Koncert absolventov prvého ročníka Operného štúdia Slovenského národného divadla

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Prvý ročník Operného štúdia SND vyvrcholil koncertom siedmich mladých absolventov s klavírnym sprievodom. V ich podaní zaznela piesňová i operná tvorba. Týmto koncertom SND zároveň vo foyeri novej budovy otvorilo 23. septembra 2021 nový koncertný priestor – Operný salón.

Na Slovensku (či skôr v Bratislave) stále hľadáme optimálny model, ako doplniť opernú produkciu troch profesionálnych divadiel o komorné súbory, resp. operné štúdiá. Spomeňme napríklad snahu Viktora Málka naštudovať komorné operné diela so sólistami opery SND v rámci ansámblu Camerata Slovacca, neskôr vznik Komornej opery v Slovenskej filharmónii, ktorá neskôr prešla pod Slovenské národné divadlo, a v našom storočí príležitostne vystupujúcu tzv. Otvorenú operu s režisérom Martinom Bendikom.

Slovenské národné divadlo, nová budova, foto: Archív SND

Trocha iné ciele si kládol vznik Operného štúdia pri Slovenskom národnom divadle, ktoré s mladými spevákmi z rôznych krajín ešte v roku 2015 naštudovalo úpravu Paisielovej opery Kráľ Teodor v Benátkach. Po nie príliš pozitívnych ohlasoch vedenie opery SND pristúpilo k projektu Voci da camera, v ktorom sólisti SND interpretovali (až na výnimky) práve piesňový repertoár.

Za malú návštevnosť tohto projektu môže predovšetkým roky zanedbávané erudovanie operného publika, čo pravda nie je vina len divadla, ale našej kultúry vôbec. Zarážajúce je napríklad, že v Bratislave (napr. na rozdiel od Viedne či iných zahraničných veľkých miest) máme pomerne diferencované publikum dvoch najvýznamnejších inštitúcií hudobnej kultúry – Slovenskej filharmónie a Opery Slovenského národného divadla.

Operné štúdio SND, masterclass s Pavlom Bršlíkom, 2021, foto: Juraj Žilinčár/SND

V čase pandémie vznikol ďalší pokus o pokračovanie operného štúdia, v ktorom naslovovzatí odborníci pracovali na vokálnej interpretácii s viacerými mladými adeptmi operného či koncertného spevu slovenskej či českej národnosti. Títo už mali určité, aj keď skôr nesystematické skúsenosti s vystupovaním na súťažiach, v rôznych umeleckých zoskupeniach či súboroch.

Prečítajte si tiež:
V jubilejnej 100. divadelnej sezóne Opera SND otvára Operné štúdio
Denník Anny Frankovej: Cenný projekt Operného štúdia SND
Operné štúdio Slovenského národného divadla vyšlo z ulity vo forme streamu

Hlavným výstupom aktuálneho Operného štúdia SND sa stal koncert 23. septembra 2021 v Opernom salóne novej budovy SND (nový koncertný priestor SND), pričom v októbri bude nasledovať uvedenie dvoch „malých“ opier – Grešákovej Zuzanky Hraškovie a Purcellovej, pôvodne „školskej“ opery Dido a Aeneas.

Pod dramaturgiu koncertu sa podpísal Marek Mokoš. Päť speváčok a dvoch spevákov na klavíri sprevádzala Andrea Bálešová, ktorej zvolený repertoár umožnil prezentovať sa ako kvalitnej klaviristky. Program obsahoval sedem vystúpení venovaných piesňam a sedem operným áriám. Z autorov piesní len romantici Liszt a Grieg tvorili v 19. storočí, ostatní – Maurice Ravel, Francis Poulenc, Alma Mahler, Benjamin Britten a Dezider Kardoš – patria medzi skladateľov 20. storočia.

Operné štúdio SND, Absolventský koncert 1. ročníka, 2021, Andrea Pietrová, foto: Zuzana Fischerová/SND

Hoci si speváci väčšinou vyberali z ucelených cyklov, nakoniec sme si mohli vypočuť piesne vyjadrujúce rôznorodé nálady. A práve šlo o to, aby ich mladí interpreti dokázali vystihnúť výrazom a interpretačnými finesami. Výsledný dojem z tejto časti koncertu bol pozitívny. Speváci sa do týchto nálad dokázali vcítiť a ich prejav bol vo väčšine prípadov variabilný, dynamicky i výrazovo diferencovaný. Do istej miery to platí aj o opernej časti, kde pravda platia iné zákonitosti, a podaktorí speváci sa snažili upútať aj farebnosťou svojho hlasového fondu.

Práve to bol istý handicap Anety Podrackej Bendovej, hoci mala part árie Mozartovej Zuzanky (ktorý tak geniálne parodoval Verdi vo Fastaffovi) dobre vypracovaný. V piesňovej časti ma najviac zaujala mezzosopranistka Andrea Pietrová v Ravelom hymnuse Kaddisch (s minimalistickým sprievodom klavíra), v ktorom skladateľ pomiešal židovské a španielske podnety. Spievala ho expresívne, kým v nasledujúcej Ravelovej skladbe sme si uvedomili menšiu farebnosť hlasu v strednej polohe. Tento kontrast so zvučnou vysokou polohou sa prejavil aj v árii Nicklaussa z Hoffmanových poviedok, ktorá sa v inscenáciách tejto opery často škrtá.

Operné štúdio SND, Absolventský koncert 1. ročníka, 2021, Juraj Kuchár, foto: Zuzana Fischerová/SND

Škoda, že sopranistka Jana Vondrů spievala v oboch častiach programu Benjamina Brittena (po Straussovi najväčšieho operného tvorcu 20. storočia), čím síce potvrdila svoju predestináciu pre modernú operu, ale nedozvedeli sme sa, ako spieva iné štýly. Rozumnejšie to urobila Zuzana Weiserová (víťazka Godinovej súťaže vo Vrábloch z roku 2019), ktorá v Kardošových Piesňach o láske najprv dokumentovala, že je technicky aj interpretačne na výške, aby potom ukázala svoju kvalitnú druhú tvár v árii Leonory di Varga zo Sily osudu, ktorú mala rovnako dobre vystavanú. Napriek tomu, že ju považujem za veľký talent, predsa by si autentický Verdi žiadal o čosi dramatickejší a tmavší hlas.

Jarmila Balážová vlastní vyšší mezzosoprán. Výrazovo dobre zvládla piesne zakomplexovanej Mahlerovej manželky Almy a v populárnej árii Saint-Saënsovej Dalily upútala najmä v stredne vyššej a vysokej hlasovej polohe. Barytonista Adam Nádler sa sústreďoval na nuansu v Griegových piesňach i v árii Belcoreho z Nápoja lásky, v jej závere však sa však zbytočne sústredil na efekt. Dispozície pre operný spev, ktoré trochu prerážali aj v Lisztových piesňach na Tri Petrarcove sonety, má tenorista Juraj Kuchar. V árii princa z Rusalky sa jeho kovový spinto tenor vo výškach príkladne presadil.

Operné štúdio SND, Absolventský koncert 1. ročníka, 2021, foto: Zuzana Fischerová/SND

Škoda, že tento pekný koncert nepočulo viac divákov. Čo tak nejaká repríza? Možno by si ho mali vypočuť predovšetkým budúci adepti krásneho spevu z konzervatórií a Vysokej školy múzických umení.

Autor: Vladimír Blaho

písané z koncertu 23. 9. 2021

Absolventský koncert 1. ročníka Operného štúdia
spojený s otvorením nového koncertného priestoru – Operného salónu

Jarmila Balážová, Aneta Podracká Bendová, Andrea Pietrová, Jana Vondrů, Zuzana Weiserová, Juraj Kuchar, Adam Nádler

Klavír: Andrea Bálešová
Dramaturgia: Marek Mokoš

Franz Liszt: Tre sonnetti del Petrarca S.270b
Výber z cyklu; pieseň č. 3 / I vidi in terra
Juraj Kuchar

Alma Mahler: Fünf Lieder
Výber z cyklu piesní č. 1, 3, 4
Die stille Stadt / Laue Sommernacht / Bei dir ist es traut
Jarmila Balážová

Benjamin Britten: On this Island op. 11
Výber z cyklu piesní na texty W. H. Audena č. 2, 3, 4
Now the leaves are falling fast / Seascape / Nocturne
Jana Vondrů

Edvard Grieg: Lieder
Výber z cyklu piesní pre sólo hlas a klavír
Ein Traum, op.48 / Ein Schwan, op. 25 / Ich liebe dich, op. 5
Adam Nádler

Francis Poulenc: Airs Chantés FP.46
Cyklus piesní na texty Jean Moréasa č. 1, 2, 3, 4
Air romantique / Air champȇtre / Air grave / Air vif
Aneta Podracká Bendová 

Maurice Ravel: Deux mélodies hébraïques M.A 22
Kaddisch / L’Enigme Eternelle
Andrea Pietrová

Dezider Kardoš: Piesne o láske, op. 2
Výber z cyklu piesní na texty Valentína Beniaka a Maše Haľamovej č. 1, 2, 4
Pieseň / Stesk / Svadobná
Zuzana Weiserová

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svadba
Ária Zuzanky zo 4. dejstva, „Giunse al fin il momento… Deh vieni non tardar…“
Aneta Podracká Bendová

Jacques Offenbach: Hoffmannove poviedky
Ária Nicklaussa z 3. dejstva, „C’est l’amour“
Andrea Pietrová

Giuseppe Verdi: Sila osudu
Ária Leonory zo 4. dejstva, „Pace, pace mio Dio“
Zuzana Weiserová

Gaetano Donizetti: Nápoj lásky
Ária Belcoreho z 1. dejstva, „Come Paride vezzoso“
Adam Nádler

Benjamin Britten: Peter Grimes
Ária Ellen Orford z 3. dejstva, „Embroidery in childhood was a luxury of idleness“
Jana Vondrů

Camille Saint-Saëns: Samson a Dalila
Ária Dalily z 2. dejstva, „Mon coeur s´ouvre à ta voix“
Jarmila Balážová

Antonín Dvořák: Rusalka
Ária Princa z 1. dejstva, „Vidino divná přesladká“
Juraj Kuchar

www.snd.sk / https://snd.sk/operne-studio-snd-0

Archív Operné štúdio SND

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár