Jiří Partyka: Základom nášho festivalu sú špičkoví hudobníci a spokojnosť poslucháčov

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na južnej Morave sa na prelome septembra a októbra t.r. uskutoční 4. ročník LEDNICKO|VALTICKÉHO HUDOBNÉHO FESTIVALU. Jeho riaditeľ Jiří Partyka v rozhovore pre Opera Slovakia hovorí nielen o dramaturgii aktuálneho ročníka, ale aj o tom, ako uvažuje pri tvorbe programu, čím sa líšia jednotlivé ročníky, ale aj o novodobom usídlení klasickej hudby v Juhomoravskom regióne.

Ste riaditeľom festivalu LVHF, ale zároveň ste aj profesionálnym inštrumentalistom. Vnímate to ako výhodu?

Ako sa to vezme. Mnoho kolegov v mojej pozícii sú priamo závislí na hudobnom dramaturgovi, keďže v tomto odbore nemajú vzdelanie. Nijako ich za to nezatracujem, pretože je medzi nimi hodne nadšencov, ktorí sa snažia svoje festivaly robiť s veľkou starostlivosťou a nadšením. Ich dramaturg nielen pripravuje festivalový program, ale v mnohých prípadoch vyberá i hudobníkov vhodných pre daný ročník. Priamu zodpovednosť za celý tento ,,balíček na kľúč” napokon nesie on sám.

Ja osobne cítim výhodu v tom, že dokážem mnou vybraný program i umelcov osobne odprezentovať partnerom a predstaviť všetko z profesionálneho uhlu. Do budúcnosti spoluprácu s dramaturgmi nevylučujem, ale rád by som si vždy udržal prehľad nad tým, čo sa pre náš festival tvorí. Tento raz som rád, že túto funkciu zastanem sám, a to nielen z finančných dôvodov. Inšpirácia mi, našťastie, stále nechýba, mám minimálne už do dvoch ďalších sezón jasno. Stále som v aktívnom kontakte s niektorými súbormi a v hudobnom prostredí sa preto viem orientovať.

Podľa čoho zostavujete každoročnú dramaturgiu festivalu?

Snažím sa, aby ľudia uvideli súvislosti naprieč programom festivalu i v sprievodných akciách. Aby všetky koncerty boli v nadväznosti na danú tému ročníka, a aby boli pre bežných poslucháčov pochopiteľné a hlavne počúvateľné. V tohtoročnom programe je zaradených hneď niekoľko sprievodných programov v podobe prednášok s lichtenštajnskou tématikou, a dokonca sme mimoriadne zaradili i výstavu obrazov, ktorá svojou témou priamo súvisí s faunou Lednicko-valtického areálu. Edukačné koncerty pre deti miestnych škôl sú už našou tradičnou aktivitou. Bol by som rád, aby všetko bolo komplexné a nabité naprieč všetkými smermi.

Čím sa líšia jednotlivé ročníky?

Predovšetkým skladbou interpretov, ale tiež vyberám nové koncertné miesta vhodné pre účinkujúce súbory. Ide o stavby, ktoré súvisia s rodom Lichtenštajnovcov. Napríklad rokujeme so zástupcami mesta Břeclav o zámočku Pohansko. Nachádza sa v ňom veľmi pekná sála pre 160 poslucháčov. Bol by som veľmi rád, ak by tu bolo možné v určitom režime uskutočniť niekoľko kultúrnych akcií ročne rovnako ako je to na salette Rendez-vous. Tieto objekty neležia v mestskej zástavbe, boli postavené priamo v lužnom lese architektom Lichtenštajnovcov, vynálezcom ceruzky Josephom Hardtmuthom. Primárne slúžili na pozastavenia a oddych vtedajších majiteľov pri rôznych slávnostných príležitostiach a jesenných honoch.

umelecký riaditeľ LVHF Jiří Partyka, foto: LVHF

Akoby ste čitateľom Opera Slovakia predstavili aktuálny štvrtý ročník LVHF?

Štvrtý ročník LEDNICKO|VALTICKÉHO HUDOBNÉHO FESTIVALU oslavuje hneď dva jubileá – 300 rokov od vzniku Lichtenštajnského kniežatstva a 770 rokov od čias, kedy sa kniežací rod Lichtenštajnovcov usadil na Južnej Morave. Lichtenštajnovci tu okrem vína pestovali aj hudobnú kultúru a ich odkaz je kľúčovou časťou programu aktuálneho ročníka. V interpretácii ansámblu Collegium Marianum zaznie v priestoroch kostola sv. Bartolomeja v Katzelsdorfe hudba lichtenštajnského autora Johanna Georga Orschlera, okorenená skladbou Salve Regina Josepha Haydna, ktorej kópia je uložená v archíve rádu Milosrdných bratov v Valticiach.

Prečítajte si tiež:
Štvrtý ročník LEDNICKO|VALTICKÉHO FESTIVALU oslávi hudobné dedičstvo Lichtenštajnovcov

Dôležité miesto v programe má aj doposiaľ málo hraný Johann Melchior Pichler. Ten roku 1721 vo veku 26 rokov nastúpil ako kapelník a skladateľ ku kniežaťu Josephovi Johannovi Adamovi z Lichtenštajnka. Podľa islandského muzikológa Jóhannesa Ágústssona pôsobil v tomto období na dvore Lichtenštajnovcov ako maestro di capella sám Antonio Vivaldi.

Súčasťou festivalu budú aj prednášky predstavujúce poslucháčom rod Lichtenštajnovcov a dobový hudobný život. Všetci prednášajúci sú skutoční majstri vo svojom odbore. Na úvodnom koncerte v Lednici vystúpi vynikajúca francúzsko-holandská huslistka Cosima Soulez Larivière spoločne s klaviristom Miroslavom Sekerom. Ďalším hviezdnym sólistom je napríklad huslista Ivan Ženatý, ktorý vystúpi spoločne so sólistkou Národného divadla Máriou Fajtovou, sopranistka Patricia Janečková, harfistka Kateřina Englichová alebo klavírna špička Lukáš Vondráček so sprievodom PKF – Prague Philharmonia. A mnoho ďalších.

Ako vnímate postavenie klasickej hudby v Českej republike z pozície profesionálneho hudobníka a ako z pozície riaditeľa hudobného festivalu?

Pozícia hudobníka pôsobiaceho v Českej republike nie je nijako dramatická. Hudobných projektov je viac než dosť a z toho profitujú aj hráči. Pri orchestroch veľmi záleží na zriaďovateľovi. Alarmujúce sú veľké rozdiely v ocenení hudobníkov v jednotlivých orchestroch. Netýka sa to len menších miest, ale i Prahy. Hudobníci majú nižšie platy a buď sú nútení veľmi sa uskromniť, alebo si na úkor svojho voľného času a rodiny privyrábať na rôznych komerčných akciách či iných projektoch s náročnými výjazdami za hranice republiky. To sa následne odráža aj v nálade, zdravotnej kondícii a v mnohých prípadoch aj na nasadení hudobníkov, ktorí v týchto orchestroch hrajú.

Čo môžem zo svojej pozície urobiť je to, že sa snažíme, aby sa hudobníci cítili na našom LVHF dobre. Dôležité sú podmienky a zázemie hudobníkov pred a po koncerte. Snáď ich aj čarovné prostredie južnej Moravy naladí k ešte lepším výkonom, ktoré naše publikum dokáže rozpoznať.

LEDNICKO|VALTICKÝ HUDOBNÝ FESTIVAL 2016 Jiří Partyka, Václav Hudeček, foto: LVHF

V našom predchádzajúcom rozhovore ste uviedli, že Juhomoravský región je atraktívny svojim folklórnym odkazom a klasická hudba tu dnes hľadá svoje zastúpenie oveľa ťažšie. Ako sa v tomto regióne darí LVHF?

Odhadujem, že takmer polovica z nášho publika je zastúpená miestnymi obyvateľmi. Myslím, že tí, ktorí prišli, už napríklad len zo zvedavosti, klasickú hudbu vnímali pozitívne. Avšak budúci rok asi trochu sklamem fanúšikov tzv. starej hudby, keďže práve folklórna hudba teda ľudová bude v programe zastúpená zásadným spôsobom. Budeme sa sústrediť na ľudové motívy v rôznych skladbách v klasickom podaní naprieč všetkými regiónmi, a tým myslím i tie vzdialenejšie. Malo by ísť o pomyselné odkrývanie nielen európskych, ale i mimoeurópskych kultúr.

Lichtenštajnovci predstavovali v oblasti svojho pôsobenia v Lednicko-valtického areáli po stáročia vladárov, politikov, bojovníkov, hospodárov a hýbateľov pokroku. Všetko sa tiež pokúšali tvoriť v symbióze, ktorá by zaručila aj ich duchovnú nesmrteľnosť. Tú si vtedajšia šľachta zaisťovala vstrebávaním a hľadaním inšpirácie v rôznych kultúrach. Na týchto základoch by som chcel postavil nasledujúci ročník LVHF 2020.

Ľudia dnes majú vyššie nároky v každej oblasti, klasickú hudbu nevynímajúc. Akú pridanú hodnotu ponúka LVHF návštevníkom koncertov?

Základom sú samozrejme špičkoví hudobníci a servis, ktorý sa im snažíme produkčne zaistiť. Zásadným faktorom sú ale pre nás aj príjemné podmienky pre poslucháčov, a to nielen v sektore VIP. Každý koncertný objekt má rôzne dispozície a sprístupniť ho v každej z jeho zón je pre nás prioritou. Preto nielen festivalovým partnerom, ale i bežným ľuďom sa snažíme zaistiť pred koncertom i po ňom vodu, dobrú kávu, či kvalitné víno. Myslím si, že miesto stretnutí na porozprávanie sa o kvalitnej hudbe je vďaka tomu príjemnejšie. Som presvedčený, že spojenie kvalitnej hudby, prekrásnej architektúry a sprievodného programu opäť prinesie návštevníkom mnoho neopakovateľných a krásnych zážitkov.

Rozprával sa: Ľudovít Vongrej

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár