Klub priateľov opery v Košiciach o veristických jednoaktovkách

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice – Zaujímavé hudobné ukážky v podaní sólistov, zákulisie príprav aj zoznámenie sa s realizačným tímom. Na tradičnom predpremiérovom Klube priateľov opery sa hovorilo o poslednej opernej premiére sezóny, ktorou bude v piatok 16. mája uvedenie najznámejšej opernej dvojičky jednoaktoviek Sedliacka česť a Komedianti.

Dramaturgiu tejto sezóny sme si pracovne nazvali divadlo na divadle alebo lavírujeme medzi snom a realitou. A keď divadlo na divadle, tak sa neponúka iný koniec ako Komedianti a čo iné ku Komediantom ako Sedliacku česť. Tieto opery síce neboli napísané s motiváciou, že sa budú hrať spolu. Jedna mala premiéru v roku 1890, druhá v roku 1892 a nepísaná tradícia ich spoločného uvádzania sa zrodila v roku 22. decembra 1893 v Metropolitnej opere v New Yorku,” priblížila dôvody uvedenia týchto opier dramaturgička opery Linda Keprtová.

Režisér Michael Tarant, ktorý sa do Košíc vrátil po necelých dvoch rokoch, je podľa Keprtovej zárukou toho, že sa na javisku naplno prejavia emócie charakteristické pre veristické opery. Samotný Tarant považuje tieto dve opery za jeden z vrcholov svetovej opernej literatúry z pohľadu diváka. „Myslím si, že pre publikum okrem Nabucca, Carmen a vo vynikajúcom obsadení Aidy, neexistuje príťažlivejší titul ako je táto operná dvojička. Určite je to sviatok opery, lebo sú to vrcholné veristické diela. Sú to skutočné príbehy, ktoré sme mnohí v trochu inej podobe prežili,” povedal Tarant.

Klub priateľov opery Košice

Klub priateľov opery Košice

Zaujímavé sú tieto opery aj z hudobnej stránky. Podľa dirigenta Petra Valentoviča, ktorý mal v rukách hudobné naštudovanie, nie je náhoda, že sa tieto opery hrajú spolu. „Je v nich rovnaký počet sólistov, masový zbor a takmer symfonické zloženie orchestra s množstvom dychových nástrojov, bicou sekciou, organom. Najvýraznejším znakom oboch je melodika. Melódie sú dramatické, vášnivé, je tam množstvo kontrastov a kladú obrovské nároky na sólistov. Zároveň sú v nich obrovské zborové scény, ktoré sa dajú porovnať možno aj s Aidou,” dodal Valentovič. Práve pre zbor sú tieto operné dvojičky ďalším titulom v repertoári, v ktorom má jednu z hlavných úloh. Ako priznal zbormajster Lukáš Kozubík príprava nebola jednoduchá. „Určite trvala dva mesiace. Začali sme s ňou ešte v starom roku, potom ju prerušilo skúšanie Ariadny. Zborové scény sú náročné najmä kvôli ich masovosti. Okrem interného zboru sme k spolupráci prizvali aj 15 externistov a v predstaveniach uvidia diváci aj naše detské operné štúdio, z ktorého účinkuje 15 detí a je to pre nich určite najväčšia úloha, v ktorej sa doteraz predstavili,” priblížil Kozubík prípravy zboru.

Klub priateľov opery Košice

Klub priateľov opery Košice

Pre sólistku opery Tatianu Paľovčíkovú, ktorá v sprievode Petra Valentoviča predstavila jednu z árii svojej Neddy. „Túto postavu spievam už druhýkrát a teraz je moja najobľúbenejšia. U mňa je to stále tak, že postava, ktorú práve robím, je najobľúbenejšia. Keď som Neddu spievala prvýkrát, nemyslela som si, že sa k nej ešte dostanem,” povedala Paľovčíková. Ojedinelým zjavom medzi sólistami je hosťujúci Boldizsár László, ktorý sa opere venuje šesť rokov, keď predtým účinkoval viac ako desať rokov v známom vokálnom džezovom kvartete. V postavách Turiddu v Sedliackej cti a Cania v Komediantoch neúčinkuje prvýkrát. Práve v kontroverznom Caniovi má podľa vlastných slov šancu ukázať rôzne roviny ľudského charakteru, ktoré prežil aj vo vlastnom živote. „Aj ja som bol zaľúbený, aj ja som bol žiarlivý. Ale musím povedať, že až tu v Košiciach som si popri Caniovi obľúbil aj postavu Turidda,” prezradil László, v ktorého podaní zaznela na záver stretnutia Klubu priateľov opery aj najznámejšia ária z Komediantov Vesti la giubba, ktorá sa svojho času v podaní fenomenálneho Enrica Carussa stala prvou gramofónovou platňou na svet s viac ako miliónom predaných výliskov.

Zdroj: ŠDKE

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár