K storočnici českej dramatickej sopranistky Marie Steinerovej

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dňa 10. januára si pripomíname sté výročie narodenia významnej českej sopranistky a pedagogičky Marie Steinerovej, dlhoročnej sólistky opery Národného divadla v Brne, ktorá ako hosť stvárnila v rokoch 1957 – 1960 v Slovenskom národnom divadle niekoľko operných postáv.

Marie Steinerová (rodená Štrosová, narodila sa 10. januára 1923 v Mladej Boleslavi, zomrela 14. januára 2019 v Brne) pochádzala z divadelníckej rodiny činoherného herca a hudobníka Miroslava Štrosa a opernej speváčky Marie Minářovej-Štrosovovej (sólistky opery SND v rokoch 1923 – 1924). Už od detstva sa učila hre na klavíri a navštevovala baletnú školu. Základnú školu vyštudovala ešte v Brne, gymnázium a konzervatórium v Prahe. Tu študovala spev u Hilberta Vávru, neskôr u Bely Chalabalovej-Rozumovej.

Marie Steinerová (1923 – 2019), foto: Archív ND Brno

Ešte počas štúdií získala v sezóne 1942 – 1943 angažmán v Divadle Vlasty Buriana a po jeho boku si zahrala aj hlavnú ženskú rolu Anči vo filme Ryba na suchu (1942). Po dlhom čase v menšej úlohe objavila vo filme Evalda Schorma Farářův konec (1968). Ešte ako študentka debutovala na scéne ostravského divadla v titulnej úlohe Dvořákovej Rusalky (1943).

V rokoch 1945 – 1946 bola sólistkou novozaloženej Veľkej opery 5. mája v Prahe (dnes Štátna opera Praha) a sólistkou Národného divadla moravsko-sliezskeho v Ostrave (1946 – 1948). V Ostrave naštudovala napr. Smetanovu Mařenku (Predaná nevesta,1945, 1947), Vendulku (Hubička, 1947), Miladu (Dalibor, 1947), Dvořákovu Kněžnu (Čert a Káča, 1946), Rusalku (1946) a Juliu (Jakobín, 1947), Jenůfu (Janáček, Jej pastorkyňa, 1948), Giuliettu (Offenbach, Hoffmannove poviedky, 1947).

Potom bola až do odchodu na dôchodok sólistkou opery Národného divadla v Brne (1948 – 1981). Tu úspešne spievala mladodramatický odbor, zopakovala si napr. Mařenku zo Smetanovej Predanej nevesty, Jenůfu v Janáčkovej v Jej pastorkyni. Jej doménou sa stali úlohy vysoko dramatické, v ktorých uplatňovala prieraznosť svojho hlasu aj svoj temperament a psychologicky hlboké herectvo.

Marie Steinerová ako Kostelnička v Janáčkovej opere Její pastorkyňa, ND Brno, 1961, zdroj foto: Archív ND Brno

Vrcholným umeleckým obdobím sa pre ňu stali predovšetkým 50. a 60. roky. Vďaka prirodzenému talentu, ktorý ďalej cieľavedome rozvíjala, sa stala excelentnou predstaviteľkou predovšetkým janáčkovských postáv a najväčšie úspechy mala v úlohe nezabudnuteľnej Emilie Marty vo Veci Makropulos (1957). Kritikou najviac oceňovanou bola jej Kostelníčka v Jej pastorkyni (1952, 1961, 1972), ktorou absolvovala aj svoje štúdiá na konzervatóriu, v roku 1954 za ňu získala cenu Emmy Destinnovej a pohostinsky ju spievala aj v Prahe, Plzni, Opave, Hukvaldoch, ale aj v Nemecku a Luxembursku.

Stvárnila postavy aj v ďalších operách českých skladateľov: akými boli napr. Smetanova Anežka (Dve vdovy, 1950), Milada (Dalibor, 1953), Ľudmila (Predaná nevesta, 1960), Libuša (1952), Dvořákova Kňažná (Čert a Káča, 1950, 1960), Cudzia kňažná (Rusalka, 1951), titulná úloha vo Fibichovej Šárke (1950) a Gusta v Rozprávke mája Jaroslava Kvapila (1955). Uplatnila sa aj v ďalších postavách vo svetových operách ako Verdiho Aida (1948) a Leonora v Trubadúrovi (1948), Pucciniho Tosca (1958), Leonora v Beethovenovom Fideliovi (1953), Dona Elvíra v Mozartovom Donovi Giovannim (1958) a Marina v Musorgského Borisovi Godunovovi (1951) a i.

R. Strauss, Elektra, ND Praha, 1961, Marie Steinerová (Elektra), foto: Jaromír Svoboda, Archív ND Praha

Po úspešnom pohostinskom vystúpení v postave Milady v Smetanovom Daliborovi v novembri 1957 v opere SND naštudovala Maršálku, kňažnú Wendenbergerovú v novej inscenácii Straussovho Gavaliera s ružou (1958) v kultivovanom hudobnom naštudovaní Tibora Freša a v pôsobivej réžii Miloša Wasserbauera. Podľa kritiky príjemne prekvapila „svojím výkonom, najmä dramatickou pevnosťou svojho hlasu, ako aj svojou umeleckou inteligenciou, či mimoriadne citlivým premyslením svojho partu.“ Ako Maršálka mala veľký úspech aj v Prahe na zájazde operného súboru SND v roku 1958. V roku 1960 spievala v Bratislave ešte Amneris vo Verdiho Aide a Leonoru vo Fideliovi.

V Národnom divadle v Prahe spievala ako hosť v rokoch 1948 – 1973 postavy v Smetanových operách Miladu (Dalibor), Anežku (Dvě vdovy) i Libušu, Janáčkovu Kostelníčku Buryjovku, Elektru v opere Richarda Straussa (1962 – 1965) a i. V sezóne 1958/59 spievala rolu Maršálky v Straussovom Ružovom gavalierovi v Budapešti.

R. Strauss: Gavalier s ružou, Opera SND, 1958, Oľga Hanáková (Octavian), Anna Hornungová (Sophie), Marie Steinerová (Maršálka), foto: Gejza Podhorský/Archív SND

Venovala sa tiež koncertnej činnosti, po prvýkrát spievala v roku 1943 v Prahe piesne Henricha Henricha, spievala o. i sopránové sólo v Glagolskej omši Leoša Janáčka. V rokoch 1947 – 1948 vystupovala na koncertoch v Poľsku. Na speváckej súťaži o cenu Emmy Destinovej spievala piesne Klementa Slavického. Jej energický mohutný hlas je zachytený v niekoľkých rozhlasových a gramofónových nahrávkach, ktoré patria k najlepším svojho druhu.

Od roku 1962 pôsobila Marie Steinerová ako pedagogička na konzervatóriu, potom učila operný a muzikálový spev na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne, bola hlasovou poradkyňou operety v Tepliciach. Získala niekoľko ocenení, v roku 1954 prvé miesto v speváckej súťaži o Cenu Emy Destinovej v Prahe (spolu s Miladou Šubrtovou a dvomi zahraničnými sopranistkami). Dostala tiež Cenu Senior Prix (2004), Cenu DIVA (2008) a v roku 2004 získala Cenu Thálie za celoživotné majstrovstvo v kategórii opera.

Národné divadlo Brno venuje speváčke predstavenie Pucciniho Toscy 10. februára 2023 v Janáčkovom divadle. Vo foyer Janáčkovho divadla bude od 10. januára 2023 vystavený aj portrét umelkyne.

Pripravila: Elena Blahová-Martišová

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

dokumentaristka a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár