Karine Babajanyan: Tosca je môj talizman a anjel strážny

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Štátne divadlo Košice uviedlo 11. a 12. februára 2022 verejné generálky novej inscenácie Pucciniho Toscy. Oba večery mali výnimočný punc premiér, ktoré sú ale oficiálne naplánované na máj 2022. Na druhej z nich titulnú rolu stvárnila arménska sopranistka Karine Babajanyan (v Košiciach sa predstavila prvýkrát), ktorá túto postavu interpretovala na takých prestížnych javiskách, ako sú Viedenská štátna opera, Deutsche Oper a Staatsoper Unter den Linden v Berlíne, Oper Leipzig, Staatsoper Hannover, Stuttgart Opera či medzinárodný festival v Bregenzi.

Spievali ste počas svojej kariéry v rôznych výnimočných divadlách. Očarilo vás aj to košické?

Samozrejme! A to ešte skôr, ako som sem vôbec prišla. Robievam to totiž tak, že keď dostanem ponuku z divadla, v ktorom som nikdy predtým nebola, ako prvé si nájdem webovú stránku. Najprv si pozriem fotografie, potom si prečítam všetko o histórii divadla, o tom, ako funguje. A priznám sa – bola som očarená už fotografiami! Aj som sa sama seba pýtala – bude to tak? V takom pomerne malom meste je takýto skvost? Prišla som sem a presvedčila sa, že divadlo je ešte krajšie ako na fotografiách a hneď po prvej skúške mi bolo jasné, že má aj skvelú akustiku. Čo viac by som si mohla želať? Toto je predsa to, čo spevák potrebuje!

Klaňačka po verejnej generálke Pucciniho opery Tosca v Štátnom divadle Košice, 2022, foto: Joseph Marčinský / ŠDKE

Pre vás ako speváčku zrejme nezohráva rolu to, či spievate v ´maličkých´ Košiciach na ´maličkom´ Slovensku, alebo či stojíte na javisku Viedenskej štátnej opery. Chcete byť jednoducho čo najlepšou Toscou?

Áno, je to presne tak. Nielen ako spevák, ale aj ako umelec chcem podať čo najlepší výkon. A vtedy nezohráva rolu to, na javisku akého divadla stojíte. Chcete divákovi, ktorý si zaslúži len to najlepšie, ponúknuť svoj najlepší výkon. Nuž a keď máte spievať a hrať Toscu, to sa nedá inak ako podať top výkon – táto opera je dokonalo napísaná a ja ju chcem zo svojej pozície sólistu v tej dokonalosti len podporiť. Viete, keby sa ma niekto opýtal, ktoré cédečko si vezmem na opustený ostrov a môžem len jedno, tak by som si vzala nahrávku Toscy. Nie je v ňom ani sekunda, počas ktorej by ste sa nudili. A pre mňa ako speváčku je Tosca mimoriadne vďačná na interpretáciu. Má v sebe všetko. Vie byť nežná, milujúca, oddaná. Ale v priebehu sekundy sa zmení na žiarlivú fúriu alebo odhodlanú vrahyňu.

Je v repertoári momentálne Tosca vašou signifikantnou rolou?

Je, ale nie len teraz. Myslím, že od začiatku mojej kariéry je rozhodujúca. Povedala by som, že Tosca je môj talizman a anjel strážny. Keď som sa pred mnohými rokmi zúčastnila na prestížnej speváckej súťaži Competizione dell‘ Opera v Hamburgu, do finále som sa dostala s áriou Vissi d´arte. A tento moment v podstate naštartoval moju umeleckú dráhu v Nemecku. Tosca ma viedla veľmi dôležitými krokmi v mojej kariére, posúvala som sa vďaka nej vpred, otvárali sa predo mnou ďalšie dvere.

G. Puccini: Tosca, Viedenská štátna opera, 2019, Piotr Beczała (Cavaradossi), Karine Babajanyan (Tosca), foto: Michael Pöhn/VŠO

Ako Tosca ste na javisku debutovali počas festivalového predstavenia v Bregenzi na tej istej scéne, na ktorej vás diváci môžu vidieť aj v bondovke Quantum of Solace. Kým sa James Bond šplhá po zadnej konštrukcii scény v snahe zneškodniť zloduchov, vy na javisku ´zneškodňujete´ Scarpiu. V zábere ste len niekoľko sekúnd, napriek tomu napríklad článok na wikipedii tvrdí, že práve toto je vrchol vašej kariéry. Neprekáža vám to?

Možno by mohlo. Možno by som mohla tvrdiť, že je to nespravodlivé, veď som zaspievala celé náročné opery na prestížnych javiskách a mám byť známa len preto, že ma vidno v zopár sekvenciách filmu? Ale nebolo by to odo mňa hlúpe? Treba si jednoducho pravdivo povedať, akú popularitu majú bondovky a akú má klasická hudba. Keď ste Kim Kardashian, máte milióny fanúšikov. A za čo vlastne? Keď ste operný spevák, máte ich aspoň tisíc? Áno, je tu napríklad Anna Netrebko, ktorá trochu búra toto klišé a napriek tomu, že je hviezdou v klasickej hudbe, jej popularita presahuje túto oblasť. Ďakujme aspoň za zo.

Áno – opera je záležitosť elity, ale tiež potrebuje istú mieru popularity. Pretože bez toho by zanikla a to by bola skutočná tragédia! Takže hoci je pravda, že vo filme o Jamesovi Bondovi som sa len mihla a skutočne to neodráža to, to čom dosiahla ako operná speváčka, nemám s tým najmenší problém, ak ma budú označovať ako ´tú sopranistku z bondovky´.

Aj vás takto diváci identifikujú?

Bola som napríklad na jednom predstavení, kde bol ako VIP hosť v zákulisí John Travolta. A domáci organizátor ma predstavil ako opernú speváčku, ktorá hrala v bondovke. Skutočne som sa zahanbila, veď pri mne stál človek, ktorý má na konte desiatky filmov a navyše – je to môj obľúbený herec! Tak som sa mu hneď začala ospravedlňovať a vysvetľovala som mu, že som vo filme len počas niekoľkých sekúnd a nie som žiadna filmová hviezda. A on mi povedal – aj jedna sekunda stačí. Som vďačná, že som mala takúto príležitosť. Je to predsa zaujímavá súčasť mojej kariéry! Raz som vďaka tomu skoro prišla k svalovke na ruke (smiech).

Ako to?

Bolo to v Hanoveri, chystala som sa na reprízu Pucciniho Madama Butterfly. Približne dve hodiny pred predstavením som už bola v šatni, keď mi volal vrátnik divadla, že sú tu dvaja páni a chceli by môj autogram a či ich môže pustiť za mnou. Samozrejme, veď kto by sa nepotešil? Priniesli niekoľko stoviek fotografií, na ktorých bola sekvencia z filmu o Bondovi. Boli to predsedovia nemeckého fanklubu Jamesa Bonda a chceli, aby som podpísala fotografie pre každého člena klubu! Každý z nich totiž chcel môj autogram. Vyše hodiny som sa podpisovala a podpisovala a podpisovala (smiech).

Karine Babajanyan, zdroj foto: karinebabajanyan.com

Nuž veď platí – každá reklama je reklama. Navyše, vy ste sa pred vyše dvadsiatimi rokmi rozhodli, že budete žiť v Nemecku a presadíte sa na tamojšom trhu, ktorý je veľký ale zároveň plný konkurentov. Bolo to náročné rozhodnutie?

V Arménsku máme silnú tradíciu jednak v opernom svete, jednak v klasickej hudbe ako takej. Z Arménska pochádza veľké množstvo skvelých spevákov. Lenže – sme maličká krajina, máme v podstate len jedno operné divadlo v Jerevane. A ja som chcela objaviť svet opery aj v iných častiach sveta. Veľmi som túžila ísť do Talianska a priamo tam sa vzdelávať. Podarilo sa mi to, v Ríme som chodila na lekcie k známej speváčke a pedagogičke Mirelle Parutto.

Bolo to ťažké? Odísť z domu a pokúšať sa presadiť v neľahkej konkurencii?

Keď sa na to pozriem spätne, tak už môžem povedať – áno, bolo to ťažké. Lenže vtedy som to neriešila, vtedy som mala cieľ a šla som za ním. Bola som plná energie – ako mladá speváčka som jej mala na rozdávanie. A práve tá energia a túžba spievať skvelé úlohy v úžasných divadlách – to ma viedlo ďalej cestou, ktorú som si zvolila. Samozrejme, že spočiatku som spievala v menších operných domoch, ako je napríklad Hanover alebo Stuttgart.

Nuž – menších. Aj to sú veľké divadlá a dôležité, ale v rámci Nemecka v porovnaní napríklad s Berlínom alebo Mníchovom majú úplne inú pozíciu. Ale zažila som tam množstvo skvelých predstavení, ktoré boli na nevšednej úrovni. Napríklad som spievala s Jonasom Kaufmannom. V čase, keď o ňom ešte nikto nevedel. Už vtedy mi však bolo jasné, že z neho bude raz veľká hviezda, pretože bol mimoriadny. Od vtedy som sa posunula do ešte prestížnejších divadiel, stretla sa v nich s úžasnými spevákmi ako Piotr Beczała či Ambrogio Maestri a mnohí ďalší. To sú spomienky, ktoré si uchovávam. Tie mi napríklad veľmi pomohli počas prvých mesiacov pandémie.

G. Puccini: Tosca, Štátne divadlo Košice, 2022, Karine Babajanyan (Tosca), foto: Joseph Marčinský / ŠDKE

Akým spôsobom?

Zrazu som totiž mala čas triediť si spomienky. Mala som čas sa obzrieť dozadu. Oddýchla som si. Oddýchol si môj hlas a aj moja myseľ. Mohla by som to porovnať k tomu, ako keď necháte auto v servise. Nie preto, že by bolo pokazené, ale odnesiete ho tam, vymenia vám olej, pneumatiky, nájdu niečo, čo nefunguje tak, ako by malo, opravia to a vy dostanete auto v lepšom stave, ako keď ste ho tam nechali. A presne takto som si po pár týždňoch v tom období pred zhruba dvoma rokmi pripadala aj ja. Pretože predtým som nezriedka mala doslova nabitý kalendár, prepínala som sa z jednej opery do druhej, cestovala z krajiny do krajiny a nemala som čas na nič.

Keď sa všetko naraz zavrelo, samozrejme že najprv som bola vystrašená – veď som prišla o kontrakty! Lenže potom som si uvedomila, že proti tejto situácii sa nedá bojovať a hľadala som pozitíva. Našla som ich – odrazu tu bol čas rozmýšľať nad detailmi, analyzovať, hodnotiť. Viac ako dvadsať rokov som pracovala vo veľkom nasadení, padlo mi dobre oddýchnuť si.

Prečítajte si tiež:
Režisér Anton Korenči: Príďte sa pozrieť ako a či vôbec skočí Tosca z hradieb Anjelského hradu

Určite vám však rovnako dobre padlo, keď sa pomaly situácia začala meniť a divadlá znovu začali pracovať?

Bola som hladná po práci. Prvý väčší kontrakt bolo Pucciniho Dievča zo západu v Južnej Kórei v Soule v júli minulého roku. Povedali mi, že keď prídem, budem musieť ísť na dva týždne do karantény. Súhlasila som. Až na mieste som vlastne zistila, na čo som prikývla (smiech). Dva týždne som nevytiahla ani päty z izby, nosili mi tam aj jedlo. Našťastie som mala veľkú izbu a balkón, ale aj tak to bolo náročné. Lenže – stálo to za to. Za tie dva týždne sa vo mne nazbieralo toľko energie! A tú som potom všetku zo seba dostala počas predstavení. Navyše – postava Minnie si to vyslovene žiada, je to silný charakter a náročná úloha.

G. Puccini: Manon Lescaut, Štátna opera v Hannoveri, Karine Babajanyan (Manon Lescaut), zdroj foto: karinebabajanyan.co

Ďalšia postava, na ktorú sa pomaly pripravujete, je Turandot. Znovu sme pri Puccinim…

A debutovať budem na Festival Puccini v talianskom Torre Del Lago! Čiže v mestečku, kde Puccini žil a pracoval. Už som na tomto prestížnom medzinárodnom festivale spievala Mimi v Bohéme a Čo-Čo San v Madama Butterfly, takže je celkom prirodzený vývoj, že ďalšia bude Turandot.

Vás sa zrejme netreba pýtať na to, ktorého skladateľa preferujete?

Pucciniho milujem! On bol génius. Ako skladateľ, ale aj ako dramaturg. Keď sa pozriete na jeho diela podrobne, na malých detailoch vidíte, aký bol precízny. Zakaždým, keď som v Torre del Lago, idem do múzea nachádzajúceho sa vo vile, v ktorej Puccini žil. Nie je úžasné, že môžem vnímať všetky veci a prírodu, ktorá inšpirovala priamo tohto skladateľa?

Je to pre vás ako speváčku dôležité? Napríklad keď viete, že idete spievať Turandot, že môžete ísť na miesta, kde ju skladal a už nestihol dokončiť? Že sa trebárs môžete dotknúť stoličky, na ktorej sedával?

Keby len stoličky, veď tam je klavír pri ktorom komponoval! Keď som ho prvýkrát videla, doslova som mala pocit, že cítim, ako po klaviatúre kedysi tancovali jeho prsty! To všetko je neskutočná inšpirácia. Vždy keď pracujem na novej opere, snažím sa o nej zistiť čo najviac a nasať do seba jej atmosféru. Inšpiráciu hľadám nie len v partitúre, ale aj z baletov, symfónií, z múzeí a nezriedka aj z prírody.

Karine Babajanyan s účinkujúcimi a inscenačným tímom v Pucciniho Toscy po verejnej generálke, 2022, foto: Joseph Marčinský / ŠDKE

A neskôr už na javisku aj z kolegov a zo scény?

Nuž – nepoviem, kde konkrétne to bolo, ale raz sa mi stalo, že som pri Tosce doslova trpela. Nastúpila som do repríz už hotovej produkcie a keď som uvidela scénu, povedala som si – o bože, ako tu mám spievať? Príbeh režisér zasadil do nacistického Nemecka, všade boli nacistické znaky, scéna bola šedá, ponurá, doslova depresívna. Vravím si – veď Tosca je plná talianskeho naturelu, kde ho tu mám nájsť? Ako tu mám spievať?

Naproti tomu – napríklad tu v Košiciach, hoci je scéna vizuálne veľmi moderná a v podstate univerzálna, cítim v nej chuť Talianska! Som vďačná za nápaditú scénu od Lucie Tallovej, za krásne kostýmy od Borisa Hanečku, v ktorých je Tosca krásna, silná, no zároveň krehká. Šťastná som za dirigenta Petra Valentoviča, ktorý pozná partitúru skrz na skrz a za mojich dvoch kolegov, s ktorými som stála pred divákmi na javisku. Michal Lehotský ako Cavaradossi a Marián Lukáč ako Scarpia boli skvelí. Som presvedčená, že košickú Toscu budú diváci milovať a ja verím, že sa s nimi uvidím aj na oficiálnej premiére v máji. Lebo nie je nič krajšie, ako znovu stáť pred plným hľadiskom!

Rozprávala sa: Dáša Juhanová

Karine Babajanyan vyštudovala spev na konzervatóriu v Jerevane, neskôr sa zdokonalila v Ríme u Mirella Parutto a v Stuttgarte u Dunji Vejzovic.

Arménska sopranistka začala svoju kariéru v Národnom divadle v Jerevane. Po prvých vystúpeniach v Nemecku v Berlíne, Essene, Hannoveri, Koblenzi a Bielefelde bola v rokoch 2003 až 2011 sólistkou stuttgartskej Štátnej opery.

Karine Babajanyan, zdroj foto: karinebabajanyan.com

Početné hosťovania ju priviedli do Mníchova, Berlína, Hamburgu, Frankfurtu, Drážďan, Zürichu, Tokia, Tel Avivu, do Bregenzu, Paríža, Ženevy, Helsínk, Kodane, Antverp, Varšavy či Bernu. Neskôr aj do Lepipzigu, Soulu, Seattlu, Viedne, Dubaja, Šanghaja či Budapešti.

Vo svojom repertoári má napríklad Belliniho Normu, Bizetovu Carmen, Elenu v Boitovom Mefistofelovi, Magdalenu v Giordanovej opere Andrea Cheniér, Janáčkovu Jenůfu, Neddu v Leoncavallových Komediantoch, Mascagniho Iris, Ariadnu v Straussovej Ariadne na Naxe, Elisabeth vo Wagnerovej opere Tannhäuser, Tatianu v Čajkovského Eugenovi Oneginovi. Z Mozartových diel naštudovala Così fan tutte, Čarovnú flautu, Dona Giovanniho, IdomeneoFigarovu svadbu. Z Verdiho opier má v repertoári Aidu, Dona Carlosa, Falstaffa, Trubadúra, Silu osuduMaškarný bál. Spomedzi diel od Pucciniho účinkovala v Bohéme, Dievčati zo Západu, v Madama Butterfly, Manon Lescaut, Sestre Angelike či Tosce.

Spolupracovala s takými dirigentmi a režisérmi ako Daniel Oren, Carlo Rizzi, Nicola Luisotti, Robin Ticciati, Lothar Zagrosek, Muhai Tang, Stefan Soltesz, Alexander Joel, Helmut Rilling, Piergiorgio Morandi, Jonathan Nott, Carlo Montanaro a Julian Kovatchev, Peter Konwitschny, Philipp Himmelmann, Graham Vick, Jossi Wieler, Tatjana Gürbaca, Monique Wagemakers, Michael Schulz či Dietrich Hilsdorf.

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár