Vitajte na vynovenom webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

4. mája 2023 Eva Miškovičová Sezóna 2022/2023

Hudobná jar banskobystrického Konzervatória Jána Levoslava Bellu

Banskobystrická hudobná jar, 2023, koncert absolventov konzervatória J. L. Bellu v Banskej Bystrici, foto: Robert Ragan
Veľkosť písma
A
A
A
Obdobie po kultúrnom útlme zimných mesiacov každý rok prinesie nespočet podujatí, ktoré lákajú divákov a poslucháčov na svoje bohaté programy. Tento príbeh sa každoročne odohráva aj na konzervatóriách vďaka množstvu absolventských, ročníkových, výchovných a festivalových koncertov.

Referát Robotníckeho domu, organizátor Banskobystrickej hudobnej jari, poskytol priestor Konzervatóriu Jána Levoslava Bellu hneď dvakrát. Prvým, sprievodným podujatím, festivalu bol Výchovný koncert študentov Konzervatória Jána Levoslava Bellu (16. 3., ďalej KJLB). Uplynulý týždeň sa študenti do Robotníckeho domu vrátili opäť s programom Orchestrálneho koncertu absolventov KJLB (25. 4.), ktorý patril piatim súčasným študentom posledného ročníka. V rovnakom týždni škola oslávila Koncertom zborov KJLB jubileá Dievčenského a Miešaného speváckeho zboru (27. 4.).

Banskobystrická hudobná jar, 2023, koncert absolventov KJLB, Štefan Gazdík (gitara), Ema Franková (husle), Stela Štancľová (flauta), Ihor Vlakh (dirigent), Bianka Lipová (cimbal), Marcel Berky (husle), Mário Hrdý (akordeón), foto: Robert Ragan

Flautistka Stela Štancľová z triedy Kataríny Turčinovej otvorila Orchestrálny koncert absolventov KJLB 1. časťou Con libertá z cyklu Jarných tancov (Choreae vernales) českého skladateľa Jána Nováka, v ktorého diele badať vplyv jeho učiteľa Bohuslava Martinů. Cyklus tancov voľne spája tri zdanlivo nesúvisiace časti, jarné inšpirácie však cítiť v každej z nich.

Prvá v poradí je inšpirovaná Horatiovým veršom „Diffugere nives, redeunt iam gramina campis / arboribusque comae“ zo 4. knihy Ód. Opus pôvodne písaný pre flautu a gitaru sám autor transkriboval pre flautu a klavír, neskôr pre sláčikový orchester, celestu a harfu. Na koncerte sme počuli úpravu, kde boli celesta a harfa podľa inštrumentácie samotného autora nahradené klavírom.

Program pokračoval dielom súčasného francúzskeho skladateľa a gitaristu Francisa Kleynjansa Songe op. 63. V interpretácii zažiaril Štefan Gazdík, ktorý študuje pod vedením Jozefa Vohára. Štefan je laureátom medzinárodných súťaží, účastníkom gitarových prehliadok, kurzov, festivalov a čerstvým absolútnym víťazom Sútaže študentov Slovenských konzervatórií v hre na gitare. Aj z dôvodu tejto interpretačnej vyťaženosti mal najmenej času na zhrávku s orchestrom. Napriek tomu, bez najmenších zaváhaní predviedol Kleynjansove dielo s ľahkosťou, gráciou a štýlovo.

Banskobystrická hudobná jar, 2023, koncert absolventov KJLB, Štefan Gazdík, Ihor Vlakh, Komorný orchester konzervatória J. L. Bellu v Banskej Bystrici, foto: Robert Ragan

Cimbal má rovnako na Slovensku ako aj v Banskej Bystrici, už dlhé roky nezanedbateľnú pozíciu a stále sa rozširujúcu komunitu, na čele ktorej stojí nedávno jubilujúca profesorka Viktória Herencsár (5. marec 1953). Za 25 rokov pôsobenia na FMU AU, kam dochádza z rodnej Budapešti, vychovala celý rad vynikajúcich interpretov a pedagógov cimbalovej hry. Jedným z nich je aj Ján Šufliarsky, pedagóg súčasnej absolventky Bianky Lipovej, ktorá uviedla dve časti AndanteMolto AllegroKoncertu č. 2 pre cimbal a klavír bieloruského skladateľa Dmitrija Smoľského.

V Biankinej interpretácii mal koncert isté rytmické a intonačné zaváhania, ale jej prirodzená muzikalita celkovo zanechala z jej výkonu uspokojivý dojem. Dielo Antonína Dvořáka Mazurek e mol dedikované huslistovi Pablovi de Sarasatemu bolo písané na objednávku vydavateľa Fritza Simrocka. Jeden z menších koncertných kusov skladateľa sa vyznačuje virtuozitou nielen v sólovom, ale aj v orchestrálnom parte, čo do veľkej miery otestovalo pripravenosť Komorného orchestra konzervatória, ktorý s istotou počas celého večera pevne držal v rukách dirigent Ihor Vlakh.

Mazurek si od interpreta vyžaduje technický nadhľad a intonačnú čistotu. Marcel Berky z triedy Dušana Radiča je predovšetkým komorný hráč a poznáme ho najmä ako člena konzervatoriálnych zoskupení Fuoco musicale, či sláčikové kvarteto. Sólový part Dvořáka mu však priniesol mnoho nástrah a najmä po intonačnej stránke preveril jeho umelecké sólistické ambície. Inštrumentácia orchestra si vyžiadala malé zásahy z dôvodu absencie študentov hry na fagote, ktorých momentálne škola nemá. Tu sa osvedčila spolupráca s Vojenskou hudbou Sliač, ktorá recipročne poskytla dvoch hráčov na lesné rohy a dvoch na klarinete.

Už dlhodobo sledujeme problém poklesu záujmu o štúdium niektorých hudobných nástrojov na konzervatóriách, čo sa pomaly začína dotýkať aj profesionálnych inštrumentálnych komorných či symfonických telies. Vrchol koncertu zaslúžene patril akordeonistovi Máriovi Hrdému z triedy Ihora Vlakha, ktorého nasledovaniahodné štúdium plynulo prerástlo do jeho úspešného zakončenia.

Banskobystrická hudobná jar, 2023, koncert absolventov KJLB, Ihor Vlakh, Mário Hrdý, Komorný orchester konzervatória J. L. Bellu v Banskej Bystrici, foto: Robert Ragan

Mário je laureátom mnohých súťaží a prehliadok, pravidelne účinkuje na rôznych koncertoch a vykazuje výborné výsledky aj v samotnom štúdiu. Energické Opale concerto Richarda Galliana s časťami Allegro furioso, Rubato, Tempo di valse lente, Allegro energico v jeho podaní strhlo aj konzervatoriálny orchester do víru rytmických, virtuóznych momentov, ktoré sa striedali s tými lyrickými, sugestívnymi. Spolupráca Mária s jeho pedagógom v úlohe dirigenta vytvorila odľahčené, ale zato strhujúce a emóciami nabité finále.

Nevšedne pestrý koncert BBHJ predstavil mladých nádejných umelcov, ktorí svedomito pristúpili k svojej úlohe reprezentovať nielen školu, ale najmä samých seba. Niektorým sa to podarilo skutočne brilantne, iným s nádejou po nadobudnutí skúseností dosiahnuť v budúcnosti vytúžený úspech.

Mínusom koncertu bol bulletin (v réžii organizátora), v ktorom sa okrem programu nachádzali len odseky o autoroch a dielach. Akékoľvek informácie o hlavných aktéroch programu, sólistoch, orchestri a dirigentovi by ste hľadali márne. Prečo to tak bolo, je na zamyslenie, keďže autorka textov si na predchádzajúcich festivalových bulletinoch dala mimoriadne záležať. Neprehliadnuteľnou chybou bolo aj uverejnenie fotografie orchestra, ktorý s konzervatóriom nemá nič spoločné.

Prečítajte si tiež
BBHJ 2023

Koncert absolventov nebol prvou a jedinou akciou na Banskobystrickej hudobnej jari. Sprievodným podujatím festivalu bol aj Výchovný koncert študentov KJLB, ktorý počas štvrtkového doobedia (16. 3.) zaznel hneď dvakrát. Program výchovného koncertu školy bol zostavený tak, aby sa prezentovali jednotlivé odbory školy – hudba, spev, tanec, herectvo. Postcovidové obdobie prinieslo vlnu záujmu o tento typ edukačných projektov, ktoré škola v spolupráci s mestom a Robotníckym domom ponúka pre materské, základné, či stredné školy.

Konzervatórium Jána Levoslava Bellu zavŕšilo tento školský rok svoje 30. výročie existencie. Už pri jeho vzniku sa na jeho pôde pod vedením vtedajšieho študenta Mariána Milučkého začal formovať Dievčenský spevácky zbor (DSZ), ktorý od roku 1996 až po súčasnosť vedie zbormajsterka Miroslava Matisová. Časom sa do teamu telies pripojil Miešaný spevácky zbor (MSZ) s dirigentkou Katarínou Koreňovou. Oba zbory úspešne reprezentujú školu ako aj mesto Banská Bystrica na domácich a zahraničných pódiách, za svoju éru získali viacero významných ocenení a popri tom vychovali množstvo interpretov, dirigentov, skladateľov a priaznivcov zborového umenia.

Premiéra skladby Sine amore nullae sunt deliciae Kataríny Koreňovej foto: Robert Ragan

Svoje jubileá 30 / 25 si pripomenuli Koncertom zborov Konzervatória Jána Levoslava Bellu (27. 4.) v aule Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela. Slávnostný večer otvorila premiéra skladby Sine amore nullae sunt deliciae pre miešaný a dievčenský zbor, sláčikové kvarteto (Marcel Berky, Martin Filip – husle, Paulína Šaradinová – viola, Karen Arutiunian – kontrabas), vibrafón a elektroniku (Ján Fiala) Kataríny Koreňovej, ktorá svoju skladbu aj dirigovala.

Do diela skomponovaného práve k tejto príležitosti autorka zašifrovala podstatu a význam zborového spevu, ako aj jeho vývoj od jednoduchého sipotu, či parlandového prejavu až po úplné rozvinutie do viachlasného chorálu. Dramaturgia koncertu pokračovala dielami významných skladateľov zborovej tvorby – Ivana Hrušovského, Felice Aneria, Ola Gjeila, Johannesa Brahmsa, Petra Ebena, Andersa Edenrotha, Roberta Chillcota, či popového génia Eltona Johna.

DSZ v spolupráci s jazzovou kapelou zostavenou z pedagógov školy Aleš Solárik (klavír), Peter Solárik (bicie) a Róbert Ragan (kontrabas), ktorí sa v tomto žánri radia k slovenskej špičke, uviedli Nidaros Jazz Mass Roberta Chillcota. Táto formácia spoločne s MSZ uzavrela koncert piesňou z kultorvého muzikálu Leví kráľ Circle of life so sólistkami Michaelou Kukurovou, Martou ĎumbalovouMagdalénou Matisovou. Pestrosť slávnostného večera, s výbornými výkonmi zborov, kapely a sólistiek zaslúžene získal od obecenstva standing ovation.

Autor: Eva Miškovičová

Zdieľať:

O autorovi

Eva Miškovičová
hudobná teoretička, pedagogička, recenzentka a publicistka
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

C. Saint-Saëns: Henry VIII.
záznam priameho prenosu opery, máj 2023
Divadlo La Monnaie / De Munt
dirigent: Alain Altinoglu, réžia: Olivier Py
viac info, osoby a obsadenie TU...