Festival Konvergencie uviedol komornú hudbu Brahmsa a podporil ukrajinských hudobníkov

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Koncom marca 2022 sa uskutočnila jarná edícia Konvergencií venovaná komornej tvorbe Johannesa Brahmsa. Radosť z možnosti hrať pre publikum v sálach, ktorá prišla po uvoľnení dlho trvajúcich pandemických opatrení, však rýchlo vystriedal smútok spôsobený vojnou. Brahms tak nemohol znieť bez toho, aby si organizátori na každom z koncertov nespomenuli na udalosti na Ukrajine. Časť zo vstupného festival venoval ťažko skúšaným ukrajinským umelcom. Podujatie sa konalo pod záštitou primátora hlavného mesta SR Bratislavy Matúša Valla.

Konvergencie sú známe tým, že nemlčia, keď ide o spoločenské dianie. Prirodzenou reakciou na súčasnú situáciu boli preto zmeny v programe. Okrem Brahmsa tak každý festivalový deň znela i hudba ukrajinských skladateľov (V. Silvestrov, M. Skoryk, V. Bibik). Eva Šušková prečítala básne Ljubov Jakymčuk a Robert Roth ukážky z diel spisovateľov Ostapa Slyvynského a Serhija Žadana, ktoré vybrala Mária Hejtmánková. Jednou z interpretiek bola aj ukrajinská huslistka Julia Roshko. Spolu s ruským klaviristom a skladateľom Jevgenijom Iršaiom zahrali Skorykovu Melódiu pre husle a klavír.

Konvergencie 2022, Robert Roth, foto: Peter Drezik
Konvergencie 2022, Eva Šušková číta básne Ljubov Jakymčuk zo zbierky Marhule Donbasu, preklad Valerij Kupka, foto: Peter Drezik

Je to skladba, ktorá je soundtrackom k filmu Vysoký priesmyk režiséra Vladimira Denisenka. (…) Myroslav Skoryk mal za úlohu hudbou povedať to, čo sa nesmelo vysloviť. Podarilo sa mu poukázať na obrovskú tragédiu, na nesmiernu bolesť, akú ľudia zažili a akú zažívajú aj dnes. A nezabudol pritom na lásku, ktorá žije aj v tých najťažších časoch,“ priblížila skladbu na úvod koncertu mladá hudobníčka.

Okrem umeleckého vyjadrenia k dianiu u našich susedov chceli Konvergencie aspoň symbolicky pomôcť hudobníkom, ktorí v týchto dňoch znášajú vojenskú inváziu Ruska. Časť zo vstupného preto dostanú členovia Kyjevského symfonického orchestra a violončelista Denis Karačevcev, ktorý hrá v uliciach zničeného Charkova, aby získal peniaze na obnovu mesta. Do výslednej sumy 4000 eur prispeli aj viacerí účinkujúci umelci časťou svojho honoráru.

Konvergencie 2022, Julia Roshko, Jozef Lupták, Robert Roth, foto: Peter Drezik

Umelecký riaditeľ Konvergencií Jozef Lupták si uvedomuje, že ide len o „kvapku v mori“, no dodáva: „Veríme, že je jedna z mnohých, ktoré v spoločnom ‚konvergovaní‘ môžu napokon pomôcť zachrániť krehký svet, v akom žijeme.“ Festival sa zároveň rozhodol pozvať na koncerty ľudí z Ukrajiny a ponúkol im na podujatia bezplatný vstup. Organizátori Konvergencií veria, že umenie nás posúva v živote ďalej a pomáha zvládať náročné situácie. Potvrdili to aj slová jednej z ukrajinských návštevníčok: „Chcela som počuť hudbu a pocítiť, že môj život ide ďalej.

Povznášajúca hudba Johannesa Brahmsa

V Primaciálnom paláci a v Moyzesovej sieni sa počas jarnej edície festivalu Konvergencie (21. – 27. 3. 2022) stretlo 25 renomovaných slovenských i zahraničných umelcov, aby spoločne uviedli Brahmsove komorné diela. Kvalitou i šírkou repertoáru nemá na Slovensku takáto prezentácia tvorby romantického génia precedens.

Prečítajte si tiež:
Jarné Konvergencie 2022 boli venované Brahmsovi a Ukrajine
(recenzia)

Festival otvorila Husľová sonáta č. 3, dielo plné nepokoja, vzrušenia i vrúcnej lyriky v interpretácii M. Paľu a klaviristu L. Fančoviča. Na koncerte zaznelo aj Sláčikové kvarteto č. 3 v interpretácii britského súboru Navarra Quartet. „Nádherný zvuk, výborná súhra, spoločné frázovanie a najmä radosť z Brahmsovej hudby! Prídavok Da Pacem Domine od Arva Pärta bol spoločnou modlitbou za pokoj v týchto tragických časoch vojny neďaleko od našich hraníc,“ zhodnotil Jozef Lupták po koncerte výkon britských hudobníkov, ktorí v Bratislave uviedli kompletné sláčikové kvartetá Brahmsa. Na Konvergenciách zazneli aj obidve klarinetové sonáty op. 120 (R. Šebesta, B. Dugovič, N. Skuta, K. Smetanová).

Konvergencie 2022, Navarra Quartet, foto: Peter Drezik
Konvergencie 2022, foto: Peter Drezik

Medzi zriedkavé zážitky patrilo uvedenie Hornového tria, op. 40 s kanadskou hráčkou na lesnom rohu, členkou Slovenskej filharmónie Carlie Brooke Bigelow, 1. huslistom Navarra Quartet Benjaminom Marquisom Gilmorom a klaviristom Petrom Pažickým. Brahms bol vynikajúcim klaviristom. Jeho cit pre nástroj odráža aj tvorba pre klavír, z ktorej výber zaznel v interpretácii gruzínskej klaviristky Nino Gvetadze. Spolu s britsko-holandským huslistom Danielom Rowlandom uviedli lyrickú Husľovú sonátu č. 1 G dur,op. 78.

Brahms je skladateľ, ktorému porozumiete, keď dospejete. Napísal množstvo majstrovských diel komornej hudby, no myslím si, že zvlášť zažiaril v dielach pre klavír,“ prezradila Nino Gvetadze v rozhovore pre denník Pravda. Vyvrcholením koncertu v Moyzesovej sieni bolo obľúbené Klavírne kvarteto č. 1 g mol, op. 25 s virtuóznym finále „alla Zingarese“ v interpretácii D. Rowlanda, M. Rumana, M. BogdanovićN. Gvetadze. Dejiny si Brahmsa pamätajú najmä ako skladateľa, ktorého tvorbe dominuje intelekt, vážnosť a hĺbka. U nás prakticky neuvádzané Liebeslieder-Walzer, cyklus valčíkov skomponovaných na ľúbostné texty, i populárne Uhorské tance vo verzii pre klavír štvorručne predstavili v koncentrovanej podobe inú tvár skladateľa. Uviedli ich Devanas Duo (K. Smetanová, J. Stahl Novosedlíková) a vokálne kvarteto T. Šelc, T. Zimková, J. Balážová a J. Kuchar.

Konvergencie 2022, K. Smetanová, J. Stahl Novosedlíková, T. Zimková, J. Balážová. J. Kuchar, T. Šelc, foto: Peter Drezik
Majstrovské triedy určených študentom konzervatórií a VŠMU v Galérii mesta Bratislavy, Daniel Rowland, Konvergencie 2022, foto: Peter Drezik

Záver Konvergencií patril dvojici majstrovských komorných diel: Violončelovej sonáte č. 2 v interpretácii R. Cohena a N. SkutovejSláčikovému sextetu č. 2, op. 36. v interpretácii D. Rowlanda (UK), I. Kovalčíkovej, P. Holmana (CZ), M. Rumana, R. Cohena (UK) a M. Bogdanović (SRB). Robert Cohen a Daniel Rowland, pedagógovia na Royal College of Music a Royal Academy of Music v Londýne, sprostredkovali svoje umenie po skončení festivalu aj účastníkom majstrovských tried určených študentom konzervatórií a VŠMU.

Brahms bude znieť aj v máji

Brahms nám vyčistil myseľ od myšlienok, ktoré nás ťažili a zároveň nám umožnil, aby sme vnímali svet okolo seba empatickejšie,“ povedal riaditeľ festivalu Jozef Lupták a dodal: „Uvedomili sme si, že prinášať ľuďom hudbu má zmysel aj v časoch vojny, ktorú u nás našťastie nemáme, ale žijeme ňou. Hudba nám dáva silu.“ Hudba Johannesa Brahmsa bude znieť aj na konci mája, kedy sa do Bratislavy vráti Nino Gvetadze a spoločne s Jozefom Luptákom a s holandskou huslistkou Frederieke Saeijs zahrajú Violončelovú sonátu č. 1 e mol, op. 38, Husľovú sonátu č. 2 A dur, op. 100Klavírne trio H dur, op. 8.

Konvergencie 2022, Skladateľ medzi generáciami a štýlmi prednáška Prof. Dr. Otta Bibu, Vladimír Zvara, Otto Biba, foto: Peter Drezik

Napriek tomu, že kultúrny život sa po pandémii rozbieha len pomaly, Konvergencie naplnili bratislavské historické koncertné sály (Zrkadlová sieň Primaciálneho paláca, Moyzesova sieň) nielen Brahmsovou hudbou, ale aj publikom. Príjemné boli aj ohlasy zahraničných hostí, medzi ktorých patril aj renomovaný rakúsky muzikológ prof. Otto Biba (do programu prispel prednáškou o Brahmsovi v Goetheho inštitúte), ktorí vysoko hodnotili dramaturgiu i organizačnú stránku podujatia.

Festival Konvergencie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Hlavnými partnermi podujatia sú Hlavné mesto Bratislava, Západoslovenská energetika, a.s. a Nadácia Slovenskej sporiteľne. Organizátori za podporu ďakujú aj partnerom: Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Slovenský ochranný zväz autorský, Goethe-Institut Bratislava, Kino Lumière, Moyzesova sieň, Galéria Mesta Bratislavy a mediálnym partnerom. Za poskytnutie rukopisov básnických zbierok ďakujeme Marekovi Vadasovi z Literárneho informačného centra. Podujatie sa konalo pod záštitou primátora hlavného mesta SR Bratislavy Matúša Valla.

Informovala: Mária Hejtmánková, Konvergencie

TS, festival Konvergencie

Vypočujte si reportáž z festivalu Konvergencie na podcaste: 

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár