Bratislava – Viva Musica! records vydala v decembri 2015 ďalšie dva CD albumy – profilové CD výnimočných slovenských operných spevákov pôsobiacich na medzinárodnej opernej scéne Jany Kurucovej a Štefana Kocána, ktorí sa predstavili aj na Viva Musica! festivale v rámci záverečného operného gala koncertu v roku 2014 na Bratislavskom hrade. Obe profilové CD vyšli v exkluzívnej knižnej väzbe.
Viva Musica! Records vydala v poslednom období niekoľko CD albumov. V roku 2014 CD Pavla Bršlíka Mikuláš Schneider-Trnavský: Songs (o albume sme informovali TU…), po ňom nasledoval CD album Fragile Queen Symphony a v decembri 2015 dve novinky – profilové CD výnimočných slovenských operných spevákov Jany Kurucovej a Štefana Kocána, ktorí sa predstavili aj na Viva Musica! festivale v rámci záverečného operného gala koncertu v roku 2014 na Bratislavskom hrade. Začiatkom roku 2016 je zároveň avizované vydanie profilového CD sopranistky Adriany Kučerovej.
Myšlienka vydať štyri profilové CD slovenských operných spevákov mladej generácie (Bršlík, Kurucová, Kocán, Kučerová) vznikla v agentúre Viva Musica! ako prezentácia Slovenska slovenským a slovanským repertoárom. Spoločným menovateľom všetkých CD projektov vydavateľstva je zároveň prepojenie s Viva Musica! festivalom, na ktorom všetci spomínaní interpreti v minulosti účinkovali, a jeho aktivity priamo nadväzujú na projekty realizované v rámci festivalu.
Antonín Dvořák: Beloved Songs
Jana Kurucová (mezzosoprán), Tahmina Feinstein (klavír)
CD novinka Jany Kurucovej vyšla pod hlavičkou Viva Musica! Records v decembri 2015 a obsahuje výber piesní z cyklov Písně milostné, V národním tónu, Písně na slová E. Krásnohorské a ďalších od najvýznamnejšieho českého hudobného skladateľa Antonína Dvořáka.

obal CD
Myšlienka nahrať Dvorákove piesne vznikla u Jany Kurucovej po koncerte v Dvořákovom divadle v Ostrave, kde ich zaspievala v rámci programu Dvořákovský maratón v máji 2014. ,,Už v priebehu naštudovania som sa do nich zamilovala až po uši a po koncerte ma naďalej prenasledovali až kým došlo k nahrávke.“, povedala pre Opera Slovakia Jana Kurucová, ktorej úplne prvá štúdiová nahrávka vznikla v lete 2014 v malom kostole Nikodemus Kirche v Berlíne. Jej obsah blízko korešponduje s vnútorných cítením interpretky.
,,Musím povedať, že som to celá ja. V týchto piesňach je to, ako cíti moja duša a srdce, moje vášne, neistoty, to, ako milujem! Veľmi rada sa hrám s textom, možno to niekomu príde predupľované, že tam, kde sa o vzdychaní spieva, vzdychám. Ja si však myslím, že zamilovaný človek je týmto pocitom posadnutý, chce sa ním opíjať stále viac. V tomto CD je moja radosť, potešenie aj úzkosť. Obzvlášť milujem miesta, kde sa snažím spievať jemne, bez zbytočného vibrata, aby som nerušila jemný vánok, v ktorom pieseň znie. Je v nich však aj moja bolesť, moje spomienky na smutné momenty samoty, keď som opustila svojich milovaných najbližších a vydala som sa sama do sveta žiť svoj vlastný život „, prezradila pre Opera Slovakia o svojom prvom CD Jana Kurucová.

foto: Simon Pauly
Janu Kurucovú na klavíri sprevádza klaviristka Tahmina Feinstein, s ktorou spolupracuje približne šesť rokov. ,,Ona pozná veľmi dobre môj hlas, môj štýl. Je vynikajúcou klaviristkou a mimoriadne rada s ňou muzicírujem a konzultujem nápady, ktoré dostanem pri interpretácii, alebo čerpám z jej návrhov.“, dodala Kurucová, ktorá je práve po materskej dovolenke, ale pomaly sa začleňuje do umeleckého procesu. Okrem postáv ktoré stvárňuje v reprízach na viacerých európskych medzinárodných scénach, intenzívne študuje rolu Sesta z Händelovej opery Giulio Cesare. V marci 2016 s ňou bude debutovať v Semperoper v Drážďanoch.
Jana Kurucová patrí v súčasnosti medzi najvýraznejšie a najúspešnejšie slovenské osobnosti medzinárodnej opernej scény. Študovala na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici a na Konzervatóriu v Bratislave. Následne získala dvojročné štipendium na Univerzite hudobného a dramatického umenia v rakúskom Grazi, kde študovala operný spev u Agathy Kania a Gottfrieda Hornika. Prvé úlohy na opernom javisku stvárnila v produkciách Mozartových opier Čarovná flauta (Druhá dáma) a Záhradníčka z lásky (Ramiro). Od septembra 2009 je sólistkou Deutsche Oper Berlin, kde stvárňuje množstvo postáv. Hosťovala tiež v Národnom divadle v Prahe, v Semperoper v Drážďanoch, v Teatro de la Maestranza v Seville, v Pekingu, v rámci Klangfestivalu v nemeckom Dortmunde, ale aj na javiskách slovenských operných divadiel v Opere SND ako aj v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Spolupracovala s mnohými významnými umelcami, okrem iných napríklad aj s Editou Gruberovou či Pavlom Bršlíkom. V januári 2014 hosťovala v inscenácii Mozartovej opery Figarova svadba v Pekingu (Cherubín), následne v marci úspešne debutovala ako Donna Elvíra v Mozartovej opere Don Giovanni v Berlíne a v nórskom Osle. V sezóne 2014/2015 debutovala s postavou Elisabetty v Donizettiho opere Maria Stuarda v Ostrave, ako Carmen v rovnomennej Bizetovej opere v pražskej Štátnej opere a ako Donna Elvíra hosťovala aj v Slovenskom národnom divadle v Bratislave a v Prahe. Čaká ju aj debut v postave Dorabelly (Mozart, Così fan tutte) na jar 2017 a postava Urbaina po boku Juana Diega Floréza v novembri 2016 v Meyerbeerovej opere Hugenoti v Deutsche Oper v Berlíne.
Songs and Dances of Death
Štefan Kocán (bas), Aleksandra Pospīšila-Boroduļina (klavír)
CD album Štefana Kocána, na ktorom sú dva kompletné piesňové cykly – M. P. Musorgského Piesne a tance smrti a Antona Rubinsteina Perzské ľúbostné piesne Op.34, vyšiel pod hlavičkou Viva Musica! Records v decembri 2015.
,,Mám veľmi obsiahly ruský repertoár, rôznych skladateľov, rôzne piesne. Celkovo mi je srdcu blízky, nehovoriac o jeho hudobných kvalitách. Vydavateľ chcel „Piesne a tance smrti“, čomu som sa vôbec nebránil, a ja som k nim pridal „Perzské ľúbostné piesne“, keďže sa mi to zdalo ako dobrá kombinácia. Považoval som to za dobrú myšlienku – CD sa vlastne skladá z dvoch menších a nezávislých cyklov, ktoré sa dajú počúvať aj samostatne, akoby to boli dve kratšie CD. Rubinstein sa takmer vôbec nehrá, existuje len jediná nahrávka kompletného cyklu na CD, ale aj to len v nemčine a napríklad na Youtube je jediná nahrávka v ruštine“, povedal pre Opera Slovakia Štefan Kocán.

obal CD
CD novinka je zároveň prvým profilovým CD Štefana Kocána a v nahrávaní ďalších albumov by chcel pokračovať, pretože má aj niekoľko nápadov, no zrealizovanie každého CD je náročné nielen na financie, ale aj na čas. ,,Takého nahrávky sa dnes tvoria, hrubo povedané, „pre samého seba“, keďže záujem kúpiť si CD tohto druhu je zanedbateľný a ochota sponzorov a štátu podporiť nahrávku na CD je v podstate mizivá. Úprimne povedané, toto všetko ma dosť odrádza – aj keď by som veľmi chcel.“, povedal Štefan Kocán.
,,CD je zámerne koncipované ako kontrast dvoch výrazne odlišných piesňových cyklov od dvoch výrazne odlišných skladateľov. Nemenej sa u oboch diel líšia aj spracovávané témy, kompozičné a vyjadrovacie štýly. Páčilo sa mi ako „naturalistický“ štýl kompozície Musorgského vychádzajúci aj z toho najmenšieho odtienka melódie reči kontrastuje s až naivnosťou a zdanlivo prílišnou jednoduchosťou hudobnej – piesňovej reči Rubinsteina, ktorá si priamo vyžaduje, aby s ňou interpret „niečo urobil“ sledujúc text a do istej miery aj „skrytý charakter“ piesní.
Výber „Piesni a tancov smrti“ bol po dohode s vydavateľom od začiatku jasný a ja som sa rozhodol pridať po všetkých stránkach kontrastný cyklus. „Perzské ľúbostné piesne“ sa na zvukový nosič nahrali len jediný raz a aj to so sopranistkou a v nemčine. Interpretácia muža a ženy sa dosť líši, nehovoriac o interpretácii sopránu a basu. Druhá kompletná nahrávka existuje na Youtube od jedného známeho ruského basistu 60-tych a 70-tych rokov v ruštine, ale podla môjho názoru, napriek vynikajúcej speváckej technike speváka je interpretačná stránka dosť zanedbaná a v istom zmysle urobená krásne, ale „paušálne“. Ani jedna z týchto nahrávok neobsahuje všetky slohy niektorých piesní – a aj keď sa na prvý pohlaď môžu zdať niektoré pridlhé, rozhodol som sa rešpektovať autora a nevynechať ani jednu slohu ani jednej piesne. Spieval som v ruštine, pretože pri všetkom rešpekte k originálnej poézii nemeckého autora Mirza-Schaffyho (jeho umelecké meno), z ktorej Rubinštein vychádzal, ruské prebásnenie neurobil nikto iný ako P. I. Čajkovskij, čo si už samé zasluhuje pozornosť. K tomu všetkému si osobne myslím – vychádzajúc z vyjadrovacích a „farebných“ prostriedkov oboch jazykov – že v ruštine sú Rubinsteinove piesne zaujímavejšie. Ruština je vlastne asi jediný činiteľ, ktorý spája tieto dva inak úplne odlišné cykly.
Takisto som pristupoval aj k slovenským prekladom piesní v booklete CD. Rubinštein je preložený viac „umelecky“ vychádzajúc z nemeckého originálu. Musorgského som do slovenčiny preložil sám a ponechal som jeho hrubú štruktúru, charakteristickú pre samotný ruský originál, ktorá mu dava veľmi špecifický rozmer a vplyv na poslucháča.“, predstavil čitateľom Opera Slovakia svoj prvý profilový CD album Štefan Kocán.

foto: Jakub Gulyás
Na CD, ktoré sa nahrávalo v Dvorane VŠMU v Bratislave, sprevádza Štefana Kocána klaviristka Aleksandra Pospīšila-Boroduļina. ,,Klaviristku Sašu som spoznal pri skúškach na Boitovho Mefistofela v Prahe. Hneď ma zaujala muzikálnosťou, neskôr sme hrali v Prahe menší koncert, spolupracovalo sa s ňou veľmi dobre. Ruština je jej rodný jazyk, tak som ju oslovil a som rád, že moju spoluprácu prijala a bola ochotná nájsť si čas na študovanie tohto repertoáru.“, povedal o spolupráci známy spevák.
Štefana Kocána mohli v decembri vidieť diváci na Slovensku na javisku Opery SND, kde stvárnil Dona Basilia v dvoch predstaveniach Rossiniho Barbiera zo Sevilly. Teraz pracuje na naštudovaní troch nových postáv. Prvou je Strážca v opere Oedipus od Georga Enescu, s ktorou bude debutovať v sezóne 2015/2016 v Kráľovskej opere Covent Garden v Londýne, druhou Radius v svetovej premiére českej opery súčasného skladateľa Jana Jiráska a libretistu Jana Schmida R.U.R podľa Čapkovho románu, ktorá sa uskutoční v Prahe. V tomto diele budú spolu so Štefanom Kocánom účinkovať aj viacerí slovenskí operní speváci ako Adriana Kučerová, Monika Fabiánová či Pavol Remenár. Treťou je Fiesco v Simonovi Boccanegrovi.
V tejto sezóne okrem toho vystúpi v Dráždanoch ako Banco, v Státní opere Praha ako Mefistofeles, v Národním divadle Praha ako Vodník a v Dvořakovom Requiem s Ondrejom Lenárdom a Českou filharmóniou.
Štefan Kocán je rodák z Dolného Dubového pri Trnave, spev študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Konzervatóriu vo Viedni v triede prof. Jevgenija Nesterenka. Od roku 2002 pôsobil štyri sezóny ako člen ansámblu Landestheater v rakúskom Linzi, kde stvárnil celý rad významných basových postáv klasického operného repertoáru. V tom istom období hosťoval vo významných európskych divadlách, ako napríklad Teatro del Liceu v Barcelone, v Opéra Garnier v Paríži, v Opere v Nice, v Opere v rakúskom Grazi či v Staatstheater v nemeckom Kasseli. Za stvárnenie postavy Veľkého inkvizítora (Verdi – Don Carlos) získal v roku 2003 cenu Eberharda Waechtera. Nasledovali prvé hosťovania v Štátnej opere vo Viedni, kde debutoval v úlohe Komtúra (Mozart – Don Giovanni) po boku Edity Gruberovej, ktorá stvárnila postavu Donny Anny. V nasledujúcich sezónach pravidelne hosťoval na scéne Viedenskej štátnej opery v postavách ako Banco (Verdi – Macbeth), Padre Guardiano (Verdi – Sila osudu), Veľký inkvizítor, Filip II. (Verdi – Don Carlos), Sarastro (Mozart – Čarovná flauta), Raimondo (Donizetti – Lucia di Lammermoor). Od roku 2006 pôsobil ako stály člen ansámblu Opery vo švajčiarskom Bazileji, kde stvárnil úlohy Osmina (Mozart – Únos zo serailu), Mefista (Gounod – Faust), Filipa II., Mustafu (Rossini – Talianka v Alžíri), Roi de Trèfle (Prokofiev – Láska k trom pomarančom). Od roku 2008 pôsobí ako umelec na voľnej nohe. Od roku 2009 je pravidelným hosťom Metropolitnej opery v New Yorku, kde stvárnil postavy ako Ramfis (Verdi – Aida), Gremin (Čajkovskij – Eugen Onegin), Končak (Borodin – Knieža Igor), Sparafucile (Verdi – Rigoletto), Ferrando (Verdi – Trubadúr), Komtúr, Veľký inkvizítor. V roku 2011 debutoval pod taktovkou Daniela Barenboima v milánskej La Scale ako Masetto (Mozart – Don Giovanni) a v nasledujúcich sezónach sa do La Scaly vrátil ako Banco, Veľký inkvizítor či Filip II. V Tokiu sa predstavil ako Gremin a Veľký inkvizítor, v Lyric Opera v Chicagu ako Banco a Ramfis, v mníchovskej Štátnej opere stvárnil postavy Zachariáša (Verdi – Nabucco), Osmina a Komtúra, ako Masetto sa predstavil taktiež v Štátnej opere v Berlíne. Vo Flámskej opere v Antverpách hosťoval v postavách Kniežaťa Modrofúza (Bartók – Hrad kniežaťa Modrofúza) a Leporella (Mozart – Don Giovanni), v Los Angeles Philharmonic sa predstavil ako Komtúr a Ramfis, v Opere v Kolíne nad Rýnom ako Sarastro a Banco a hosťoval tiež v Štátnej opere a Narodním Divadle v Prahe v postavách Vodníka (Dvořák – Rusalka) a Mefistofela (Boito – Mefistofele). Hosťuje aj na javisku Opery SND ako Banco (Verdi – Macbeth), Don Basilio (Rossini – Barbier zo Sevilly), Leporello (Mozart – Don Giovanni). Nezabudnuteľné sú aj jeho bratislavské koncerty agentúry Kapos v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy. Štefan Kocán spolupracoval s významnými dirigentskými osobnosťami ako Daniel Barenboim, Valerij Gergijev, Seiji Ozawa, Gustavo Dudamel, Fabio Luisi, Mariss Jansons, Armin Jordan, Marco Armiliato, Gianandrea Noseda, Paolo Carignani, Jiří Bělohlávek, Jiří Kout a ďalší. Okrem operného repertoáru sa pravidelne venuje aj vokálno-inštrumentálnej hudbe – spomeňme napríklad Symfóniu č. 9 d mol „S ódou na radosť“ L. van Beethovena, Symfóniu č. 8 G. Mahlera, Verdiho, Mozartove i Dvořákove Rekviem a ďalšie – a tiež komornej piesňovej tvorbe, pričom jeho repertoár tvoria piesne a piesňové cykly autorov ako P. I. Čajkovskij, M. P. Musorgskij, S. Rachmaninov, M. I. Glinka, F. Schubert, R. Schumann, H. Wolf, A. Dvořák, M. Schneider-Trnavský a ďalší.
Pripravil: Ľudovít Vongrej
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.