Glosa na nedeľu. Slávka Zámečníková dnes nezaspieva, budúcu sezónu vo Viedni má však nabitú

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dnes (17. mája) mi v kalendári zablikal plánovaný koncert mladej, ale už medzinárodne zapísanej slovenskej sopranistky Slávky Zámečníkovej. Agentúra KAPOS opäť raz predbehla Operu Slovenského národného divadla a jednému z najväčších talentov usporiadala recitál v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy.

Reštrikcie vyplývajúce z pandémie koronavírusu, pochopiteľne, nedovolili koncert zrealizovať, no podľa vyjadrenia riaditeľa agentúry Jána Koreckého (rozhovor si pričítate TU…, pozn. red.) s umelkyňou úpenlivo hľadajú náhradný termín. Verme, že aj napriek nabitému kalendáru Slávky Zámečníkovej, od sezóny 2020/2021 sólistky Viedenskej štátnej opery, sa podarí nájsť voľné okienko. Tam ju totiž čaká doslova maratón s desiatkou nových postáv, z polovice veľkých, i koncerty. Vyše štyridsať vystúpení!

Adventný koncert agentúry Kapos, 2019, Elena Matušová, Walter Attanasi, Slávka Zámečníková, Štefan Bučko, Slovenský komorný orchester, Spevácky zbor Lúčnica, foto: PANER

Prečítajte si tiež:
Adventný koncert ozdobila Slávka Zámečníková

Pozná vôbec Slovensko soprán, aký sa u nás nezjavil po dlhé desaťročia? Príležitostí spoznať Slávku Zámečníkovú naživo totiž nebolo veľa, hoci má za sebou už bezmála tri roky profesionálnej kariéry. A nie hockde. Najviac šancí dostala práve na najhorúcejšej pôde berlínskej Štátnej opery Unter den Linden, kde pôsobila dve sezóny ako členka Operného štúdia. Pod taktovkou takých osobností, akými sú tamojší „domáci pán“ Daniel Barenboim, Simon Rattle, Zubin Mehta, či svetoznáme dirigentky Simone Young a Oksana Lyniv, dostávala príležitosti v menších, ale aj dôležitých úlohách. V minulej sezóne napríklad ako Nanetta vo Verdiho Falstaffovi či Dircé v Cherubiniho dráme Médée (recenziu si prečítate TU…, pozn. red.).

Slávka Zámečníková a Daniel Barenboim, foto: slavkazamecnikova.com

Živo si spomínam moje prvé počutie Slávky Zámečníkovej. Bolo to na koncerte víťazov Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidra – Trnavského v máji 2017 (recenziu záverečného koncertu si prečítate TU…, pozn. red.). Vedľa mňa v publiku sediaci Peter Dvorský mi pošepkal niečo v zmysle „teraz dobre počúvaj, vlani zvíťazila v Karlových Varoch!“. A skutočne bolo čo obdivovať. Nielen odvahu, s akou si vybrala technicky a štýlovo extrémne náročnú áriu Bel raggio lusinghier z Rossiniho Semiramide, ale hlavne spôsob, ako ju uchopila. Na dovtedajšie úspešné súťaže nadviazali zápolenia na tých najprestížnejších, či už na Moniuszkovej Varšave, na Belvedere Opera Competition, na nemeckom Neue Stimmen… Všade stála na stupni víťazov.

Nuž a čo Slávku Zámečníkovú čaká v budúcej sezóne? Sklamanie z neuskutočneného debutu na zrušenom Veľkonočnom festivale v Salzburgu (Tebaldo vo Verdiho Donovi Carlovi) jej určite vynahradia úlohy, ktoré ju stretnú vo Viedenskej štátnej opere. Ešte skôr než sa uskutoční jej tamojší debut, vráti sa v septembri do Hessenského štátneho divadla vo Wiesbadene ako Grófka v Mozartovej Figarovej svadbe. Na tejto scéne už stvárnila Iliu v Mozartovom Idomeneovi.

W. A. Mozart: Idomeneo, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, 2019, Kangmin Justin Kim (Idamante), Slávka Zámečníková (Ilia), foto: Karl & Monika Forster
Medzinárodná súťaž Stanisława Moniuszka v Poľsku, 2019, Peter Mario Katona (Casting riaditeľ Royal Opera House), Slávka Zámečníková, 2. miesto, foto: MSSM

Nuž a potom hrdý operný palác na viedenskom Ringu. Na jeho javisku sa po prvýkrát objaví už v októbri 2020 v postave Noriny z Donizettiho buffy Don Pasquale. Ide o inscenáciu z roku 2015 v réžii parížskej rodáčky Iriny Brook (dcéry slávneho Petra Brooka), ktorá sa čoraz častejšie venuje aj opere. Inscenácia má rázne tempo, je to v značnej miere roztancovaná crazy komédia, striedajúca svižné nápady a príjemný humor s občasným klišé a gýčom. Dirigentom série repríz bude Marco Armiliato, naslovovzatý expert na taliansku operu. Slávkinými partnermi budú Erwin Schrott, meniaci milovnícke a diabolské kostýmy na charakter skôr starokomický. Ernestom bude znamenitý belcantový tenorista Dmitry Korchak.

Po Norine bude nasledovať Helena v Sne noci svätojánskej od Benjamina Brittena, rovnako v réžii Iriny Brookovej, ktorá mala premiéru v októbri 2019. Dirigovať bude Simone Young, s ktorou už Slávka Zámečníková spolupracovala v Berlíne. Do legendárnej inscenácie Pucciniho Bohémy v réžii a na scéne Franca Zeffirelliho, ktorá je vo Viedenskej štátnej opere v repertoári od roku 1963, vstúpi ako Musetta koncom novembra. Naplánované sú štyri reprízy (prvá z nich bude mať poradové číslo 444) a Zámečníkovej partnermi budú brazílsky tenorista Atalla Ayan (Rodolfo), arménska sopranistka Ruzan Mantashyan (Mimi), juhotirolský barytonista Andrè Schuen (Marcello) a v neposlednom rade to bude náš úspešný basista Peter Kellner ako Colline.

Jules Massenet: Werther, Národné divadlo Praha, 2018, Štěpánka Pučálková (Charlotta), Slávka Zámečníková (Sofia), Peter Berger (Werther), Kühnov detský zbor foto: Patrik Borecký
O. Nicolai: Veselé paničky windsorské, Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin, 2016, Melissa Sofner (Frau Reich), Slávka Zámečníková (Frau Fluth), Ádám Tulassay (Kellner), foto: súkr. archív SZ

So svojím slovenským kolegom budú spolu stáť v januári 2021 aj na koncertnom matiné, ktoré Viedenská štátna opera pravidelne venuje najnádejnejším mladým sólistom. Dodám ešte, že Peter Kellner vystúpi vo viacerých repertoárových i premiérových tituloch a so Slávkou sa ešte na javisku stretnú.

To som ale v kalendári preskočil dve osobné premiéry Slávky Zámečníkovej. Do inscenácie Humperdinckovej rozprávkovej opery Hänsel und Gretel (Perníková chalúpka) si doštuduje titulnú dievčenskú rolu a v baletnej verzii Mahlerovej 4.symfónie prednesie pod taktovkou Axela Köhnera sopránový part. To však ani zďaleka nie je všetko. Vo februári vystrieda 42-ročnú Zeffirelliho podobu Bizetovej Carmen diametrálne odlišná nová verzia v réžii známeho „provokatéra“, Katalánca Calixta Bieita. Titulnú rolu vytvorí Anita Rachvelishvili, Dona Josého Charles Castronovo, no a zastúpenie dostane aj mladé slovenské duo. Slávka Zámečníková bude Frasquitou a Peter Kellner Zunigom. Pod hudobné naštudovanie sa podpíše Andrés Orozco-Estrada, ktorého poznáme z Bratislavských hudobných slávností 2019, kde stál na čele Viedenských filharmonikov.

Zubin Mehta a Slávka Zámečníková v zákulisí Štátnej opery Unter den Linden v Berlíne, zdroj foto: slavkazamecnikova.com

Na jar sa zapojí Slávka Zámečníková na svojej domovskej scéne do repríz Ariadny na Naxe Richarda Straussa (Najade), do Wagnerovej Valkýry (Gerhilde) a v novej inscenácii Parsifala od Richarda Wagnera je obsadená ako Prvá Blumenmädchen. Titurelom bude Peter Kellner. Nuž a poslednou veľkou príležitosťou v budúcej sezóne bude titulná postava v Monteverdiho Korunovácii Poppey. Toto barokové dielo sa v Štátnej opere nehralo od roku 1969. Prednostne sa mu venoval Theater an der Wien. Viedenskú premiéru pripraví španielsky dirigent Pablo Heras-Casado v réžii Belgičana Jana Lauwersa.

Prečítajte si tiež rozhovory so Slávkou Zámečníkovou:
Slávka Zámečníková: Mladý operný spevák drží šťastie vo vlastných rukách
Slávka Zámečníková: Operu vnímam ako pôdu, na ktorej sa môžem naplno realizovať

Keď už sme vo Viedni, nedá mi nespomenúť jeden debut síce Moravana, no absolventa bratislavskej Vysokej školy múzických umení, Borisa Prýgla. Jeho veľký večer príde v apríli 2021, keď v novej inscenácii Gounodovho Fausta (dirigent: Bertrand de Billy, režisér: Frank Castorf) stvárni Valentina. Faustom bude Juan Diego Flórez, Margarétou Nicol Car, Mefistom Adam Palka a Wagnerom Peter Kellner.

Mladej slovenskej sopranistke Slávke Zámečníkovej držme v novom angažmáne palce a rovnako aj nášmu Petrovi Kellnerovi a debutantovi Borisovi Prýglovi. Zároveň dúfajme, že nadnes plánovaný bratislavský koncert v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy si v budúcej sezóne nájde náhradný termín.

Autor: Pavel Unger

Glosa na nedeľu

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Pavel Unger

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku