Dnes je: utorok, 25. 9. 2018, meniny má: Ľubor, zajtra: Vladislav

Koncert ako dar

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Primárnou funkciou koncertu je sprostredkovať krásu hudby a spevu divákom a poslucháčom prostredníctvom čo najlepšieho umeleckého výkonu. Ale poznáme aj koncerty výchovné, slávnostné a benefičné. Tieto druhy koncertov okrem zážitku z prezentovaného umenia majú aj iný, spoločensky užitočný rozmer.

So slávnostnými koncertmi začal v SND už Oskar Nedbal (boli venované štátnym sviatkom, umeleckým osobnostiam i ako pocta demokratickým i totalitným politikom) a v dnešných časoch, kedy štátom dotovaná kultúra je poddimenzovaná, sa častejšie stretávame práve s koncertmi benefičnými. Jedným, z nich bol aj koncert v Hudobnej sieni Bratislavského hradu 23. novembra. Vznikol z iniciatívy sólistu opery SND Martina Gyimesiho a jeho hlavným organizátorom bolo občianske združenie Opera Slovakia.

Spevom pre nový život, 2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí, Bratislavský hrad, 2015, foto: Zdenko Hanout

Spevom pre nový život,
2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí,
Bratislavský hrad, 2015,
foto: Zdenko Hanout

Spevom pre nový život, 2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí, Bratislavský hrad, 2015, Júlia Grejtáková, Eva Hornyáková, foto: Zdenko Hanout

Spevom pre nový život,
2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí,
Bratislavský hrad, 2015,
Júlia Grejtáková, Eva Hornyáková,
foto: Zdenko Hanout

Výťažok z koncertu bol venovaný Oddeleniu patologických novorodencov Detskej fakultnej nemocnice resp. jej nadácii Veľkí pomáhajú najmenším. Spevák si ako svojich hostí pozval kolegov z Opery SND – sopranistku Evu Hornyákovú (zaskočila za chorú Katarínu Štúrovú-Juhásovú) a tenoristu Tomáša Juhása, ktorých pri klavíri sprevádzala Júlia Grejtáková. Na koncerte odznelo dvanásť hudobných čísel (s už dnes „povinným“ prídavkom prípitku z Verdiho Traviaty). Účinkujúci ponúkli divákom (ktorých bohužiaľ nebolo príliš veľa) populárny repertoár, čo však pri takomto type koncertov je plne zdôvodniteľné. Gyimesi potvrdil svoje dispozície mozartovské, Hornyaková plastickosť a šarmantnosť vokálneho prejavu a Juhás bezproblémový hlasový rozsah. Azda len zaradenie do programu Dusíkovej Piesne o rodnej zemi by mal dnes každý slovenský tenorista zvážiť, pretože aj po toľkých rokoch máme stále v ušiach nedostižnú interpretáciu Petra Dvorského.

Spevom pre nový život, 2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí, Bratislavský hrad, 2015, Tomáš Juhás, foto: Zdenko Hanout

Spevom pre nový život,
2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí,
Bratislavský hrad, 2015,
Tomáš Juhás,
foto: Zdenko Hanout

Spevom pre nový život, 2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí, Bratislavský hrad, 2015, Júlia Grejtáková, Eva Hornyáková, Martin Gyimesi, foto: Zdenko Hanout

Spevom pre nový život,
2. Benefičný koncert Martina Gyimesiho a jeho hostí,
Bratislavský hrad, 2015,
Júlia Grejtáková, Eva Hornyáková, Martin Gyimesi,
foto: Zdenko Hanout

Samotný fakt tohto koncertu potvrdil, že je hodné chvály, ak sa umelci (v tomto prípade operní speváci) neuzatvárajú do „slonovej kosti“ umeleckého sveta, ale vstupujú do spoločenských procesov. Robia to ako občania vedomí si toho, že aj ich spev môže byť „službou“ spoločnosti nielen v zmysle estetickom. A treba pochváliť aj organizátorov. Vytvorili na internete platformu informácií o opernom živote u nás i vo svete v súčasnosti i minulosti, ktorá oslovuje priaznivcov opery a operným kritikom poskytuje priestor, ktorý stratili vďaka trestuhodnej nekultúrnosti tlačených médií. K tomu treba priradiť aj fakt, že OPERA SLOVAKIA organizuje koncerty s rôznou funkciou, no vždy s istým prínosom pre náš dnes tak málo kultúrne orientovaný život.

Autor: Vladimír Blaho

foto: Zdenko Hanout

Program koncertu

W. A. Mozart: Dalla sua pace, ária Dona Ottavia z opery Don Giovanni – M. Gyimesi
G. Puccini: O mio babbino caro, ária Lauretty z opery Gianni Schicchi – E. Hornyáková
G. Puccini: Che gelida manina, ária Rodolfa z opery Bohéma – T. Juhás
G. Puccini: Mi chiamano Mimi, ária Mimi z opery Bohéma – E. Hornyáková
G. Puccini: O soave fanciulla, duet Mimi a Rodolfa z opery Bohéma – E.Hornyáková a T. Juhás
G. Donizetti: Una furtiva lacrima, ária Nemorina z opery Nápoj lásky – M. Gyimesi
G. Donizetti: Duet Adiny a Nemorina z opery Nápoj lásky, E. Hornyáková a M. Gyimesi
J. Massenet: Pourquoi me réveiller, ária Werthera z opery Werther – T. Juhás
F. Lehár: Lippen schweigen, duet Hany a Danila z operety Veselá vdova – E. Hornyáková a M. Gyimesi
F. Lehár: Dein ist mein ganzes Herz, pieseň Su Čonga z operety Zem úsmevov – T. Juhás
E. Kálmán: Vstupná pieseň Sylvy z operety Čardášová princezná – E. Hornyáková
G. Dusík: Pieseň o rodnej zemi z operety Hrnčiarsky bál – M. Gyimesi

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista

Zanechajte komentár