„Zamknuté“ jarné vírusové obdobie nás v metropole východu ochudobnilo o taký vrcholný festival, akým mal byť 65. ročník Košickej hudobnej jari. Veríme, že v najbližšej budúcnosti predsa budeme v Košiciach tlieskať umelcom a dielam, ktoré sme museli oželieť. Priaznivci Štátnej filharmónie v Košiciach sa preto potešili dvom júnovým koncertom v rámci cyklu Hráme komorne, ktoré sa uskutočnili v súlade s danými hygienickými pokynmi. Na pódiu sa predstavili hráči, ktorých poznáme ako vedúcich nástrojových skupín orchestra ŠfK.
V úvode koncertu Hráme komorne I. (11. júna) dominovala harfistka Ivana Boggerová, ako sólistka v dielach francúzskych skladateľov – Camilla Saint-Saensa: Fantázia pre harfu op. 95 a Marcela Tourniera: Tanečnica Lolita. V jej sólovom výkone, vysokej esteticko-umeleckej úrovne naplnila interpretačné kritéria, spočívajúce v symbióze dokonalého technického zvládnutia daných diel s mimoriadne bohatou farebnou škálou nástroja.

V ďalšom programe bola spoľahlivou partnerkou huslistovi Marošovi Potokárovi (I. koncertný majster ŠfK) v Meditácií z opery Thais Jula Masseneta, ako aj violončelistke Taťáne Čisárikovej (vedúcej skupiny violončiel) v známej skladbe Labuť z cyklu Karneval zvierat. Tieto diela svojou melodickou líniou prezentujú všeobecnú popularitu a tak sa právom tešili aj priaznivej percepčnej odozve publika.
V druhej časti večera zaznela Sonáta pre husle na klavír f-mol č. 1 op. 80 Sergeja Prokofjeva v interpretácii Maroša Potokára, v klavírnej spolupráci Janette Katinovej Šingerovej. Sonáta f-mol (Andante assai, Allegro brusco, Andante, Allegrissimo) je interpretačne mimoriadne náročné dielo, ktoré si vyžaduje interpreta najvyšších kvalít. Maroš Potokár naplnil tieto atribúty, konkrétne v zvládnutí rytmickej plurality diela, v zvukovej diferenciácii tvrdej melodickej línii Prokofjeva a v širokej dynamickej farebnosti. K tejto interpretačnej kvalite a koncepcii sólistu výrazne prispela dokonalou klavírnou spoluprácou Jannete Katinová Šingerová.

Koncert Hráme komorne II. (25. júna) patril zástupcom dychového oddelenia Júlii Kováč Burášovej (1. flautistka ŠfK) a Martinovi Mosorjakovi (1. klarinetista ŠfK), opätovne s klavírnou spoluprácou Jannete Katinovej Šingerovej. V dramaturgii večera odzneli diela pre oba tieto nástroje od klasicizmu po 20. stor.
V podaní Júlii Kováč Burášovej to bola trojčasťová Sonáta pre flautu a basso continuo Františka Bendu, Balada pre flautu a klavír op. 268 nemeckého romantického skladateľa Carla Heinricha Reineckeho a tiež Balada pre flautu a klavír švajčiarskeho skladateľa 20. stor. Franka Martina. V uvedených dielach, reprezentujúcich tri umelecké slohy, prezentovala Júlia Kováč Burášová zmysel pre štýlovú diferenciáciu v artikulácii, zvukovej farebnosti sólového nástroja s klavírom, podporené dokonalým technickým ovládaním nástroja (najmä v Balade Franka Martina).


Klarinetista Martin Mosorjak je košickému publiku okrem sólových vystúpení známy aj ako člen súboru Quasars Ensemble, s ktorým v r. 2013 získal ocenenie Krištáľové krídlo. Na koncerte sa predstavil sólovými skladbami pre klarinet Dve chorálové meditácie pre klarinet sólo op. 41, „domáceho“ skladateľa Jozefa Podprockého a Tri kusy pre klarinet sólo Igora Stravinského. Mosorjakova tónová ohybnosť, schopnosť zvukovej a výrazovej výpovede v kontexte skladateľovho rukopisu, ako aj maximálna dynamická škála pôsobila na poslucháča v dokonalej jednote obsahu a formy.
Vyvrcholením večera bola Sonáta pre klarinet a klavír FP 184 (Allegro tristamente, Romanza, Allegro con fuoco), v klavírnej spolupráci so Jannete Katinovou Šingerovou, keď sa sólové klarinetové majstrovstvo Martina Mosorjaka snúbilo so zvukom klavíra. Umelci v precíznej súhre pretavili publiku rukopis Francisa Poulanca, skladateľa 1. polovice 20. stor., ktorého šírka výrazových prostriedkov, najmä farby klarinetu a klavíra, sa odzrkadlila v tomto jedinečnom diele.

Odozva publika (zatiaľ limitovaného hygienickými predpismi) bola na oboch koncertoch vynikajúca. Tento komorný počin Štátnej filharmónie Košice vytvoril priestor pre umeleckú prezentáciu členov orchestra, ktorým zatlieska publikum, ak ich dirigent vyzdvihne po vydarenom sóle v záverečnej klaňačke, ale v takejto prezentácii mohlo publikum doceniť ich majstrovstvo v plnej šírke ich umeleckej výpovede. Zároveň sa úplne spontánne vytvorila požiadavka o zaradení komorných koncertov, alebo celkove obnovení komorného cyklu, ktorý už v minulosti v Štátnej filharmónii Košice ako komorné pondelky fungoval.
Autor: Irena Medňanská
písané z koncertov 11. a 25. 6. 2020
Hráme komorne I.
Štátna filharmónia Košice
11. júna 2020, Dom umenia Košice
Ivana Boggerová, harfa
Maroš Potokár, husle
Taťána Čisáriková, violončelo
Janette Katinová Šingerová, klavír
C. Saint-Saëns: Fantázia pre harfu, op. 95
J. Massenet: Meditácia z opery Thais
C. Saint-Saëns: Labuť z cyklu Karneval zvierat
M. Tournier: Tanečnica Lolita
S. Prokofiev: Sonáta pre husle a klavír f mol č. 1, op. 80
Hráme komorne II.
Štátna filharmónia Košice
25. júna 2020, Dom umenia Košice
Júlia Kováč Burášová, flauta
Martin Mosorjak, klarinet
Janette Katinová Šingerová, klavír
F. Benda: Sonáta e mol pre flautu a basso continuo
J. Podprocký: Dve chorálové meditácie pre klarinet sólo, op. 41
C. Reinecke: Balada pre flautu a klavír, op. 28
I. Stravinskij: Tri kusy pre klarinet sólo
F. Martin: Balada pre flautu a klavír
F. Poulenc: Sonáta pre klarinet a klavír
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.