Ladislav Čavojský svoju knihu o hercoch Slovenského národného divadla v Bratislave nazval Prví a prvoradí. Takých mala aj Opera SND od Bartošovej a Blaha cez Česányiovú a Pappa až po Mikuláša a Dvorského.
Oba bratislavské súbory (Činohra a Opera) však mali aj ďalších hercov či spevákov, ktorí pod Čavojského charakteristiku nepasujú, no po istý čas dotvárali profil nášho SND. V činohre to boli napríklad herci Beran, Skovay, Adamčík, Koreň, v opere Marta Meierová, Tatjana Masaryková, Alžbeta Michálková, Karol Sekera, Boris Šimanovský a ďalší.

K nim patrila aj slovenská sopranistka Božena Suchánková, kým jej manžel Bohuš Hanák bol naozaj tým prvoradým barytonistom súboru. V roku 1968 spoločne emigrovali na západ, kde Hanák spieval a spoločne sa venovali pedagogickej činnosti. Dňa 19. septembra 2023 uplynie už sto rokov od narodenia Suchánkovej, dlhoročnej sólistky Opery SND, ktorá tento svet opustila 23. februára 2006.
Spev študovala na konzervatóriách v Brne (1943 – 1946) a v Bratislave (1946 – 1948) u uznávanej vokálnej pedagogičky Anny Korínskej. Od sezóny 1948/1949 do sezóny 1967/1968 bola sólistkou bratislavskej opery. Značnú časť postáv, ktoré na javisku Slovenského národného divadla vytvorila, patrili k menej významným či okrajovým. Takými boli Páža v Rigolettovi, Nuri v Nížine, Tebaldo v Donovi Carlosovi, Kňažka v Aide, Kohút v Liške Bystrouške, Kate Pinkerton v Madame Butterfly, Kňažka Moreny vo Svätoplukovi, Sopranistka v Cardilackovi (P. Hindemith), Kate v Mistrovi Scroogeovi, či Nella v opere Gianni Schicchi.

Popri tom mala za dve desaťročia v repertoári desať väčších či veľkých úloh, v ktorých vtedy kraľovali Česányiová, Hubová, a neskôr aj ďalšie sopranistky. Väčšinou sa k nim dostala na druhej či tretej premiére, prípadne až na reprízach operných titulov a spievala ich zriedkavo.
Prečítajte si tiež:
• Jubilejné sezóny Opery SND v retrospektíve (seriál)
• Takí sme (v Opere SND) boli…
• Takí sme (v Opere SND) boli…, (pokračovanie)
• Pripomíname si vo februári (2016)
V päťdesiatych rokoch stvárnila smetanovské postavy Marienky (Predaná nevesta) a Vendulky (Hubička), Dvořákovu Kňažnú z Rusalky a Martu v d´Albertovej Nížine, ktorá jej vzhľadom na dramatický charakter hlasu výborne sedela a zvádzala v nej pomyselný súboj s Pedrom Štefana Hozu a Sebastianom Emila Schűtza. Neskôr sa stretla aj so sopránovými postavami z Wagnerovho Blúdiaceho Holanďana a Tannhäusera, no bola to skôr v oboch prípadoch „papierová“ alternácia s protagonistkami súboru, čo platí aj o jej Smetanovej Libuši.

V Holoukovej dobovo poplatnej Rodine (1960) vytvorila spolu so Štefániou Hulmanovou nešťastnú manželku „papierového“ komunistu Petráka (spieval Gejza Zelenay), no jej najvýznamnejšie kreácie boli v oblasti skladateľov mladej talianskej školy. Jej Santuzza, ktorú vo väčšine predstavení vo Fischerovej inscenácii (1961) stvárňovala Oľga Hanáková, dočasne koketujúca so sopránovým hlasovým odborom, bola nesporne najvydarenejšou kreáciou z celej jej umeleckej dráhy. V úlohe mohla uplatniť svoj farebne skôr slovanský, no vo výraze expresívny a dramatický hlas.
Jediný raz sa jej dostalo cti spievať titulnú úlohu na prvej premiére, a to v inscenácii Pucciniho Turandot v réžii Branislava Krišku (1965). Hneď na druhej premiére jej Turandot zatienila Jana Svobodová-Janků, ktorá potom s partom čínskej princeznej triumfovala vo Verone i v Miláne.

Sólistickým súborom Opery SND prešlo nepreberné množstvo spevákov. Niektorých nám pred pár rokmi predstavoval v cykle Kontinuity Jaroslav Blaho, mladších, ešte žijúcich bývalých sólistov sa nám zberá predstaviť vedenie opery pred niektorými predstaveniami, ako to ukazuje prípad Ľubice Rybárskej na nedávnom predstavení Suchoňovho Svätopluka. Aj do tohto projektu sa však skôr zmestia len tí prví a prvoradí.
Autor: Vladimír Blaho
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.