Bratislava – Svetoznámy argentínsky tenorista José Cura stvárni postavu Cania v Leoncavallovej opere Komedianti na slávnostnom oficiálnom otvorení 96. sezóny Slovenského národného divadla v piatok 18. septembra 2015.
Slávnostným otváracím predstavením – reprízy dvoch jednoaktových opier Mascagniho Sedliackej cti (Cavalleria rusticana) a Leoncavallových Komediantov (Pagliacci) – otvorí Slovenské národné divadlo svoju 96. divadelnú sezónu. Ako hosť sa predstaví svetoznámy argentínsky operný umelec José Cura.
Svetovo uznávaný José Cura sa dostal do povedomia nielen ako operný spevák, ale aj ako skladateľ, dirigent, operný režisér, scénograf a výnimočný herec. Na svojom konte má niekoľko úspešných inscenácii či už z pozície režiséra, ale aj viacero vlastných kompozícií. Na Slovensko sa vracia po viac ako troch rokoch, kedy naposledy v Opere SND 11. februára a 2. marca 2012 stvárnil postavu Otella v rovnomennej Verdiho dráme. Tento raz stvárni ďalšiu z náročných veristických postáv – Cania v Leoncavallovej jednoaktovej opere Komedianti. Táto postava patrí spolu s Otellom (Verdi – Otello), Samsonom (Camille Saint-Saënsa – Samson a Dalila) k jeho profilovým. Prvýkrát ju spieval v televíznom koncerte s Concertgebouw Orchestra Amsterdam v roku 1965 a odvtedy ju stvárnil cca 150 krát. Niekoľko inscenácii tejto opery aj režíroval alebo k nim navrhoval scénu. S José Curom sme pri príležitosti účinkovania na Slovensku pripravili samostatný rozhovor José Cura: Ani mnohí dobrí slovenskí speváci neboli uznaní vo svojej krajine.

sála opery a baletu
V postave Cania sa bratislavskému publiku predstaví 18. septembra 2015 na javisku Slovenského národného divadla. Príbeh odohrávajúci sa v prostredí kočovných komediantov rozoberá vzťah plný nedôvery medzi principálom Caniom a jeho ženou Neddou. Chronická žiarlivosť donúti Cania zakázať ostatným hercom kontakt so svojou manželkou. O jej láske a náklonnosti však už dávnejšie sníva aj herec Tonio, ktorý sa po získaní informácií o Neddinom milencovi, dedinčanovi Silviovi, rozhodne pre zúfalý čin – oznámi Caniovi, že mu je jeho žena skutočne neverná.
Príbeh Komediantov vníma José Cura nie ako príbeh lásky, ale o tom, akí v skutočnosti sme. ,,Canio, to sme my všetci. ,,Kániovský“ syndróm je veľmi bežným v živote a aj medzi umelcami. Všetci sa raz dostaneme do veku, kedy už naše fyzické kapacity nebudú také, ako by sme chceli. To je nevyhnutné. V istom momente začne kariéra klesať, to je zákon života. Ľudia to berú rôzne, niektorí idú do dôchodku, iní to zvládnu horšie a pod. Keď v takomto okamihu začnete s vecami ako sú drogy či alkohol, čo je bohužiaľ často bežné, stanete sa k svojmu okoliu veľmi násilnícki, stanete sa svojim vlastným tieňom a potom sa môže stať čokoľvek. Poznáme napríklad viacero športovcov, ktorí sa po poklese svojej kariéry opustia, priberú a začnú žiť úplne nový druh života. Ten život, to sme my všetci. V Komediantoch nie je hlavným príbehom láska a žiarlivosť, ale je to skôr o vnímaní toho, čo v skutočnosti sme a nie o vnímaní toho, čo predstierame, že chceme byť. Ide o pochopenie bytosti za tou maskou a preto najdôležitejšou áriou v Komediantoch nie je tá prvá, ktorá je najznámejšia, ale tá druhá v ktorej hovorí – ja nie som tá maska, ale to čo je za maskou. Som si istý, že každý z nás pozná mnoho mien ľudí, ktorí sa skrývajú za maskou, a to sú Komedianti.“

foto: Zdenko Hanout / Opera Slovakia
José Cura má momentálne za sebou réžiu operných dvojičiek Sedliacka česť a Komedianti v Buenos Aires. Najbližšie plánuje študovať postavu Tannhäusera v rovnomennej Wagnerovej opere a keďže je pri príprave každej opernej postavy veľmi precízny, predpokladá, že mu to bude trvať približne dva roky. Po účinkovaní v Bratislave jeho kroky povedú do Prahy kde odspieva svetovú premiéru orchestrálnej podoby cyklu siedmych sonetov, ktoré José Cura napísal v rokoch 1995 – 2006. Tieto piesne, doposiaľ vždy uvádzané s klavírnym sprievodom, teraz zaznejú s Pražským symfonickým orchestrom, ktorého je rezidenčným umelcom. Po Prahe bude Cura v Stockholme režírovať Pucciniho operu Bohéma. ,,Som veľmi hrdý, lebo pre severské krajiny je koncept, ktorý sme pripravili, veľmi špeciálny. Predstavenie sa bude túto sezónu hrať 26-krát. V histórii Stokholmskej kráľovskej opery je to zatiaľ najdlhšia séria toho istého predstavenia za sebou. Všetkých 26 predstavení je vypredaných a bude ich prenášať aj televízia, takže sa na ne veľmi teším.“ – uviedol na stretnutí s novinármi José Cura.
Leoncavallova jednoaktovka sa zvykne hrávať spolu s jednoaktovkou Pietra Mascagniho Sedliacka česť, ktorá väčšinou zaznie ako prvá. Tieto operné dvojičky mali v SND premiéru 20. a 21. októbra 2006 v réžii Mariána Chudovského a v hudobnom naštudovaní Ondreja Lenárda. Odvtedy sa v nej vystriedali viacerí domáci i zahraniční interpreti a dirigenti. Na otváracom predstavení 96. sezóny sa za dirigentský pult postaví Rastislav Štúr.
Pietro Mascagni: Sedliacka česť
18. september 2015
Santuzza: Jolana Fogašová
Turiddu: Miroslav Dvorský
Alfio: Sergej Tolstov
Lola: Monika Fabianová (debut)
Lucia: Jitka Sapara-Fischerová
Spoluúčinkuje: Orchester a Zbor SND, Bratislavský chlapčenský zbor
Ruggiero Leoncavallo: Komedianti
18. september 2015
Prológ: Daniel Čapkovič
Canio (pajác): José Cura, (debut s postavou na javisku Opery SND)
Nedda (Colombina): Katarína Juhásová-Štúrová
Tonio (Taddeo): Daniel Čapkovič
Silvio: Aleš Jenis
Peppe (Harlekýn): Maxim Kutsenko (debut)
Spoluúčinkuje: Orchester a Zbor SND, Bratislavský chlapčenský zbor
Pripravil: Ľudovít Vongrej
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.