Hlas francúzskej bábiky zmĺkol, zomrela Mady Mesplé

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Parkinsonova choroba nebezpečne rozochvela motýlie krídla. Francúzska koloratúra Mady Mesplé 30. mája 2020 odletela na večnosť za svojou životnou javiskovou hrdinkou – kňažkou Lakmé. Pripomeňme si význam a vokálne míľniky poprednej sopranistky.

Jej nahrávka zvončekovej árie z opery Lakmé iskrila počas veľkého ohňostroja pri príležitosti 120 výročia Eiffelovej veže, ktoré si Francúzsko a svet pripomínali v roku 2009. Mady Mesplé, vlastným menom Madeleine, bola posledným výhonkom na strome autochtónnej francúzskej sopránovej interpretácie. Zomrela v rodnom meste. Život jej zahral záverečný akord 30. mája 2020. Mala 89 rokov.

Mady Mesplé (1931 – 2020), zdroj: internet

Trpela Parkinsonom

Najväčšia Lakmé 20. storočia. Rodáčka z Toulouse si kostým orientálnej kňažky z lyrickej drámy Léa Deliba obliekla viac, než 145 krát. S touto úlohou v januári 1953 očarila auditórium Théâtre Royal de Liège. Srdcia poslucháčov si ako Lakmé získala aj v Bruseli a v Paríži.

Na tisíce rúk, ktoré šarmantnej Francúzke tlieskali doma i vo svete (Miláno, Moskva, New York) speváčka spomína v autobiografickej črte La voix du corps (Hlas tela), ktorá sa na francúzskom knižnom trhu objavila v poslednom kvartáli roka 2010. Memoáre s podtitulom Vivre avec la maladie de Parkinson (Život s Parkinsonovou chorobou) speváčka vydala v spolupráci s Association France Parkinson, ktorá sa venuje sociálnej integrácii pacientov s touto diagnózou. Ochorenie bolo umelkyni diagnostikované v polovici deväťdesiatych rokov.

Enfant terrible

Medzinárodná kariéra francúzskej divy naberala na obrátkach v roku 1962, kedy v Edinburgu zaskočila za indisponovanú Joan Sutherland a za jedinú noc sa zaradila do prvej línie koloratúriek z románskeho kultúrneho okruhu.

Hrbáč a jeho kvet. Matteo Manuguerra (Rigoletto) a Mady Mesplé (Gilda) na javisku Seattle opera. Zdroj: seattleopera50.com

„Jej“ parketa, to bola bábika Olympia v Hoffmannových poviedkach, rozšafná Rossiniho Rosina, ale aj stratosférická Straussova Zerbinetta a Mozartova Kráľovná noci. Nefrancúzske diela v súlade s dobovými konvenciami študovala v jazyku Kráľa Slnko a kardinála Richelieua.

„Galikánska“ operná literatúra bola pre Mesplé fons inexhaustibilis – nevyčerpateľným prameňom. Ofélia v Thomasovom Hamletovi, Philine v Mignon či Bizetova Leïla v Lovcoch perál sú zdokumentované na praskajúcich vinyloch (zo začiatku ešte s „nálepkou“ Pathé). Komu sa žiada komfortu strieborných diskov, môže siahnuť po reprezentatívnom komplete štyroch CD, ktorým si gramokoncern EMI v roku 2001 pripomenul 80 narodeniny svojej hviezdy. Vtedy už bývalej. Sopranistka sa v roku 1985 stiahla z javiska a divadelné parochne vymenila za pedagogickú katedru.

Mesplé požičala hlas tragickej Lucii di Lammermoor. Zdroj: internet

Milovala čísla

Mady Mesplé bola Mozartom svojich čias. Už ako štvorročná začala prejavovať hudobné nadanie. Jej matka, ktorá vtedy pracovala v odevnom závode, dokázala oceniť dcérino kryštáľové solfeggio. Sama spievala v zbore a práve tam, v tieni melosu, spoznala manžela.

Nie je bežné, aby operní speváci milovali matematickú lucídnosť hudobnej teórie a vyžívali sa v reťaziach kontrapunktických permutácií. Mesplé však fascinovali čísla. Hodiny a hodiny pri klavíri, to bol jej svet. K spevu ju definitívne nasmerovala až profesorka Janine Micheau, bývalá operná diva so spôsobmi z belle époque.

Aj ona sa – rovnako, ako jej žiačka – narodila v Toulouse a jednou z jej exportných rolí bola práve Lakmé. Ale Micheau nestvorila kópiu. Mesplé bola personou sui iuris – svojho práva a sui vocis – svojho hlasu.

Tri sopranistky Mady Mesplé, Montserrat Caballé a Jessye Norman s ocenením Grand Prix du Disque v roku 1975. Zdroj: operafresh.blogspot.com

Vokálny röntgen

Ak podrobíme jej nahrávky röntgenu muzikológie, dostaneme diagnostiku soprano acuto sfogato. Mady Mesplé disponovala agilným a vo vysokých polohách splendídnym fondom svetlej sopránovej koloratúry, narážajúcej do bielych plachiet dychovej opory, appoggio.

Jej rýchle vibrato znie pri dnešných štandardoch staromódne. Do istej miery ho má na svedomí dobová záznamová technika, predsa však v histórii opernej interpretácie narazíme na zjavy ako mezzosopranistka Conchita Supervía (jej priezvisko znamená „pyšná“) či tenorista Giovanni Manurita, ktorí spievali s technikou akcelerovaného vibrata. V súčasnosti na rýchly pedál šliape tenor z Malty Joseph Calleja.

Subreta nie je koketa

Dievčenská puritas, nevinnosť, predurčovala Mesplé na úlohy s pečiatkou „subreta“. Adjektívum má pejoratívnu auru. V úzkom zmysle slova je subreta zosobnením prešibanej slúžky (múdrejšej, ako panstvo), akou je napríklad Serpina v Pergolesiho komédii La serva padrona.

Žena dvoch koľají. Mesplé sa popri opere stíhala venovať operetnej múze. Zdroj: classicvinyl.com

Podľa konsenzu etymológov je termín soubrette dieťaťom latinského superare – vyčnievať, získavať prevahu. Napätie medzi slúžkou a paňou (v opere medzi prima donna a seconda donna).

Édouard Fournier prišiel s teóriou, podľa ktorej bola subreta slúžkou poverenou tajne roznášať pod rúškom tmy milostné listy. To nepriamo podporuje iná latinská etymológia: sub rete, pod sieťou, v pasci. Žeby Liebesbrief ukrytý v tajnej schránke?

Z hudobného hľadiska termín subreta pokrýva široké pole postáv od mozartovských zamilovaných lyrických sopránov až po operetné „rozkošnice“. A gejzír Mady Mesplé perlil aj v operete. Biela sopránová labuť bola vyhľadávanou offenbachovskou interpretkou a pričinila sa o renesanciu hudby Daniela Aubera (aspoň v teritóriu galského kohúta).

Lakmé – životná rola Mady Mesplé. Zdroj: internet

Madame opérette spieva Poulenca

V roku 1958 čakal Mesplé debut v Palais Garnier. Sestra Constance v opere Dialógy karmelitánok od Francisa Poulenca jej pristala. Oddanosť hudbe 20. storočia býva u koloratúrnych hlasov zvyknutých zdolávať Donizettiho či Belliniho kaskády vzácna. Mesplé sa pravidelne stretávala s partitúrami Menottiho, Bouleza, Betsyho Jolasa a Chaynesa (poslední dvaja komponovali priamo pre ňu).

Dve trojky v jej dátume narodenia (7. 3. 1931) pri troche numerologickej fantázie symbolizujú plnosť. Mesplé v plnosti nadviazala na odkaz veľkých predchodkýň Lily Pons (tá debutovala v Metropolitnej opere v roku narodenia Mesplé) a Mado Robin. Spievala zo tri desaťročia, ale silná koncentrácia na jazykovú i hudobnú frankofóniu ju postupne vytláčala z opernej mapy Európy.

Bola členkou porôt hudobných súťaží. Mady Mesplé v roku 2009. Zdroj: senactu7.com / Rémy Gabalda

Vlastenka

Byť medzinárodný neznamená patriť všetkým a nikomu. Príklad Mady Mesplé je dýkou do srdca internacionalizovanému opernému priemyslu. Byť verným vlastnej kultúrnej tradícii nemôže byť vnímané ako handicap. Práve naopak. Mesplé bola najprv Francúzkou, až potom umelkyňou. „Národné“ kritérium, ktoré nastavila, dodnes nie je docenené.

S operným motýľom uväzneným v sieti Parkinsona sa na sociálnej sieti rozlúčil jej krajan barytonista Ludovic Tézier: „Mady Mesplé uletela preč tak ľahko, ako vanie elegancia.“

Autor: Lucia Laudoniu

video

Dá sa zamilovať do stroja? Spievajúca bábika Olympia je robot, ktorý klame zmysly. Mady Mesplé triumfovala s touto úlohou v roku 1975 v parížskej inscenácii vizualizovanej filmovým režisérom Patricom Chereauom. Toto je štúdiová nahrávka.

Déjà vu? Nie, už počuté. Rossiniho cavatina Di piacer mi balza il cor z opery Straka zlodejka je „autokrádežou“ (skladateľ kopíruje sám seba). Motivicky evokuje áriu Una voce poco fa z Barbiera zo Sevilly, tiež od Rossiniho.

Rarita v diskografii Mady Mesplé – ária z pera Antonia Vivaldiho. Barokový bonbónik z dôb pred modernou produkciou hudobných barokových „bonboniér“.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lucia Laudoniu

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku