Košický divadelný orchester v novoročnej nálade

0

Odber týždenného newslettera

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dva večerné koncerty orchestra opery Štátneho divadla v Košiciach (10. a 11. januára 2020) dokázali svojím avizovaným programom naplniť hľadisko až k najvyšším sedadlám. Poslucháčov prilákal novoročný koncert a skladby, ktoré nebývajú v repertoári operného súboru pravidelnosťou, hoci účinkovanie divadelného telesa na pódiu nie je ničím neobvyklým.

Zaviedol ich už v 50. rokoch minulého storočia prvý tunajší významný slovenský dirigent Tibor Frešo, ktorý tu pôsobil len krátke tri roky, dokázal prispieť k stabilizovaniu a umeleckému rastu orchestra, tejto neodmysliteľnej súčiastky v súkolí divadelného operného diania.

Opakujúce sa novoročné koncerty počas desiatky rokov si postupne získavali popularitu, hoci s dramaturgiou týchto večerov neboli vždy ujasnené názory. Súčasné vedenie košického operného súboru pristúpilo na nový typ programu, ktorý má všetky znaky ušľachtilej zábavy, veselia a umeleckej výpovede.

Novoročný koncert Štátneho divadla Košice, 2020, Karol Kevický, orchester ŠDKE, foto: Miroslav Vacula
Novoročný koncert Štátneho divadla Košice, 2020, orchester ŠDKE, foto: Miroslav Vacula

Program pripravil šéf opery a dirigent Karol Kevický, známy svojím talentom a blízkym vzťahom k hudbe zábavnej, ktorý prizval k sólovým prednesom členov orchestra Tomáša OrgovánaHenricha Kristmanna a barytonistu Mariana Lukáča. Program večera sa odohrával v dvoch častiach. V proscéniu, v zníženej rovine sa v druhej časti večera odohrávala quasi scéna s Edith Piaf, ktorú režijne stvárnil herec Peter Cibula a hosťujúca šansoniérka z Ostravy Hana Fialová.

V prvej časti večera orchester Štátneho divadla Košice prezentoval svoj súčasný umelecký obraz, schopnosť viesť dynamický, virtuózne a rytmicky vedený výkon. Program bol zvolený s veľkými znalosťami a možnosťami poznať a hrať diela svetovej hudby z filmov, populárnych piesní a evergreenov, či tancov, najmä valčíkov. Zaujali aj piesne s Mariánom Lukáčom, hoci na úvod v známej kantilénovej téme Caruso bolo treba viac lyrického výrazu, v Cohenovom Halleluja už jeho barytón znel v plnej sile. Vyvrcholením jeho vstupov bola My way. V druhej časti programu Marián Lukáč kvalitu dramatických aj úsmevných scénok dotvoril svojím hereckým prínosom.

Novoročný koncert Štátneho divadla Košice, 2020, Marián Lukáč, Hana Fialová, Peter Cibula, Karol Kevický, orchester ŠDKE, foto: Miroslav Vacula

Sólové výkony inštrumentalistov, huslistu Tomáša Orgována a klarinetistu Henricha Kristmanna si zaslúžia pochvalu, obaja zvolili skladby pôvabné, melodicky zaujímavé a virtuózne zvládnuté. Prevaha ruských autorov I. Dunajevského, A. Chačaturiana vyvrcholila v nádhere Valčíka D. Šostakoviča z Jazzovej suity op. 99. Dirigent viedol orchester hlavne v orchestrálnej časti večera sústredene, v súhre sláčikov, dychových, ale aj externých nástrojov, farebne dotvárajúcich náladu trebárs akordeónom alebo banjom a pod.

V časti o Edit Piaf a jej životných peripetiách sa orchester dostal do úlohy sprievodného telesa, dominantným bol spevácky výkon šansoniérky, jej zvládnutie jazykovej a speváckej, ba i hereckej podoby slávnej divy. Obdivovali sme je schopnosť zostať v každej situácii na umeleckom prednese, bez preexponovania výrazových prostriedkov, ku ktorým téma zvádzala. Prejav Hany Fialovej bol poslucháčom zážitkom ako spomienka a pôžitok z krásy, ktorou naplnila city a mysle ľudí. Spevácky výkon bol excelentný a patrí k výnimkám v zvládnutí podobných tém v žánri, ktorý dnes nazývame vyšším populárom. A tak možno novoročný koncert divadla v Košiciach prijať ako radostný a úspešný.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 10. 1. 2020

Novoročný koncert v Štátnom divadle Košice
10. a 11. januára 2020

Dirigent: Karol Kevický
Réžia: Peter Cibula – sprievodné slovo

Marián Lukáč – barytón
Henrich Kristmann – klarinet
Tomáša Orgován – husle
Hana Fialová – soprán (piesne Edith Piaf)
Orchester opery Štátneho divadla Košice

program koncertu

Isaak Osipovič Dunajevskij: Hudba z filmu „Deti kapitána Granta“ (orchester)
Lucio Dalla: Caruso (M. Lukáč)
Aram Chačaturjan: Valčík zo scénickej hudby k dráme Maškaráda; (orchester)
Leonard Cohen: Hallellujah (M. Lukáč)
Aram Chačaturjan: Šabľový tanec z baletu Gajané (orchester)
John Williams: Victor ́s tale (H. Kristmann)
Dmitrij Šostakovič: Valčík č.2 z džezovej suity č.2, op.99a (orchester)
Ennio Morricone: Motív lásky z filmu Raj (P. Michálik)
Claude François: My way (M. Lukáč)
Zequinha de Abreu: Tico Tico (orchester)

prestávka

Louis Guglielmi: La vie en rose
Michel Erem: L ́accordéoniste
Charles Dumont: Mon Dieu
Marguerite Monnot: Milord
Norbert Glanzberg: Padam, padam
Marguerite Monnot: L ́hymne a l ́amour
Marguerite Monnot: Les blouses blanches
Michel Emer: A quoi ça sert l’amour
Charles Dumont: Non je ne regrette rien

www.sdke.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár