Druhý polčas festivalu Allegretto Žilina začal koncertom 11. 4. , s hosťujúcou Janáčkovou filharmóniou z Ostravy, vedenou estónskym dirigentom Mihhailom Gertsom. Skôr, než dostal voľný priestor v autonómnej orchestrálnej skladbe – symfónii, spolupodielal sa na uvedení Beethovenovho 4. klavírneho koncertu G dur, v ktorom bol sólistom Lukáš Vondráček. Protagonistami predposledného komorného koncertu 12. 4. boli traja mladí umelci z troch geograficky vzdialených krajín.
Český klavirista Lukáš Vondráček, ktorý v ostatných rokoch rozvíril hladiny hudobného sveta a pritiahol pozornosť širšej verejnosti, sa zdá byť esom v rukáve festivalovej dramaturgie. Očakávanie aj záujem boli veľké. Vondráček, nateraz s trvalým pobytom v Bostone, sa pohybuje po veľkých pódiách, žne úspechy, svetové ocenenia a uznania (z najcennnejších spomeniem absolutórium z grandióznej Medzinárodnej súťaže kráľovnej Alžbety v Bruseli 2016…) a preto sa mi vidí sympatické, že si našiel čas a priestor aj na účinkovanie v Žiline.

foto: Roderik Kučavík
Hneď v začiatku koncertu vyslal klavirista signál, že ide o nevšednú interpretáciu, aj ,,iného Beethovena“. V prvom pláne, pochopiteľne nanajvýš zaujme klaviristova manuálna technika. Tá je famózna: každý jeden tón má svoj zmysel, tvar, význam, aj najrýchlejšie pasáže sú vyhraté do absolútnych minucióznych detailov. Úder (alias úhoz) a dynamika sú perfektné, veľavravné, racionálne argumentované… ,v každom parametri jeho interpretácie je čo obdivovať. Klavirista má nad partitúrou vládu aj prehľad až do tej miery, že do komplexu skladby vstupuje vkladajúc svoje individualizované príspevky. Jeho hra je analytická, mnohovrstvová, objavná. Prináša a vynáša množstvo prvkov, ktoré v korpuse kompozície neevidujeme či zväčša ani nevnímame…
O Vondráčkovom Beethovenovi, o jeho interpretácii en gros by sa dalo hovoriť ďalej a ďalej. Možno ho obdivovať, s predkladanými koncepciami súhlasiť, aj polemizovať. Jedno je isté. Jeho kreácia sa zavŕta do vášho vedomia hlbšie, dôraznejšie, než by ste očakávali, predpokladali. To je však na hudbe, na jej ,,nepolapiteľnosti“ to najkrajšie, najcennejšie a najpríťažlivejšie.

foto: Roderik Kučavík
Druhú časť večera vyplnilo Čajkovského veľdielo Symfónia č. 6 ,,Patetická“. Vypočuť si dielo v zvukovej a farebnej úplnosti bolo pre Žilinčanov nevšednou udalosťou. Zvuk orchestra výbornej Janáčkovej filharmónie Ostrava naplnil malokapacitnú sálu Domu umenia Fatra bezozvyšku, no únosne. To, že dirigent Mihhail Gerts má bohaté skúsenosti s uvádzaním skladieb veľkoplošných rozmerov bolo zjavné hneď po prvých frázach Patetickej. V jej koncepcii mal jasno, k suverénnosti architekta mu iste pozitívne prispieva jeho prax v opernom žánri a to reflektovalo aj dávkovanie a tvarovanie dynamiky v pôsobivo širokej amplitúde. Z lídrovho prejavu prúdila energia, zainteresovanosť aj senzibilita dobre erudovaného, rozhľadeného hudobníka.
Komorný koncert
Protagonistami predposledného komorného koncertu 12. 4. boli traja mladí umelci z troch geograficky vzdialených krajín. Kórejská klaviristka Su Yeon Kim (1994) absolvovala sériu štúdií u elitných pedagógov vo svojej krajine, aj v Európe, s peknými výsledkami sa zúčastnila na interpretačných súťažiach, o. i. získala 1. miesto na našej Medzinárodnej súťaži J. N. Hummela (2014). Koncertuje ako sólistka, spolupracuje s viacerými orchestrami Ázie, no najmä Európy. Na žilinskej prezentácii ponúkla vzorku zo svojho repertoáru. Dva opusy romantizmu, okrem nich Haydnovu Sonátu As dur, už v nej podala, nazdávam sa, výstižnú správu o svojom klaviristickom profile.

foto: Roderik Kučavík
Umelkyňa má obdivuhodne vypracovanú techniku s až neuveriteľne detailne vycizelovanou artikuláciou a miniatúrnymi hodnotami. Sonátu postavila korektne, štýlovo a akurátne. V ďalších dvoch romantických skladbách v Čajkovského Méditation zo zbierky 18 Morceaux op. 72 a Humoreska pre klavír B dur Roberta Schumanna potvrdila muzikalitu, disciplinovanosť a najmä brilanciu, príkladnú prácu s dynamikou a frázovaním. Bezchybné zvládnutie náročného virtuózne štylizovaného terénu – najmä Schumannovej aj obsahovo výrečnej kompozície, si zaslúži slová obdivu. Naštudovanie a interpretácia troch skladieb boli v podaní Su Yeon Kim prototypom perfekcionistickej, priam sterilne uchopenej hudobnej matérie, bez väčších či menších osobnostných tvorivých ruchov. Slovom, takmer dokonalá adjustácia.
Ďalšie prekvapenie prišlo z Dánska v osobe huslistky Anny Egholm (1996), ktorá bola sprevádzaná slovenským klaviristom pôsobiacim v tejto severskej krajine Filipom Štrauchom (1985). Sympatická huslistka sa podľa biografických údajov paralelne zapodieva viacerými s umením súvisiacimi aktivitami, no zrejmé ťažisko pre ňu predstavuje hudba. S tou je evidentne bytostne spätá a s ňou dobýva pódia, aj najvyššie stupienky interpretačných súťaží. Od prvých tónov v Sonáte pre sólové husle č. 4 e mol Eugèna Ysaÿea bolo jasné…

foto: Roderik Kučavík
Huslistka hrá s výnimočnou istotou, intonačne presne ľahko, ale s hlbokým muzikálnym ukotvením, noblesou, vlastní dar očarujúcej tónotvorby (nielen zásluhou výnimočného nástroja z 18. storočia) . To všetko umocnila v Brahmsovej Sonáte pre husle č. 3 d mol, kde napriek koncepcii dominoval (napriek pôvodnej koncepcii s ťažiskovou či emancipovanou pozíciou klavíra), hlavne či výlučne jej brilantný part. To, že nevládne iba samoúčelnou ekvilibristikou dosvedčila Egholm najmä v emóciami, inteligenciou a profundnosťou prežiarenej časti Adagio. A na dôvažok, mohutnou dávkou temperamentu, bravúry a vtipu podporila Ravelovu známu, náročnú prskavku Tzigane. Ovácie boli zaslúžené!
Autor: Lýdia Dohnalová
písané z koncertov 11. a 12. 4. 2019
O programe 29. ročníka festivalu Allegretto Žilina sme informovali v článku Allegretto Žilina 2019 – Energia a nadšenie mladých hudobníkov z celého sveta.
Všetky články na tému Allegretto Žilina sú k dispozícii TU…
Orchestrálny koncert
Dom umenia Fatra
11. apríla 2019
Janáčkova filharmónia Ostrava
Mihhail Gerts, dirigent (EE)
Lukáš Vondráček, klavír (CZ)
Diela:
L. van Beethoven: Koncert pre klavír a orchester č. 4 G dur op. 58
P. I. Čajkovskij: Symfónia č. 6 h mol op. 74
Komorný koncert
Dom umenia Fatra
12. apríla 2019
Su Yeon Kim, klavír (KR)
Anna Egholm, husle (DK)
Filip Štrauch, klavír (SK)
program koncertu
J. Haydn: Sonáta As dur, Hob.XVI:46
P. I. Čajkovskij: Méditation zo zbierky 18 Morceaux op. 72
R. Schumann: Humoreska pre klavír B dur op. 20
E. Ysaÿe: Sonáta pre sólové husle č. 4 e mol op. 27
J. Brahms: Sonáta pre husle č. 3 d mol op. 108
M. Ravel: Tzigane rhapsodie de concert
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.