Slovenská filharmónia pod vedením hosťujúceho dirigenta Rastislava Štúra uviedla opäť raz mimoriadny koncert, ktorý svojou dramaturgiou prilákalo publikum všetkých vekových kategórií, najmä rodiny s deťmi, mladých ľudí, dokonca i nové tváre. Počas troch večerov 24. 25. a 26. apríla 2019 zaznela hudba z legendárnych filmov, ktorej tvorcami sú najznámejší filmoví skladatelia v dejinách tohoto žánru.
Skúsme si predstaviť svoje obľúbené filmy, ich hrdinov a hrdinky, ktoré milujeme, scény, ktoré nás nadchnú vždy znovu a znovu. Určite si spomenieme na hudbu, ktorá pri ich pozeraní umocňovala náš divácky zážitok, či dokonca bola sama naratívom príbehu. Tejto hudbe, hudbe filmového plátna bol venovaný mimoriadny koncert Slovenskej filharmónie.

foto: Ján Lukáš
Koncert filmovej hudby v Redute otvárajú už tradične fanfáry Alfreda Newnama, úvodná znelka filmovej spoločnosti 20th Century Fox. Počas nej prichádza na javisko dirigent a hudobný večer filmových hitov sa môže začať. Prvou skladbou bola Fanfarria z filmu Alatriste (2006) od španielskeho skladateľa Roque Baños Lópeza. Trúbková téma sprevádzaná rezkým rytmom bubnov symbolizuje hlavného hrdinu, španielskeho vojaka a bojovníka Alatriste. Lópezova Fanfarria vykresľuje hrdinovu statočnosť, oddanosť a lásku k vlasti i k svojej milovanej.
Aj keď sa niektoré skladby počas uplynulých rokov v programe pravidelne opakujú, dramaturgia pripravila aj „nové“ tituly z hudobnej dielne svetovej kinematografie. Medzi ne patrí skladba Fiona od amerického skladateľa a producenta Williama Perryho, ktorý sa jedinečným spôsobom zaslúžil o oživenie nemých filmov Charlieho Chaplina. Skladba Fiona, ako aj hudba z filmu The Big Country ukázali kvalitnú súhru celého orchestru pod vedením Rastislava Štúra.
Filharmonici v prvej časti uviedli dve známe predohry. Prvou bola skladba k filmu Cesta okolo sveta za 80 dní, ktorú skomponoval Victor Young. Predohru k filmu The King and I (Kráľ a ja) vytvoril Richard Rogers, známy americký skladateľ, autor hudby k početným broadwayským muzikálom. Predohra je charakteristická orientálnym nádychom, ktorý strieda subtílna, melancholická téma.

foto: Ján Lukáš
K titulom večera, ktoré dokážu v nejednom divákovi prebudiť zasnenosť – melódie, ktoré sú krásne a dojímavé – patria téma lásky Miklósa Rózsu z filmu El Cid a téma Deborah z filmu Vtedy na Západe, ktorého hudbu skomponoval geniálny Ennio Morricone. V prvej z týchto dvoch skladieb sa v husľovom sóle predstavil koncertný majster Jarolím Emmanuel Růžička. Svojou hrou vložil do skladby rovnakú virtuozitu s akou by interpretoval diela klasickej husľovej literatúry. Prínos jeho hry spočíva v schopnosti zladiť sólovú hru s kontrastujúcim zvukom orchestra, v schopnosti prebudiť jemnosť, snivosť ale i temperament husľového nástroja a vyjadriť či tlmočiť vlastnou interpretáciou skladateľove pocity priamo divákovi.
V skladbe Deborah sa v sopránovom sóle predstavila Marianna Geleneyková, ktorá svojím vokálnym prejavom urobila jednoduchú melodickú frázu krásnou a dojímavou.

foto: Ján Lukáš
Dojímavo pôsobila aj iná Morriconeho skladba, ešte známejšia Gabrielova téma z filmu The Mission (Misia). Tému, ktorú hrá misionár na hoboji symbolizuje jeho poslanie v Novom svete – zachrániť domorodé kmene pred hrozbou otroctva. Hobojové sólo obdivuhodne zahral Matúš Veľas, ktorý ukázal výnimočné hudobné cítenie. Gabrielova téma jeho interpretáciou pôsobila novým dojmom, akoby sa zrodila práve v tom okamžiku.
V nejednej skladbe filmovej hudby sa na klavíri predstavil Ladislav Fančovič, ktorého hra vyniká zmyslom pre hudobnú invenciu. Vzácna je tiež umelcova hudobná variabilita a schopnosť interpretovať rôznorodé hudobné žánre na vysokej úrovni.
Americký skladateľ a dirigent Elmer Bernstein skomponoval hudbu k legendárnemu westernovému filmu Sedem statočných (1962). Aj keď sa táto skladba objavuje na koncerte pravidelne, jej hudobná téma vyjadrujúca strhujúcu, napínavú atmosféru dokáže nadchnúť poslucháčov stále novým spôsobom. K menu Bernstein má blízko iný velikán americkej filmovej hudby, skladateľ a klavirista John Williams. Ten bol okrem iného súčasťou orchestra, ktorý nahrával hudbu k Bernsteinovým filmom. Z Williamsovej hudobnej produkcie uviedla Slovenská filharmónia štyri skladby v oficiálnom programe. Fantázia na témy z oscarového filmu Fidlikant na streche pre husle a orchester v nás vynára spomienky na samotný príbeh, pôvodne adaptovaný z rovnomenného muzikálu, ktorý rozpráva o radostiach i ťažkých chvíľach života židovského roľníka a jeho rodiny. Williamsova hudba je plná hudobne príťažlivých motívov, ktorých charakter dokázala s „citom i rozumom“ vyspievať každá z nástrojových skupín Slovenskej filharmónie.
Skladby Johna Williamsa, ktoré na koncerte nezazneli po prvýkrát sú Let do krajiny-nekrajiny z filmu Hook, Suita z filmu E. T. Mimozemšťan či Pochod dobyvateľov z filmu Indiana Jones. Najmä Suita zo Spielbergovho kultového filmu E. T. Mimozemšťan ukázala Williamsove fenomenálnu schopnosť, podobne ako u hudobných romantikov či impresionistov, a to vyjadriť hudbou tie najsilnejšie emócie, ktoré preniknú až do vnútra poslucháča či v tomto prípade aj diváka. Williamsova hudba nám v príbehu o mimozemšťanovi tlmočí pravú hodnotu priateľstva, melódia sláčikov počas rozlúčkovej scény v nás zase prebúdza súcit a zároveň prináša radosť nad šťastným koncom.
Dobrodružná téma Pochodu dobyvateľov, finálna bodka za včerajším koncertom sa nám neodmysliteľne spája s hlavným hrdinom filmu, Harrisom Fordom a jeho legendárnymi dobrodružstvami. Rastislav Štúr bol po celý večer ozajstným lídrom veľkého orchestra. Precíznymi gestami tvaroval jednotlivé frázy, vyjadroval dynamiku, pozorne tiež naznačoval sólové vstupy jednotlivým hráčom.

foto: Ján Lukáš
Búrlivý potlesk publika si vyžiadal prídavok, ktorý mal najväčší úspech. Bol ním povestný Imperiálny pochod z Hviezdnych vojen. K dirigovaniu tohto titulu vymenil Rastislav Štúr klasickú taktovku za svetelný meč, typický pre Hviezdne vojny. Taktovacia technika a dynamické gestá dirigenta pôsobili zreteľnejšie a zrozumiteľnejšie pre tých divákov, ktorých práca hudobného šéfa orchestra zaujíma a fascinuje.
Dramaturgia budúcich koncertov filmovej hudby by mohla byť pestrejšia, obohatená o hudbu z fantasy filmov, od tvorcov Harryho Pottera, Pána Prsteňov, Narnie, Avatara apod. Táto hudba by mohla prilákať väčší počet mladých divákov, ktorí s týmito filmami vyrastali a vždy sa k nim radi vrátia. Veď aj napriek tomu, že záujem o klasickú hudbu v širokej verejnosti generačne klesá, tvorba filmov za posledné desaťročia stúpa a s ňou aj priestor pre filmovú hudbu, ktorej jadro stále predstavuje zvuk symfonického orchestra.
Autor: Dominik Sirný
písané z koncertu 24. 4. 2019
Filmová hudba
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
24. apríla 2019
Slovenská filharmónia
Rastislav Štúr, dirigent
Marianna Gelenekyová, soprán
Jarolím Emmanuel Ružička, husle
Ladislav Fančovič, klavír
Matúš Veľas, hoboj
Roque Baños López: Fanfarria z filmu Alatriste (2006)
Elmar Bernstein: The Magnificent Seven (Sedem statočných)
Richard Rodgers: Predohra k filmu The King and I (Kráľ a ja)
Victor Young: Predohra k filmu Cesta okolo sveta za 80 dní
Miklós Rózsa: Téma lásky z filmu El Cid
Pochod z filmu El Cid
Ennio Morricone: Téma Deborah z filmu Vtedy v Amerike
Max Steiner: Suita z filmu Casablanca
Jerome Moross: Hudba z filmu The Big Country (Veľká zem)
Ennio Morricone: Gabrielova téma z filmu The Mission (Misia)
William Perry: Fiona
John Williams: Fantázia na témy z filmu Fidlikant na streche pre husle a orchester
Miklós Rózsa: Princeznina láska z filmu Zlodej z Bagdadu
Nicola Piovani: Hudba z filmu Život je krásny
John Williams: Let do krajiny-nekrajiny z filmu Hook
John Williams: Suita z filmu E. T. Mimozemšťan
John Williams: Pochod dobyvateľov z filmu Indiana Jones
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.