Jeden z legendárnych „Troch tenorov“, dnes barytón Plácido Domingo má osemdesiat

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Ako poňať medailón k osemdesiatinám Plácida Dominga aby nebol dlhý, nudný, opakujúci známe fakty. Zasvätení operní znalci vedia o ňom všetko, širšia, aj neoperná verejnosť ho vníma z popularizačných koncertov „Troch tenorov“, ktoré obleteli celý svet. Luciano Pavarotti už nie je medzi živými, José Carreras spevácku kariéru uzavrel a Plácido Domingo? Dnešný oslávenec je stále v žiari reflektorov.

Plácido Domingo – tenorista, dirigent, barytonista, riaditeľ divadiel, zakladateľ Operalie, objekt #MeToo hnutia, neúnavný a nevyčerpateľný umelec, v minulosti usporiadateľ dobročinných koncertov. 21. januára t.r. oslavuje 80. narodeniny. Dnes by mohol len bilancovať, no jeho termínový kalendár sa zapĺňa aj do budúcna. V decembri nás v priamom online prenose z otvorenia sezóny v milánskej La Scale uistil, že stále môže hrdo stáť na javisku. Aj keď jeho „Nemico della patria“ mala skôr farbu titulného hrdinu Chéniera, než barytónového Gérarda.

Roky mladosti a prvé debuty

Plácido Domingo sa narodil v Madride ako dieťa zarzuelových spevákov. Keď mal osem rokov, rodina sa presťahovala do Mexika. Na konzervatóriu v Mexico City študoval hru na klavíri, dirigovanie, kompozíciu a popri tom aj spev. Ešte pred rozhodnutím venovať sa opernej interpretácii spieval barytónový part v zarzuele, ale skúsil si aj operetu, muzikál, ba zabezpečil vokál i v rockovej kapele.

Plácido Domingo so svojou mamou Pepitou Embil v televíznom programe v Mexiku v roku 1957, foto: internet

Nemal ani dvadsať a stál na javisku opery v Mexico City ako Borsa vo Verdiho Rigolettovi a v ďalších menších postavách. Veľký debut absolvoval v roku 1961 ako Alfredo vo Verdiho Traviate v mexickom meste Monterrey. Tri roky mladosti (1962 – 1965) strávil v opere v izraelskom Tel Avive. V Amerike zaskakoval za Franca Corelliho, debutoval v New York City Opere v Ginasterovom Donovi Rodrigovi. Európa stále čakala.

Prieniky do najslávnejších domov sveta

Stačilo len pár sezón a meno Plácida Dominga preletelo operným svetom. Na Nový rok 1966 stál po prvýkrát na európskom opernom pódiu Barcelony v troch mexických operách, v rámci hosťovania divadla z krajiny jeho dovtedajšieho pobytu. Za skutočný debut je považovaný jeho Cavaradossi z Pucciniho Toscy v Hamburskej štátnej opere (1967), keď legendárny intendant Rolf Liebermann rozpoznal nevšedný talent 26-ročného mladíka.

Prečítajte si tiež:
Plácido Domingo si za 50 rokov vo Viedenskej štátnej opere užil 80 hodín potlesku!
Bel Canto – Plácido Domingo láka – 150 zlatých hlasov z tisícov

Už v tom istom roku mu otvorila bránu umeleckého vchodu Viedenská štátna opera v titulnej postave Verdiho Dona Carla (po boku Cesareho Siepiho a Gwyneth Jonesovej), ktorej ostal verný dodnes. Spieval v nej vyše 250-krát ako tenorista a od roku 2011 ako verdiovský barytonista. V novom fachu, počnúc titulným Simonom Boccanegrom (sedemnásťkrát), cez Nabucca, Giorgia Germonta v Traviate, Posu v Donovi Carlovi po Macbetha.

Galakoncert k 50. výročiu debutu Plácida Dominga vo Viedenskej štátnej opere, 2017, Plácido Domingo, Dominique Meyer, Marco Armiliato, foto: Michael Pöhn

Nuž a tých tenorových hrdinov, ktoré vo Viedenskej štátnej opere Plácido Domingo stvárnil, bolo takmer tridsať. Talianskych (Verdi – za všetky Otello, verizmus – Andrea Chénier, Canio z Komediantov, Dick Johnson z Dievčaťa zo západu), francúzskych (od Bizetovho Dona Josého, cez Offenbachovho Hoffmanna, Massenetovho Jeana z Hérodiady, Saint-Saënsovho Samsona, po titulnú rolu v Meyerbeerovom Prorokovi), nemeckých (Mozartov Idomeneo, Wagnerov Lohengrin, Siegmund vo ValkýreParsifal) až po ruské (Herman v Pikovej dáme).

Stovky predstavení v MET a inde, plus názor Birgit Nilssonovej

V roku 1968 debutoval Plácido Domingo v newyorskej Metropolitan Opere. Už o dva roky skôr so súborom spieval na Manhattane koncertne Turiddu v Sedliackej cti. Počet predstavení v MET sa rátal na stovky a tento obrovský oblúk uzavrel roku 2019 Germont st. v Traviate. Boli to prevažne tie isté postavy ako vo Viedni, ale aj mnoho iných. O partnerkách a partneroch najslávnejších mien by sa dalo písať dlho. Jedna z jeho kolegýň (spievali spolu v MET v Turandot), veľká wagnerovská hviezda Birgit Nilsson, už v čase Domingovej mladosti predvídala: „Má všetko, čo je pre prenikavú kariéru dôležité: neuveriteľne krásny hlas, veľkú inteligenciu, muzikalitu a tvorivú silu, má očarujúci zjav a veľké srdce…“.

Plácido Domingo ako Otello, Metropolitná opera New York

Po Metropolitan Opere nasledovali prvé vystúpenia na festivale v Arene di Verona a v milánskom Teatro alla Scala (obe 1969), kde odspieval desiatky večerov, najmä v talianskych operách (Verdi od Ernaniho po Otella, Puccini), ale aj Wagnerovho Parsifala. A dirigenti? Abbado, Gavazzeni, Molinari Pradelli, Prêtre, Kleiber, Maazel, Muti, Chailly… Samozrejme potom Covent Garden, Salzburský festival a v roku 1992 i Wagnerov Bayreuth a petrohradský Mariinsky teatr. Nuž, neviem kde vlastne Domingo nebol… Ale áno, aj na Slovensku, no v ktorejsi hale.

Prečítajte si tiež:
Plácido Domingo oslávil 50. výročie účinkovania na javisku La Scaly

Traja tenori – hit storočia

Zišli sa a potešili masy. V trojlístku Pavarotti – Domingo – Carreras má Plácido z hľadiska veku miesto v strede. A tiež akoby v tejto konštelácii vyvažoval Lucianovu technickú ekvilibristiku (bol z nich najsuverénnejším „céčkarom“) a Josého citovo náruživý timbre, optimálnou symbiózou hlasovej ušľachtilosti, farebného tepla a temperamentného výrazu. Po prvýkrát vystúpila táto formácia s programom siahajúcim od opery po vyšší populár v predvečer futbalových majstrovstiev sveta v rímskych Caracallových kúpeľoch 7. júla 1990. Dirigoval Zubin Mehta.

Traja tenori: Plácido Domingo, José Carreras, Luciano Pavarotti, foto internet

Šesťtisíc divákov plus státisíce pri televíznych obrazovkách. Výťažok išiel na dobročinné účely, či do sveta medicíny, alebo v Domingovom prípade na obnovu zemetrasením zničených oblastí Mexika. Pri podobnej futbalovej príležitosti si koncert zopakovali v Los Angeles, Paríži, Yokohame a tiež na mnohých iných miestach sveta. O komerčnom úspechu aj z predaja nosičov nemožno pochybovať, podobne ako o popularizácii árie Nessun dorma (aj s falošným chýrom o vysokom C), no pochopiteľne, nechýbali ani oprávnené hlasy o glorifikácii tohto projektu.

Operalia našla a otvorila cesty desiatkam mladých spevákov

Aktivity Plácida Dominga siahali ďalej. Popri spievaní a dirigovaní mal na zreteli dorast a otváral možnosti zviditeľnenia svojich začínajúcich kolegov. V roku 1993 založil medzinárodnú spevácku súťaž Operalia. Otvoril ju pre adeptov vo veku 18 až 32 rokov. V predkole rozhoduje nahrávka, na základe ktorej porota určí 40 postupujúcich. Desaťčlenná porota na čele s nehlasujúcim Domingom postupne zužuje počet kandidátov, až po finále s orchestrom. Pre osvieženie pamäti, medzi víťazmi 1. ročníka z Paríža boli Aïnhoa Arteta, Inva Mula, Nina Stemme a Kwangchul Youn, všetci dodnes úspešní umelci. Dejiská sa menili: po Paríži Mexico City, Madrid, Bordeaux, Tokio, Hamburg… Posledný ročník 2019 sa odohral v Prahe.

Operalia 2017, Plácido Domingo odovzdáva Borisovi Prýglovi Cenu Birgit Nilsson, foto: Opera Slovakia

S dovolením, trocha sa „vykradnem“

Zažil som vyše desiatky predstavení s Placidom Domingom. Ako tenoristom a dirigentom vo Viedenskej štátnej opere a po dlhom váhaní i barytonistom na Salzburskom festivale. Po prvýkrát to bolo v roku 1981 v titulnej postave Giordanovo Andrea Chéniera. Maddalenou bola Gabriela Beňačková, dirigoval Nello Santi. Do časopisu Film a divadlo som napísal: „Každý tón, každá hudobná fráza vychádza z deja, drámy, zo vzťahov k partnerom. Tenor žiari zlatokovovou farbou, leskom a rovnakou kvalitou v každej polohe“.

Samsonovi a Dalile bol „akoby zo žuly vytesaným Samsonom… jeho syntetický výkon je dnes (písal sa rok 1991) asi bez konkurencie“. Z iného súdka, Siegmund vo Valkýre (1993) z recenzie v Hudobnom živote: „Jeho Wagner, vďaka talianskemu timbru a frázovaniu, bol obohatený o prísadu žiarivej kantilény, nepodceňoval však ani požiadavky precíznej artikulácie a deklamačného výrazu“.

Koncertné uvedenie Bizetovej opery Lovci perál, Salzburger Festspiele 2018, Plácido Domingo (Zurga), Javier Camarena (Nadir), Mozarteumorchester Salzburg, foto: Marco Borrelli

Bol špičkovým Jeanom v zaujímavej inscenácii Massenetovej Hérodiady (originálna vizuálna podoba Hermannna Nitscha), Offenbachovho Hoffmanna spieval ,,plasticky, vrúcne, výrazovo nuansovane… hral s nesmiernym osobnostným nasadením“. A podobnými superlatívmi som nešetril ani po predstavení Proroka od Giacoma Meyerbeera.

Ako barytonistu som naživo počul Plácida Dominga len raz, na Salzburskom festivale 2018, ako Zurgu v koncertnom uvedení Bizetových Lovcov perál. Bola to jeho jubilejná 150. postava. V recenzii s názvom Festivalový Salzburg nielen s rekordérom Domingom na portáli Opera Slovakia som napísal: „Pravda, tenorom zaváňajúci timbre – hlavne v centrálnom registri – zmazať nedokáže, no hlas znie bez akýchkoľvek známok staroby, je objemný, pevný, nevychádza z rezonancie v žiadnej polohe“.

Plácido Domingo ako Nabucco, skúška vo Viedenskej štátnej opere, 2021, zdroj foto: Neue Merker

Jednoducho, Plácido Domingo je fenomén. Tento profil ani zďaleka nepokryl jeho aktivity. Nezlomila ho kampaň #MeToo (hoci niektoré inštitúcie sa od neho dištancovali), ani prekonaný covid-19. Je plný energie, plánov. Bude dirigovať, spievať, organizovať. Už deň po jubileu Viedenská štátna opera ponúka na počesť umelca stream Nabucca. Bez publika, no s Plácidom Domingom v titulnej úlohe. Nech mu všetko vyjde!

Autor: Pavel Unger

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár