Kurucovej radosť z Mozarta

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Po nahrávke výberu z romantických Dvořákových piesní pod názvom Beloved songs (Milované piesne), ktoré vyšli na CD r. 2015 (sú tiež súčasťou rovnomenného piesňového štvoralbumu vynikajúcich slovenských spevákov – Pavla Bršlíka, Adriany Kučerovej, Jany Kurucovej a Štefana Kocána), prichádza Jana Kurucová k operným fanúšikom s ďalším vokálnym CD. Má prostý názov: Jana Kurucová – MOZART.

Album vyšiel iba pred pár týždňami v slovenskom vydavateľstve Hevhetia a speváčka ho prišla uviesť do života 4. februára 2020 v Pálffyho paláci v Bratislave.

Stretla sa tu nielen so svojimi poslucháčmi a obdivovateľmi, ale aj s prvým vokálnym pedagógom, barytonistom Šimonom Svitokom, šéfom Štátnej opery v Banskej Bystrici, ktorý – ako prvý – objavil vokálny potenciál Jany Kurucovej na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banskej Bystrici. Tento popredný barytonista banskobystrickej opernej scény dal vynikajúce spevácke základy dnešnej medzinárodnej opernej hviezde, ktorá žiari zvlášť na nemeckých operných scénach.

Uvedenie CD novinky Jany Kurucovej ,,Mozart”, foto: Ľudovít Vongrej

Prečítajte si tiež:
V Bratislave uviedli do života CD novinku Jany Kurucovej Mozart

Po štúdiu v Grazi získala mladá Jana Kurucová angažmán v Bavorskej štátnej opere Mníchov, v r. 2009-2015 bola sólistkou Deutsche Oper Berlin a momentálne je sólistkou Hamburskej štátnej opery. Okrem toho hosťuje na medzinárodnej scéne – nielen ako operná, ale aj úspešná koncertná umelkyňa (iba nedávno bola sólistkou aj v oratóriu Roberta Schumanna „Raj a Peri“ v Slovenskej filharmónii).

Jana Kurucová sa vďaka neobyčajnému talentu a húževnatosti skratka vypracovala na ďalšiu výnimočne úspešnú reprezentantku nášho vokálneho umenia vo svete. Nezabúda však ani na domov a prichádza hosťovať do Opery Slovenského národného divadla, prípadne na iné slovenské scény a koncertné pódiá. V Bratislave ju poznáme aj z cyklu „Veľké slovenské hlasy“.

Uvedenie CD novinky Jany Kurucovej ,,Mozart”, Róbert Pechanec, Martin Leginus, Jana Kurucová, Šimon Svitok, Michaela Kušteková, foto: Ľudovít Vongrej

Jej nový CD album je prežiarený Kurucovej radosťou zo spevu, ktorú cítiť aj vo vážnej, nielen mladistvej ukážke z Mozartových opier. Vnútorný jas umelkyne možno skratka zachytiť v každom hudobnom čísle, ktoré Jana Kurucová prednáša a nosí v sebe ako chodiaca studnička muzikality a radosti z hudby.

Prečítajte si tiež:
Jana Kurucová: Mozart stál v mojom doterajšom pôsobení stále na prvom mieste

Nové CD Jany Kurucovej je sčasti venované Mozartovým chlapčenským (nohavičkovým – či „nohavicovým“?) rolám z buffo opier (Le nozze di Figaro, La finta giardiniera), ale aj áriám z Mozartovych opier seria (La clemenza di TitoIdomeneo), resp. semiseria (Don Giovanni), ako aj vokálnemu duu z buffo opery (Così fan tutte).

CD Jany Kurucovej: Mozart

Na nahrávke je celkom 12 čísel, pričom Jana Kurucová pozvala do dvoch ukážok aj mladú slovenskú sopranistku mäkkého zamatového hlasu Michaelu Kuštekovú (dueto: „Ah, perdona al primo affetto“ z opery La clemenza di Tito + dueto Fiordiligi a Dorabelly z Così fan tutte: „Prenderó quel brunettino“). Ich hlasy neobyčajne krásne a mäkko súzvučia a sú výrazom kolegiality známej a uznávanej speváčky voči mladej kolegyni, ale aj spestrením ponúknutej dramaturgie.

Janu Kurucovú na jej prvom profilovom opernom albume sprevádza zohrato, štýlovo, s vypracovaním každého technického aj dynamického detailu, zvlášť pri prednese bohatých koloratúr Štátny komorný orchester Žilina (Slovak Sinfonietta Žilina) pod vedením dirigenta Martina Leginusa. ŠKO Žilina – od svojho založenia r. 1974 – sa vypracoval na jediný orchester mozartovského typu na Slovensku, postupne získal ohlas v Čechách i na početných koncertných turné v zahraničí. Martin Leginus – navonok skromný, ale svojou osobnosťou, znalosťou štýlu, citovou hĺbkou a dirigentskou skúsenosťou v Opere SND, v Prahe i na koncertných pódiách v zahraničí – je na nahrávke rovnocenným partnerom, ba umeleckým príspevkom na celkovom úspechu vydarenej profilovej platne.

Natáčanie CD Jany Kurucovej ,,Mozart” v Dome umenia Žilina, 2019, Jana Kurucová, Martin Leginus, Štátny komorný orchester Žilina, foto: súkr. archív JK

Hoci som niekoľkokrát počúvala a podrobne analyzovala interpretáciu každej árie v podaní sólistky, orchestra a ďalších interpretov (chýba medzi nimi meno frekventovaného čembalistu, ale aj hobojistu v krásnej árii Sesta z Mozartovej La clemeza di Tito), napokon sa mi žiada zhrnúť do jedného celku to, čo charakterizuje prednes Jany Kurucovej:

Jej vyššiemu mezzosopránu, ktorý je neobyčajne pružný a svietivý, krásne vychádzajú zvlášť bohaté koloratúry, ktoré vie bez problémov zaspievať v dlhých vokálnych pasážach – bez jedného zaváhania hlasu, straty dychovej opory alebo kvality tónov a ich ušľachtilosti. Aj v rýchlych tempách dokáže dať frázam bohatstvo dynamických odtieňov. Jemné spomalenia alebo nebadateľné „údery“ odrážok v udanom tempe dávajú jej interpretácii živosť, pružnosť a takmer nebadané vlnenie.

Jej chlapčenské roly zaľúbených mladíkov z Figarovej svadby (Cherubin), zo Záhradničky z lásky (Ramiro) sú plné ohňa a nespútanej energie, akoby ich prednášal s planúcim citom hrdina práve objaveného Erosu. V pomalých, lyrických, melancholických, alebo vážnych áriách (Parto, parto z opery La clemenza di Tito, alebo z tej istej opery ária Sesta Deh, per questo istante solo, prípadne Non ho colpaIdomenea) dodáva do interpretácie veľa precítenej vznešenosti, ale aj diferencovanosti (v trojdielnych áriách strieda interpretačne premyslene, kontrastne pomalý, dôrazný nástup raz s ozdobami, alebo s recitatívnymi plochami).

Natáčanie CD Jany Kurucovej ,,Mozart” v Dome umenia Žilina, 2019, Jana Kurucová, Martin Leginus, Emil Nižňanský a Hubert Geschwandtner, foto: súkr. archív JK

Zvláštnym zážitkom sú dve árie z Dona Giovanniho, ktoré prednesie Jana Kurucová svojím zaujímavo zafarbeným hlasom (na rozmedzí tmavšieho sopránu a mezzosopránu) áriu Donny Elvíry Ah, fuggi il traditor. Je to pomerne krátka ária, no Kurucová do nej dokáže „vtesnať“ dramatický príbeh s rozčúleným recitatívnym úvodom, za ktorým doslova rozsype rad koloratúrnych perál.

Druhá ária Donny Elvíry: In quali eccessi… Mi tradi quell´alma ingrata začína rovnako dramaticky, ale po úvode zaznie melancholická hudba, v ktorej je nesmierne veľa smútku a nehy. Ďalší diel Elvírinej árie je reprízou dramatickej spomienky – ale už s nástupom celého prúdu ozdôb s diferencovaným tvarovaním, intervalovým lámaním na pol či štvrť tónoch, s trilkovaním, s prírazmi, odrazmi a ďalšími fioritúrami ozdobného spevu, pričom každá z nich nesie aj obsah a výraz.

Autogramiáda Jany Kurucovej po uvedení CD novinky ,,Mozart”, 2020, foto: Ľudovít Vongrej

Hoci Jana Kurucová je prvorado dramatickou mezzosopránovou speváčkou, s pružnosťou a bohatstvom koloratúr, jej vysokým hraničným tónom by niekedy svedčala aj väčšia mäkkosť a zamat.

Škoda, že graficky krásne navrhnutý booklet s fotkami umelkyne nemá základné údaje – t. j. trvanie jednotlivých skladieb a poradie trackov. Za úvahu je aj obsažnejšia mozartovská štúdia – namiesto rozvláčnej úvahy o probléme, či používať prívlastok nohavicové alebo „nohavičkové“ postavy.

Autor: Terézia Ursínyová

CD Jana Kurucová: Mozart
Martin Leginus, dirigent
Jana Kurucová (mezzosoprán), Michaela Kušteková (soprán)
Peter Guľas (čembalo), Štátny komorný orchester Žilina
Vydavateľstvo: Hevhetia, 2019

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár