Hudobné zastaveníčko bez publika pre 85-ročného dirigenta Zubina Mehtu

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Jedna z dirigentských hviezd posledných desaťročí, maestro Zubin Mehta, oslávil 29. apríla 2021 svoje polokrúhle životné jubileum, vzácnu 85-ku. Narodeninový večer strávil podľa svojich predstáv, aktívne s hudbou. V Staatsoper Unter den Linden v Berlíne sa postavil pred orchester Staatkapelle Berlin, s ktorým ho spájajú úspešné umelecké desaťročia a od roku 2014 je jeho čestným dirigentom. Partnerom Mehtu bol dirigent a klavirista Daniel Barenboim, priateľ z mladosti.

Koncert 29. apríla 2021 v Opere Unter den Linden v Berlíne bol po viacerých stránkach nevšedný. Konal sa na počesť 85-tych narodenín veľkého dirigenta a svetobežníka Zubina Mehtu. Jubilant si ho obdivuhodne odcelebroval s taktovkou v ruke sám. I keď sa táto udalosť z Berlína bezplatne streamovala do celého sveta, chýbalo vďačné publikum.

Dirigent Zubin Mehta je umelcom, ktorý dnes reprezentuje viac ako miliardu Indov. Po Ravim Shankarovi, legendárnom hráčovi na sitár, je Mehta vlastne druhým poslom hudby z Indie v západnom svete. Kým Ravi Shankar mal vplyv na Beatles, Zubin Mehta sa stal takmer pravým „Viedenčanom“ narodeným roku 1936 v Bombaji (dnes Mumbai).

Hudba mu bola vložená do kolísky. Jeho otec, huslista Mehli Mehta, založil v synovom rodnom meste prvý symfonický orchester. Okrem toho sa v tridsiatych rokoch 20. storočia v Bombaji podieľal na dodnes aktuálnej nahrávke zvučky pre indický rozhlas, ktorej autorom bol Walter Kaufmann, česko-nemecký skladateľ pochádzajúci z Karlových Varov.

Zubin Mehta, Staatkapelle Berlin, koncert k 85. narodeninám Zubina Mehtu, Staatsoper Unter den Linden, 2021, foto: screen OS

Vo štvrtok 29. apríla 2021, keď India bojovala s tragickou pandemickou apokalypsou, stál Mehta, jeden z mimoriadnych reprezentantov tejto obrovskej krajiny, na piedestáli výslnia ako posol zmierenia sa s osudom pred očami celého sveta. Ako dirigent Staatkapelle Berlín trónil nad orchestrom v inak ľudopráznom, priam sterilne mrazivom hľadisku. K vystúpeniu nepotreboval partitúru. Po ruke mal iba paličku podporujúcu chôdzu a stoličku, aby sediac absolvoval vyše 80-minútový koncert, ponúknutý live s časovým posunom tak, že zostrih vynechal príchod a odchod umelcov.

Koncert bez prestávky pôsobil ako opticky elegantné podujatie, ale chýbal mu spoločenský rozmer. Na pohľady do hľadiska zívajúceho prázdnotou sme v posledných mesiacoch zvyknutí, ale práve v súvislosti so Zubinom Mehtom sú obzvlášť bolestné. Dirigent, ktorého v priebehu 60-ročnej kariéry hltali milióny, ba miliardy poslucháčov, sám pôsobil rozpačito. Nevedel, či a komu sa poďakovať za neexistujúci potlesk. A ten by bol iste neutíchajúci, úprimný a srdečný.

Od štúdií vo Viedni daroval svetobežník Zubin Mehta vrcholné hudobné momenty kdekoľvek stál za dirigentským pultom. Boli to napríklad koncerty s Viedenskými filharmonikmi, s ktorými pre seba objavil Mahlera, Brucknera, Schuberta či Schönberga. Montreal zas ostane pre Zubina Mehtu spojený s debutom v Pucciniho opere Tosca v roku 1963. Ďalej to boli nezabudnuteľné koncerty a predstavenia v rámci Salzburger Festspiele, v Metropolitan Opera, v divadle La Scala a v Los Angeles. Zavítal aj na Slovensko, kedy vystúpil v rámci festivalu Bratislavské hudobné slávnosti.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2017, Zubin Mehta, Wiener Philharmoniker, foto: Alexander Trizuljak

Bol dlhoročným šéfom Bavorskej štátnej opery v Mníchove a takmer pol storočia strávil ako hudobný šéf Israel Philharmonic Orchestra. Počas majstrovstiev sveta vo futbale roku 1990 dirigoval prvý koncert troch tenorov. Toto legendárne hudobné megapodujatie vošlo do histórie. Zubinove miliardové publikum sedelo pri televíznych obrazovkách na všetkých kontinentoch. Už aj preto by si jubilejný narodeninový koncert maestra dirigentskej paličky zaslúžil odznieť v plnej koncertnej sále. Fluidum, ktoré je schopný Zubin Mehta okolo seba rozdávať, sa inak nedá uchopiť, ničím nahradiť.

Hostiteľom jubilanta v Berlíne bol Daniel Barenboim, aktuálny umelecký vedúci a generálny hudobný riaditeľ Štátnej opery Unter den Linden v Berlíne. Večer bol iste naplánovaný trošku inak, hlavne mal prebehnúť v rámci štandardnej hudobnej produkcie za účasti publika. Našťastie sa dalo uskutočniť aspoň torzo plánov, koncert sa nemusel odrieknuť.

Zubin Mehta, Daniel Barenboim, foto: Thomas Bartilla

Na koncertnom pódiu sa dirigent Mehta stretol so svojím spolužiakom a priateľom z Viedne, dirigentom a klaviristom Danielom Barenboimom. Spája ich niekdajšie partnerstvo pri interpretácii komornej hudby. Azda nie je neznáma vynikajúca nahrávka Schubertovho kvinteta Pstruh s Barenboimom pri klavíri a Mehtom ako kontrabasistom.

Daniel Barenboim sa stal na Mehtovom narodeninovom koncerte sólistom Štvrtého klavírneho koncertu Ludwiga van Beethovena. Neskrotnú mladícku vitalitu v spomenutej nahrávke nahradila u oboch vekom podmienená rozvážnosť. Veď ani nejde o dielo, ktoré vynikne, keď sa zahrá s dôrazom na virtuozitu. Svoju hudobnú krásu prezradí vtedy, keď interpretácia vystihne a objaví Beethovenove introvertné myšlienky a dialógy medzi sólistom a orchestrom.

Žiaľ technická kvalita prenosu miestami nedovolila nerušené počúvanie, stream sa viackrát prerušil. Ale umelecký dialóg druhej časti, Andante, bol u klaviristu a dirigenta sústredený, hlboký a vystihol aj dôstojnosť okamihu 85. narodenín jubilanta.

Daniel Barenboim, koncert k 85. narodeninám Zubina Mehtu, Staatsoper Unter den Linden, 2021, foto: screen OS

Keďže Mehta v poslednom čase prekonal ťažkú chorobu, je obdivuhodné, že dokázal fyzicky i psychicky zvládnuť takýto náročný večer. Navyše, dirigovať akýkoľvek inštrumentálny koncert naživo bez partitúry je napriek dlhoročnej praxi odvaha. V tomto prípade to bol neobyčajný dôkaz vzájomnej dôvery medzi dirigentom a sólistom. Zásluhou oboch sa finále diela zaskvelo ako hold jubilantovi nielen v klavírnom parte, ale i v orchestri intonačne čistou a jasnou hrou trubiek a tympanov. Potlesk chýbal, ale priatelia z mladosti zabudli na všetky hygienické predpisy, srdečne sa objali a ďakovali orchestru.

Schubertova Symfónia C dur Veľká, op. 944, znela ako pokračovanie hudobnej reči Beethovena. Toto takmer hodinové dielo je považované za Schubertovo posledné. Je náročné na stvárnenie, chce byť veľkým symfonickým opusom romantického skladateľa, takého, ako ho poznáme v miniatúrach jeho piesní. Zubin Mehta ho stvárnil suverénne, s rozhľadom a pokojom uznávaného majstra taktovky. Dielo vlastne ani nedirigoval, ale celebroval ako službu hudbe, jeho celoživotnej láske.

Zubin Mehta, Staatkapelle Berlin, koncert k 85. narodeninám Zubina Mehtu, Staatsoper Unter den Linden, 2021, foto: Peter Adamik

Bezpečne previedol orchester cez všetky štyri časti, vymodeloval dynamiku, ktorá mala aj pri fortissime priestor na gradáciu, pričom sa všetkým frázam dostalo množstvo rôznorodých nuáns, plasticky vykresľoval neustále sa vracajúcu melodiku a najmä v tretej časti Scherzo. Allegro vivace – Trio zdôrazňoval nápadnú rytmickú zložku. V tejto Schubertovej symfónii narážali na seba v Mehtovom poňatí neustále rozdielne svety romantických nálad, aby vyústili v Schubertovskú harmóniu, v ten večer tak nápadne blízku jubilantovi.

Maestro Zubin Mehta, ktorý sa mimochodom k hudbe dostal okľukou cez štúdium medicíny, nie je zvyknutý tráviť čas bez kontaktu s orchestrami a svojím publikom. Toto zastaveníčko v deň jeho narodením bolo skutočne niečím mimoriadnym, ale verme, že jednou z posledných epizód hudby bez obecenstva. Snáď pred ním stojí blízka budúcnosť, ktorá mu prinesie uspokojivé stretnutia naplnené umeleckými okamihmi, po každej stránke obohacujúcimi i jeho poslucháčov. Do tých čias máme všetci v rámci Európy 30 dní bezplatne k dispozícii TU… Je to gesto usporiadateľa pre umelca z Indie, ktorý dobyl svet.

Autor: Agata Schindler

písané z online prenosu koncertu 29. 4. 2021

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár