Dnes je: piatok, 21. 9. 2018, meniny má: Matúš, zajtra: Móric

Galakoncert Slovenskej filharmónie v Berlíne

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Berlín/Bratislava – V Berlíne sa 4. mája 2018 uskutočnil slávnostný koncert k 25. výročiu vzniku Slovenskej republiky, na ktorom vystúpil orchester Slovenskej filharmónie a huslista Dalibor Karvay pod taktovkou Rastislava Štúra. Koncert sa konal v réžii Slovenského inštitútu v Berlíne.

Galakoncert sa uskutočnil vo Veľkej sále Konzerthausu Berlin pod záštitou ministrov financií Slovenskej republiky a Nemecka. Organizátormi koncertu boli Veľvyslanectvo Slovenskej republiky a Slovenský inštitút v Berlíne v spolupráci so Slovenskou filharmóniou, Konzerthaus Berlin a za podpory Hudobného centra a slovenských ministerstiev zahraničia, kultúry a financií a sponzorov.

Slovenskú filharmóniu dirigoval hosťujúci dirigent orchestra Rastislav Štúr, sólistom bol renomovaný slovenský huslista Dalibor Karvay. ,,Koncert Slovenskej filharmónie v Berlíne sme pripravovali vyše 1,5 roka. Dlho sme hľadali termín, ktorý by vyhovoval obom stranám a zostavovali program, ktorý by spĺňal predstavu nemeckej strany, zvyknutej ponúkať v tomto svätostánku hudby v srdci historického Berlína avantgardnú hudbu. Som vďačná dramaturgii Slovenskej filharmónie za vysoko profesionálny návrh diel.“ uviedla pre Opera Slovakia muzikologička a riaditeľka Slovenského inštitútu v Berlíne Viera Polakovičová.

Galakoncert Slovenskej filharmónie v Berlíne, 2018
Rastislav Štúr, Dalibor Karvay, Slovenská filharmónia
foto: Slovenský inštitút v Berlíne

Na programe zaznelo iba nedávno objavené dielo nášho skladateľa, predstaviteľa hudobného romantizmu na Slovensku, Jána Levoslava Bellu Koncertná skladba v uhorskom štýle. Konzerthaus Berlin rozozvučali aj Postranné myšlienky pre veľký orchester, dielo slovenskej skladateľky Jany Kmiťovej ktoré vzniklo na objednávku Slovenskej filharmónie a premiérovo odznelo na festivale Melos Étos v Bratislave v roku 2015. Slávnostný večer v Berlíne uzavrelo jedno z vrcholných diel svetovej literatúry Koncert a-mol pre husle a orchester op. 53 Antonína Dvořáka.

,,Myslím, že Postranné myšlienky Jany Kmiťovej splnili očakávania Konzerthausu a podľa ohlasu i prítomného publika. Kmiťová je nositeľkou významných cien a získala viaceré zahraničné štipendiá, v kontexte súčasnej svetovej hudby je pojmom a vyhľadávanou autorkou do programu koncertov špičkových zahraničných interpretov. Pre nemecké a medzinárodné publikum to bol zaujímavý výber a ohlasy prichádzali vzápätí po koncerte. Priblížili sme aj dielo jedného z nestorov slovenskej hudby, Jána Levoslava Bellu, ktorého súborné dielo kompletizujú a vydávajú slovenskí muzikológovia a opakovane sa dostáva na zahraničné pódiá. Bola to pekná symfonická skratka a ukážka profesionálneho kompozičného umenia. Dvořákov husľový koncert, ktorý sa v Berlíne nehráva často, je bonbónikom svetového repertoáru a Karvay v ňom ukázal svoj talent i majstrovstvo. Jeho meno prilákalo nemecké médiá, o. i. televíziu Deutsche Welle, ktorá vybrané časti koncertu zaznamenala. Karvay má krásny tón, vynikajúci výraz. Bolo to vyvrcholenie koncertu. Filharmonici pod taktovkou Rastislava Štúra predviedli korektný výkon, obdivovala som kompaktný zvuk orchestra, nuansovanie dynamiky, priehľadnú stavbu skladieb v dielach Bellu a Kmiťovej, vynikajúce výkony koncertného majstra, jednotlivých nástrojových skupín, hlavne dychov a harfy a najmä krásny dialóg so sólistom v diele Dvořáka. Trochu ma mrzelo, že Slovenská filharmónia i Dalibor Karvay sa rozhodli nenarušiť krásny oblúk večera prídavkom.“ dodáva k programu koncertu Viera Polakovičová.

Na koncerte sa zúčastnil podpredseda vlády SR, minister financií Peter Kažimír a štátny tajomník Spolkového ministerstva financií Nemecka Wolfgang Schmidt. S úvodným prejavom vystúpil slovenský veľvyslanec Peter Lizák. Vieru Polakovičovú, ako organizátorku koncertu, potešil veľký záujem nemeckých a zahraničných partnerov. ,,Mali sme plnú sálu s vyše osemsto hosťami. Boli medzi nimi naši nemeckí a medzinárodní partneri, veľvyslanci, honorárni konzuli, predstavitelia štátnej správy a kultúrnych inštitúcií, krajania.“

Galakoncert Slovenskej filharmónie v Berlíne, 2018
foto: Slovenský inštitút v Berlíne

Galakoncert Slovenskej filharmónie v Berlíne, 2018, pokoncertná fotografia
foto: Slovenský inštitút v Berlíne

Viera Polakovičová zorganizovala už viacero úspešných koncertov a podujatí pri rôznych príležitostiach a to nielen v Berlíne, ale aj v ďalších nemeckých mestách či iných krajinách Európy. V minulosti sa svojím dielom zaslúžila o prezentáciu Slovenskej republiky na celoročnom festivale Présences slovaques en France – Podoby Slovenska vo Francúzsku, ktorý bol dielom azda najlepšej kultúrnej radkyne zahraničí, literárnej kritičky prekladateľky PhDr. Michaely Jurovskej – podieľala sa na príprave koncertu Slovenskej filharmónie (s dirigentom Ondrejom Lenárdom a sólistom Jurajom Bartošom s dielami Hummela a Bellu v parížskej Aréne), súboru Musica aeterna a Opery SND v Paríži (bolo to v roku 1996 – na scéne prestížnej Opéra Comique mala osem predstavení opera J. Offenbacha Hoffmannove poviedky v réžii Jozefa Bednárika) a mnohé ďalšie účinkovania viacerých slovenských umelcov či súborov – séria koncertov v parížskej Invalidovni v r. 2003 – 2007, napr. so Slovenským filharmonickým zborom a Petite messe solennelle od Rossiniho, či Štátnym komorným orchestrom Žilina a klavírnym koncertom č. 2 Juraja Beneša, súborom violončiel krajín V4 a celým radom diel slovenskej súčasnej hudby. Z jej viedenského pôsobenia spomenieme Dlhú noc európskej hudby s deviatimi krajinami a deviatimi svetovými premiérami v Museumsquartier vo Viedni. Za Slovensko odznela v predpremiére suita z vtedy pripravovanej opery Dorian Gray od Ľubice Čekovskej, bolo to v r. 2010. Výpočet z jej 25-ročného pôsobenia v diplomacii je veľký a bohatý na slovenské diela, vrátane džezu a tradičnej hudby. Nehovoriac o vyvezení opery Skamenený Juraja Beneša do Londýna ešte v pozícii vedúcej Hudobného informačného strediska tesne po revolúcii v r. 1992.

Galakoncert slovenských operných umelcov v Berlíne, 2016
spoločná fotografia po koncerte
foto: Kancelária prezidenta SR

Z tých ostatných pripomeňme unikátny berlínsky recitál pre dva klavíry, na ktorom v interpretácii manželov Škutovcov odznelo v roku 2016 dielo Juraja Beneša (o koncerte sme písali TU…). O opernom galakoncerte na záver predsedníctva Slovenskej republiky v Európskej rade s opernou divou Editou Gruberovou, jej nemenej známym partnerom Pavlom Bršlíkom a manželmi Švedovcami s klavírnym sprievodom Petra Valentoviča v Berlínskom dóme, v decembri 2016, sme písali TU… ,,Bolo to úžasné vyvrcholenie série našich podujatí po celom Nemecku, prezentujúcich sklo, dizajn, architektúru, súčasný tanec a hudbu slovenských osobností, ale aj silný slovenský vývozný artikel – operných spevákov. Pani Gruberová je ikonou Slovenska a opakovane s nami spolupracuje. Mali sme ju aj v kresle hosťa v sérii rozhovorov so slávnymi sólistami. Neskôr aj Janu Kurucovú, sólistku Nemeckej opery v Berlíne, ktorá okrem účinkovania v kresle hosťa prijala aj hosťovanie na koncerte Bratislavského chlapčenského zboru v Berlínskom dóme v januári t. r. Bolo to na úvod roka k výročiu vzniku Slovenskej republiky. Je veľkým zadosťučinením, že v meste, ktoré je takmer také veľké ako celé Slovensko a kde je denne predaných 25 tisíc vstupeniek ,,len“ na hudbu, dokážeme zaujať aj slovenskou hudbou a našimi koncertnými umelcami.“

Koncert Bratislavského chlapčenského zboru a Jany Kurucovej v Berlíne, 2018
spoločná fotografia po koncerte
foto: Slovenský inštitút v Berlíne

Séria koncertov slovenských umelcov v Nemecku v réžii Slovenského inštitútu v Berlíne nekončí. ,,Pred nami je ďalší zaujímavý projekt so Slovenskou filharmóniou, tentokrát k Storočnici vzniku ČSR. Pripravujeme ho v spolupráci s českými partnermi v Komornej sále Berlínskej filharmónie dňa 27. októbra 2018. Účinkovať bude Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala a trojica českých sólistov Ivo Kahánek (klavír), Jan Fišer (husle) a Tomáš Jamník (violončelo). Dramaturgia koncertu sľubuje vynikajúci zážitok – odznie Serenáda pre sláčiky, op. 5 Eugena Suchoňa, Toccata pre klavír Romana Bergera, Concertino pre klavírne trio, H. 232 Bohuslava Martinu a Suita pre sláčiky Leoša Janáčka.” avizuje pre čitateľov Opera Slovakia ďalšie pripravované koncerty slovenská muzikologička a riaditeľka Slovenského inštitútu v Berlíne Viera Polakovičová.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár