Zažiarila ako Musetta a Gilda na javisku Metropolitnej opery, účinkuje v slávnej La Scale a na iných veľkých svetových operných javiskách. Vychádzajúca hviezda, ruská sopranistka Irina Lungu, poskytla rozhovor pre Opera Slovakia, ktorý pripravila naša newyorská spolupracovníčka Elena Fedorková.
Citát Metropolitnej opery: “Two rising young sopranos will make their Met debuts earlier than originally scheduled when they share the role of Gilda in Verdi’s Rigoletto later this fall”. „Dve vychádzajúce mladé sopranistky uskutočnili svoj debut v Met skôr, než sa pôvodne plánovalo, keď sa koncom tejto jesene podelili o rolu Gildy vo Verdiho Rigolettovi“.
Boli ste vyhlásená za novú stúpajúcu hviezdu v rámci svojej novej role. Aký má tento titul vplyv na Vás? Čo pre Vás a Vašu kariéru tento debut znamenal?
Túto sezónu otvorili spočiatku vzrušujúce vyhliadky spievať Musettu v Met, potom nečakane prišla možnosť debutovať v tomto krásnom opernom dome Gildou v Rigolettovi. Úloha je hlasovo aj scénicky oveľa komplexnejšia a náročnejšia. Po tom všetkom som veľmi šťastná, že som mala príležitosť debutovať vo väčšej role, ktorá mi umožnila lepšie predviesť moje kvality. O skúsenosti z debutu v Met iba toľko, že to bolo jednoducho skvelé a vzrušujúce! Určite veľmi dôležité pre moju kariéru.
Ako ste sa zžili s rolou Gildy?
S Gildou to nebola láska na prvý pohľad! Je postavou, ktorá mi spočiatku nebola blízka. Úplne pochopiť jej krásu a komplexný psychologický vývoj bolo v tejto opere dlhou cestou. Najdôležitejším bolo pre mňa stretnutie s režisérom Robertom Carsenom. Minule leto som mala tú česť pracovať s ním v novej inscenácii Rigoletta vo Francúzsku, na festivale v Aix en Provence. Počas týždňov práce s takým veľkým umelcom som mala možnosť objaviť nový horizont Rigoletta a Gildy. Carsen ma viedol za ruku až k pochopeniu skutočného tragického charakteru tohto ženského osudu. Pozdvihol ma na vyššiu úroveň porozumenia. Som naozaj veľmi šťastná, že som mala možnosť pracovať s týmto inšpiratívnym a veľkorysým režisérom.

Irina Lungu (Gilda) a Dmitri Hvorostovsky (Rigoletto)
Nová moderná verzia Rigoletta je celkom odlišná od klasickej. Aký máte pohľad na toto nové prevedenie? Ktorú verziu uprednostňujete?
Všeobecne môžem povedať, že nie je pre mňa dôležité, či je inscenácia klasická, alebo sa postaví skôr moderný celok. Podstatná je pre mňa kvalita režijnej práce. Tradične alebo inovačne, to nie je dôležité. Na prvom mieste je divadlo! Musí byť dobré! S úprimnosťou, odvahou, s vedomím hlbokého povedomia o psychológii postáv v ľudskej zložitosti príbehov. Ako speváčka som pripravená na akékoľvek stvárnenie. Hlboko do charakteru siaha v prvom rade režisér, ktorý mi pomáha prehĺbiť, vyvíjať a otvoriť sa pre danú postavu.
Kto sú Vaši obľúbení skladatelia? Možno medzi nich zaradiť Verdiho?
Verdi je určite jeden z najväčších majstrov hudobného sveta všetkých čias. Jeho ženské postavy sú stále veľmi fascinujúce a blízke nášmu cíteniu.
Koľkú sezónu už pôsobíte ako profesionálna operná speváčka?
Môj debut bol v roku 2002 v divadle Voronež v Rusku. V decembri nasledujúceho roku som už spievala v Milánskej La Scale v pod taktovkou Riccarda Mutiho v nádhernej inscenácii Rossiniho opery Mojžiš v Egypte. Myslím, že môžem povedať, že od tohto bodu stále nepretržite rastiem.
Ako si predstavujete Vašu budúcnosť? Ovplyvni, alebo zmení označenie „vychádzajúca hviezda” Vaše vízie?
Táto otázka ma trošku rozosmiala. Titul ,,vychádzajúca hviezda” je tak trochu absurdný…každý mesiac, každú sezónu sú k dispozícii nové ,,vychádzajúce hviezdy”, ktoré neúprosne miznú po veľmi krátkom čase. Milujem spev a okrem titulov a novín mi naozaj záleží najmä na tom, aby som pracovala na svojom hlase a rozširovala si repertoár. Existuje mnoho rolí, ktoré ma vždy priťahovali v ďalších operách Verdiho, ale aj Pucciniho Butterfly, a dokonca aj nejaké divadelné od Straussa. Na to možno niekedy príde čas… Napriek tomu, teraz alebo v blízkej budúcnosti sa chcem naplno venovať belkantu, pretože cítim, že sa v ňom dokážem vyjadriť úplne.

Zažiarili ste v Bohéme v Met, ako by ste charakterizovali túto operu? Aká je v porovnaní s Rigolettom?
Obe diela sú neporovnateľné ‑ majú rozdielny štýl, rozdielne znaky. Sú to v podstate dve úplne rozdielne myšlienky divadla. Z osobného pohľadu môžem povedať že spievať Musettu v Met bola skvelá zábava. Druhé dejstvo v tejto historickej Zeffirelliho inscenácii je neuveriteľne nádherné. Na pódiu je taká skvelá atmosféra! Musetta vstupuje na koni. Skutočne ,,coup de théâtre“! Kostýmy sú krásne a celá hra v tejto scéne je úžasná. Majstrovská! Keď premýšľam, že v premiérovej sérii tejto inscenácie v Met moju postavu spievala Renata Scotto, jedna zo speváčok, ktoré milujem a obdivujem, tak ma to hlboko dojíma.
Spievate na svetových operných javiskách, ktorú máte najradšej a prečo?
Mám pocit, že La Scala v Miláne je veľmi blízka môjmu srdcu. Je to scéna, kde sa pre mňa vlastne všetko začalo. Divadlo, v ktorom som dokončila svoje štúdiá a v ktorom som doteraz veľmi šťastná. Okrem spomínaného debutu v Rossinim som tu robila veľa ďalších inscenácií. Tento vzťah trvá už viac než 10 rokov. Ak by som mala menovať iba jeden titul, bola by to Traviata. Dvakrát som spievala Violettu v inscenácii Liliany Cavani a tieto skúsenosti boli pre mňa rozhodujúce. Prvýkrát si ma vybral osobne Lorin Maazel. Myslím, že odvtedy som spievala Violettu najmenej 90 krát v rôznych divadlách po celom svete. Je to postava charakteristická pre začiatok mojej kariéry. Posledné prekvapenie v tomto ,,milostnom romániku” s Traviatou v La Scale bol minuloročný december. Pracovala som vo Verone v Donizettiho opere Don Pasqaule, keď mi zavolali z La Scaly. Po tomto telefonáte som o necelých 24 hodín nahradila Dianu Damrau v novom naštudovaní Dmitrija Čerňakova, ktoré otváralo novú sezónu. Na ten večer nezabudnem!

Irina Lungu (Violetta)
Je Metropolitná opera pre Vás niečím výnimočná?
V Met je všetko špeciálne a výnimočné. Od vchodu do šatne cez obrovskú scénu končiac veľkolepou sálou s výbornou akustikou. Ďalej je to predovšetkým výnimočná úroveň profesionálov, ktorí tam pracujú, a ktorí z tohto divadla urobili to, čím je dnes. Met vyžaruje špeciálnu energiu – cítite sa v nej ako v centre sveta.
Ako sa vyrovnávate s materstvom a svetovou kariérou?
Materstvo je najväčšia radosť v mojom živote a preto mi v mnohých okamihoch pomáha. Nepopieram, že organizovať prácu a materstvo zároveň je pomerne ťažké. Časté cestovanie, dlhé pobyty v zahraničí s rôznymi jazykmi a stále novými ľuďmi, opatrovateľka, škôlka a všetko ostatné. Je to všetko veľmi pekné, ale aj veľmi zložité. Ale je to môj život.
Na akých nových inscenáciách teraz pracujete?
Bude ich pomerne mnoho. Nová inscenácia Fausta od Fura del Baus v Amsterdame, ďalej Traviata v Benátkach a Madride. V lete sa vraciam do veronskej Arény ako Micaela v Carmen. Toto leto budem debutovať v Londýne opäť s Musettou v Bohéme. Takisto mi veľmi záleží na blížiacom sa debute v Lucii di Lammermoor od Donizettiho. V nasledujúcej sezóne budem Mária Stuartová v Barcelone a čoskoro sa uskutoční aj môj debut v Paríži v Rigolettovi.
Ďakujem za veľmi príjemný rozhovor a prajem Vám veľa pracovných ako aj osobných úspechov.
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.