José Cura v Bratislave

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Nečakane krásny predjarný večer prilákal do monštruóznej haly Národného tenisového centra pozoruhodný počet návštevníkov. Je zaujímavé, že pokiaľ Opera Slovenského národného divadla aj pri množstve kvalitných predstavení často bojuje s návštevnosťou, amplifikované koncerty žiariacich i hasnúcich operných hviezd, či prapodivných vokálnych zoskupení “feši”-tenoristov v športových halách núdzou o diváka netrpia. Organizátori koncertu Josého Curu dokonca označili svoje podujatie kultúrnou udalosťou roka 2014 v Bratislave.

Program koncertu bol dramaturgicky pomerne vkusne zostavený. Večer príjemne plynul ako vcelku kultivovaná nenáročná zábava zložená so známych, a väčšinou nie extrémne obohratých árií. Diváci koncertu nemali, žiaľ, k dispozícii program (čo si všimol aj samotný Cura), takže otázka “Čo to bolo?” patrila bezpochyby v publiku k najčastejším. Prvá časť koncertu patrila Leoncavallovym Komediantom a Verdimu (La Traviata, Otello), druhá polovica patrila Puccinimu (Turandot, Tosca, Madama Butterfly, Bohéma), ktorý bol aj počas kariéry Josého Curu najfrekventovanejším autorom. V medzihrách orchester uviedol predohru k Verdiho Sile osudu a intermezzo z Pucciniho Manon Lescaut. Ani jedno číslo však nevybočovalo z bežného repertoáru. Nemožno to mať organizátorom za zlé, tento typ koncertov má svoje špecifiká. Jedným z nich je aj ozvučenie koncertu. To bolo v tomto prípade katastrofálne. Zvuk, ktorý sa z reproduktorov valil do priestoru hľadiska mal poddimenzovanú výkonnosť, prepálené stredy a preexponované spevácke vstupy na úkor zrozumiteľnosti orchestra. Počúvať tento zvuk nebolo príjemné. Pomerne kultivovaná dramaturgia koncertu navyše paradoxne pôsobila trocha cudzorodo. Vyžaduje totiž elementárnu  koncentráciu a tú v priestoroch športovej haly ťažko dosiahnuť.

Jose Cura - koncert v Bratislave foto: Ivan Karlik

Jose Cura – koncert v Bratislave
foto: Ivan Karlik

Ako hosť koncertu bola uvedená mladá slovenská sopranistka Linda Ballová, jej zástoj sa však pohyboval skôr na úrovni spoluúčinkujúceho. Napriek tomu to bola šťastná voľba. José Cura je v súčasnosti spevák za zenitom svojej špičkovej výkonnosti a jeho hlas už nie je v dobrom stave. Viackrát sa síce ponosoval na zlý vzduch v sále (koncert sám moderoval), obávam sa však, že tam problém nebol. Odetý v nevkusnej čiernej halene a nekonvenčne sa pohybujúci po priestore javiska i hľadiska pôsobil ako unavený smutný šoumen. Jeho hlas síce vie ešte stále očariť efektnou tmavou farbou a kovovým leskom, no toto čaro sa dnes obmedzuje už iba na nižšiu polohu. Vo vyššej nastupuje forsírovanie, technická neistota a problémy s intonáciou. Stále má však cit pre drámu, psychologickú dimenziu a jemné odtiene každej postavy, čo sa prejavilo pri väčšine árií.  Linda Ballová bola príjemnou spoluúčinkujúcou vo viacerých áriách i duetoch. Zaujala kultivovaným a precíznym prednesom, zmyslom pre štýl, pekným legatom a dramatickou presvedčivosťou, no nevhodné ozvučenie malo za následok, že jej hlas znel vo vyšších polohách príliš plechovo. Orchester Opery Jihočeského divadla pod vedením dirigenta Maria de Rose podal slušný výkon zodpovedajúci charakteru podujatia. Zlé ozvučenie však práve orchestru najviac ublížilo, znel skôr ako muzikálový band.

Jose Cura - koncert v Bratislave, Linda Ballová foto: Ivan Karlik

Jose Cura – koncert v Bratislave,
Linda Ballová
foto: Ivan Karlik

Jose Cura - koncert v Bratislave foto: Ivan Karlik

Jose Cura – koncert v Bratislave
foto: Ivan Karlik

Na záver koncertu odzneli ako prídavky dve argentínske piesne, Yesterday od Beatles, ária z Dvořákovej Rusalky (L. Ballová) a neodmysliteľné ,,Nessun dorma” z Turandot. Diváci odmenili účinkujúcich obligátnymi standing ovations, ktoré bratislavské publikum naučili slovenské komerčné televízne stanice vo svojich hodnotných súťažiach extrémne talentovaných spevákov, artistov, humoristov a iných exhibicionistov.

Jose Cura - koncert v Bratislave foto: Ivan Karlik

Jose Cura – koncert v Bratislave
foto: Ivan Karlik

José Cura, koncert, 13. marca 2014, Bratislava, Aegon aréna NTC

Autor: Jozef Červenka

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Jozef Červenka

hudobný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár