Konzerthausorchester z Berlína s Jurajom Vačuhom a Julianom Rachlinom na BHS

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislavské hudobné slávnosti privítali skvelý Konzerthausorchester z Berlína a dvoch výnimočných umelcov – medzinárodne etablovaného slovenského dirigenta Juraja Valčuhu a svetoznámeho rakúskeho huslistu Juliana Rachlina. Nedeľa 3. október 2021 sa zapíše do dejín festivalu veľkými písmenami.

Veľmi si vážim, že festival BHS do svojho rámca pozval druhý domovský orchester skvelého Juraja Valčuhu – Konzerthausorchester z Berlína, v ktorom tento medzinárodne uznávaný slovenský umelec pôsobí od sezóny 2017/2018 ako prvý hosťujúci dirigent. K tomuto telesu sa viaže história azda najkrajšieho historického námestia Berlína – Gendarmenmarkt, kde kedysi účinkovalo pod názvom Berliner Symfonieorchester BSO. Už od roku 1952 pestuje bohatú tradíciu koncertného umenia v hlavnom meste Nemecka. Má neľahkú úlohu, ale zhosťuje sa jej naozaj vynikajúco.

V Berlíne funguje totiž niekoľko symfonických orchestrov, predovšetkým slávna Berlínska filharmónia, Deutscher Symphonieorchester (tiež hosťoval na BHS), rozhlasový orchester rbb, avšak vlastnými sálami disponujú len prvé dva. K nim pribudol v roku 2015 West-Eastern Divan Orchestra a nová budova architekta Franka Gehryho v strede mesta – Barenboim-Said Akademie s nádhernou Boulezovou sálou.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Juraj Valčuha, Konzerthausorchester Berlin, foto: Alexander Trizuljak

O tom, že Konzerthausorchester Berlin je vysoko kvalitný, že má svoje miesto a stovky abonentov, ako aj modernú progresívnu dramaturgiu, som sa mohla na mieste presviedčať počas piatich rokov. Nedá mi nespomenúť, aké ťažké boli rokovania týkajúce sa koncertu Slovenskej filharmónie, ktorý som za slovenskú diplomaciu organizovala v máji 2018 – aktuálna hudba bola „must“. Napokon sme sa dohodli na uvedení diela Vedľajšie myšlienky od Jany Kmiťovej, Slovenky v Rakúsku etablovanej a oceňovanej. V tomto kontexte si veľmi vážim, že za svojho prvého hosťujúceho dirigenta si Konzerthaus vybral práve Juraja Valčuhu.

Prečítajte si tiež:
Pinchas Steinberg, Javier Perianes a Slovenská filharmónia otvorili 56. ročník Bratislavských hudobných slávností (recenzia BHS, 2021)
Na BHS okienko do Beethovenových piesní s Janou Kurucovou, Jurajom Hollým a Róbertom Pechancom (recenzia BHS, 2021)
Na BHS bombastické Verdiho Requiem pod taktovkou Emmanuela Villauma, s exkluzívnym kvartetom hlasov (recenzia BHS, 2021)
Viedenskí filharmonici sa pričinili o ďalší sviatok na Bratislavských hudobných slávnostiach
(recenzia BHS, 2021)

Na festivalové vystúpenie sa Konzerthausorchester a Juraj Valčuha rozhodli priniesť program s vynikajúcim medzinárodne etablovaným huslistom Julianom Rachlinom, ktorý predtým odznel v Berlíne tri razy za sebou, avšak tentoraz so zvláštnym bonusom pre Bratislavu. Ako osvieženie k rýdzo klasickému programu do neho totiž dramaturgia zaradila aj skladbu Američana Charlesa Ivesa Unanswered Question zo začiatku 20. storočia.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Julian Rachlin, Juraj Valčuha, Konzerthausorchester Berlin, foto: Alexander Trizuljak

Počúvať toto dielo v interpretácii Berlínčanov a Valčuhu bolo akýmsi splatením dlhu voči americkej avantgarde, o ktoré sa už pred rokmi pokúšal skladateľ Daniel Matej s priateľmi tým, že na ňu upozorňovali. Trúbky vysunuté na balkóne a orchester na pódiu viedli dialóg v tichosti dlho znejúcich zvukov, akoby vyžadujúcich pozornosť a maximálnu sústredenosť. Trúbkam odpovedali sláčiky, flauty – tu nechal skladateľ voľnosť interpretom. Podstatou je hudba, zamyslenie sa a odpútanie od sveta.

Ives zaujal najmä svojou skromnosťou, experimentmi a odmietaním slávy. Ak sa Valčuha dostane k repertoáru 20. storočia, sedí mu. Nemôžem zabudnúť na naše prvé stretnutie v Paríži v roku 2004, keď z Montpellier, kde bol angažovaný, prišiel na festival súčasnej hudby Présences v Rádio France, aby zaskočil za chorého kolegu a ako to už v jeho prípade býva, zožal mimoriadne ovácie, tentoraz za uvedenie diela francúzskeho skladateľa Philippa Hersanta.

Jadrom klasického programu na BHS bol Koncert pre husle a orchester e mol, op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdyho v podaní Rakúšana Juliana Rachlina. Umelec pôvodom z Litvy dostáva ponuky na účinkovanie z celého sveta už od svojich 13 rokov, odkedy v roku 1987 zvíťazil v Európskej súťaži mladých hudobníkov. Vyrastal v láskavej rodine profesionálnych hudobníkov – jeho matka bola pedagogičkou na Viedenskom konzervatóriu a otec violončelistom v Dolnorakúskom symfonickom orchestri. Pod dohľadom profesora a rešpektovaného priateľa Prof. Borisa Kuschnira dokázal mladý umelec zvládnuť nielen prvé stretnutia s Lorinom Mazelom, Zubinom Mehtom, Riccardom Mutim a ďalšími významnými dirigentmi, ale aj náročné cestovanie a umelecké a ľudské dozrievanie.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Julian Rachlin, Konzerthausorchester Berlin, foto: Alexander Trizuljak

Medzičasom má Julian Rachlin 46 rokov, k husliam pridal dirigovanie a organizáciu festivalu v rakúskom Eisenstadte. Cíti sa byť vyslancom Rakúska, kde žije od svojich štyroch rokov. Na svojom vzácnom nástroji „ex Liebig“ Stradivari z roku 1704 hrá recitály, komornú hudbu a sólové koncerty s orchestrom, pričom asi k 15-tim z nich sa dokáže vrátiť v priebehu niekoľkých dní. Absolvuje stovku koncertov ročne a celé hodiny cvičí. Rachlin sa na Slovensku predstavil aj v rámci Majstrovských kurzov svetových virtuózov v roku 2014 (organizuje Orchester Sinfonietta Bratislava), kde školil našich mladých huslistov.

Sympatický mladík presne vie, ako chce koncert stvárniť, Mendelssohna hrá už tri desiatky rokov. Myslím, že jemné nuansy diela kreuje vždy trochu ináč. Dielo je náročné, časti idú attacca a pozná ho celý melomanský svet. Rachlin má očividne z hry obrovskú radosť, prežíva ju, vie tvoriť umenie takrečeno každú minútu, čo vôbec nie je ľahké ani pre orchester takých kvalít, ako Konzerthausorchester z Berlína a ani pre výborného profesionála Juraja Valčuhu na jeho čele. Nuž, chvíľami musel sólistu „naháňať“, ale keď sa stretnú odborníci, vedia premeniť každú minútu na radosť. Rachlinov Mendelssohn bol nabitý emóciami, úplne prežiaril koncertnú sieň. Publikum si po nadšených ováciách vyžiadalo prídavok (J. S. Bach, časť Sarabanda z Partity č. 2 d mol, BWV 1004).

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Juraj Valčuha, Konzerthausorchester Berlin, foto: Alexander Trizuljak

Po prestávke Konzerthausorchester s Jurajom Valčuhom uviedol overenú a obľúbenú klasiku – Symfóniu č. 5 e mol, op. 64 Piotra Iľjiča Čajkovského. Aj v Redute je trvalou súčasťou repertoáru, nielen ako obľúbené dielo šéfdirigenta Slovenskej filharmónie Daniela Raiskina, ale znela aj v Dubaji na nedávnom turné Slovenskej filharmónie pod taktovkou Sergeya Smbatyana. Každá jej interpretácia však mala trochu iný náboj. V čom bol ten Valčuhov špecifický?

V tom, že s minimálne obsadeným orchestrom – asi 60 hráčov – docielil zvuk veľkého symfonického telesa s maximálnym dynamickým rozpätím od vzorového pianissima až po gradácie vrcholiace mohutným zvukom. V akustike Reduty bol možno práve menší orchester vyhovujúci. Tóny sa nezlievali, zvuk sa nevracal a pri disciplinovanom rozostupe Berlínčanov (to bola ich podmienka!) to bolo dielu na prospech. Symfónia gradovala a pohltila celý priestor. Zo spolupráce Valčuhu s takýmto tvárnym orchestrom vzišiel umelecký tvar, ktorým sa mohol nabažiť každý jeden poslucháč.

Kiežby sa Juraja Valčuhu darilo získavať na koncerty Slovenskej filharmónie a BHS aj po tom, čo na budúci rok nastúpi na pozíciu hudobného riaditeľa Houston Symphony Orchestra v Amerike!

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 3. 10. 2021

Konzerthausorchester Berlin
Bratislavské hudobné slávnosti
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
3. októbra 2021

Konzerthausorchester Berlin
Juraj Valčuha – dirigent
Julian Rachlin – husle

Charles Ives – The Unanswered Question / Nezodpovedaná otázka
Felix MendelssohnBartholdy – Koncert pre husle a orchester e mol, op. 64
Piotr Iľjič Čajkovskij – Symfónia č. 5 e mol, op. 64

www.www.bhsfestival.sk

Archív Bratislavské hudobné slávnosti

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár