Konferencia ,,Divadelné obrazy Jána Zavarského”

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislava – Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov a Ústav divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení SAV pozývajú širokú verejnosť na konferenciu o tvorbe scénografa, konceptualistu, výtvarného umelca a pedagóga profesora Jána Zavarského (1948). Konferencia, na ktorej sa deväť referentov zameria na jeho scénografickú a pedagogickú prácu z pohľadu divadelných historikov, kritikov, tvorcov a študentov, sa uskutoční v utorok 20. novembra 2018 so začiatkom o 10. hod. v Malom kongresovom centre SAV na Štefánikovej číslo 3 v Bratislave.

Aktivity, dnes už 70-ročného výtvarníka a formovateľa slovenského divadla Jána Zavarského sú veľmi široké a plodné. Tvoril pre rôzne divadlá doma i v zahraničí, spolupracoval s viacerými významnými režisérmi v oblasti činohry, opery, bábkového divadla, baletu, muzikálu. Dokázal sa prispôsobiť každému javiskovému priestoru a zároveň ho formovať. Prejavilo sa to najmä pri tvorbe legendárneho Divadla na provázku v Brne (dnes Divadlo Husa na provázku) so slovenským režisérom Petrom Scherhauferom v nepravidelnom priestore, vyzdvihujúc tak aspekt priameho kontaktu herca s divákom. Podieľal sa koncepcii významných domácich a medzinárodných divadelných a paradivadelných projektov, napr. niekoľkých ročníkov projektu DIVADLO V POHYBU, CESTY či ROZRAZIL 1/´88 (O demokracii) – Scénický časopis. Zavarský využil netradičný scénický priestor aj pri inscenácii Ballekovho Pomocníka v kotolni ešte nedokončenej novostavby Divadla Jonáša Záborského v Prešove či v iných divadlách. Je jedným z predstaviteľov akčnej scénografie.

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Štátna opera Praha, 2005, scéna Ján Zavarský, ilustračné foto
foto: ŠOP

Ján Zavarský je typom tímového tvorcu pri spolupráci s dramaturgom, režisérom, autorom návrhov kostýmov. V činohre, ale aj v opere, ho charakterizuje jednoduchá, funkčná scénografia bez zbytočných rekvizít so zaujímavým, neraz farebným, svietením. Venoval sa plagátovej tvorbe, prakticky aj divadelnej architektúre. Bol jedným zo spolutvorcov bieleho priestoru ako prejavu neskoršej moderny na Slovensku (spolu so Stanom Filkom a s Milošom Lakym).

Ján Zavarský – Scénografia a architektúra, ilustračná fotografia z výstavy ktorú usporiadala v roku 2014 PRO SCENA – SLOVENSKÁ SCÉNOGRAFICKÁ SPOLOČNOSŤ, občianske združenie profesionálnych scénografov a technikov.
foto: PRO SCENA (www.proscena.sk)

Ján Zavarský (vpravo) nad pôdorysom scény s javiskovým majstrom Josefom Vaníčkom a riaditeľom Východočeského divadla v Pardubiciach Petrom Dohnalom,
foto: Radek Smetana

Na scénografickú a pedagogickú prácu z pohľadu divadelných historikov, kritikov, tvorcov a študentov sa na konferencia zameria deväť referentov Dagmar Podmaková (J. Z. = schopnosti, súvislosti, skúsenosti), Jitka Ciampi Matulová (Spolupráce Jána Zavarského s brněnským Divadlem (Husa) na provázku), Radmila Hrdinová (Obrazivá operní scénografie Jána Zavarského), Blahoslav Uhlár (Intelektualizmus na scéne), Jozef Pražmári (Od ideovej analýzy k scénickej syntéze), Roman Polák (Eklekticizmus Zavarského scénografie), Miroslav Daubrava (Architektonické princípy a východiská v scénografickej tvorbe Jána Zavarského), Viktor Kollár (Scénograf dramaturgom) a Jaroslav Daubrava (Čítať rovná sa vedieť).

Konferencia je prístupná širokej verejnosti. Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

Programový leták konferencie na stiahnutie (PDF, 90,8 kB)

Informovala: Dagmar Podmaková, Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár