Klasika vo fraku na futbalovom štadióne v nemeckom Aue pod taktovkou Thielemanna

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Prominentný orchester Sächsische Staatskapelle Dresden, sídliaci a koncertujúci doma na pódiu Semperovej opery, sa začiatkom septembra vydal na cestu autobusmi. Nie na turné, ale na jednorázový zájazd. Konečným cieľom bol futbalový štadión na nemeckej strane Krušných hôr, v Erzgebirge, v krajskom meste Aue, vzdialenom od Drážďan 100 km. Tam sa 5. septembra 2020 uskutočnil koncert, ktorý dirigoval šéfdirigent orchestra Christian Thielemann, sólistom bol tenorista Klaus Florian Vogt, spoluúčinkoval Landesbergmusikkorps Sachsen.

Nezvyčajný výlet na futbalový štadión podnikla Sächsische Staatskapelle Dresden vôbec prvýkrát vo svojej takmer 500-ročnej histórii. Ako v prípade mnohých hudobných inštitúcií na začiatku tejto sezóny, ani tu nešlo o koncert dlho plánovaný. Vznikol z danej potreby v podmienkach pandémie ako variácia už niekoľkých iných variácií.

Spolkový nemecký štát Sasko pripravoval pri príležitosti 30. výročia svojho vzniku na september rozličné kultúrne podujatia v krušnohorskom baníckom regióne, ktoré vzhľadom na prísne hygienické predpisy napokon vyústili do jednej dôstojnej oslavy. Jubileum vzniku demokratického spolkového štátu sa rozhodli osláviť koncertom jedného z najlepších orchestrov na svete s jeho šéfdirigentom Christianom Thielemannom, patriacim tiež do vrcholnej svetovej dirigentskej ligy.

Reminiscencia na nedávno ukončené Salzburger Festspiele bude ešte iste dlho patriť k zbožným želaniam návratu do starých koľají z čias pred pandémiou. Veľkolepý záznam koncertu z tohoročného Salzburgu uskutočnila spoločnosť ARTE Concert, na ktorom zaznela monumentálna Mahlerova 6. symfónia s Viedenskými filharmonikmi, pričom sa ,,odohrala” v plnom obsadení a dirigoval ju Andris Nelsons.

Salzburger Festspiele oslavuje storočnicu, foto: Luigi Caputo

Umelecky, i čo sa týka technického prenosu, bolo v digitálnom zázname všetko dokonalé ako na ozajstnom živom koncerte. Aj Thielemannova hviezdna hodinka s Viedenskými filharmonikmi v tohoročnom Salzburgu ostane zrejme legendou: pod jeho vedením zaznela 4. symfónia Antona Brucknera a Wagnerove Wesendonck-Lieder, hosťom bola mezzosopranistka Elīna Garanča. Aj salzburské uvedenia Così fan tutte či Strassovej Elektry ostanú umelecky jedinečné napriek škrtom v partitúrach, ktoré si vynútila pandémia. Zdalo sa, že sa vraciame do normality, zdalo sa, že Salzburg ukázal cestu, ako je možné aj za prísnych hygienických predpisov uskutočniť celý festival.

Prečítajte si tiež:
Glosa na nedeľu. Storočný Salzburský festival nerezignoval, oslavuje redukčne, no o rok dlhšie

Ale nová sezóna nezačína nikde v Nemecku tak optimisticky ako sa skončila v Salzburgu – pandémiou sú postihnuté koncertné siene i operné domy. Nielen pokiaľ ide o neustále repertoárové žonglovanie, ale i redukované počty poslucháčov neposkytujú predstaveniam či koncertom čaro, na ktoré sme pri ich návšteve zvyknutí.

Na koncerty sa dostávame regulovanými vstupmi do objektov, povinné sú rúška, pri kúpe vstupeniek treba poskytnúť kontaktné údaje, podujatiam chýbajú prestávky, možnosti občerstvenia a použitie garderóby… Hudba znie akoby v zívajúcej prázdnote, bez spoločenského zázemia: opera v Hamburgu v novej sezóne ponúka maximálne 500 vstupeniek namiesto 1700, Bavorská opera v Mníchove smie obsadiť 200 kresiel z 2100, otvárací koncert Berlínskej filharmónie počulo namiesto 2500 poslucháčov iba 450.

Do Semperovej opery v Drážďanoch, kde sa práve rozbehla nová sezóna, sa momentálne púšťa namiesto 1300 iba cca 300 poslucháčov, v prípade koncertu na pódiu sedí iba obmedzený počet orchestrálnych hráčov. Koncerty s hŕstkami hudobníkov a poslucháčov, ktoré diriguje Thielemann, sú beznádejne vypredané. Komorné spracovania pôvodne “veľkých” partitúr nadobúdajú však jeho interpretáciou, ale i všeobecnou mimoriadnou situáciou, na kráse a intenzite.

Semperoper Dresden, foto: Matthias Creutziger

Wagnerove Wesendock-Lieder v Semperovej opere v interpretácii sopranistky Anji Kampe, budú iste patriť k hrozienkam sezóny. Napriek týmto jedinečným momentom chýba hudobníkom i obecenstvu atmosféra plného domu, chýba kúzlo, ktoré vdychujeme všetci ešte pred potleskom, po poslednom tóne. Po koncerte je vždy rovnako ako pred koncertom, je to akoby provizórium, ktoré čaká na dokončenie či rozuzlenie…

Ani koncert, ktorý sa uskutočnil 5. septembra na futbalovom štadióne v Aue, situáciu neriešil a nevyriešil, ale mal punc slávnostnosti, jedinečnosti a života. 85 členov orchestra Sächsische Staatskapelle Dresden zasadlo na krytej tribúne futbalového štadióna len preto, aby zachránilo pôvodný plán osláv demokratického štátu Sasko, ktorý musel byť v dôsledku pandémie koronavírusu pozmenený, zredukovaný. Iba preto sa jeden z prvých orchestrov sveta mohol podeliť svojím umením pod holým nebom s až 2000 prítomnými, povolenými pre túto príležitosť, pretože sa uskutočnil v regióne s 0,1 percentom nákazy. 16-tim tisícom domácich futbalových fanúšikov, ktorým je teraz vstup na futbalové zápasy zakázaný, muselo ticho žiarliť na pre nich cudzie podujatie na ich štadióne.

Koncert na štadióne v nemeckom meste Aue Bad Schlema, 2020, Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Uwe Mann

Na Thielemannovom koncerte ich na tribúnach a blokoch štadiónu suplovalo prevažne kultúru vstrebávajúce publikum, ktoré však ďaleko od kultúrnej metropoly Drážďan snáď ani nevedelo, aká svetová špička zasadla práve na ich „zelenom trávniku“. Domovské právo tu mal iba špičkový dychový súbor Landesbergmusikkorp Sachsen, pôsobiaci v regióne ako občianske združenie. Toto dychové teleso pozostávajúce z 50 hudobníkov je známe v i v zahraničí rôznymi programovými formátmi od pochodov cez symfonickú dychovú až po modernú zábavnú hudbu či hudbu z muzikálov a filmov. Tento raz bol súbor súčasťou koncertu na štadióne a výnimočne si zahral so slávnou Sächsische Staatskapelle Dresden v bielych rukavičkách pod nebom pokrytým tmavými oblakmi.

Na tomto mieste spomeniem posledný open air koncert v Drážďanoch, na ktorom spolu s orchestrom Prague Royal Philharmonic a dirigentom Heikom Mathiasom Försterom vystúpil po dlhých týždňoch nútenej pauzy basista svetového významu René Pape. Na koncerte uskutočnenom na Seebühne – pódiu na jazere, ktoré vzniklo iba pre túto príležitosť – vyšlo v ten večer všetko – účinkujúcim, publiku i usporiadateľom. Hlad umelcov i publika po hudobnom podujatí na najvyššej úrovni bol enormný.

Seebühne Drážďany, 2020, René Pape, Prague Royal Philharmonic, foto: Petra Hornig

Napriek vysokému vstupnému boli prítomní odškodnení – René Pape a jeho vrúcny zamatový bas ponúkol zážitok nad očakávanie. Bol to zážitok momentálny s neopakovateľnou atmosférou, ktorá sa nedá naplánovať. V tento večer ju prekvapivo podfarbovalo okrem orchestra aj divadlo na oblohe. Po počiatočnom daždi sa areálom preklenula dúha a neskôr obloha žiarila večernými ružovo-bordovými farbami. Akoby komplementovala i dianie v orchestri, interpretujúcom hudbu od Mozarta cez Bizeta po Beethovena, podľa scenára emocionálne intenzívneho sólistu. Nebol to gýč, bol to akoby kúzelníkom vyčarený dar navyše – pre účinkujúcich i publikum.

Copyright: dpa (Deutsche Presseagentur)

Na koncert Sächsische Staatskapelle Dresden na štadióne druhej federálnej futbalovej ligy FC Erzgebirge Aue sa dalo 5. septembra dostať za ľudové vstupné: 10 prípadne 5 eur. Rúška boli povinné, ale rodiny mohli sedieť spolu, nemuseli medzi sebou nechávať voľné miesta. Oficiálne prejavy, medzi nimi aj ministerského predsedu Saska, trvali pár minút, podujatie bolo naozaj vyhradené pre umenie. Nie estráda či lacná zábava – ako to pri podobných oficiálnych oslavách býva!

Koncert na štadióne v nemeckom meste Aue Bad Schlema, 2020, foto: FB

Na tribúne zasadol excelentný orchester vo veľkom obsadení, aby emóciami romantickej hudby rozohnal chlad a tmu septembrového večera. Okrem účasti na štadióne mohla koncert sledovať i široká verejnosť – ako livestream a v televízii. Pisateľka týchto riadkov uprednostnila livestream a bola tesne pri hudobnom dianí. Prenos bol po zvukovej a obrazovej stránke tak kvalitný, že poslucháča či diváka okamžite vtiahol do deja medzi hudobníkmi.

Šéfdirigent Christian Thielemann nasadil predohrou k opere Euryante Carla Mariu von Webera švung a tempo, ktoré dalo zabudnúť na všetky zvláštnosti večera – šlo iba o hudbu. Sláčiky hrali akoby o dušu – v pianissime i vo forte. Bolo pôžitkom počúvať zvuk tohoto orchestra, technicky tak bezchybného a tvárneho. Sólistom večera bol nemecký hrdinský tenor Klaus Florian Vogt, žiadaný hosť všetkých významných svetových operných domov a koncertných siení, ktorý spolupracuje s tými najpoprednejšími dirigentmi.

Koncert na štadióne v nemeckom meste Aue Bad Schlema, 2020, Christian Thielemann, Sächsische Staatskapelle Dresden, foto: Sebastian Kahnert

Do diania vstúpil áriou Wehen mir Lüfte Ruh z opery Euryanthe a pokračoval áriami Durch die Wälder, durch die Auen z Weberobej opery Der Freischütz (ária Maxa) a áriou Winterstürme wichen dem Wonnemond z opery Die Walküre Richarda Wagnera. Lenže Klaus Florian Vogt nemal svoj najlepší večer. Hlasovo bol spoľahlivý, avšak jeho prejavu chýbal presvedčivý výraz, vnútorná sila, ktorou by zaujal. O to viac vynikla v každom ohľade Staatskapelle, Vogta podporovali napríklad obdivuhodne spievajúce drevené dychové nástroje v árii Maxa. A celkovo, dychy – lesné rohy a klarinety – sa leskli aj v predohre k opere Freischütz, po celý večer boli prvotriedne.

Prvým vrcholom koncertu sa stala Beethovenova predohra Egmont. Šéfdirigent Thielemann doslova zhypnotizoval úvodné unisono sláčikov a neskôr doviedol boj Goetheho rovnomennej činohry do víťazného konca. Po romantikovi Weberovi vyznel Beethoven ako skutočný a rýdzi hrdina. Wagnerova predohra z opery Tannhäuser sa pod taktovkou Christiana Thielemanna rozľahla štadiónom ako mnohodimenzionálna droga, podmanila si publikum a vášnivo spela ku koncu oficiálneho koncertu.

Koncert na štadióne, Sächsische Staatskapelle Dresden, Landesbergmusikkorps Sachsen, foto: Landesbergmusikkorps Sachsen

Thielemann sa so svojím orchestrom skvel, dirigent a orchestrálni hráči si navzájom darovali maximum zo svojich schopností. Ich spoločný debut na štadióne zanechal pečať nezištnej radosti z hry, radosti z možnosti pôsobiť znova spolu na pódiu a svedectvo vysokej školy hudobného umenia.

Koncert ukončilo vkusné a exaktné spoločné vystúpenie orchestra, dychového súboru a sólistu. Pod hudobným vedením Christiana Thielemanna sa štadiónom rozľahla Banícka (saská) hymna Steigerlied a Európska hymna – Beethovena Óda na radosť. Dlhotrvajúci a naozajstný potlesk pohladil hlavne všetkých muzikantov, ktorí si ho do dna vychutnali… Bol to jedinečný klasický koncert vo frakoch, pre Sächsische Staatskapelle Dresden debut, ktorý vošiel do histórie.

Autor: Agata Schindler

písané z koncertu 5. 9 2020

30 rokov Slobodného štátu Sasko
Koncert na štadióne Aue Bad Schlema
5. septembra 2020

Sächsische Staatskapelle Dresden
Christian Thielemann, dirigent
Klaus Florian Vogt, tenor
Landesbergmusikkorps Sachsen

Carl Maria von Weber

  • Predohra k opere Euryanthe
  • Wehen mir Lüfte Ruh z opery Euryanthe (ária Adolara, dejstvo II, scéna 2)
  • Predohra k opere Der Freischütz op. 77
  • Durch die Wälder, durch die Auen z opery Der Freischütz (ária Maxa)

Ludwig van Beethoven

  • Predohra »Egmont f-Moll op. 84

Richard Wagner

  • Winterstürme wichen dem Wonnemond z opery Die Walküre
  • Predohra z opery Tannhäuser

Koncert bol vysielaný v televízii MDR 5. septembra 2020 od 22.35 hodiny.

Záznam koncertu je k dispozícii TU…

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku