Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

17. apríla 2016 Ján Marták Sezóna 2015/2016

James Levine odstúpi z funkcie Hudobného riaditeľa Met, spolupracovať ostáva

James Levine, foto: Koichi Miura/Metropolitan Opera
Veľkosť písma
A
A
A
New York – Metropolitná opera New York vo štvrtok 14. apríla 2016 ohlásila, že jej Hudobný riaditeľ James Levine, pôsobiaci v tejto funkcii od roku 1976, sa rozhodol koncom aktuálnej sezóny odstúpiť zo zdravotných dôvodov. S Met však ostáva naďalej spolupracovať. Počas svojho historického funkčného obdobia presahujúceho štyri desaťročia Levine oddirigoval vyše 2500 predstavení najmenej 85-tich rozličných opier. Je to omnoho viac, než sa podarilo ktorémukoľvek inému dirigentovi v histórii Met.

Metropolitná opera New York oznámila, že od budúcej sezóny maestro Levine prevezme novú funkciu Emeritného hudobného riaditeľa. Levine ostane Umeleckým vedúcim Lindemannovho Programu pre vývoj mladých umelcov a bude aj naďalej dirigovať niektoré predstavenia. Oznam pripúšťa dosiahnutie takého stupňa Parkinsonovej choroby, že „je preňho stále ťažšie v plnom rozsahu dirigovať plánované predstavenia v Met“. V posledných rokoch Levine bojoval s príznakmi svojej choroby, ako aj s ďalšími zdravotnými ťažkosťami vrátane rakoviny obličiek a poškodenia miechy, ktoré vyústili do dočasného odchodu z tejto opernej scény v sezónach 2011 – 2012 a 2012 – 2013. V terajšej sezóne odstúpil z novej inscenácie opery Lulu (A. Webern) a rozhodol sa radšej venovať svoje sily do prípravy obnoveného Tannhäusera.

James Levine. foto: Marty Sohl/Metropolitan Opera
James Levine.
foto: Marty Sohl/Metropolitan Opera

Met plánuje menovať Levinovho nástupcu v priebehu niekoľkých mesiacov. Oznámila aj, že doterajšieho riaditeľa hudobnej prevádzky Johna Fishera povýšila do roly Asistenta generálneho manažéra zodpovedného za hudobnú prevádzku. Medzi Fisherove povinnosti patrí dohľad nad internými dirigentmi, korepetítormi a šepkármi pripravujúcimi hlavných sólistov na predstavenia, ako aj práca s maestrom Levinom a dirigentmi na každom predstavení, aby sa zabezpečovala a udržiavala kvalita hudobnej zložky v tejto opernej inštitúcii.

Levine odstúpil z dirigovania novej inscenácie Straussovho Ružového gavaliera pripravovanej pre budúcu sezónu, avšak Met oznámila, že chce uviesť obnovenie Rossiniho Talianky v Alžíri, Verdiho Nabucca a Mozartovho Idomenea. Túto sezónu bude dirigovať zostávajúce predstavenia Verdiho Simona Boccanegru, ako aj päť predstavení obnoveného Mozartovho Únosu zo serailu v apríli. Takisto povedie orchester Met na koncertoch v Carnegie Hall 19. a 26. mája t. r.

Metropolitná opera New York, foto: Jonathan Tichler
Metropolitná opera New York,
foto: Jonathan Tichler

Generálny manažér Metropolitnej opery Peter Gelb povedal: „História opery nepozná dirigenta, ktorý uskutočnil to, čo Jim dosiahol vo svojej impozantnej kariére v Met. Sme šťastní, že keď sa na konci sezóny stane Emeritným hudobným riaditeľom, bude aj naďalej hrať aktívnu a činorodú úlohu v našej opernej spoločnosti“.

„Za 45 rokov neochvejnej oddanosti maestro Levine vytvaroval orchester Met na dnešnú úroveň telesa svetového formátu“ – povedala Jessica Philips, klarinetistka orchestra Met a predsedkyňa Výboru orchestra Met. „Má jedinečnú danosť inšpirovať všetkých okolo seba, aby pri hre vydali zo svojich schopností to najlepšie a ešte niečo navyše. Dychtivo očakávame jeho sľubné nové projekty vo funkcii Emeritného hudobného riaditeľa, ktoré môžu len prispieť k už teraz ťažko porovnateľnému odkazu neúnavnej oddanosti a umeleckej jednoliatosti. Je cťou niesť hodnoty, ktoré do nás maestro Levine vštepil v tejto novej ére Metropolitnej opery – domu, ktorý Jimmy vybudoval.“

James Levine a jeho debut v Metropolitnej opere New York, foto zo skúšobne Met, 1971, foto: internet
James Levine a jeho debut v Metropolitnej opere New York,
foto zo skúšobne Met, 1971,
foto: internet

Levine debutoval v Metropolitnej opere v roku 1971, keď vo veku 28 rokov dirigoval predstavenie Pucciniho Toscy. O necelý rok ho menovali za Hlavného dirigenta a Hudobným riaditeľom sa stal v roku 1976. Dodnes v nej oddirigoval 2551 predstavení – viac, než dvakrát toľko, čo ktorýkoľvek iný dirigent v histórii tejto inštitúcie. Boli to diela dohromady tridsiatich troch skladateľov. Levine významne rozšíril repertoár Met. Prvýkrát v nej dirigoval Bergovu Lulu, Gershwinovu Porgy a Bess, Rossiniho Popolušku, Verdiho Sicílske nešpory, StiffeliaLombarďanov, Idomenea a operu La clemenza di Tito od Mozarta, Očakávanie Mojžiša a Árona od Schönberga, Vzostup a pád mesta Mahagony od Kurta Weila, Doktora Fausta od Busoniho a Berliozovho Benvenuta Celliniho, ako aj svetové premiéry Ducha Versailles od Johna Corigliana a opery Veľký Gatsby od Johna Harbisona.

James Levine
James Levine

James Lawrence Levine sa narodil 23. júna 1943 v Cincinnati, Ohio. Pochádza z hudobníckej rodiny. Jeho otec bol huslistom v tanečnej kapele a matka herečkou. Starý otec z matkinej strany bol kantorom v synagóge. Ako dieťa sa James Levine učil hrať na husle a klavír. Desaťročný debutoval na mládežníckom koncerte so Symfonickým orchestrom Cincinnati, kde hral Mendelssohnov husľový koncert e mol. Neskôr študoval dirigovanie na Julliard School v New Yorku. Po jej absolvovaní v roku 1964 sa pripojil k projektu „Americkí dirigenti“ (American Conductors), pridruženému k Baltimorskému symfonickému orchestru. Sekundoval Georgovi Szellovi v Clevelandskom symfonickom orchestri a tak zvyšok šesťdesiatych rokov napokon strávil ako asistent dirigenta.

Okrem svojich povinností v Met má Levine za sebou významnú kariéru ako klavirista, najmä pokiaľ ide o spoluprácu na piesňových recitáloch. V rokoch 1973 – 1993 bol Hudobným riaditeľom „Ravinia Festivalu“ (v Ravinia Parku pri Chicagu), letného domova Chicagského symfonického orchestra, kde každú sezónu vo vyše desiatich programoch uviedol nesmierne široký symfonický, vokálno-inštrumentálny a komorný repertoár vrátane neobvyklých nástrojových kombinácií.

Jeho činnosť mimo USA sa zameriavala najmä na výrazné a trvanlivé vzťahy s európskymi najvýznamnejšími hudobnými festivalmi a inštitúciami: Salzburský (1973 – 1993) a Bayreuthský (1982 – 1998) festival, Viedenskí filharmonici a Berlínska filharmónia. V rokoch 1999 – 2004 bol šéfdirigentom Mníchovskej filharmónie, v rokoch 2000 – 2004 Hudobným riaditeľom Verbierskeho festivalového mládežníckeho orchestra a v rokoch 2004 až 2011 Hudobným riaditeľom Bostonského symfonického orchestra a Tangelwoodskeho festivalu.

V roku 1980 sa stal prvým nositeľom ceny „Manhattan Cultural Award” udeľovanej každoročne a v roku 1986 získal od Československej vlády Smetanovu medailu za uvedenie cyklu symfonických básní Má vlast vo Viedni. Okrem toho má viaceré čestné doktoráty z rozličných univerzít vrátane Julliard School, kde študoval, a je nositeľom početných ďalších cien, napríklad Ceny Wilhelma Furtwänglera (Baden-Baden).

Počas svojho života uskutočnil desiatky nahrávok opernej, symfonickej a komornej hudby na video a CD-nosiče, kde vystupuje ako dirigent alebo komorný hráč.

pripravil: Ján Marták

Zdroj: Opera News, www.biography.com

Joseph Stevenson (http://www.allmusic.com/artist/james-levine-mn0000155653)

video

Zdieľať:

O autorovi

Ján Marták
zástupca šéfredaktora Opera Slovakia, podpredseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista a odborný korektor, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024