Kaufmann s Puccinim

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pod názvom “Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim” (An Evening With Puccini) zažilo obecenstvo v milánskom Teatro Alla Scala (v júni 2015) veľký umelecký večer. Zo záznamu mohli sledovať tento koncert aj slovenskí milovníci opery v sieti kín CINEMAX (16. augusta t. r.). Päť prídavkov a 40 minútový aplauz po cca 115 minútovom pucciniovskom recitále svetového tenoristu Jonasa Kaufmanna (1969), ukončili zážitok, na aký sa dlho spomína.

Už pred vstupom do slávneho operného domu Jonas Kaufmann v anglickom jazyku pripomenul svojich predchodcov – slávnu trojicu Pavarotti – Domingo – Carreras a vo vzťahu k ním áriu Nessun dorma z Pucciniho opery Turandot. O. i. povedal: „Milujem túto áriu. Mal som dvadsať jedna, keď sa konal legendárny koncert Troch tenorov a ešte dlho potom som mal z Nessun dorma rešpekt. Aj dnes sa mi zrýchli tep, kedykoľvek ju počujem, alebo spievam“. V programe koncertu ju, samozrejme, zaspieval, ba i pridal na záver. Unavenému z nekonečných prídavkov sa mu však krásna výzva ľúbostnej árie Kalafa „Nech nikto nespí!“ (Nessun dorma!) druhýkrát nevydarila, čo ho možno poučilo, že obecenstvo je síce veľký pán, ale spevák by mal byť ešte väčší – a prestať, keď je slávy nadbytok.

Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim, 2015 Jonas Kaufmann, foto: Brescia/Amisano, Teatro alla Scala

Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim, 2015
Jonas Kaufmann,
foto: Brescia/Amisano, Teatro alla Scala

Pred koncertom Kaufmann spomínal aj na svoje prvé vystúpenie v Teatro alla Scala r. 1989, keď sa náročným Talianom predstavil ako Jacquino v Beethovenovom Fideliovi. Odvtedy – k dátumu koncertu – uplynulo 16 rokov hviezdnej kariéry nemeckého tenoristu, ktorý s neobyčajnou šírkou repertoáru uvádza do úžasu nielen milovníkov opery, ale aj klasických piesní (CD so Schubertovým cyklom „Winterreise“) – a v ostatnom čase aj operety (CD „Du bist die Welt für mich“). Hoci farbou hlasu i výrazom nie je typickým „italian tenorom“, jeho dlhoročným repertoárom boli (a doposiaľ sú) zvlášť lyrické roly milovníkov v talianskych a francúzskych operách. Od prejavu jeho predchodcov a súčasníkov ho však odlišuje bronzovo znejúci spinto tenor, niekedy nazývaný aj tenor – barytón, pričom má  však Kaufmann isté a čisté výšky, vyrovnané stredy, účinné pianissima a v najvyššej polohe hlasu dokáže tvoriť obdivuhodné messa divoce – oblúk spevu od forte k pianissimu a späť. Majstrovsky čaruje s dynamikou, ale bez vonkajšieho efektu – zato vždy s dôrazom na význam slova. Kaufmann má od Boha daný mužný zjav a nezničiteľné, priam kovové hlasivky a úžasné tvárové rezonátory. Nimi dokáže rozochvieť  hlas tak, že jeho vibrácia i množstvo alikvot, obaľujúcich farbou každý tón, sa následne prenášajú na poslucháčov. Pritom Kaufmann je nielen „hlas“, ale celistvá osobnosť s muzikantskou aj ľudskou inteligenciou. Nejde mu len o estetiku tónu – čo je samozrejmé – ale o celistvé naplnenie hudobného obsahu. To bolo charakteristické aj vo všetkých áriách, ktoré na koncerte v La Scala predniesol.

Ovláda nielen rodnú nemčinu, ale – samozrejme – taliančinu, v ktorej je väčšina opier z jeho repertoáru a angličtinu i francúzštinu.

V zrelom veku prekračuje zenit milovníka taliansko – francúzskych opier a siaha po ďalších romantikoch. Z nich najviac udivuje „neskoro romantik“ Richard Wagner, o ktorom kolujú chýry, že „ničí hlas“. Kto však s ním vie tak technicky pracovať ako Kaufmann, tomu hlas sotva zničí správne vybraná rola z Wagnera. Po nahrávke árií z jeho opier + prekrásnych Wesendonck – Lieder (CD pre firmu Decca), exceloval r. 2013 v MET ako Parsifal v poslednej Wagnerovej opere, o čom v New York Times napísali:

„Kaufmann je na vrchole svojej slávy. Je nielen pekný, ale na javisku sa chová prirodzene. Barytónové zafarbenie jeho hlasu, pritom stále jasne znejúce vysoké tóny, zmes mužnosti a nežnosti v speváckom i hereckom prejave, dokonalá muzikalita – to všetko z neho robí dokonalého Parsifala…“

Mníchovský operný dom na záver sezóny 2015/2016 pripravil premiéru Wagnerových Majstrov spevákov norimberských s J. Kaufmannom ako Walterom a s dirigentom K. Petrenkom. V dôsledku tragických udalostí (streľba v mníchovskom obchodnom centre) sa premiéra a celá inscenácia preložila na začiatok novej sezóny. Na ohlas ďalšej wagnerovskej roly Kaufmanna sa teda čaká.

Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim, 2015 Jonas Kaufmann, Filarmonica della Scala, foto: Brescia/Amisano, Teatro alla Scala

Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim, 2015
Jonas Kaufmann, Filarmonica della Scala,
foto: Brescia/Amisano, Teatro alla Scala

Giacomo Puccini (1858 – 1924), o ktorom Kaufmann výstižne, ale aj citovo a poučene (z hľadiska interpreta) hovoril na úvod milánskeho koncertu, je v súčasnosti teda už iba časťou vrcholnej ponuky najlepšieho svetového tenoristu. Kaufmannov talent, inteligencia, stotožnenie sa s textom libriet i piesní, hľadanie nových cieľov, neobyčajná pracovitosť a sústredenosť na náročný operný, koncertný a nahrávací život „špičkového majstra“ umenia, odvaha prekročiť úzky programový ambitus väčšiny tenorových hviezd – to všetko oprávňuje napísať spomínaný prívlastok.

K tomu sa pridáva herecké nadanie, ktoré možno sledovať jednak na záznamoch opier (DVD Don Carlo, La fanciulla del West, Manon Lescaut), resp. prostredníctvom dostupných prenosov v sieti kín CINEMAX (Werther, Tosca), alebo v TV prenosoch či záznamoch predstavení a koncertov (u nás sú populárne najmä letné koncerty v Schönbrunne, kde Kaufmann exceloval r. 2011 v operných – aj operetných – ukážkach s nemenej slávnou Annou  Netrebko).

Zatiaľ sme Kaufmanna na „našej pôde“ nezažili – a zrejme ani tak rýchlo nezažijeme, a tak sme vďační za každý sprostredkovaný dojem z jeho spevácko-výrazového umenia. Taký sme mali 16. augusta zo záznamu koncertu v Miláne, ktorý mal názov “Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim” (An Evening With Puccini).

Záznam sledovali diváci v kinách CINEMAXu v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Nitre, Poprade, Prešove, Trenčíne, Trnave a Žiline. Ak si uvedomíme dosah podobných prenosov v kinách, dokonca pred naplnenými sálami so slovenskými divákmi, z ktorých väčšina sa nikdy nedostane do priestorov Royal Opera House v Londýne, alebo do Opera Sydney, Teatro alla Scala, (pričom v bratislavskom divadle Aréna sú ďalšie prenosy opier z newyorskej Metropolitan Opera), sme svedkami formovania vkusu a nárokov „našincov“ na vokálne umenie a porovnávanie svetového s domácim. Pritom vidieť počas prenosov opier i  scénografiu, réžiu (väčšinou tradičnú, zakonzervovanú, málokedy modernejšiu či avantgardnú), nehovoriac o výkonoch orchestrálnych operných telies.

V Miláne speváka sprevádzala Filarmonica della Scala s nemeckým dirigentom Jochenom Riederom, ktorý mal v milánskej opere debut. Filarmonica della Scala je zohratý profesionálny orchester, nabitý talianskym temperamentom a vrúcnosťou, čo sa prejavilo zvlášť v sólových partoch medzihier u prvého violončelistu, klarinetistu, flautistky a – samozrejme – koncertného majstra. Keďže ide o operný orchester, ktorý už zažil veľa slávnych operných hviezd, dokáže sa skvelo prispôsobiť výrazovým požiadavkám sólistov. Tak to bolo aj v prípade Jonasa Kaufmanna. Kvality čisto inštrumentálneho ensemblu orchester demonštroval na bezchybnej úrovni v inštrumentálnych číslach, predeľujúcich sólové vystúpenia – s plným porozumením s nemeckým dirigentom, ktorý mal priam taliansky temperament.

Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim, 2015 Jonas Kaufmann, Jochen Rieder, Filarmonica della Scala, foto: Brescia/Amisano, Teatro alla Scala

Jonas Kaufmann: Večer s Puccinim, 2015
Jonas Kaufmann, Jochen Rieder, Filarmonica della Scala,
foto: Brescia/Amisano, Teatro alla Scala

Koncert bol – podľa médií – jednou z najsledovanejších udalostí talianskej opernej sezóny. Árie a scény z Pucciniho opier Le Villi, Edgar, Manon Lescau, Tosca, Madama Butterfly, La fanciulla del West, Sestra Angelica Turandot  striedali operné predohry, intermezza a prelúdia z týchto opier. Koncert uviedlo Preludio sinfonico A dur, Op. 1, s ktorým sa mladý Puccini predstavil prvý raz ako zrelý skladateľ.

Cieľom môjho zamyslenia nie je detailné hodnotenie jednotlivých árií v podaní Jonasa Kaufmanna po prvom počutí, s absolútnosťou kritického fenoména, ktorý v malej Bratislave hodnotí (navyše zo záznamu koncertu) výkon svetového speváka. Skôr je to uchvátenie speváckym umením, azda najkrajším medzi všetkými spomedzi hudby, lebo talentovaný jedinec tvorí hudbu vlastným telom a dušou. Pre citlivého poslucháča je to chvíľa  súzvuku s absolútnou krásou, ktorá pomáha žiť v dennej všednosti povinností i ľudí okolo nás. Trochu zbytočná sa mi v tomto kontexte vytrženia nad krásou hudby – zvlášť spevu – zdala poznámka o Kaufmannovej výslovnosti samohlások v spievanej taliančine, ktorá u speváka (v dôsledku neutralizácie výslovnosti v hraničných tónoch) je jemne odlišná od jazykového syntaxu. Ale – je to podstatné? Skôr ľudská túžba po absolútne, ktoré je iba našou snahou, sotva však realitou v tomto bytí. A tak, prepáčte, ak na záver zamyslenia uvediem iba:

Program koncertu Jonasa Kaufmanna z Pucciniho opier:

Puccini: Preludio sinfonico A dur, Op. 1
LE VILLY: Ecco la casa… Torna ai felici dì
LE VILLY: Predohra
EDGAR: Orgia, chimera dall´occhio vitreo
EDGAR: Orchestrálna predohra k 3. dejstvu
MANON LESCAUT: Donna non vidi mai.
Ah! Guai a chi la tocca!… No! pazzo son! Guardate!
TOSCA: Predohra k 3. dejstvu
TOSCA: E lucevan le stelle
MADAMA BUTTERFLY: Predohra k 3. dejstvu
MADAMA BUTTERFLY: Addio, fiorito asil
LA FANCIULLA DEL WEST: Una parola sola! … Or son sei mesi
SUOR ANGELICA: Orchestrálna medzihra
TURANDOT: Nessun dorma!

V PRÍDAVKOCH – vedľa troch talianskych canzonett – zaspieval Kaufmann áriu Cavaradossiho z opery Tosca: Recordita armonia a zopakoval áriu z Turandot: Nessun dorma! Tu však zbytočne riskoval a podľahol nekončiacemu potlesku obecenstva. Pocit slávy treba niekedy kruto zastaviť. V tom je, prirodzene, tiež kus umenia a zrelosti.

Autor: Terézia Ursínyová

video

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár