Koncerty bez publika Slovenskej filharmónie pokračovali 9. apríla 2021. Orchester pod vedením dirigenta Petra Valentoviča uviedol na úvod predohru Coriolan, op. 62 Ludwiga van Beethovena, Symfóniu č. 60 C dur „Il distratto“ Josepha Haydna a Symfóniu č. 2 D dur, op. 36 Ludwiga van Beethovena.
Svet hudby prvej polovice 20. storočia spred vyše dvoch týždňov (písali sme o ňom TU…) vystriedala na koncerte 9. apríla hudba viedenského klasicizmu.
Na čele orchestra stál Peter Valentovič, výborný klavirista a korepetítor a aj veľmi talentovaný a napriek svojmu veku skúsený dirigent. Bratislavské štúdiá si doplnil vo Viedni na Universität für Musik und darstellende Kunst (dirigovanie u Leopolda Hagera). Získal tam špeciálne štipendium Viktora Bunzla za mimoriadny umelecký talent a aj štipendium „Starthilfe“ za najlepšie umiestnenie na prijímacích pohovoroch na odbor orchestrálne dirigovanie.

Pokračoval ďalej u dirigenta Zsolta Nagya na parížskom Conservatoire national superiéur de musique et de danse. Pravdepodobne jemu vďačí za náhľad do sveta súčasnej hudby. Účinkoval v prestížnych koncertných sálach, na festivaloch, v operných domoch (o.i. aj ako klavírny partner recitálu Edity Gruberovej v milánskej La Scale) a dirigoval popredné symfonické orchestre v Európe a mimo nej, okrem iných Staatskapelle Berlin, Tokyo Philharmonic Orchestra a nedávno aj China Philharmonic Orchestra. Ich výpočet je veľmi veľký.
Stále pripravený dirigovať aj slovenské orchestre stál za pultom orchestra Slovenského národného divadla, Štátneho divadla Košice, Slovenskej filharmónie, Štátneho komorného orchestra Žilina či Štátnej filharmónie Košice. V rokoch 2018 – 2019 bol šéfdirigentom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu a od decembra 2020 je zbormajstrom a hosťujúcim dirigentom košickej opery, kde pod jeho taktovkou najbližšie zaznie očakávaná premiéra Donizettiho opery Roberto Devereux.

Valentovičovo meno znie aj v spojitosti so sólovou kariérou klaviristu na Salzburger Festspiele či Wien modern, ale aj v kontexte s dirigentským pôsobením v Cape Town Opera v Južnej Afrike a v Štátnej opere v Istanbule. Jeho talent ocenila aj naša slávna Edita Gruberová, ktorá si ho spolu s barytonistom Richardom Švedom vybrala ako tých mladých umelcov, ktorých podporuje v súvislosti s udelením Ceny Herberta von Karajana. Podľa slov Edity Gruberovej umelecký súlad s Petrom Valentovičom bol takmer okamžitý od ich prvého stretnutia. A to vďaka jeho mimoriadnej muzikalite, precíteniu hudby a pochopeniu jej štruktúry a výrazu.
Rada si v tejto súvislosti spomínam na spoluprácu slovenskej diplomacie v Berlíne s oboma umelcami pri trojročnej príprave slávnostného koncertu na záver slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie v Berlínskom Dóme. Ako vtedajšej riaditeľke Slovenského inštitútu mi pomáhal zostaviť program a aj s logistikou. Na koncerte sa vtedy zúčastnili obe hlavy štátov Nemecka a Slovenska a prevzali ho aj partneri vo Viedni a v Prahe.
Kto zažil Valentovičovu analýzu Verdiho Requiem na Rádiu Devín, určite podľahol čaru jeho tlmočenia hudby. Rozumie opere, cíti aj symfonickú tvorbu a má rád aj balet. Naposledy ho mohlo publikum naživo zažiť v Redute počas slávnostného koncertu k 30. výročiu Nežnej revolúcie.

Ocenila som, že tentokrát sa dala viac sledovať práca dirigenta, čo nie je vždy pri online koncertoch možné, pretože kamera a réžia sa sústreďuje na detaily nástrojových skupín – výborná príležitosť precítiť partitúru ešte viac. Všímala som si ruky dirigenta a jeho vedenie orchestra. Valentovič udáva rytmus s noblesou a od veľkých gest, ako som sledovala v minulosti, prešiel k triezvejšiemu prejavu.
V pauzách medzi časťami diel, keď sa kamera zamerala na dirigenta a na jeho tvár, bolo vidieť láskavý ďakovný úsmev pri pomyselnom potlesku, ktorý v prázdnej sále chýbal, vyzerali filharmonici priateľsky a žičlivo. Rešpekt orchestra nie je samozrejmosťou, Valentovič ho získal.
Program koncertu lemovali diela Ludwiga van Beethovena. Na úvod to bola dramatická koncertná predohra Coriolan, op. 62 a v druhej polovici koncertu Symfónia č. 2 D dur, op. 36.
Obe diela skomponoval Beethoven v druhej tretine svojho života, poznačenej nastupujúcou chorobou a neistotou, ale aj silnou túžbou vydať zo seba nahromadené city a vášne. Coriolan mu to umožnil. Dielo, ktoré skladateľ skomponoval podľa divadelnej hry Heinricha Josepha von Collina, vzniklo v roku 1807.

Je to príbeh rímskeho patricija Coriolana, ktorý bol vyhnaný z Ríma za zadržanie jedla pre rímske obyvateľstvo, pretože mu upieralo jeho práva po víťaznej bitke. V minulosti ho takto popísal rímsky historik Titus Livius. Coriolanus sa pridáva k nepriateľom a chce zničiť Rím, ale napokon tak na prosbu žien, vrátane matky a manželky, neurobí. Hudba charakterizuje hrdinu motívom sláčikov, ústiacim do zvuku tutti orchestra, ktoré vystrieda jemná sláčiková melódia prosiacich žien. Valentovič podčiarkol dynamizmus a plasticky vykreslil konflikt a farebnosť partitúry.
V strede medzi Beethovenovými skladbami dala dramaturgia Slovenskej filharmónie priestor odkazu majstra viedenského klasicizmu, Beethovenovho predchodcu Josepha Haydna. Zaznela Symfónia č. 60 C dur „Il distratto“ (roztržitý). Opäť jeden z dobrých dramaturgických činov, Haydna a jeho symfónií je na pódiu stále málo.
60. symfóniu skomponoval Haydn v roku 1774, v čase, keď pôsobil ako kapelník u kniežaťa Mikuláša Esterházyho. Je to divadelná hudba ku komédii francúzskeho dramatika Jeana-Françoisa Regnarda Le Distrait. Dráma mala premiéru v Paríži v roku 1697. Haydnovo dielo uviedla Divadelná spoločnosť Karla Wahra na letnom sídle Esterházyovcov v Esterháze v roku 1775 a neskôr v Kärtnertortheater vo Viedni v roku 1776. Istým spôsobom sa teda dielo viaže aj na Bratislavu, kde tiež pôsobila divadelná spoločnosť Carla Wahra. Aj keď úlohou symfónie bolo ilustrovať divadelnú komédiu pred a po nej, ako i medzi dejstvami, je zaujímavá aj samostatne.

Podobný vtip, akým hýri predloha, v ktorej ženích zabudne, že sa žení, sa nachádza aj v hudbe Josepha Haydna. Farebnosť zaručujú sláčiky i dychy, vrátane fagotu. V hudbe znie veľa slovanských a balkánskych motívov, ktoré dokresľujú komické situácie v hre. Priezračná práca s témami a motívmi je doposiaľ vzorom tvorby klasickej symfónie a v tomto prípade aj programovej hudby.
Divadelnú hru rámcuje francúzska predohra a záverečné Prestissimo. Práve záver obsahuje veľa vtipu – po 16 taktoch ladenie sláčikov, zámerné disonancie a aj chýbajúci zvuk bicích a otvorený záver. Skúsení poslucháči tento žart určite poznajú a nedali sa pomýliť ani chaosom či – nazvime to drobnou aleatorikou – v poslednej časti i náhlou pauzou v orchestri. Orchester hral veľmi korektne, dirigent docielil dynamické rozvrstvenie a jasnosť tematickej práce.
Dramaturgicky bol koncert zaujímavý celou trojicou diel – Beethovenova Symfónia č. 2 D dur, op. 36 je približne z rovnakého obdobia ako Coriolan, z roku 1803. Svojím výrazom a použitými skladateľskými prostriedkami predznamenáva majstrove vrcholné symfonické diela, ktoré prichádzajú po nej. Formovo i výrazovo sú symfónie poznačené utrpením Beethovena strácajúceho sluch. Už za života autora sa táto symfónia dočkala nadšených ohlasov.

Doboví kritici chválili predovšetkým silu výrazu a lyrickosť druhej časti. Beethoven Valentovičovi vyhovuje, v jeho interpretácii sa snúbi noblesa výrazu a dráma obsahu. Sústredí sa na detaily, zdôrazňuje farby a ako skúsený praktik má na pamäti celkový výrazový oblúk diela.
Prečítajte si tiež:
Ludwig van Beethoven (seriál)
Orchester pozná klasický repertoár veľmi dobre. Zaujímavé je vždy to, ako sa na čele s rôznymi dirigentskými osobnosťami oddáva hudbe. Tentokrát to bolo prirodzené, kvalitné muzicírovanie.
Autor: Viera Polakovičová
písané z online prenosu 9. 4. 2021 na stream.filharmonia.sk
(záznam koncertu je k dispozícii online TU…)
Beethoven / Haydn
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
9. 4. 2021, koncert bez prítomnosti divákov odvysielaný online
Slovenská filharmónia
Peter Valentovič, dirigent
L. van Beethoven: Coriolan, predohra, op. 62
J. Haydn: Symfónia č. 60 C dur „Il distratto“, Hob. I:60
L. van Beethoven: Symfónia č. 2 D dur, op. 36
www.filharmonia.sk | stream.filharmonia.sk
Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.