Slávnostná slovenská premiéra výpravného, česko-slovensko-talianskeho životopisného filmu o skladateľovi Josefovi Myslivečkovi Il Boemo režiséra Petra Václava sa uskutočnila v Cinemax Bory (Bratislava) v stredu 22. marca 2023. Il Boemo mal svetovú premiéru 19. septembra 2022 v hlavnej súťaži 70. ročníka medzinárodného festivalu v španielskom San Sebastiane. Film ocenila porota až šiestimi Českými levmi, a to v kategóriách najlepší celovečerný film, réžia, zvuk, scénografia, kostýmy a masky. Trvá 140 minút, má pútavo spletaný dej, počas ktorého znie sugestívna hudba. Odohráva sa v nádherných priestoroch, so skvelými hercami a opernými spevákmi, odetými v dobových, na mieru šitých kostýmoch, na čele s Václavom Dykom a vrátane sopranistky Simony Šaturovej. Hudbu do filmu nahral Václav Luks.
Režisér Petr Václav mal veľkolepý cieľ a podriadil mu všetko – znovu pre široké publikum objaviť skvelého skladateľa Josefa Myslivečka, ktorý sa preslávil v Taliansku.
Odhodlať sa natočiť výpravný historický film, odohrávajúci sa až na 18-tich autentických miestach v Čechách a v Taliansku, to chce mimoriadnu odvahu a schopnosť osloviť dobrých sponzorov, partnerov a vybrať si vhodný tím. Petr Václav už svoje umenie ukázal v predošlých filmoch, hlavne vo filme Cesta von, ktorý bol v roku 2014 prvou českou premiérou na najvýznamnejšom filmovom festivale v Cannes po 23 rokoch, neskôr ocenený siedmimi Českými levmi. Už tu sa začala spolupráca režiséra s jedným z producentov filmu Il Boemo, Janom Macolom.



Na projekt Il Boemo dostal Petr Václav v roku 2010 ročné štipendium Francúzskej akadémie v Ríme vo Ville Medici. Rok tam žil a študoval, zbieral historické podklady o pobyte Josefa Myslivečka v Taliansku. To, čo nemal ako nájsť, nahradil vlastným umom a intuíciou, pretože o českom hudobnom skladateľovi Josefovi Myslivečkovi sa toho zachovalo veľmi málo. Václavova imaginácia však odhaľuje nielen skladateľa, jeho bytosť, osud a hudbu, ale aj pomery v 18. storočí. Príprava trvala viac než 10 rokov. S producentmi a koproducentmi získal veľký grant Státního fondu kinematografie, podporu európskeho projektu Media Development a francúzskeho CNC, Českej televízie, regionálnych a súkromných fondov a sponzorov.
Scenár si režisér napísal najskôr po francúzsky, potom ho dal preložiť do češtiny a taliančiny. Spevákov vybral tak, aby mali severo-taliansky a neapolský prízvuk. O zábery sa postaral španielsky kameraman Diego Romero, dobové kostýmy navrhla česká kostýmová výtvarníčka Andrea Cavalletto.
Josef Mysliveček, nazývaný Il divino Boemo (1737 Praha – 1781 Rím), bol synom bohatého pražského mlynára. S bratom dvojčaťom absolvovali Akademické gymnázium u jezuitov v Klementíne. Obaja sa vyučili mlynárskemu remeslu a stali sa majstrami. Josef študoval v Prahe hru na husle a organ a kompozíciu. V úsilí získať nezávislosť sa vydal do Talianska, kde ostal až do svojej smrti. Jeho tamojším pedagógom bol organista a skladateľ Giovanni Battista Pescetti v Benátkach. Vo filme sa na neho často odvoláva.

Myslivečka hrá skvelý český herec Vojtěch Dyk, ktorý sa údajne kvôli tejto role naučil po taliansky – a zdá sa, že skvele. Je veľmi sugestívny. Predstavuje umelca, ktorého zaujíma najmä jeho kariéra, všetko ostatné podriaďuje cieľu zaujať dôstojné miesto medzi talianskymi skladateľmi. Dyk je aj výborný hudobník. V jednej scéne hrá malému Mozartovi na čembale – to je jedna zo scén, nafilmovaných na základe historických skutočností, kde zrelého, uznávaného umelca Myslivečka vypočúva mladý cestujúci génius Wolfgang Amadeus Mozart, jeho celoživotný obdivovateľ. Scéna uveriteľná a dojímavá.
Mysliveček si získal sympatie Talianov, mnohí mu radili, na koho a kam sa obrátiť a jednou z cenných rád bolo presvedčiť vtedajšiu opernú divu Catarínu Gabrielli, žijúcu v Neapole, aby naštudovala jeho dielo a potom jej prostredníctvom získať objednávky na vytvorenie opier pre Teatro di San Carlo, v tom čase jeden z najdôležitejších operných domov vôbec. V tomto divadle stretáva aj jedného z najslávnejších kastrátov doby – Luigiho Marchesiho. Vo filme ho stvárňuje slávny francúzsky kontratenorista Philippe Jaroussky.


Jeho prvá opera pre Neapol Il Bellerofonte mala veľký úspech, a tak na ňu nadviazali objednávky talianskych divadiel v Turíne, Florencii, Ríme, Benátkach a Bologni. Mysliveček dosiahol veľký úspech aj v Mníchove. Svoju životnú púť však skončil chudobný a zmietaný chorobou už v 44. roku.
Do divadla v Neapole rád chodil kráľ – mladý a zrejme naivný následník trónu, opustený svojím španielskym otcom. Film ich vykresľuje v pôvabnej groteske, kde kráľ vykonáva potrebu v prítomnosti skladateľa. Myslivečka sa však zastal vtedy, keď to najmenej čakal. Vo Václavovom stvárnení je skladateľ inteligentný a diskrétny muž, má však jeden neduh, a to ženy, ktoré neustále vyhľadáva. Ženy mu pomáhali k postaveniu, uvádzali ho do spoločnosti a odporúčali ďalej, aby ho spoznali ďalšie divadlá. Pôsobivo je stvárnený jeho vzťah s Catarinou Gabrielli, ktorú vynikajúco hrá Barbara Ronchi a skvele spieva Simona Šaturová. Slovenská sopranistka žijúca v Prahe, pôsobiaca na medzinárodnej scéne, sa venuje tvorbe Josefa Myslivečka a v roku 2014 vydala CD Decade: Mozart & Mysliveček.
Hudba Josefa Myslivečka je spiritus movens celého diania, znie stále azda s výnimkou epizódy s malým Mozartom. Súčasťou práce tvorivého tímu bol aj výskum a hľadanie partitúr, a tie so vkusom a v duchu informovanej interpretácie starej hudby prezentoval uznávaný český súbor barokovej hudby Collegium 1704 pod vedením renomovaného špecialistu Václava Luksa. Hudba je šťavnatá, nedá sa od nej odtrhnúť a ani vypnúť. Znie tak sugestívne, košato, že si divák nevdojak želá, aby sa nikdy neskončila.


Hudba a spev (sólisti Philippe Jaroussky, Simona Šaturová, Emőke Baráth, Raffaella Milanesi, Krystian Adam), ale najmä výkon našej Simony Šaturovej si spolu s hlavným predstaviteľom zasluhujú ďalšie ocenenie. Simona Šaturová je na vrchole svojej speváckej kariéry, ku starej hudbe má od mladosti hlboký vzťah a so svojím krásnym sopránom pracuje umne a inteligentne. Dosahuje tak patričný rozsah, výšky, hĺbky, prechody v rámci registrov, ak treba koloratúry, ale predovšetkým obdivuhodnú dynamickú škálu. Jej pianissimá sú sugestívne a výraz hlboký a úprimný.
Film určite zaujme širokú verejnosť, ale tí, ktorí sú citliví na hudbu, prípadne špeciálne aj na starú hudbu, si prídu doslova na svoje. Nádherné hlasy sólistiek a sólistov sú najprv v službách spolu so skladateľom, ale postupom času sa akcent presúva do vnútra a podstaty citov – cítiť to v prednese – ide práve o výjav, kedy sa Mysliveček stretáva s Gabrielli po dlhšom čase a vysvetľuje jej, že už nepíše, ako kedysi, že hudba už nie je tlmočníčkou pekných hlasov a ich virtuóznych premetov, ale má znázorňovať city a vnútorné prežívanie.
V tom čase sa publikum dožadovalo zábavy, skladatelia boli služobníkmi a až od Beethovena zaznamenávame ich oslobodenie sa od zamestnávateľov – cirkvi, šľachty, panovníka – a úsilie o vyjadrenie duše a srdca.



Je fascinujúce, ako sa zrazu z okázalej divy vyvinie jemná dáma, spievajúca hlboký vnútorný obsah a ako Simona Šaturová tvaruje svoj výraz v duchu skladateľovej túžby. Simone Šaturovej ide vždy o dokonalý tón, ale vie zahrať aj nezdar, ktorý si vyžaduje scenár, aby potom svojím krásnym zaobleným sopránom zažiarila a dosiahla to, čomu sa hovorí bohatosť tónu, sýta farba a suverénne výšky.
Tento film úprimne odporúčam všetkým melomanom, odborníkom i širokému publiku. Je krásnym dokumentom doby, jeho integrálnou súčasťou je skvelá hudba a filmársky je to skvost počnúc scenériou, kostýmami a končiac režisérskym umením, zásluhou ktorého sa bude meno Josefa Myslivečka vyslovovať s uznaním a obdivom.
Autor: Viera Polakovičová
písané z novinárskej projekcie 22. 3. 2023
Film Il Boemo
české a talianske znenie
titulky talianske, anglické, české
dĺžka:140 min.
Réžia a scenár: Petr Václav
Kamera: Diego Romero
Dirigent: Václav Luks
Orchester: Collegium 1704
Hrajú: Vojtěch Dyk, Barbara Ronchi, Lana Vlady, Elena Radonicich, Lino Musella, Philippe Jaroussky, Cristiano Donati, Alberto Cracco, Salvatore Langella, Diego Pagotto, Martina Babišová, Zdeněk Godla, Karel Roden, Lenka Vlasáková, Goran Maiello, Chiara Celotto
Spev: Philippe Jaroussky, Simona Šaturová, Emőke Baráth, Raffaella Milanesi, Krystian Adam
Produkcia: Jan Macola
Zvuk: Daniel Němec, Sandro Rossi, Francesco Liotard, Andrea Lancia
Scénografia: Luca Servino, Irena Hradecká
Masky: Andrea McDonald
Kostýmy: Andrea Cavalletto
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.