Juraj Valčuha po prvýkrát v SND. Pod jeho taktovkou zaznel Verdiho Don Carlo

1

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Ak sme v minulosti počas dlhoročného pôsobenia Emmanuela Villauma v Slovenskej filharmónii v Bratislave premeškali príležitosť vidieť ho za dirigentským pultom Opery Slovenského národného divadla, teraz vedenie bratislavskej opery, práve čeliace mnohým kritickým výhradám, ponúklo 5. a 7. mája 2022 svojim priaznivcom možnosť stretnúť sa po prvý raz s Jurajom Valčuhom, v súčasnosti najúspešnejším slovenským dirigentom.

Vačuha je hudobným riaditeľom talianskeho Teatro San Carlo v Neapole a od sezóny 2022/2023 sa stane hudobným riaditeľom Houstonských symfonikov. Jeho medzinárodná kariéra, počas ktorej spolupracoval s mnohými významnými orchestrami a v sídlach najvýznamnejších európskych divadiel naštudoval množstvo operných inscenácií, urobila z jeho účinkovania v dvoch reprízach Verdiho Dona Carla v SND udalosť prvoradého významu.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2022, Juraj Valčuha, Orchester Opery SND, foto: Zuzana Fischer / SND
G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2022, Tomáš Juhás (Don Carlo), foto: Zuzana Fischer / SND

Inscenácia mala premiéru v roku 2018 a v repertoári sa teraz zjavila po dlhej pauze zavinenej pandémiou. Svojho času prijala operná kritika réžiu Slovinca Diega de Breu nejednoznačne a protirečivo, no hudobné naštudovanie Martina Leginusa patrilo k tým najviac oceňovaným. Z opier, ktoré doteraz Valčuha naštudoval na zahraničných scénach, nedajú sa jednoznačne odhaliť jeho preferencie. Skúšal to i ono, vždy s úspechom. Inak to nebolo ani teraz pri stretnutí s partitúrou Verdiho diela z prostredného tvorivého obdobia.

Prečítajte si tiež:
Verdiho Don Carlo v Opere SND – osudom vláčený smutný hrdina (recenzia premiéry z roku 2018)
Opera SND uvádza premiéru Verdiho drámy Don Carlo
Päť poschodí alebo Verdiho Don Carlo pod mikroskopom
Známy-neznámy Giuseppe Verdi (seriál)
Prominentný svetobežník Juraj Valčuha a dve predstavenia Verdiho opery Don Carlo v SND
Giuseppe Verdi zomrel pred 120 rokmi. Ako reflektuje jeho operný odkaz Slovensko? (1)
Giuseppe Verdi zomrel pred 120 rokmi. Ako reflektuje jeho operný odkaz Slovensko? (2)

Po prvom obraze sa na recenzovanej repríze 5. mája síce zdalo, že dirigent sa celkom neoboznámil s akustickými pomermi sály opery v novej budove SND, pretože orchester miestami znel priveľmi silno no úkor spevákov, potom sa však všetko dostalo do normálu. Valčuha si zgustol na orchestrálnych introdukciách partitúry, v kantilénových pasážach ohľaduplne sprevádzal sólistov, „vytiahol“ z partitúry viacero zaujímavých detailov a s orchestrom spoluvytváral napätie jednotlivých výjavov diela, pričom si dal osobitne záležať na efektnom zavŕšení jednotlivých hudobných celkov. Pod jeho elegantným gestom orchester znel farebne, hral čisto a bol dôstojným partnerom speváckych výkonov.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2022, Peter Mikuláš (Filipo II), Jozef Benci (Veľký inkvizítor), foto: Zuzana Fischer / SND
G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2022, Jolana Fogašová (Elisabetta di Valois), foto: Zuzana Fischer / SND

Obsadenie predstavenia bolo mixom sólistov z obidvoch pôvodných premiér a počas obidvoch večerov 5. a 7. mája bolo rovnaké. Zopakovali svoje niekdajšie kvalitné výkony, čo platí o Filipovi Petra Mikuláša, Inkvizítorovi Jozefa Benciho, Mníchovi Gustáva Beláčka, Posovi Daniela Čapkoviča, Princeznej Eboli Moniky Fabianovej. Relatívne dobre si v titulnej úlohe počínal aj tenorista Tomáš Juhás.

Predstavenie malo novú predstaviteľku kráľovnej Elisabetty, ktorú doštudovala Jolana Fogašová. Úlohu pochopila výsostne lyricky a v slávnej árii z posledného dejstva Kráľu, tys dobre znal márnosť života nášho (slovenský preklad), ktorá je akýmsi myšlienkovým ekvivalentnom existencialistickej árie Dona Alvara zo Sily osudu (Mne život zúfalstvom a peklom) pridala na dramatickej účinnosti svojho spevu. Treba oceniť aj to, že sme konečne počuli čisto a isto zaspievať záverečnú pasáž rozlúčky kráľovnej so svojou dvornou dámou.

Zbor, od tejto sezóny už s novou hlavnou zbormajsterkou Zuzanou Kadlčíkovou, podal kvalitný výkon tak v scéne autodafé, ako aj v predposlednom obraze, a ženská časť aj v scéne v záhradách. Iba nástup mužského zboru v úvode opery bol mierne zvukovo poddimenzovaný.

G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2022, Monika Fabianová (Princezná Eboli), foto: Zuzana Fischer / SND
G. Verdi: Don Carlo, Opera SND, 2022, záverečná klaňačka, foto: Zuzana Fischer / SND

Kvalitná recenzovaná repríza (5. mája) mala dobrý ohlas v nie celkom zaplnenej sále Opery a Baletu novej budovy SND. Aj toto môže byť mementom, ktoré by si nové vedenie divadla malo uvedomiť.

Autor: Vladimír Blaho

písané z reprízy 5. mája 2022

G. Verdi: Don Carlo
Opera SND
Premiéra 19. a 20. októbra 2018

Hudobné naštudovanie: Martin Leginus
Dirigent: Juraj Valčuha
Réžia: Diego de Brea
Scéna: Diego de Brea, Jaroslav Valek
Kostýmy: Blagoj Micevski
Zbormajsterka: Zuzana Kadlčíková

osoby a obsadenie repríz 5. a 7. mája 2022

Filipo II: Peter Mikuláš
Don Carlo: Tomáš Juhás
Rodrigo, markíz Posa: Daniel Čapkovič
Veľký inkvizítor: Jozef Benci
Elisabetta di Valois: Jolana Fogašová
Princezná Eboli: Monika Fabianová
Mních (Zjavenie Karola V.): Gustáv Beláček
Tebaldo / Anjelský hlas: Adriana Banásová
Gróf Lerma: Jiří Zouhar
Kráľovský posol: Martin Gyimesi

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Jeden komentár

  1. Martin Chudy,

    Naozaj krásny zážitok z výkonu všetkých účinkujúcich. Pán Valčuha je veľmi charizmatická osobnosť, mal som dojem, že orchester, zbor aj všetci sólisti sa snažili dostať zo seba svoje maximum. Nemám hudobné vzdelanie, no myslím, že sa im vcelku darilo. Moje dojmy boli veľmi pozitívne. Účinkovanie takýchto hostí má, bez pochýb, veľmi priaznivý vplyv na rozvoj celého umeleckého súboru.

    Nedá mi však nepodeliť sa aj o jeden negatívny dojem z tohto večera. Vlastne dva. Prvým bola asi z jednej tretiny zaplnená sála. To je skutočne príliš málo pri účasti tak vzácneho hosťa a pri neustále sa zvyšujúcom počte marketingových pracovníkov v SND. Súhlasím s pánom Blahom, že išlo v SND o „udalosť prvoradého významu.“ To, že to nebolo predstavenie bežné, bolo zrejmé už z prítomnosti vedenia SND.

    Slávnostnosť podčiarkovali pekné róby dám, páni v oblekoch, dokonca aj mnoho mladých zvolilo skôr formálne oblečenie. Riaditeľ Opery SND, pán Cukr, mal obuté čierne topánky – niečo medzi turistickou obuvou a teniskami. Rifle svetlo bledej farby dopĺňalo svetlozelené tričko bez goliera, na ktorom mal, povedal by som, sakový plášť tmavej farby (nie som odborník, siahalo to po kolená).

    Musím sa priznať, že nie som veľkým fanúšikom formálneho oblečenia. No opera je predsa len spoločenská udalosť. Predpokladá sa, že človek túto skutočnosť vezme do úvahy a príslušne sa zariadi. Keď príde neformálne oblečené dieťa, pubertiak, či študent, je to bežne tolerované a tak by to, myslím si, aj malo zostať. Trvaním na formálnom oblečení by sme túto skupinu mohli od návštevy opery skôr odradiť, čo určite nikto nechce. Návštevnícky portál visitingvienna.com, napríklad, odporúča návštevníkom Štátnej opery vo Viedni, aby sa jednoducho obliekli elegantne, ale zdôrazňuje, že respectful clothing is still required.

    Odbočil som, vráťme sa k riaditeľovi Opery SND, pánu Cukrovi – on nie je ani dieťa, ani pubertiak a dokonca, v tomto prípade, nebol ani návštevníkom – bol tu ako riaditeľ Opery SND, národnej erbovej kultúrnej inštitúcie a bol v podstate v práci na „udalosti prvoradého významu“. Jeho oblečenie by teda, podľa môjho názoru, malo zodpovedať jeho postaveniu a udalosti, na ktorú prišiel. Učiteľ tiež nepríde do maturitnej komisie oblečený v rifliach a tričku, aj keby to hneď bol telocvikár.
    Myslím, že by bolo dobré, keby to pánu Cukrovi niekto vysvetlil. Verím, že sa nájde v divadle človek, ktorý mu povie čosi o „dress code“ alebo jednoducho o tom, ako sa obliecť na rôzne príležitosti. Pokiaľ nie, dá sa stále najať nejaký externista, s čím má pán riaditeľ skúsenosti. Lebo aj svojím oblečením vyjadruje pán Cukr svoj vzťah k nášmu národnému divadlu.
    A možno som len ja staromódny…

Zanechajte komentár