Dnes je: streda, 19. 9. 2018, meniny má: Konštantín, zajtra: Ľuboslav, Ľuboslava

Je operný divák len platiacou luzou?

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Propagácia diela najznámejšieho rodáka historického mestečka Litomyšl bola určite hlavným mottom pri zrode festivalu Smetanova Litomyšl. Hoci počas svojej 58-ročnej existencie festival dramaturgicky divergoval nielen k dielam iných autorov než Smetana, ale i k iným hudobným žánrom než opera, odkaz zakladateľa českej národnej hudby je na ňom stále  prítomný.

Pre aktuálny ročník si dramaturgia festivalu u Národného divadla moravskosliezskeho objednala Smetanovu opernú prvotinu. Braniboři v Čechách, situovaní do ťažkého obdobia českých dejín po porážke Přemysla Otakara II., kedy krajinu drancovali cudzie vojská Ota Braniborského, prinášajú príbeh pokusu pražskej chudoby vzoprieť sa mešťanom i epizódu únosu dcér pražského starostu Volframa. Libreto Karla Sabinu má však niektoré nedostatky, týkajúce sa dramatickej výstavby textu, skratkovitých nelogickostí deja i nejednoznačnej charakteristicky väčšiny postáv.  Aj to je dôvod, prečo je tento opus Smetanovou najmenej hranou operou. Na druhej strane, možnosť zažiť Braniborov na vlastné oči a uši sa naskytne raz za generáciu, čo mohlo byť dostatočným lákadlom pre nejedného návštevníka festivalu. Výsledný dojem sa však s očakávaniami minul.

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016, foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016,
foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016, foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016,
foto: František Renza

Za výkon hlavnej „postavy“, pražského ľudu, patrí ostravskej opere moje uznanie. Zbor, vedený Jurijom Galatenkom, sa spevácky opäť predviedol v plnom nasadení a výbornej zohratosti, plne využijúc dramatický potenciál svojich výstupov. Pomerne statický herecký prejav, obmedzený spravidla na pár klišovitých gest, pričítam režijnému vedeniu, pretože tento zbor dokáže nielen spievať, ale aj rozohrať dianie na scéne, ako to ukázal napríklad pred rokom v Giordanovom Chénierovi. Solídny výkon až na zopár drobných tempových rozkolísaní v rýchlejších pasážach podal aj orchester pod taktovkou svojho šéfa, Jakuba Kleckera, ktorý preukázal zmysel pre dramatickú výstavbu jednotlivých  scén.

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016, Jakub Klecker, foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016,
Jakub Klecker,
foto: František Renza

Pokiaľ si zbor zaslúži jednoznačnú pochvalu, to isté už nemožno povedať o sólistickom obsadení. Česť Martinovi Gurbaľovi, ktorého jediného bolo celý čas počuť aj rozumieť, za jeho postavu starého Kmeta – napokon, prvý obraz druhého dejstva patril k najvýraznejším momentom predstavenia. Starosta Volfram Františka Zahradníčka spevácky doplatil na umiestnenie na mostíku nad javiskom, v blízkosti rampy sa jeho hlas niesol podstatne lepšie, hoci aj takto mi chýbala väčšia rezonancia spodných polôh. Obsadenie zvyšných sólových partov sa už ale zišlo, eufemisticky povedané, v značne nepriaznivej konštelácii, akú si za posledné roky v ostravskej opere vskutku nepamätám. Všetky postavy sú naštudované v dvojitom až trojitom obsadení, dalo by sa očakávať, že na festivale sa divadlo blysne tým najlepším, čo má k dispozícii. Nestalo sa. V role Tausendmarka bol pôvodne avizovaný Martin Bárta, nakoniec ho, údajne kvôli indispozícii, nahradil Jakub Tolaš. Jeho barytónu však chýba predovšetkým rozsah, ale i znelosť a farba; Tolašov Tausendmark nemá ani zamak podlosti a zloby, ktorými postavu obdaril Sabina so Smetanom. Gianluca Zampieri sťaby vodca pražskej spodiny, Jíra, podľa režisérovej predstavy vyzerá aj jedná ako vyšinutý Jack Sparrow. Oceňujem zvládnutie historickej češtiny rodeným Talianom, avšak o smetanovskom spievaní nemôže byť ani reči, výšky sú škrtené a namiesto kultivovaného legáta sa ozýva polospievané – polodeklamované vyrážanie viet. Aj ďalší dvaja tenoristi – Luciano Mastro ako Junoš a Václav Sibera ako stotník Varneman – bojovali s vysokou polohou svojich partov. Z trojice Volframových dcér patrí najväčší priestor Ludiši, ktorá optimálne vyžaduje mladodramatický soprán.  Tým však Agnieszka Bochenek-Osiecka nedisponuje a tak sa snaží prirodzený volumen nahradiť forsírovaním, čo vedie len k nadbytočnému vibrátu, v hlbších polohách už hlas zanikal.

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016, foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016,
foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016, foto: František Renza

B. Smetana: Braniboři v Čechách, NDM Ostrava, festival Smetanova Lytomyšl 2016,
foto: František Renza

V hodnotení jednotlivých zložiek inscenácie úplne prepadá réžia Jiřího Nekvasila. Pokiaľ v dnešnej dobe spravidla operný divák zvádza boj s rôznymi režisérskymi pseudovýkladmi a parakoncepciami, v prípade ostravských Braniborov tak činiť nemusí. Tu totiž žiadna koncepcia nie je. Jiří Nekvasil postavy nerežíruje, len aranžuje do statických formácií – zbor i sólisti prevažne len stoja. V lepšom prípade spievajú na diváka na rampe, v horšom na mostíku vo výške nad javiskom, kam prichádzajú vždy s nemeckou orlicou alebo českým levom, zrejme aby bolo jasné, kto za koho kope. Volfram uprostred zboru rytierov sedí nad okrúhlym praktikáblom pokrytým vlajkou s levom, neskôr Ludiše s Tausendmarkom okolo neho  hrajú „ide Pešek dokola“ a napokon ho až do konca predstavenia gúľajú dvaja braniborskí z neznámych príčin z pravej strany javiska na ľavú a zase späť, zúfalo sa snažiac nezvaliť kulisy portálov. Veľmi jednoduchú scénu Petra Matáska predeľuje v strede spomínaný horizontálny mostík; pod ním je maľba akejsi krajiny, nad ním málo postrehnuteľný modernistický ženský akt, ktorý sa postupne rozpadá rovnako ako tá krajina. V druhom dejstve scénografiu obohatí lyrika v podobe primitívnej rádobykvetej zásteny, cez ktorú z nepochopiteľných príčin musí preliezť Tausendmark aj Varneman. Prvý prejde ako-tak, druhému hrozí nelyrické zakopnutie a pád. Našťastie, v treťom dejstve sa vojaci s kvetinovou poetikou nebabrú a jednoducho ju zlikvidujú. Úsmev vyvoláva spartakiádna vložka starších dorasteniek Ludiše, Děčany a Vlčenky s hola-hoop obručmi v momente, kedy spievajú „hrozný osud náš, není naděje“.  Aj kostýmom Zuzany Babušek Krejzkovej chýba jednotiaca línia – kým Česi  majú náznakovo historizujúci odev, braniborskí vojaci (nemé postavy) vyzerajú ako príslušníci elitnej zásahovej jednotky, lenže s vlčou hlavou a neodmysliteľnými nekvasilovskými neónmi namiesto očí. Podivná inscenácia s ťažko pochopiteľnými a nekompatibilnými vizuálnymi prvkami končí nástupom všetkých zúčastnených do nediferencovaného zoskupenia na javisku a odspievaním posledných fráz. Sú títo Braniboři režisérovou paródiou na vlastné dejiny, erotickým príbehom či niečím iným? Podľa mňa sú len premárnenou príležitosťou predviesť publiku tento netradičný kus tak, aby zaujal a nestal sa len dramaturgickou raritkou a divák len režisérovým pokusným králikom. Parodujúc zbor, chcelo sa mi za celé publikum tohto predstavenia zvolať: „My nie sme luza, nekŕmte nás takouto inscenačnou nemohúcnosťou!“

Autor: Vladimíra Kmečová

repríza písaná z 18. júna 2016, Smetanova Litomyšl 2016

Bedřich Smetana: Braniboři v Čechách
NDM Ostrava
Smetanova Litomyšl 2016, Zámocké nádvorie Litomyšl

Hudobné naštudovanie a dirigent: Jakub Klecker
Réžia: Jiří Nekvasil
Scéna: Petr Matásek
Kostýmy: Zuzana Bambušek Krejzková
Zbormajster: Jurij Galatenko
Dramaturgia: Eva Mikulášková

Volfram Olbramovič: František Zahradníček
Oldřich Rokycanský: Jiří Miroslav Procházka
Junoš: Luciano Mastro
Jan Tausendmark: Jakub Tolaš
Varneman: Václav Sibera
Jíra: Gianluca Zampieri
Ludiše: Agnieszka Bochenek-Osiecka
Vlčenka: Marianna Pillárová
Děčana: Lenka Čermáková
Kmet: Martin Gurbal‘
Biřic: Petr Urbánek
Jeden z pražské chudiny: Waldemar Wieczorek

spoluúčinkoval orchester a zbor NDM Ostrava

www.smetanovalitomysl.cz

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operná kritička a publicistka

Zanechajte komentár