V rámci 67. ročníka Košickej hudobnej jari v Dome umenia vystúpila 4. mája 2023 na prvom komornom koncerte festivalu svetovo uznávaná japonská klaviristka Maki Namekawa s programom s názvom Minimal piano.
Svojím programom pripomenula 100 rokov od narodenia reprezentanta hudby 20. storočia, maďarského emigranta Györgya Ligetiho a predniesla nielen jeho sólové skladby pre klavír, ale aj ďalších reprezentantov „minimálnej“ hudby, autorov Chicka Coreu a najmä Philipa Glassa, ktorý dnes už ako 86-ročný predstaviteľ tohto hudobného žánru vytvoril pre umelkyňu kompletnú zostavu skladieb.

Bohato navštívené obecenstvo vyhľadalo program japonskej klaviristky aj so záujmom o charakter a podobu tzv. minimálnej hudby, o skladby, ktoré na svetových pódiách a súťažiach získavajú excelentné víťazstvá. Hoci celý koncert klaviristka uvádzala ako „minimal piano music“, súčasne predviedla diametrálne rozdiely v kompozičnom myslení autorov, ktoré siahali až k trom druhom žánrového hudobného myslenia.
Prečítajte si tiež:
• Otvárací koncert 67. Košickej hudobnej jari ponúkol diela Moyzesa a Dvořáka
• Košická hudobná jar 2023
Na úvod sme si vypočuli 15 minút hudby Gy. Ligetiho, ktorého tvorivý duch sa ozýval sprvu na jedinom tóne „A“ (komorné?), ale využívajúc minimalistické štruktúry postupne vyrástol pod rukami umelkyne na náročné klavírne dielo s názvom Musica Ricercata. Najprv znel jediný tón, postupne sa pridávali ďalšie, mnohé repetície, synkopické kontrasty, útržky melódií a takto skladateľ nasmeroval svoj experiment k sústredenému opusu. Jeho hudba sa nám ukázala ako intenzívna , dôstojná a hlboká.

Džezový klavirista Chick Corea obdivoval Detské piesne Bélu Bartóka a podľa jeho Mikrokozmu vytvoril skladbu Children´s Songs. Hudby znalý poslucháč si mohol všimnúť aj podobnosť so skladbami Erika Satieho a svojimi staršími miniatúrami. Maki Namekawa sa sústredila na melodickú líniu, na náladové zmeny a zvukovo bohatú paletu kombinácií tónov, akordov, melódií.
Piano Sonata Philipa Glassa vznikla r. 2019 špeciálne pre Maki Namekawu, klaviristku výnimočnej klavírnej techniky a vyzretého hudobného cítenia. Využívaním melodických úryvkov, útržkov a hudobných obrazov, kontrastov oboch melodických útvarov, precítila senzibilitu oboch rúk, spletitosť štýlov a rytmov. Sólistka dokázala vytvoriť z drobných úsekov stavebne krátke, ale súvisiace a vzletné monumenty.


Poslucháča nechávala na vlastné prijímanie diela, jeho melodických obratov, klaviristických majstrovských úsekov, kde si možno vybrať a zladiť svoje predstavy, myšlienky a hudobné pocity. A v tom tkvie aj tajomstvo mimoriadneho obdivu a prijatia hudby, ktorá patrí dnešku a súčasným obdivovateľom hudobného umenia.
V deň konania sa tohto košického koncertu sa Štátna filharmónia Košice predstavila v parížskej Salle Gaveau, kde účinkovala na slávnosti pri príležitosti 30. výročia slovensko-francúzskych diplomatických vzťahov.
Autor: Lýdia Urbančíková
písané z koncertu 4. 5. 2023
Maki Namekawa – Minimal piano
Košická hudobná jar
Dom umenia Košice
4. mája 2023
Maki Namekawa, klavír
György Ligeti: Musica Ricercata
č. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8
Chick Corea: Children´s Songs
č. 4, 6, 11, 14, 16, 18, 20
Philip Glass: Piano Sonata
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.