom ostal romantikom. V pôsobivej syntéze spojil beethovenovskú dramatickosť, schubertovskú lyriku, lásku k nemeckej ľudovej piesni a kontrapunktické majstrovstvo.

Jozef Lupták, Konvergencie 2021, foto: Jarmila Uhlíková

Hoci dobové hudobnícke kruhy hlásali neraz opak, Johannes Brahms bol výsostne modernou osobnosťou svojej doby. Veril, že akýkoľvek pokrok v hudbe je možný len na základe hlbokého poznania minulosti. Jeho cieľom bolo vytvoriť hudbu, ktorá pretrvá, ktorá vydrží test času. Podľa riaditeľa festivalu Konvergencie, Jozefa Luptáka „jeho komorná hudba patrí medzi to najlepšie, čo v európskej tradícii máme. Ovplyvnil celé generácie skladateľov i interpretov.

Brahms pochádzal z rodiny hamburského hudobníka pôsobiaceho v tanečných kapelách. Ako dieťa hrával na klavíri v prístavných krčmách. Vtedy by si málokto pomyslel, že človek z nižšej strednej triedy sa jedného dňa stane jedným z najslávnejších európskych skladateľov. Pred osudom zázračného dieťaťa živiaceho rodinu ho našťastie zachránili učitelia, ktorí rozpoznali výnimočný talent. Avšak cesta k úspechu bola vydláždená Brahmsovou tvrdou prácou.

Podľa neho, skutočným zdokonaľovaním jedného diela človek získa a naučí sa viac, než keby neustále začínal písať nové diela, ktoré napokon nedokončí. Brahms neustále zápasil o dokonalosť. S čím nebol spokojný, to zničil. Tvrdil, že nie je ťažké komponovať, no mimoriadne náročné je vzdať sa zbytočných nôt. Jeho základným životným mottom bol symbol F-A-E (frei, aber einsam – slobodný, ale osamelý). Nikdy sa neoženil. Jeho vzťah k ženám bol komplikovaný, poznačený obavou viazať sa. Brahmsovým svetom sa stala hudba.

Sedem dní s Brahmsom

Počas jarnej edície festivalu Konvergencie sa 21. – 27. marca 2022 stretnú v Bratislave renomovaní slovenskí i zahraniční umelci, aby v Primaciálnom paláci a v Moyzesovej sieni spoločne uviedli Brahmsove diela. Festival otvorí posledná zo skladateľových husľových sonát, dielo plné nepokoja, vzrušenia, ale aj vrúcnej lyriky. Husľová sonáta č. 3 zaznie v interpretácii charizmatického huslistu Milana Paľu a klaviristu Ladislava Fančoviča, ktorí v roku 2014 nahrali ako prví slovenskí umelci komplet Brahmsových husľových sonát.

Na koncerte zaznie aj posledné Sláčikové kvarteto č. 3 v interpretácii britského súboru Navarra Quartet. Od roku 2002, kedy vznikol, si teleso získalo renomé jedného z najdynamickejších a najpoetickejších sláčikových kvartet dneška. Vďaka umeniu Navarra Quartet spozná festivalové publikum kompletnú Brahmsovu kvartetovú tvorbu (op. 51).

Navarra Quartet, zdroj foto: Konvergencie

Komorná hudba sprevádzala Johannesa Brahmsa od začiatku jeho hudobnej kariéry až po dvojicu nádherných klarinetových sonát z roku 1894. Na festivale Konvergencie si ich budete môcť vypočuť v naštudovaní popredných slovenských umelcov, klarinetistov Ronalda ŠebestuBranislava Dugoviča.

V naštudovaní medzinárodnej zostavy hudobníkov: kanadskej hráčky na lesnom rohu, členky Slovenskej filharmónie Carlie Brooke Bigelow, prvého huslistu Navarra Quartet Benjamina Marquisa Gilmora a klaviristu Petra Pažického zaznie na Slovensku zriedkavo uvádzané majstrovské dielo Hornové trio, op. 40.

Je známe, že Brahms bol výnimočným klaviristom. Jeho cit pre nástroj odráža aj jeho tvorba pre klavír, z ktorej výber zaznie v interpretácii gruzínskej klaviristky Nino Gvetadze, laureátky Klavírnej súťaže Franza Liszta. Spolu s britsko-holandským huslistom Danielom Rowlandom uvedie tiež lyrickú Husľovú sonátu č. 1, op. 78. Vyvrcholením koncertu v Moyzesovej sieni, ktorá je známa svojou vynikajúcou akustikou, bude obľúbené Klavírne kvarteto č. 25, op. 25 s temperamentným a virtuóznym finále Rondo „alla Zingarese“.

Nino Gvetadze, foto: Sarah Wijzenbeek, zdroj: Konvergencie

V predposledný festivalový deň zaznejú na Slovensku prakticky neuvádzané Liebeslieder-Walzer, cyklus valčíkov skomponovaných na ľúbostné texty, ale aj populárne Uhorské tance. Vo verzii pre klavír štvorručne ich predstaví Devanas Duo (Kristína Smetanová, Júlia Stahl Novosedlíková) a vokálne kvarteto zostavené pre tento projekt vynikajúcim slovenským basbarytonistom Tomášom Šelcom.

Záver Konvergencií venovaných hudbe Johannesa Brahmsa bude patriť dvojici majstrovských komorných diel: vášnivej Violončelovej sonáte č. 2 v interpretácii Roberta Cohena, jedného z najvýraznejších violončelistov druhej polovice 20. storočia a Sláčikové sexteto č. 2, op. 36.

Festival Konvergencie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.Hlavnými partnermi podujatia sú: Hlavné mesto Bratislava, Západoslovenská energetika, a.s. a Nadácia Slovenskej sporiteľne. Za podporu ďakujeme aj partnerom: Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Slovenský ochranný zväz autorský, Goethe-Institut Bratislava, Kino Lumière, Moyzesova sieň, Galéria Mesta Bratislavy a mediálnym partnerom. Podujatie sa koná pod záštitou primátora hlavného mesta SR Bratislavy Matúša Valla.

Informovala: Mária Hejtmánková | www.konvergencie.sk

text: Festival Konvergencie

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár