Gabriel Rovňák ml.: Bratislavský chlapčenský zbor poteší poslucháčov od Bratislavy až po New York

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Napriek aktuálnej pandemickej situácii sa Bratislavský chlapčenský zbor v roku 2021 predstavil na viacerých koncertných pódiách. Uviedol vzdelávací projekt Príbeh hudby, absolvoval turné vo Francúzsku a Švajčiarsku a mal reprezentanta na medzinárodnej talentovej súťaži Virtuosos V4+. Do nového roka názov tohto úspešného telesa vstupuje s ochrannou značkou a okrem koncertnej cesty do USA sa chystá na ďalšie koncerty. Nielen o najbližších plánoch BChZ sme sa rozprávali s dirigentom Gabrielom Rovňákom ml., synom zakladateľky a dirigentky zboru Magdalény Rovňákovej.

Bratislavský chlapčenský zbor pôsobí na slovenskej umeleckej scéne od r. 1982. Jeho zakladateľkou a zároveň aj dirigentkou je ArtD. Magdaléna Rovňáková. Teleso funguje formou Súkromnej umeleckej školy (riaditeľkou školy je Magdaléna Rovňáková), kde študuje priemerne 80 chlapcov vo veku 7 – 28 rokov. Koncertná zložka BChZ má 45 členov. Teleso disponuje širokým repertoárom sakrálnej a profánnej hudby a viacerí slovenskí skladatelia mu venovali svoje skladby.

Okrem koncertných pódií doma aj v zahraničí účinkuje aj na javisku Slovenského národného divadla v operných, baletných či činoherných predstaveniach. Spolupracuje s viacerými orchestrami (Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Orchester Opery SND, Štátny komorný orchester Žilina, Štátna filharmónia Košice, Viedenskí symfonici, Viedenský rozhlasový orchester…).

Magdaléna Rovňáková, Gabriel Rovňák, ml., Bratislavský chlapčenský zbor, foto: BChZ

Na svojom konte má niekoľko CD nosičov, TV filmy, prvenstvá na medzinárodných súťažiach a je držiteľom mnohých ocenení, medzi nimi je aj Zlatá medaila prezidenta SR či Cena Ministra kultúry SR. V zbore vyrástli mnohí sólisti a zboroví speváci, z jeho radov vzišlo doteraz šesť mladých dirigentov. S telesom spolupracujú viacerí umelci – sopranistka a hlasová pedagogička Mgr.art. Miriam Garajová, členka Slovenského filharmonického zboru a tiež hlasová pedagogička Monika Maglayová. Klaviristkou BChZ je Mgr. art. Dana Hajóssy, dirigentom MgA. Gabriel Rovňák ml. (zdroj: www.bchz.sk).

Aký bol rok 2021 pre Bratislavský chlapčenský zbor?

Prežili sme mimoriadne náročný, no zároveň pestrý rok. Veľkou komplikáciou bola nepredvídateľnosť vývoja pandémie koronavírusu. Keďže zbor sa na jednotlivé projekty pripravuje dlhodobo, bolo smutné, ak bol výsledkom niekoľkomesačnej prípravy napokon zrušený koncert. To sa dotklo predovšetkým vianočných projektov. Na druhej strane, podarilo sa nám zrealizovať koncerty pre slovenské mestá, veľké projekty Príbeh hudby 3Príbeh hudby na cestách, spoluúčinkovať na uvedení Orffovej Carminy Burany so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu v Bratislave či na Vianočnom koncerte Slovenskej filharmónie.

Zveľaďovali sme náš mecenášsky klub SING! a v neposlednom rade sme zrealizovali veľkú digitálnu kampaň na online konkurzy do zboru, ktorú podporilo množstvo osobností a my sme tak mohli otvoriť nový ročník nášho zborového príbehu.

Ondrej Lenárd, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Slovenský filharmonický zbor, Bratislavský chlapčenský zbor, Festival Symfónia umenia, Bratislava, 2021, foto: Dominik Kurina
Bratislavský chlapčenský zbor, Pavol Remenár, uvedenie opery pre deti ,,O komíne nakrivo postavenom“ v rámci projektu Príbeh hudby s podtitulom Opera letí, 2021, foto: Vladimír Škuta
Rastislav Štúr, Slovenská filharmónia, Bratislavský chlapčenský zbor, Vianočný koncert Slovenskej filharmónie, online, bez prítomnosti divákov, 2021, foto: Alexandrer Trizuljak / SF

Do akej miery ovplyvnila aktuálna situácia chod zboru, napríklad skúšobný proces?

Počas roka sme pracovali striedavo online a kontaktne, podľa aktuálnych možností. Prevažovala však online výuka, ktorá trvala šesť z desiatich pracovných mesiacov. Priniesla nesmierne veľa obmedzení, práca išla významne pomalšie. Okrem technických dôvodov pribudli aj časové. Nebolo možné pracovať s každým chlapcom trikrát za týždeň, ako je to v našej bežnej prevádzke.

Aby deti nestratili radosť a motiváciu, na čas sme opustili sakrálny repertoár a venovali sa prevažne profánnej tvorbe, ktorú sme uviedli v rámci koncertov z cyklu Príbeh hudby. Máme obrovskú radosť, že sa nám podarilo – prakticky online – naštudovať detskú operu O komíne nakrivo postavenom od českého skladateľa Karla Loosa, ktorú do slovenčiny prebásnil Ľubomír Feldek. Opera zaznela v Bratislave, Žiline, Trnave, Pezinku, Stupave a vo Veľkom Orvišti.

Napriek neľahkej situácii ste účinkovali na viacerých koncertoch. Bolo ich viac doma alebo v zahraničí? Je koncertovanie v tomto období náročnejšie?

Sme veľmi radi, že sme mohli priniesť našu hudbu divákom doma i v zahraničí. Na Slovensku sme v minulom roku uviedli viacero koncertov v Bratislave, Žiline, Trnave, Pezinku, Malackách, Kremnici, Stupave, či vo Veľkom Orvišti. Našich sólistov počuli aj návštevníci letného „open air“ koncertu so Štátnou filharmóniou Košice. Realizácia koncertov na Slovensku je našou dlhodobou prioritou a sme veľmi radi, že vďaka podpore z Fondu na podporu umenia ju môžeme významne napĺňať. Tešíme sa však, že nám tlieskalo aj zahraničné publikum.

Koncert Bratislavského chlapčenského zboru v Berne (Švajčiarsko), 2021, foto: BChZ
Vianočný koncert Bratislavského chlapčenského zboru v Trois-Épis (Francúzsko), 2021, foto: BChZ

V novembri ste absolvovali turné vo Francúzsku a Švajčiarsku. Kde všade ste sa predstavili a s akým repertoárom ste koncertovali?

Na prelome novembra a decembra sme boli hosťami medzinárodného festivalu „Les Noëlies“, ktorý sa koná každoročne v Štrasburgu a na jeho okolí. So slovenským a medzinárodným vianočným repertoárom sme sa predstavili v mestách Sélestat a Trois-Épis. V spolupráci so Slovenským veľvyslanectvom vo Švajčiarsku sme tiež zrealizovali vianočný koncert pre zástupcov diplomatických misií v Berne. Fakt, že sme sa mohli dostať pred Vianocami do zahraničia bol umeleckým i organizačným zázrakom.

Vo Francúzsku i Švajčiarsku sme sa cítili veľmi bezpečne. Obdivovali sme automatické elektronické systémy, ktoré „púšťali“ ľudí na koncerty po overení covid pasu a totožnosti. Vďaka primeranej opatrnosti všetkých účastníkov podujatí vrátane nás, účinkujúcich, sa podarilo vytvoriť malú oázu radosti a priniesť tak nielen návštevníkom koncertov, ale aj celej jednej generácii našich spevákov unikátny zážitok z koncertnej cesty.

V minulom roku BChZ pokračoval aj v dobre rozbehnutom vzdelávacom projekte „Príbeh hudby“, v rámci ktorého ste nedávno uviedli dokonca aj dve premiéry. Priblíž našim čitateľom stručne tento projekt a čo všetko v roku 2021 ponúkol.

Príbeh hudby je najväčším hudobno-vzdelávacím projektom na Slovensku. Aj vďaka spolupráci s RTVS sa nám podarilo osloviť takmer 30.000 divákov v školách, ale aj na koncertoch naživo v Bratislave, Košiciach, Veľkom Orvišti, Pezinku, Žiline, či Trnave. Pripravili sme koncert Príbeh hudby 3 „Opera letí“, ktorý mal za cieľ dokázať mladým ľuďom, že „opera nehryzie“ (koncert sme uviedli v spolupráci so Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu a Štátnou filharmóniou Košice, s účasťou sólistov Tatiany Hajzušovej, Martina Gyimesiho a detských sólistov).

Pre naše potulky po Slovensku sme pripravili špeciálny projekt „Príbeh hudby na cestách“ s hosťom, skvelým sólistom, Pavlom Remenárom. Programom sme sa rozhodli reagovať na aktuálnu situáciu, v ktorej zaniká množstvo speváckych zborov. Našim cieľom je divákov presvedčiť, že „stať sa členom zboru je ten najlepší nápad, aký môžete dostať“. (www.pribehhudby.com)

Gabriel Rovňak ml., Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Bratislavský chlapčenský zbor, produkcia v rámci projektu Príbeh hudby s podtitulom Opera letí, 2021, foto: Vladimír Škuta
Martin Gyimesi, Tatiana Hajzušová a detskí sólisti Bratislavského chlapčenského zboru, Štátna filharmónia Košice, produkcia v rámci projektu Príbeh hudby s podtitulom Opera letí, 2021, foto: Štátna filharmónia Košice
Magdaléna Rovňaková, Gabriel Rovňák, ml., Bratislavský chlapčenský zbor, produkcia v rámci projektu Príbeh hudby, Dom umenia Fatra Žilina, 2021, foto: Roderik Kučavík / ŠKO Žilina

Sólista Bratislavského chlapčenského zboru, Francesco Machats, sa zúčastnil na ostatnom ročníku medzinárodnej talentovej súťaže Virtuosos V4+. S akými dojmami sa vrátil do Bratislavy?

Francesco sa prebojoval cez národné kolo do medzinárodného „kolbišťa“, ktoré sa odohrávalo v Budapešti. Súťaž odvysielala RTVS v novembri minulého roku, ale uskutočňovala sa cez prázdniny. Príprava bola rýchla, ale intenzívna. Pravdaže je výhodou, že Francesco má oboch rodičov „z brandže“, sú to vokálni umelci, a teda nášho adepta intenzívne podporovali. V Budapešti mali súťažiaci báječný servis, organizátori im pripravili množstvo prekvapení a týždenný pobyt naplnili nečakanými zážitkami (Francesco napr. navštívil fan club Freddyho Mercuryho, ktorý je jeho obľúbeným spevákom, v čokoládovni si sám odlial čokoládové husle a pod.). Nezabudnuteľné bolo stretnutie s Plácidom Domingom.

Francesco Machats (člen Bratislavského chlapčenského zboru) a Plácido Domingo počas medzinárodnej talentovej súťaže Virtuosos V4+, 2021, foto: BChZ

BChZ má od minulého roku registrovanú svoju značku. Prečo ste sa rozhodli pre tento krok a ako tento proces prebiehal?

Registrácia značiek je pre nás veľkým zážitkom – práve vďaka právnickej firme STEINIGER, ktorá nás celým procesom prevádza. Počas neho sme hľadali „dôkazy“ o rozpoznateľnosti našich značiek, o ich rozšírenosti v médiách, ale napríklad aj o tom, či „Bratislavský chlapčenský zbor“ je pojem, ktorý používali ľudia v rámci hovorovej reči už v 80. rokoch minulého storočia.

Registrácia našich značiek (Bratislavský chlapčenský zbor, Príbeh hudby a Mecenášsky klub SING!) je na jednej strane poistkou do budúcnosti, na strane druhej nám to umožňuje flexibilne a bez obáv s nimi narábať. Do značiek tiež chceme ďalej investovať. Pre projekt Príbeh hudby plánujeme vytvoriť merch produkty a značku ešte viac prepájať s Bratislavským chlapčenským zborom. Toto všetko nás stojí veľa energie a tiež financií. Preto sme sa rozhodli tieto hodnoty chrániť.

Pred takmer dvomi rokmi ste otvorili Mecenášsky klub SING!, čo na Slovensku nie je veľkou tradíciou. Ako sa tento projekt ujal? Má aj nejaké konkrétne aktivity?

Prostredníctvom mecenášskeho klubu chceme rozvinúť diskusiu o podpore umenia jednotlivcami. Máme za cieľ ľuďom vysvetliť, že podporovať umenie by malo byť súčasťou bežného života kultúrneho človeka. Práve kultúra a umenie sú spolutvorcami DNA každého národa a môcť ich vytvárať slobodne by malo byť jedným zo základov kvalitnej občianskej spoločnosti. Aj keď sme náš mecenášsky klub otvárali týždeň pred príchodom pandémie covid 19, sme s jeho „výkonom“ spokojní.

Členskú základňu tvorí široká paleta ľudí – od právnikov, lekárov cez administratívnych pracovníkov až po samotných členov kreatívneho priemyslu. Drvivé množstvo aktivít klubu nám prekazila pandémia. V pláne máme benefičný koncert a niektoré ďalšie aktivity, na ktoré sa veľmi tešíme. V súčasnosti je pre nás najdôležitejšia blízkosť našich mecenášov. Objavili sme v nich skvelých ľudí a priateľov, ktorí pri nás stoja aj v týchto náročných časoch. To je výborný pocit.

Gabriel Rovňák, ml., Bratislavský chlapčenský zbor v TV Markíza, foto: BChZ
Bratislavský chlapčenský zbor v predstavení Pucciniho opery Turandot v SND, foto: Alena Klenková

V tomto roku BChZ čaká ďalšia koncertná cesta do USA. Kde všade sa predstavíte a čo v USA uvediete?

Veríme, že sa koncertná cesta, ktorá už bola dvakrát odložená, zrealizuje. Jej náplň je pestrá, budú to koncerty v šiestich amerických mestách, vrátane Washingtonu a New Yorku. Budeme účinkovať v chrámoch, koncertných sálach a súčasťou turné bude aj niekoľko vystúpení pre školy.

Repertoár teda bude široký a práve sme na ňom začali pracovať. Dôraz bude na slovenskej tvorbe, uvedieme aranžmány ľudových piesní, vyšší populár, v chrámoch pravdaže sakrálnu hudbu… Intenzívne sa venujeme aj príprave našich sólistov. Naše hlasové pedagogičky Miriam Garajová (hosťujúca sólistka Opery SND) a Monika Maglayová (členka SFZ) sú v realizácii našej práce obrovskou oporou. Miriam Garajová často spoluúčinkuje na našich koncertoch ako sólistka.

Prečítajte si tiež:
Jar s Bratislavským chlapčenským zborom

Aj keď je situácia stále neistá, opýtam sa, čo všetko čaká BChZ okrem tohto turné?

V roku 2022 pripravujeme pre našich fanúšikov sériu koncertov pre slovenské mestá. Už dnes vieme potvrdiť koncerty v Ružomberku i Trenčíne, ďalšie plánujeme. Čaká nás opäť účinkovanie v Opere či Balete Slovenského národného divadla ale aj spoluúčinkovanie na veľkom vokálno-inštrumentálnom diele v rámci Bratislavských hudobných slávností so Slovenskou filharmóniou.

Začali sme tiež pripravovať koncertnú cestu do Švédska na jeseň. Z pohľadu nášho projektu Príbeh hudby nás čaká debut v Slovenskom národnom divadle (Príbeh hudby: Tajomstvá ľudského hlasu) i nový streamovaný projekt v spolupráci so Štátnou filharmóniou Košice, ktorý sa bude venovať slovenskej hudbe. Aj spolu s mojou mamou, Magdalénou Rovňákovou dúfame a veríme, že budeme môcť naplniť čo najviac z našich zámerov a prinášať návštevníkom kultúrnych podujatí veľa radosti a pohody.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár