Finále 11. ročníka Viva Musica! s Kučerovou, Bršlíkom a Jindrom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Ako je hudobnej verejnosti známe, koncert hviezdnej speváckej dvojice Kučerová – Bršlík, ktorý mal byť v bratislavskej Redute 29. augusta t. r., teda na záver 11. ročníka letného festivalu Viva musica!, organizátori odložili kvôli ochoreniu Pavla Bršlíka na jesenný termín. Očakávaný koncert – pod názvom Viva Opera! – sa napokon uskutočnil 19. októbra – v poslucháčmi zaplnenej Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie.

Ani zmena termínu neodradila početné publikum. Pritom sa 19. októbra uskutočnila ešte jedna zmena: Symfonický orchester Viva Musica dirigoval namiesto Martina Leginusa český dirigent Robert Jindra, bývalý hudobný riaditeľ opery Národného divadla moravskoslezského v Ostrave (2010-2014) – a v sezóne 2013/2014 hudobný riaditeľ Národného divadla v Prahe. Táto zmena však kvalitatívne prispela k zážitku z koncertu – či v samostatných orchestrálnych číslach, alebo aj v sprievode k áriám a duetám sólistov. Robert Jindra má totiž nielen dirigentské, ale aj klasické spevácke školenie, a tak doslova dýchal so sólistami, dokázal sa prispôsobiť nielen farbe a veľkosti ich hlasu, ale aj výrazovej vypracovanosti partov. Je to mimoriadne muzikálny, náročný, umelecky precízny dirigent – a tak orchester pod jeho rukami hral nielen jednotne v každej nástrojovej skupine, ale aj s neobyčajným zanietením. A tak všetci inštrumentalisti s dirigentom zdieľali estetiku „orchestrálneho spevu“, vrátane dýchania a pedalizácie každej frázy.

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, Adriana Kučerová, Robert Jindra, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
Adriana Kučerová, Robert Jindra,
foto: Zdenko Hanout

A tak sme v úvode koncertu s pôžitkom počúvali nielen brilantne vypracovanú (známu) predohru k Rossiniho Barbierovi zo Sevilly, ale uprostred prvej časti programu i jemné chvenie sláčikov v postupne  dynamicky čoraz vášnivejšie narastajúcom Temporale (tiež z opery Barbier zo Sevilly). Druhú časť večera otvorilo Bacchanale z opery Samson a Dalila od C. Saint-Saënsa. Orientalizmami obohatená skladba začína hobojovou kadenciou, postupne prechádza výborne znejúcou (zjednotenou) sláčikovou i dychovou sekciou – až do obrazov vrcholného hudobného romantizmu, vrátane lyrickej strednej časti. Napokon vyústi do zvukovo inštrumentálnych fortissimových bacchanálií. Orchestrálnym číslom bolo aj Intermezzo z opery Manon Lescaut, v ktorom sa hudba začína nostalgickým violončelovým úvodom, pokračuje následným sólom violy a postupným pripájaním dychov, pričom hudba naznačuje tragický obsah finále. Dobrý dirigent dokáže aj z príležitostne zloženého telesa spraviť silnú jednotku – vyžarovaním svojej umeleckej osobnosti a zodpovednosťou prístupu. Jindrove presné gestá, iskrivosť jeho osobnosti a muzikalita v prežívaní hudby tak pripravili nečakaný, no mimoriadny zážitok aj z orchestrálneho výkonu koncertu. Robert JindraSymfonický orchester Viva Musica! sa tak stali treťou hviezdou večera – popri sólistoch: Adriane Kučerovej a Pavlovi Bršlíkovi. Koncert tvorilo 16 hudobných čísel – vrátane spomínaných predohier, resp. intermezz. Samozrejme, zazneli aj dva vytlieskané prídavky: duetá z Pucciniho Bohémy a Verdiho Traviaty.

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, Robert Jindra, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
Robert Jindra,
foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, Adriana Kučerová, Pavol Bršlík, Robert Jindra, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
Adriana Kučerová, Pavol Bršlík, Robert Jindra,
foto: Zdenko Hanout

Spevácke defilé začala Adriana Kučerová – štíhla a krásna dáma, ktorá materstvom nič nestratila z dievčenského pôvabu, ba akoby ešte viac skrásnela – zvlášť v elegantnej zlatej róbe. Prvá časť koncertu bola pomerne tradične zostavená. Na úvod A. Kučerová vybrala áriu Rosiny: „Una voce poco fa“ z Barbiera zo Sevilly. Menej objemné hlasové stredy lyrickej sopranistky, zato jej skvelé koloratúry, nesúce sa i nad orchestrom, boli jasavo čisté a bezproblémové – nielen v tejto známej árii, ale aj ďalších Kučerovej číslach v prvej polovici večera. V duetových výstupoch preukázala A. Kučerová nielen sebaistotu v prežívaní, ale aj rozohratie situácií s partnerom a herecké nadanie, s ktorým vytvárala repertoár z Donizettiho ukážkových čísel. V jej podaní totiž zaznela ária Noriny z Donizettiho Dona Pasquala („Quel quardo, il cavaliere…“) a dva duetá s Pavlom Bršlíkom: najprv Noriny a Ernesta z Dona Pasquala („Tornami a dir che m´ami“), resp. Adiny a Nemorina z Nápoja lásky („Caro elisir! Sei mio…Lallarallara….Esulti pour la barbara“). V poslednom z menovaných ukážok si P. Bršlík „neodpustil“ ani poloscénický výstup s fľaškou zázračného „nápoja lásky“, z ktorého ponúkal aj orchestrálnych hráčov. Pre obecenstvo to bolo vítané rozohratie situácie. V druhej časti dueta sa dostala k „slovu“ Adina so svojou vokálno-hereckou etudou, pričom celok vyústil do tempovo vygradovaného záveru oboch umelcov a ich spevácko-hereckého „milostného“ porozumenia. Každý sólistom úprimne zatlieskal za bezprostrednosť prejavu, ale v prvom rade za krásne ozdobné spievanie lyrickej koloratúrky a hladkosť i strieborný lesk Bršlíkovho tenoru. Ten v každom čísle preukázal nielen stálu pružnosť svojho lyrického tenoru, ale aj jemnosť a variabilitu pri tvorbe výšok: raz ich tvoril s plným leskom, inokedy – v záujme kontrastu – s pianissimovou jemnosťou, ba aj s trochou falzetu (v Donizettiho duete Noriny a Ernesta z Dona Pasquala). Pavol Bršlík pridal do repertoáru aj ukážku z Donizettiho menej známej opery Il Duca d´Alba – áriu Marcella „Angelo casta e bel“. V nej hudba začína vznešeným orchestrálno-dychovým úvodom, po ktorom nastupuje recitatív. V ňom Bršlík preukázal vzorový prednes recitatívneho spevu, so zvučnosťou tónu a jasnou výslovnosťou každého slova – a následnou hladkosťou prednesu árie, s premyslenými nebadateľnými „zastaveniami“, ktoré robia jeho spev vzrušujúcim – vrátane exponovaného vysokého záveru. (Škoda len, že sa celkom nepodaril záverečný tón, čo sa stalo počas koncertu iba raz…)

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, Adriana Kučerová, Robert Jindra, Pavol Bršlík, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
Adriana Kučerová, Robert Jindra, Pavol Bršlík,
foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
foto: Zdenko Hanout

O tom, že Adriana Kučerová je kráľovná lyrického koloratúrneho bel canta a Pavol Bršlík zasa vládcom lyrického, v každej polohe zvučného, dynamicky tvarovaného tónu, presvedčili obaja umelci aj v druhej polovici koncertu. Po spomínanom Bacchanale zo Samsona a Dalily zaznela v podaní Bršlíka ária Romea z Gounodovej opery Romeo a Júlia: „L´amour!…Ah! Léve-toi, soleil“ – tu s absolútne istou záverečnou výškou, s jemným vibratom vo vrúcne prežívanej árii, s frázami, ktoré „dýchali“. Známa opojná valčíková nálada a esprit na nás zavanuli z Júliinej valčíkovej árie „Je veux vivre“ (z tej istej opery), bohato ozdobenej náročnými koloratúrami, vyspievanými Kučerovou s obdivuhodnou ľahkosťou a šarmom. Bizetova ária Nadira z opery Lovci perál je nielen obľúbená, ale aj nesmierne spevácky náročná – najmä v refréne, písanom v nevýhodnej vysokej polohe, preexponovanom v závere do výšky, ktorú tenorista s rozvahou nasadil isto a jemne v pianissime. Ária Manon „Je marche sur tous les chemins…“ z Massenetovej rovnomennej opery dýcha sviežosťou a dynamickosťou. A. Kučerova v nej demonštrovala absolútnosť pri ozdobnom speve, pričom hlas neexponovala do sily, ale jemnosti a účinnosti. Orchester sa prispôsobil ľahkosti jej tónu. Sprevádzal priam delikátne! Záverečné duo Manon a Des Grieux bolo tiež z Massenetovej opery Manon. „Toi! Vous!… N´este-ce plus ma main“ má v sebe hudbu naliehavosti a vášne, veľkých citov a tónov, najmä v parte tenoristu. Vedľa vášnivého prejavu Bršlíka znel soprán krehko a jemne. Aj v tomto čísle bol tretím „sólistom“ orchester, ktorý nádherne podčiarkol vášnivosť vyznania hrdinov.

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
foto: Zdenko Hanout

Samozrejme, že po takomto čísle mohol zaznieť iba nekonečný aplauz a prídavky: dueto Mimi a Rudolfa z 1. dejstva Pucciniho Bohémy a  Brindisi z Traviaty …

Desať koncertov 11. ročníka festivalu Viva Musica! bolo rozložených na dva mesiace, čím sa splnili očakávania bratislavského publika počas hudobného leta. Pozvaní umelci splnili najväčšie umelecké očakávania – jednak v pripomenutí 95 rokov Konzervatória v Bratislave – ako otváracieho koncertu 40. ročníka Kultúrneho leta, Hradných slávností 2015 a  festivalu Viva Musica!, uvedením opery z čerstvej produkcie Operného štúdia SND – Kráľ Teodor v Benátkach (o diele samotnom a jeho naštudovaní sa už popísalo pomerne veľa), osobnosťou významného predstaviteľa minimalistickej hudby, amerického skladateľa Philipa Glassa, resp. produkcie jeho klavírnych etud… Nezanedbateľný bol husľový recitál Dalibora Karvaya s klavírnym sprievodom Daniela Buranovského na Nádvorí Starej radnice i atraktívna produkcia Fragile Queen Symphony – s kultovými piesňami skupiny Queen a symfonickým orchestrom Sinfonietta Bratislava. Za festivalový zážitok možno označiť recitál nášho popredného klaviristu Mikiho Škutu v Nu Spirit Clube, ale aj flamencovú ponuka v symfonickom šate Moravskej filharmónie Olomouc v Starej Tržnici – so svetovo uznávaným „flamenco gitaristom“ Carlosom Piňanom. Pre milovníkov klasického spevu boli vyvrcholením dva koncerty: sopranistky Simony Houda-Šaturovej v Dóme sv. Martina a Viva Opera A. Kučerovou a P. Bršlíkom v Redute. Ponuku tohtoročného festivalu doplnil Jánoška Ensemble, ktorý v populárne zostavenom, ale zaujímavo aranžovanom koncerte zo známych operetných, romantických i vlastných melódií pritiahol široké publikum do priestorov Starej tržnice.

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015, Adriana Kučerová, Pavol Bršlík, Robert Jindra, foto: Zdenko Hanout

Záverečný koncert festivalu Viva Musica! 2015,
Adriana Kučerová, Pavol Bršlík, Robert Jindra,
foto: Zdenko Hanout

Škoda len, že porozumenie publika s organizátormi narušilo nepríjemné nedorozumenie (či neporozumenie?, urážlivosť?, neúcta?) medzi produkciou a hudobnými recenzentmi festivalu. Na úrovni, ktorú Viva Musica! počas 11. ročníkov dosiahla (a nepochybne túži aj prekročiť), treba vedieť prijať nielen pochvalu, ale aj kritiku. Život treba prijímať pozitívne – z jednej i druhej strany, v nádeji na zlepšenie. Hudba si to zaslúži, umelci tiež. O tom – napokon – presvedčil aj zážitok z posledného koncertu našich dvoch svetových spevákov.

Autor: Terézia Ursínyová

Viva Opera!
Koncert v rámci festivalu Viva Musica! 2015
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
19. október 2015 o 20:00 hod.

Adriana Kučerová, soprán
Pavol Bršlík, tenor
Robert Jindra, dirigent
orchester Viva Musica!

Program koncertu

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, predohra
G. Rossini: „Una voce poco fa“, ária Rosiny z opery Barbier zo Sevilly
G. Donizetti: „Angelo casto e bel“, ária Marcella z opery Il Duca d’Alba
G. Donizetti: „Quel guardo, il cavaliere… So anch’io la virtù magica“,
ária Noriny z opery Don Pasquale
G. Donizetti: „Tornami a dir che m’ami“, duet Noriny a Ernesta z opery Don Pasquale
G. Rossini: Temporale z opery Barbier zo Sevilly
G. Donizetti: „Una furtiva lagrima“, ária Nemorina z opery Nápoj lásky
G. Donizetti: „Caro elisir! Sei mio… Lallarallarà… Esulti pur la barbara“,
duet Adiny a Nemorina z opery Nápoj lásky
* * *
C. Saint-Saëns: Bacchanale, z opery Samson a Dalila
Ch. Gounod: „L’amour!… Ah! Lêve-toi, soleil“,
ária Rómea z opery Rómeo a Júlia
Ch. Gounod: „Je veux vivre“, ária Júlie z opery Rómeo a Júlia
Ch. Gounod: „Ange adorable“, duet z opery Rómeo a Júlia
G. Puccini: Intermezzo z opery Manon Lescaut
G. Bizet: „À cette voix… Je crois entendre encore“,
ária Nadira z opery Lovci perál
J. Massenet: „Je marche sur tous les chemins… Obéissons, quand leur voix appelle“,
ária Manon z opery Manon
J. Massenet: „Toi! Vous!… N’est-ce plus ma main “,
duet Manon a Des Grieuxa z opery Manon

prídavky

G. Puccini: ,,O soave fanciulla”, duet z opery Bohéma
G. Verdi: Brindisi z opery La traviata

www.vivamusica.sk

Fotogaléria z koncertu, autor fotografií Zdenko Hanout www.hanout.eu

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár