Krutá ale krásna

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Zavše sa oplatí navštíviť v Opere SND aj nejakú reprízu. Platí to tentoraz o Pucciniho Turandot (10. 1. 2017), od ktorej poslednej bratislavskej premiéry uplynulo viac než desaťročie. Bednárikova réžia nie je z jeho najlepších prác v SND, ale má svoje kvality. A priam historický význam malo pôvodné Lenárdovo hudobné naštudovanie.

V recenzovanej repríze nás zaujímali hlavne výkony interpretiek oboch ženských postáv. Hlas Maidy Hundeling síce neznie tak „taliansky“ ako Andy Lujzy Bogzy (takisto hosťujúcej v tejto úlohe v SND), ale „talianska“ nebola ani najvychýrenejšia Turandot druhej polovice minulého storočia Birgith Nilsson. Hundelingovej hlas je trocha „studený“, ale práve takou má byť „principessa di gelo“(ľadová princezná), o ktorej Puccini dlho váhal, ako ju v závere opery „roztopiť“. Do extrémne vysokých polôh položený spevácky part speváčke mimoriadne vyhovuje, jej výšky sú ako výrazné „ľadové cencúle“, ktoré prerážajú aj cez hutný zvuk orchestra a dosahujú tak nevšedný účinok. Puccini však nemiloval Turandot ale Liu, ktorej part písal pre svoje obľúbené sopranistky Gildu della Rizza, Toti dal Monte a Rose Ader, hoci po jeho smrti v svetovej premiére si Toscanini vybral úplne inú interpretku. Pucciniho schopnosť citovo sa stotožniť so ženskou hrdinkou dosahuje v Liu (popri Mimi) svoj vrchol.

G. Puccini: Turandot, Opera SND, Maida Hundeling (Turandot), foto: Alena Klenková

G. Puccini: Turandot, Opera SND,
Maida Hundeling (Turandot),
foto: Alena Klenková

Katarína Flórová, dosiaľ spievajúca v SND skôr malé úlohy, sa s partom ľúbiacej otrokyne vyrovnala so cťou. Liu spievajú lyrické i mladodramatické soprány. Prvou bola vo svojich počiatkoch Mirella Freni, druhou v šesťdesiatich rokoch minulého storočia Galina Višnevskaja, ktorá po boku Franca Corelliho skvele zvládla finále prvého obrazu pri hosťovaní v La Scale. Len v Kriškovej inscenácii v SND omylom obsadili do úlohy aj koloratúrku Alžbetu Svobodovú. Flórová má azda o čosi bližšie k dramatickému chápaniu postavy, no možnosti svojho farebného sopránu a guľatého tónu nezneužíva, a spieva disciplinovane a zatiaľ aj trocha „opatrne“. Jej vstup do inscenácie (november 2016) je však výrazným prínosom. Z troch árií jej najlepšie sedela predsmrtná rozlúčka zakončená širokým vysokým tónom a adekvátne patetickým prejavom. Kvalitne ale zvládla aj prvé dve árie (Signore, ascolta a Principessa, amore) v závere s náročným prechodom z vysokého tónu o ďalší tón resp. poltón vyššie.

G. Puccini: Turandot, Opera SND, 2016, Jozef Kundlák (Pong), Daniel Čapkovič (Ping), Katarína Flórová (Liu), Ján Babjak (Pang), foto: Alena Klenková

G. Puccini: Turandot, Opera SND, 2016,
Jozef Kundlák (Pong), Daniel Čapkovič (Ping), Katarína Flórová (Liu),
foto: Alena Klenková

Kalafom bol v predstavení Michal Lehotský objavujúci sa v inscenácii od jej premiéry. Nič sme však nezmenili v názore, že jeho taliansky mäkký hlas (napriek istému posunu k dramatickejšiemu charakteru) nie je pre úlohu najvhodnejším. Vďaka dobrej technike part síce zvládol, no za výborné by sa dali označiť skôr niektoré jednotlivosti (napr. v 3. dejstve pasáže „alba vieni… , tu sei morta, ó mia piccola Liú alebo úvodná pasáž Franchettiho záverečného duetu) než celok. Ako príkladne kreovať lyrické pasáže dokázal vo frázi „ó mio fiore matutino.“ Z ostatných interpretov osobitne vyzdvihnem Daniela Čapkoviča pohrávajúceho sa s partom Pinga. Potešila bohatá návšteva tejto už pomerne „starej“ inscenácie. Zásluhu na tom popri kvalitách diela (ktoré tak nedoceňujú zástancovia nemeckej hudobnej estetiky) má aj výborná úroveň bratislavskej inscenácie, čo sa opäť potvrdilo.

Autor: Vladimír Blaho

písané z reprízy 10. januára 2017

G. Puccini: Turandot
Opera SND
Premiéra 3. a 4. marca 2006 v historickej budove SND

recenzia reprízy 10. januára 2017

Hudobné naštudovanie: Ondrej Lenárd
Dirigent: Rastislav Štúr
Réžia: Jozef Bednárik
Scéna: Vladimír Čáp
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Zbormajster: Ladislav Kaprinay
Dramaturgia: Martin Bendik, Slavomír Jakubek

osoby a obsadenie

Turandot: Maida Hundeling
Calaf: Michal Lehotský
Liu: Katarína Flórová
Timur: Ján Galla
Ping: Daniel Čapkovič
Pang: Ondrej Šaling
Pong: Jozef Kundlák
Altoum: Ivan Ožvát
Mandarin: František Ďuriač
Spoluúčinkoval: Orchester a Zbor SND
Bratislavský chlapčenský zbor pod vedením Magdalény Rovňákovej

www.snd.sk

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár