Herecky aj hudobne vyladená Figarova svadba. Dlho odkladaná premiéra bratislavského konzervatória

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Do prehusteného júnového kalendára koncertných a hudobno-divadelných podujatí prispelo 20. a 21. 6. 2022 aj Konzervatórium v Bratislave, ktoré v rozohriatej sále Spoločenského domu Nivy predstavilo novú inscenáciu Mozartovej Figarovej svadby. Hoci bulletin uvádza, že ide prierez operou, pedagógovia a študenti si prácu nijako zvlášť nezľahčili. V naštudovaní zaznela väčšina vokálnych čísiel a predstavenie aj s krátkou prestávkou trvalo takmer dve a pol hodiny.

Úvodom krátko z predhistórie projektu. V školskom roku 2019/2020 si Konzervatórium v Bratislave pripomínalo sto rokov od založenia svojej inštitucionálnej predchodkyne, Prvej hudobnej školy pre Slovensko (1919). Súčasťou osláv mala byť aj študentská inscenácia Figarovej svadby, s premiérou naplánovanou na apríl 2020.

Sté výročie našej prvej odbornej hudobnej školy však dopadlo podobne ako storočnica SND i celého profesionálneho divadla – oslavy spláchla kovidová vlna. Nevyšiel ani druhý plánovaný termín uvedenia, október 2021. Príhovor vedúceho operného štúdia a zároveň režiséra inscenácie Romana Bajzíka tak patril i tým, ktorí naštudované party nikdy nepredviedli pred obecenstvom, pretože školu medzičasom ukončili.

W. A. Mozart: Figarova svadba, Konzervatórium Bratislava, 2022, Kristína Liashko (Zuzana), Dominik Sedlák (Figaro), foto: Linda Kisková Bohušová

O nejednej profesionálnej inscenácii, ktorej prenatálne obdobie natiahla pandémia, recenzenti napísali, že jej predĺžený skúškový proces prospel. Nie som si istá, nakoľko sa podobné konštatovanie dá vztiahnuť na školský projekt s priebežne sa meniacim obsadením, no výsledný hudobno-inscenačný tvar pôsobil ako dozreté ovocie z rúk poctivého, pracovitého záhradníka.

Deväťčlenný školský komorný orchester pod vedením Marca Vlasáka hral čisto, presne a sviežo, vo vzornej súhre so spevákmi nielen v sólových, ale aj v chúlostivých ansámblových číslach. Rovnako výborne boli pripravení sólisti. Kvantum talianskeho textu Mozartovej opernej konverzačky chrlili bez najmenšieho zaváhania a dirigent akoby pre nich neexistoval. Vďaka bezpečnému ovládaniu vokálnych partov nerušili divadelnú ilúziu upieraním zrakov na jeho paličku, takže sa mohli naplno vnoriť do dynamického javiskového diania.

W. A. Mozart: Figarova svadba, Konzervatórium Bratislava, 2022, Alan Patkoló (Antonio), Ema Karasová (Cherubín), Andrej Prachar (Gróf), Lea Acsaiová (Barbarina), foto: Linda Kisková Bohušová
W. A. Mozart: Figarova svadba, Konzervatórium Bratislava, 2022, Zuzana Vigodová (Cherubín), Žofia Dzubáková (Grófka), foto: Linda Kisková Bohušová

Hoci nešlo o žiadnu „akrobatickú“ réžiu, Roman Bajzík spevákov nešetril. Všetky postavy dostali do vienka zreteľné profily, ktoré sa interpretom darilo počas celého predstavenia udržať a tým herecky disponovanejším aj rozvibrovať vo vtipných kreáciách. Tvorcovia aj interpreti akurátne utrafili balans medzi komikou a vkusom, mizanscény dostali jasné, aj bez titulkovacieho zariadenia zrozumiteľné humorné pointy a inscenácia ako celok mala – napriek horúčave v neklimatizovanej sále a celovečernému charakteru predstavenia – svieži spád. Jej hravosť umocňovala steampunková poetika kostýmov i masiek (korzety, volánové sukne, plášte, cylindre, nápadné okuliare a parochne, „mátožné“ líčenie), variabilná scéna s ľahkými paravánmi umožňovala promptné prestavby.

Keďže až na výnimky (Andrej Prachar ako Gróf, Ema Karasová ako Cherubín) nešlo o absolventské výkony, táto recenzia neponúkne hodnotenie jednotlivých speváckych kreácií. Viacerí z protagonistov utorkovej premiéry sa prezentovali perspektívnymi vokálnymi materiálmi, žiaden z nich však nie je natoľko „hotový“, aby som ho pomeriavala prísnymi profesionálnymi kritériami či vyzdvihla na úkor ostatných.

W. A. Mozart: Figarova svadba, Konzervatórium Bratislava, 2022, Kristína Liashko (Zuzana), Ema Karasová (Cherubín), foto: Linda Kisková Bohušová
W. A. Mozart: Figarova svadba, Konzervatórium Bratislava, 2022, zľava Jakub Gabriel (Bartolo), Anna Škubová (Marcelina), Dominik Sedlák (Figaro), Kristína Liashko (Zuzana), Andrej Prachar (Gróf), Liana Guild (Grófka), Lea Acsaiová (Barbarina), Ema Karasová (Cherubín), kľačiaci Tomáš Trutz (Basilio), ležiaci Alan Patkoló (Antonio), foto: Linda Kisková Bohušová

Z hľadiska vokálnej krásy si najvyššiu známku zaslúžil finálny ansámbel spájajúci všetkých účinkujúcich, ktorý znel šťavnato, vyladene a farebne sýto. To nie je zlý začiatok: v histórii i súčasnosti slovenskej opernej interpretácie nájdeme veľa príkladov, keď sa z dobrých zborových spevákov stali ešte lepší sólisti.

Autor: Michaela Mojžišová

písané z premiéry 20. 6. 2022

W. A. Mozart: Figarova svadba alebo bláznivý deň (prierez)
Konzervatórium Bratislava
Spoločenský dom Nivy, 20. a 21. júna 2022

Dirigent: Marco Vlasák
Réžia: Roman Bajzík
Dramaturgia: Daniel Simandl a Roman Bajzík
Klavírna spolupráca: Karin Remencová
Kostýmy a ich realizácia: Kostýmové štúdio Elijana
umelecká kostymérka Liliana Singhofferová
Scéna: Miroslav Daubrava
Masky: Ela Šafáriková

Účinkujúci:
Figaro: Dominik Sedlák
Zuzana
: Kristína Liashko
Gróf
: René Schleifer, Andrej Prachar
Grófka
: Žofia Dzubáková, Liana Guild
Cherubín
: Ema Karasová
Bartolo
: Jakub Gabriel
Marcelina
: Anna Škubová
Basilio/Curzio
: Tomáš Trutz
Barbarina
: Klaudia Dyttertová, Lea Acsaiová
Antonio
: Alan Patkoló

operastudio orchestra

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operná historička, kritička, vedecká pracovníčka Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, od roku 2021 predsedníčka výboru Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár