Jana Kurucová, Teo Gertler a Štátny komorný orchester sa zo Žiliny predstavili online

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V poradí štvrtý koncert 47. abonentnej sezóny Štátneho komorného orchestra nám znova do našich príbytkov poslali Žilinčania online 29. októbra 2020. Program koncertu ponúkol diela C. Saint-Saënsa, W. A. Mozarta, G. Rossiniho. Pod taktovkou Leoša Svárovského vystúpili v sprievode ŠKO skvelá mezzosopranistka Jana Kurucová a mladučký huslista Teo Gertler.

Väčšina poslucháčov by sa určite dobrovoľne zriekla ,,komfortu”, akým je koncert sprostredkovaný internetovou donáškou do domu. Niet nad priamy a autentickým dialógom umocnený zážitok… o tom nediskutujme… Buďme nateraz vďační aj za túto ponúkanú online formu. Za pocit, že hudba žije, je tu prítomná. Jestvuje, a aspoň prostredníctvom modernej techniky sa jej môžeme dotknúť. Môžeme byť – aj keď v online prostredí – svedkami toho, ako a čím hudba žije.

Recenzovaný koncert zaznel v žilinskom Dome umenia Fatra 22. októbra 2020 kvôli pokračujúcej pandémii koronavírusu bez prítomnosti publika, a jeho záznam sprostredkovalo vedenie ŠKO online prostredníctvom svojho YouTube kanála 29. októbra 2020.

Teo Gertler, Štátny komorný orchester Žilina, Leoš Svárovský, 2020, foto: Roderik Kučavík

Mladučký huslista, rodák z Bratislavy Teo Gertler, sa k hudbe dostal veľmi skoro. V priazni okolia, blízkych aj kompetentných, bol jeho ,,dar” vhodne a včas podchytený a nasmerovaný tak, že dnes ho už ako 12-ročného môžno obdivovať, tešiť sa z jeho pekných komplexných produkcií a držať mu palce na domácich aj zahraničných koncertných pódiách.

Teo Gertler, vybavený génmi a žičlivou podporou má zjavne vhodných pedagógov. V centre harmonickej šťastnej výbavy však popri nespornom talente sídli veľká dávka usilovnosti, disciplinovanosti a najmä trpezlivosti…

Na žilinskom koncerte sa huslista predstavil v Saint-Saënsovom Koncerte h mol op. 61, čo bola voľba akokoľvek náročná, vzhľadom na značne exponovaný sólový part, bazírujúci na inštrumentálnej exhibícii. Prvá časť skladby si vyžaduje osobitú koncentráciu aj fyzický potenciál…. V priebehu náročne klenutého partu sa sólista adaptoval, postupne suverénne formuloval a pod empatickým vedením dirigenta uvoľnene tvoril.

Teo Gertler, Štátny komorný orchester Žilina, Leoš Svárovský, 2020, foto: Roderik Kučavík

Imponoval mi najmä v idylickej strednej časti Andantino quasi allegretto, senzitívne sa ponárajúc do kantilén a pôvabných dialógov s krásnymi vkladmi hráčov, najmä dychovej sekcie. Koncert vyvrcholil (ako ináč) v záverečnej gradácii, za ktorou mi odrazu chýbal… onen frenetický a burácajúci potlesk publika, s neodmysliteľným (v Žiline zaužívaným či povinným) standing ovations… Ten by mladému huslistovi zaslúžene patril, rovnako mu však patrí prianie onej vytrvalosti, nepoľavujúcej pracovitosti a trpezlivosti, ktoré rozvinú jeho sľubné vykročenie po cestách krásnej hudby.

Dokážem si predstaviť ten var v Dome umenia Fatra – ak by tam fyzicky bolo prítomné publikum… Druhá časť žilinskej online produkcie totiž patrila jednej zo špičkových reprezentantiek nášho vokálneho umenia Jane Kurucovej. Zoznam jej úspechov, rovnako operných scén či koncertných pódií, na ktorých bodovala a očarila, by zabral obsiahly priestor. Aktuálne podstatné je, že excelentná mezzosopranistka, nateraz stálo angažovaná v Hamburskej opere, si čas a dôvod na hosťovania na domácich pódiách nájde aj v dnešnej neprajnej realite.

Jana Kurucová, Štátny komorný orchester Žilina, Leoš Svárovský, 2020, foto: Roderik Kučavík

So Žilinčanmi speváčku viaže puto, ktoré sa popri ďalšej koncertnej kooperácii zrejme ešte väčšmi utužilo pri nahrávaní a realizácii nedávno promovaného mozartovského CD titulu (recenziu CD si prečítate v článku Kurucovej radosť z Mozarta). Ako pokorný, no dôrazný výraz pocty Majstrovi, vyznela aj dramaturgia streamovaného polorecitálu.

Štyri brilantne kreované árie tvorili esenciálnu pointu, odkazujúcu na jednu z Kurucovou favorizovaných interpretačných oblastí – operné opusy Mozarta. Speváčka sa v mozartovskom svete evidentne našla a vytvorila tak reálnu, zmysluplne bravúrnu kapitolu svojho umeleckého životopisu. Napriek tomu, že som rezervovaná k reprodukciám a ,,aplikovaným” formám produkcií, v tomto prípade mi prijímaný tvar záznamu koncertu neprekážal. (Možno bol zvukový aj audio-záznam realizovaný citlivejšie, možno priaznivý dojem vyvolala aj prirodzená, nákazlivo živá atmosféra vo vnútri celého interpretačného aparátu.)

Jana Kurucová, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Z Mozartových čísel, napospol excelentných, si ma osobitne podmanila ária Sesta Parto, parto z opery La clemenza di Tito, s mimoriadne citlivou, emancipovanou klarinetovou spoluprácou výbornej Bibiany Bienikovej. Netreba pripomínať, že árie striedali predohry (k Figarovej svadbe, Don Giovannimu, Così fan tutte), sugestívne a s vervou modelované vždy spoľahlivým českým dirigentom Leošom Svárovským a v závere, pred veľkým Bravo! od orchestra adresovaným sólistke, zaznel bonus, glaznumero” skvelej Jany Kurucovej – kavatína Rosiny Una voce poco fa z Rossiniho Barbiera zo Sevilly. Nuž, vďaka…

Autor: Lýdia Dohnalová

Písané zo záznamu koncertu z 22. 10. 2020, ktorý bol odvysielaný online 29. októbra 2020.

Pozn. ŠKO Žilina informuje, že vo štvrtok 12. 11. o 19.00 hod. zaznie v Rádiu Devín naživo koncert v rámci festivalu Nová slovenská hudba, na ktorom zaznejú diela L. Kupkoviča, N. Krajčiho, P. Machajdíka a E. Kráka. Účinkujú: ŠKO Žilina, Leoš Svárovský a violista Peter Zwiebel.

Koncert Štátneho komorného orchestra Žilina
Dom umenia Fatra, 22. októbra 2020

Leoš Svárovský, dirigent, ČR
Teo Gertler, husle
Jana Kurucová, mezzosoprán

C. Saint-Saëns: Koncert č. 3 h mol op. 61 pre husle a orchester
W. A. Mozart
Figarova svadba – predohra
Voi che sapete, ária Cherubína z opery Figarova svadba
Parto, parto, ária Sesta z opery La clemenza di Tito
Don Giovanni – predohra
Ah scostati…Smanie implacabili, recitatív a ária Dorabelly z opery Così fan tutte
Ah quali eccessi…Mi tradi, recitatív a ária Donny Elvíry z opery Don Giovanni
Così fan tutte – predohra
G. Rossini: Una voce poco fa, kavatína Rosiny z opery Barbier zo Sevilly

www.skozilina.sk

videozáznam koncertu

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku