Dnes je: pondelok, 20. 8. 2018, meniny má: Anabela, zajtra: Jana

Gizela Veclová oslavuje významné životné jubileum

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dňa 1. mája 2018 sa dožíva významného životného jubilea výnimočná osobnosť slovenského divadelníctva, sopranistka Gizela Veclová, ktorá patrí medzi najväčšie zjavy slovenskej divadelnej scény. Táto šarmantná, temperamentná dáma stvárnila na doskách viacerých slovenských ale aj zahraničných divadiel desiatky hlavných postáv operného, operetného i muzikálového žánru. Všestranná umelkyňa a pedagogička sa okrem divadla uplatnila i v rozhlase či viacerých úlohách slovenského filmu.

Gizela Veclová sa narodila 1. mája 1923 v Bratislave a hudbe sa venovala už od detstva. Dcéru krajčírky a kovozlievača pôvodne lákala hra na klavír, ale k spevu sa dostala aj prostredníctvom spevokolu bratislavskej Katedrály svätého Martina. Štúdium operného spevu absolvovala v roku 1942 na Štátnom konzervatóriu v Bratislave (do roku 1941 škola niesla názov Hudobná a dramatická akadémia) u Arnolda Flögla. Na Hudobnej akadémii sa dostala do rúk významných osobností – intonáciu ju učil Eugen Suchoň a harmóniu Ján Cikker. Vďaka výraznému talentu sa už ako absolventka konzervatória predstavila v Opere Slovenského národného divadla, kde naštudovala viaceré party operného i operetného repertoáru – jej prvou rolou na javisku našej prvej scény bol Kuchárik v Dvořákovej Rusalke. Sólistkou Opery SND v Bratislave bola v rokoch 1942 až 1945 a počas tohto obdobia sa predstavila ako Esmeralda v Smetanovej Predanej neveste, Barbarina v Mozartovej Figarovej svadbe, Musetta v Pucciniho Bohéme, Grófka Ceprano vo Verdiho Rigolettovi, Lidka v Smetanových Dvoch vdovách a v ďalších. Jej herecký talent naplno využila aj pri stvárnení viacerých postáv operetného repertoáru – Líza v Lehárovej Zemi úsmevov, Sylva v Dusíkovej Modrej ruži či Zora v Tajomnom prsteni a iných.

B. Smetana: Dve vdovy, Opera SND, 1943,
Gizela Veclová (Lidka), Zdenko Ruth-Markov (Mumlal), František Hájek (Toník),
foto: Archív DÚ

Gizela Veclová stála aj pri vzniku Východoslovenského národného divadla (dnešného Štátneho divadla Košice), kde prijala pozvanie od vtedajšieho riaditeľa Janka Borodáča. Na košickej scéne pôsobila ako sólistka v rokoch 1945 – 1952 (z toho v sezóne 1946 – 1947 hosťovala v operete Štátneho divadla v Brne). Talentovaná Gizela Veclová sa na košickom javisku predstavila ako Violetta vo Verdiho Traviate, Amélia v Maškarnom bále, Giulietta v Offenbachových Hoffmannových poviedkach, Rosina v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly, Tosca, Čo-čo-san v Pucciniho Madama Butterfly, Lauretta v Giannim Schicchim, Rusalka v rovnomennej Dvořákovej opere, Marienka v Smetanovej Predanej neveste a mnohých ďalších). Z operetných postáv v Košiciach stvárnila Helenu v Nedbalovej Poľskej krvi, Giudittu v Lehárovej rovnomennej operete, Soňu v Lehárovom Cárovičovi či Žofku a Lízu v Staussovom Cigánskom barónovi a mnohé ďalšie.

Gizela Veclová – dlhoročná primadona Novej scény

Najdlhšie obdobie svojej javiskovej kariéry – 33 rokov – strávila na javisku Divadla Nová scéna ako sólistka operety.

O. Nedbal: Poľská krv, Divadlo Nová scéna, 1953,
Jozef Křepela (Zaremba), Gizela Veclová-Kostelníková(Helena),
foto: Gejza Podhroský

Obdobie pôsobenia na Novej scéne (1952 – 1985) sa stalo v jej dlhoročnej kariére najvýznamnejším. Svoj talent tu mohla popri operete rozvíjať aj v činohre či muzikáli a stala sa primadonou slovenského muzikálu. Medzi jej najvýraznejšie roly patrí napríklad Pani Higginsová a Pani Pearsová (My Fair Lady), Golda (Fidlikant na streche), Hortenzia (Grék Zorba) či Dolly Leviová v nesmrteľnom muzikáli Hello, Dolly!, za ktorú získala na festivale v Karlovych Varoch v roku 1967 cenu pre najlepšiu muzikálovú herečku.

Jerry Bock: Fidlikant na streche, Divadlo Nová scéna, 1968,
Jozef Kroner (Tovje), Gizela Veclová (Golda),
foto: Archív DNS

Umelecký riaditeľ Divadla Nová scéna Karol Čálik:

„Keď som prvýkrát ako divák videl pani Gizku Veclovú na javisku Novej scény, upútal ma jej herecký výkon istotou prejavu, šarmom, eleganciou pohybu, jemným inteligentným humorom až satirou, presne nadávkovanou. (Majakovského Kúpeľ). A keď som už o dva roky stál na javisku po jej boku, pocítil som, že je to partner, ktorý nehrá iba pre seba, ale aj pre partnera. Vedel som, že som v nej našiel na dlhé roky skvelú kolegyňu nielen na javisku ale aj mimo neho. A keď som na jej benefičnom predstavení stál na javisku po jej boku, očarila ma opäť svojou istotou prejavu, šarmom, eleganciou, jemným inteligentným humorom a spevom. Škoda, že to bolo naposledy.“

Pri príležitosti 95. narodením, želá vedenie Divadla Nová scéna i bývalí kolegovia pani Gizele Veclovej ešte veľa energie a optimizmu, ktoré tak dlho a krásne rozdávala z javiska.

Všestranná umelkyňa

Herecký talent Gizela Veclová využila spolu so spevoherným repertoárom aj v činohre, televíznej tvorbe, filme ale i v rozhlase. Na javisku činohry Novej scény účinkovala po boku slovenských hereckých legiend akými boli Július Vašek, Ctibor Filčík, Vlado Müller či Jozef Kroner a mnohí ďalší. Okrem divadla sa uplatnila vo viacerých úlohách slovenského filmu (Zmluva s diablom, Páni sa zabávajú, Medená veža, Skrytý prameň, Pacho hybský zbojník, Sváko Ragan…), v televíznych inscenáciách, rozhlasových i televíznych programoch a ako pedagogička pôsobila na košickom konzervatóriu.

Gizela Veclová,
foto: Anton Šmotlák

Jej javiskové umenie mohli zažiť aj diváci na európskych javiskách, na ktorých sa predstavila v činoherných i muzikálových inscenáciách a Pani Pearsovú v My Fair Lady stvárňovala ešte aj vo vysokom veku.

Gizele Veclovej venovala muzikologička, hudobná kritička a publicistka Terézia Ursínyová jednu z kapitol vo svojej knihe Zlaté hlasy.

Jeseň života trávi pani Gizela Veclová opäť v Košiciach po boku dcéry, herečky Dany Gažovej a vnučky Dany Markušovej, ktorá je zakladateľkou prvej muzikálovej školy v Košiciach.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár