Komorná opera má za sebou skúšku ohňom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V uplynulý pondelkový večer, sa v renovovanom dome kultúry Zrkadlový háj v Petržalke premiérovo uviedol novovzníknutý súbor Komornej opery Bratislava s ich dielom Večer z diel terezínskych skladateľov. Jedná sa o formát inšpirovaný projektom Národného divadla v Brne spred niekoľkých sezón a napriek tomu sa ani z ďaleka nejednalo o kópiu či napodobňovanie. Celý súbor stál pred ťažkou úlohou uviesť sa do sveta opery práve týmto na Slovensku žiaľ takmer neznámym titulom.

V úvodnej časti Sláčikové trio s tanečným performance nebola spočiatku jasná myšlienka, ktorú chce sólistka pohybom vyjadriť, čomu sčasti nepomohla ani nezáživná prvá časť tria. Priebehom ďalších častí však predviedlo trio spolu so sólistkou a zároveň choreografkou Renatou Ptačín ohromujúce predstavenie, ktoré občas narušili pohybovo hluché pasáže. Celistvosť prvej polovice večera skvele doplnili Tri hebrejské zbory, kde sa po prvýkrát ukázala javisková súdržnosť súboru, keď sa mladé a neskúsené členky zboru výborne prepojili s myšlienkou a náladou, ktoré prinieslo predchádzajúce performance. Jednotlivé zbory mali zvláštny sled a vytvárali tak neobvyklú atmosféru. Trio sólistiek v 2. zo zborov pôsobilo spočiatku celistvo, no čoskoro sa prejavila nevyrovnanosť sopránov a altu, kde sólo hlas altu zanikal v neznelej polohe. Záver vytvoril efektný koniec prvej časti, ktorý bol po speváckej stránke najvyrovnanejším výkonom v prvej časti večera.

Sláčikové trio s tanečným performance Komorná opera Bratislava

Sláčikové trio s tanečným performance
Komorná opera Bratislava

V netradičnom šate sa po prestávke v slovenskej premiére uvidela jedna z najznámejších detských opier vojnového obdobia 20.storočia – Brundibár. V réžii Tomáša Slobodu s novou dramatizáciou a posunutím deja do reality koncentračného tábora cez množstvo rituálov a symbolov nám ponúkla netradičná réžia dielo, ktoré už nie je detskou operou ale ponúka množstvo skrytých otázok a odpovedí a nabáda divákov k zamysleniu sa. Pridaním skladby skladateľa Maxa Janowskiho s úpravou Ľubomíra Dolného uviedli pridanú postavu Matky s dokonalou psychologizáciou do deja a poskytli pohľad na to, čo deju predchádzalo. Pôvodnými postavami ostali len hlavní predstavitelia Aninka a Pepíček, ktorí vnímajú svet „detskou naivnou realitou“ , ostatné postavy režisér posúva do inej roviny. Remeselníci ako mliekarka, zmrzlinár, či pekárka predstavujú osobnosti bojujúce v tábore o prežitie. Mimoriadne silné sú tiež psychologické prepojenia postáv. Napriek zjavnému zasadeniu deja do koncentračného tábora nezobrazuje režisér postavu Brundibára ako nechvaľne známeho nemeckého diktátora, ako mnohí pred ním ale necháva túto postavu otvorenú divákovi. I napriek tomu, že režisér nepotrebuje jasne a vecne zdôrazňovať charaktery, dokonale vykreslil hierarchiu velenia v koncentračnom tábore, ktorú dopĺňa postava Policajtky. V novej dramatizácií sa do netradičného šatu odeli i zvieratá. Predstupujú tu nie ako reálne zvieratá ale predstavujú nadprirodzené bytosti, ktoré pomáhajú deťom a sú vyslancami matky, ktorá ich riadi.

Režijný dych vyrážajúci zámer ma uchvátil a i vďaka nemu získalo dielo novú umelecky hodnotnejšiu podobu.

Scénografia Laury Štorcelovej, viackrát úspešne ocenenej scénografky vychádzala z jednoduchosti v úzkej spolupráci s prepracovanou myšlienkou réžie. Spolu so svetelnou technikou ploty pôsobia verne a v prvom kontakte s divákom stavajú chĺpky na rukách. Viacúčelová podsvietená vyvýšenina, síce svetelne málo využitá ale v predstave postačujúca na označenie miesta boja o všetko bola tiež jednoduchá, no v kontraste s rozdelením javiska na mŕtvu a živú časť pôsobí veľmi dobre.

Brundibár, Komorná opera Bratislava

Brundibár, Komorná opera Bratislava

Kostýmy Anny Radevy pôsobia nezáživne až na predstaviteľov Aninky a Pepíčka, pri ktorých presne vystihla hravosť a pastelové farby pôsobili dokonalým jemným kontrastom ku scéne a zboru. Nejasný bol tiež kostým Brundibára, ktorý sa výraznejšie nevyvíjal, ako by to žiadala režisérom nastolená gradácia.

Hudobné naštudovanie mladého dirigenta a hudobného riaditeľa Lukáša Kunsta Lederera bolo dvojsečnou zbraňou. Na jednej strane bola práca so sólistami na vysokej úrovni, no na druhej strane orchester produkoval príliš veľký zvuk a vo viacerých pasážach prehlušil všetky sóla. Rušivými boli i veľké pauzy medzi jednotlivými číslami, kde hudba vygradovala ale dej nekorešpondoval s podkladom hudby opery. Nevyrovnane tiež pôsobili výkony Matky a Brundibára, ktorí spievali na mikroporty a pôsobili tak veľkým kontrastom ku zvyšku súboru. I pri výstupoch týchto postáv však orchester hral v prílišnej dynamike a uchádzala tak zrozumiteľnosť textov.

Práca so zborom však bola slušná a i napriek veľkej snahe dirigenta, zo zúčastnených bola cítiť únava najmä k záveru opery.

Obsadenie sólových postáv bolo tiež netradičnou ale zato vítanou kombináciou muzikálových a operných spevákov. Najväčšími zjavmi predstavenia boli titulné postavy Aninky a Pepíčka, ktoré stvárnili Valéria Kašperová a Marek Tokoš. Pôsobili ako zohratá dvojica a dokonale sa obaja zhostili postáv detí. Vyžarovala z nich herecká sviežosť a istota a v postavách sa dokonale zžili. Po vokálnej stránke pôsobil dominantnejšie skúsenejší Marek Tokoš, ktorý počas celého večera vokálne narastal a vo viacerých pasážach mal možnosť ukázať krásny tember svojho farebného hlasu. Prepracovať by však potreboval dynamiku, ktorú ukázal iba v piesni Maminka kolíba vychládlou kolíbkou.  Menej skúsená Valéria Kašperová pôsobila vokálne opatrnejšie ale zato ukázala svoj hlasový materiál v strednej polohe. Ostré výšky v piesni Nad naší vesnicí, určite časom odstráni a skúsenosťami pribudne i vyrovnanosť oboch polôh. Obaja teda celkovo pôsobili zohrato, nahrávali si vo všetkých aspektoch a ukázali sa v najlepšom svetle.

Brundibár, Komorná opera Bratislava

Brundibár, Komorná opera Bratislava

Roman Müller ako Brundibár postavu stvárnil skôr herecky ako spevácky. I napriek mikroportu zanikala dikcia a zrozumiteľnosť jeho speváckych textov, hovorená reč pôsobila lepším dojmom. Profesionálnu prípravu na svoju rolu ukázal v kľúčových momentoch opery ako i v samotnom závere.

Režisérom doplnenej a skoncipovanej postavy sa zhostila Andrea Gabrišová, ktorá sa s postavou úplne stotožnila a podala výborný i keď muzikálový spevácky výkon v Avinu Malkeinu. Matka, ktorá už nie je živá, ale púta ju k pozemskému životu záväzok voči svojim deťom v jej podaní vzbudzovala patričnú dôstojnosť.

Nadprirodzené zvieratá ukázali dôležitosť súhry v triu. Lenka Jombíková v úlohe Vrabca excelovala po hereckej i vokálnej stránke. Bola najistejším pilierom z tria zvierat. Zuzana Onderišinová ako Mačka po neskorom a neistom prvom nástupe zachovala rozvahu a i keď bola vokálne v niektorých miestach neistá. Adam Nádler v úlohe Psa pridal zvieratám vážnosť najmä svojím zjavom. Vokálne kultivovaný prejav však kazili neistoty v hereckom stvárnení postavy

V úlohe policajtky sa predstavila Erika Szabóová, ktorej postava síce po hereckej stránke sadla, no v hovorených textoch postrádala zreteľnosť dikcie a poloha speváckeho partu jej vôbec nevyhovovala a svoj hlas mala možnosť ukázať iba v závere na pridanom tóne, ktorý zaspievala s patričnou vokálnou istotou.

Postavy mliekarky sa zhostila Kateřina Killarová. Zužitkovala rodnú reč a české texty jej boli výborne rozumieť, vokálny prejav sa však cez orchester veľmi neniesol.

Činohernej postavy zmrzlinára sa Erik Žibek spolu s pekárkou, ktorú stvárnila Natália Kóšová zhostili herecky presvedčivo.

Výkon zboru upadal a zasa vstával v závislosti od scény. Celkovo však zvuk operného a muzikálového spevu dotvoril zaujímavý obraz jednotlivých scén.

Komorná opera sa uviedla týmto dielom v dobrom svetle, i keď s chybami, ktoré sa ľahko odstránia a majú ich aj väčšie scény. Výkony neskúsených alebo málo skúsených študentov boli obdivuhodné vzhľadom na náročnosť opery v novej dramatizácií.

KOB prešla prvou skúškou ohňom a uvidíme, čo prinesie budúcnosť, či si súbor udrží standing-ovations aj v ďalších predstaveniach a projektoch.

komorna opera BA poster

Večer z diel terezínskych skladateľov

Premiéra: 31.3.2014 o 19:00 v DK Zrkadlový háj v Petržalke

Sláčikové trio s tanečným performance

Autor: Gideon Klein

sólo a choreografia: Renata Ptačín

husle: Rudolf Patrnčiak, viola:Roman Rusňák, Violončelo: Lujza Ďurišková

Tri hebrejské chlapčenské zbory

Autor: Viktor Ullmann

Zbormajster: Lukáš Kunst Lederer

Brundibár – opera v 2 dejstvách

Autor: Hans Krása

Libreto: Adolf Hoffmeister

Réžia: Tomáš Sloboda

Scéna: Laura Štorcelová

Kostýmy: Anna Radeva

Dirigent: Lukáš Kunst Lederer

Brundibár: Roman Müller

Aninka: Valéria Kašperová

Pepíček: Marek Tokoš

Matka: Andrea Gabrišová

Pes: Adam Nádler

Vrabec: Lenka Jombíková (alt. Nikola Ďuricová)

Mačka: Zuzana Onderišinová (alt. Katarína Macková)

Policajtka: Erika Szabóová

Zmrlinár: Erik Žibek (alt. Marek Škrabák)

Pekárka: Natália Kóšová (ale. Blažena Lenghartová)

Mliekarka: Kateřina Killarová (alt. Barbara Braunová)

spoluúčinkuje zbor a orchester Komornej opery Bratislava

www.komornaopera.sk

Autor: Jiřina Hába

 

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

Zanechajte komentár