Latino Nights – spoločný projekt Opery a Baletu Štátneho divadla Košice

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Súbory Opery a Baletu prekvapili dňa 13. septembra 2022 spoločným netradičným programom s názvom Latino Nights. V programe tohto projektu sa predstavili mexický spevák Enrique de Allende, naše sólistky Eva Bodorová, Aneta Hollá a šéfdirigent, tentoraz ako klavirista, Peter Valentovič. Členovia Baletu ŠD sa v choreografii Ondreja Šotha uviedli ukážkami z inscenácie Nočná skúška.

Samozrejme, že tento typ projektu sa vymykal tradičnej predstave, ktorá azda spočíva na nepísanom vymedzení, že program koncertu v divadle napĺňajú operné či operetné árie. Prečo však neuvádzať aj populárnu hudbu a piesne, ktoré už preveril čas a sú dokladom hudobnej kvality, ako to uskutočnilo umelecké vedenie Opery a Baletu Štátneho divadla Košice? Podobný nápad už mimochodom úspešne zrealizoval aj Luciano Pavarotti, keď spieval „šlágre“ populárnej hudby s priateľmi z tohto hudobného sektoru.

Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, Peter Valentovič, Enrique de Allende, foto: Joseph Marčinský

Koncert Latino Nights sa stal prehliadkou dobrých, klasických hitov mäkkého, teda stredného prúdu 20. storočia. Umiestňovali sa v tom období na popredných priečkach hitparád a interpretovali ich skvelí speváci a hudobníci. Bola a stále je to hudba, v ktorej dominuje melodika, ruka v ruke s vynaliezavou harmóniou a rytmickou štruktúrou.

Dominancia večera patrila Enrique de Allendovi a Petrovi Valentovičovi. Bola to nielen ich celovečerná prítomnosť a účinkovanie na javisku, ale aj výkony, ktoré dokladovali široký diapazón umeleckých prostriedkov, ktorými ich zastrešovali.

Enrique de Allende vlastní farebne bohatý, prirodzene posadený hlas s jedinečným klenutím a hladkou vokalizáciou. Jedným z jeho pedagógov bol aj renomovaný učiteľ Seth Riggs, americký spevák, herec a vokálny pedagóg, ktorý k problematike, ako sa v speve dostať na úroveň reči, vydal aj pedagogickú príručku. E. de Allende spolupracoval aj s kanadským hudobníkom Davidom Fosterom, úspešným a vyhľadávaným producentom. E. de Allende spieva v angličtine, taliančine i španielčine.

Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, Peter Valentovič, Enrique de Allende, foto: Joseph Marčinský

Pre svoje vystúpenie v Košiciach si citlivo a uvážlivo vybral piesne klasického popu 20. storočia, preslávené spevákmi ako Andrea Bocelli, Frank Sinatra, Elvis Presley, skupina ABBA a ďalšie. Okrem big bandových piesní či flamenca i mariachi z tradičnej mexickej hudby spieva tento spevák aj operné árie. Jeho práca s hlasom boli dôkazom, že ho má ohybný v každej polohe, bohatý na farbu aj rozsah, čo nakoniec prezentoval áriou Nessun dorma z Pucciniho opery Turandot v závere svojho vystúpenia. Tento všeobecne známy kus zaznel v zaujímavej, nenásilnej a vkusnej džezovej transformácii s výborným Petrom Valentovičom ako klaviristom.

Enrique de Allende piesne nevtieravo moderoval a pohotovým prekladateľom z angličtiny bol opäť P. Valentovič. Vo vkusnej interpretácii sa veľmi príjemne počúvali piesne ako Jurame, Parla più piano z filmu Krstný otec (Nino Rota), Bésame Mucho, My Way, (z repertoáru Franka Sinatru), Granada a ďalšie.

Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, Aneta Hollá , Enrique de Allende, foto: Joseph Marčinský

Aneta Hollá kultivovaným spevom a prejavom presvedčila, že hudbu vníma citlivo a tak ju aj interpretuje, aj keď nie je operná. Ustrážila veľmi dobre nastavené frázovanie a rytmické členenie melodiky piesní. Duetami s E. de Allendem (The Prayer od D. Fostera, Vivo per lei od Valeria Zelliho) i sólovými piesňami potvrdila spevácku spriaznenosť s hlavným, teda melodicko-harmonickým prúdom popovej hudby.

Eva Bodorová, v piesňach Without You, Let’s Get Loud a duete Time To Say Goodbye s E. de Allendem využila svoj veľký dramatický soprán možno až viac, ako bolo pre dané piesne únosné.

Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, Peter Valentovič, Eva Bodorová, foto: Joseph Marčinský

Peter Valentovič sa predstavil ako skvelý klavirista, tentoraz však nie v oblasti artificiálnej hudby (známe je jeho dlhoročné účinkovanie s nezabudnuteľnou Editou Gruberovou), ale ako prvotriedny znalec hudby popovej. Sólovými výstupmi a improvizáciami vzbudzoval zaslúžený obdiv. Jeho hra rytmicky náročných skladieb, často interpretovaných v závratnom tempe a hra vlastných improvizácií presvedčila o mimoriadnych hudobných danostiach a kvalitách šéfdirigenta a zbormajstra súboru opery Štátneho divadla Košice.

Citlivá interakcia so spevákmi bola prítomná na každom kroku. V sólových skladbách Astora Piazollu Yo Soy MaríaRojo TangoLibertango Peter Valentovič predviedol širokú škálu výrazových prostriedkov a svoj vzťah k džezovej hudbe. Nielen technická zdatnosť či výborne zvládnutá zložitá rytmická rovina náročných skladieb, ale aj fyzická vybavenosť klaviristu boli obdivuhodné.

Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, Peter Valentovič, foto: Joseph Marčinský

Prispením k zelektrizovaniu hudobnej atmosféry, vytvorenej spevákmi a klaviristom, bolo vystúpenie členov baletného zboru so samostatnými číslami (Chlapčenský tanec, Paličkový tanec, Samba) z predstavenia Nočná skúška v choreografii Ondreja Šotha. Tanečné kreácie tanečníkov, inšpirované a podmienené náruživými rytmami z arzenálu popovej hudby 20. storočia, boli oknom do vynikajúcej pohybovej kultúry a zdatnosti členov baletného súboru ŠD v Košiciach.

Javisko Štátneho divadla vizuálne podporilo vystúpenie umelcov na javisku decentnou hrou svetiel v zajatí veľmi vhodnej kulisovej zástavby, ktorá ostala na javisku z jednej zo scén Kálmánovej operety z predchádzajúceho večerného predstavenia Vojvodkyňa z Chicaga, no celkom vhodne podporila a zapadla do atmosféry koncertu Latino Nights. 

Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, členovia Baletu ŠDKE, foto: Joseph Marčinský
Latino Nights, Štátne divadlo Košice, 2022, Yvonne Kálmán, Ondrej Šoth, foto: Joseph Marčinský

Na koncerte prítomná Yvonne Kálmán, posledná žijúca dcéra skladateľa, opätovne zavítala do Košíc, kde oslávila nedávne 85-te narodeniny. Deň predtým (12. 9.) sa zúčastnila aj na predstavení operety svojho otca Emmericha Kálmána Vojvodkyňa z Chicaga. Inscenáciu hodnotila veľmi pozitívne už na premiére a tentoraz svoje pozitívne hodnotenie zopakovala, ba spomenula aj svojho otca, ktorý by bol z košickej inscenácie svojej operety určite nadšený.

Autor: Dita Marenčinová

písané z predstavenia 13. 9. 2022

Latino Nights
Štátne divadlo Košice
13. septembra 2022

Enrique de Allende, Eva Bodorová, Aneta Hollá
Peter Valentovič, klavír
členovia Baletu ŠDKE

V programe zazneli známe latinsko-americké piesne, úryvky z muzikálov, nové spracovania piesní Andrea Bocelliho a ukážky z baletnej inscenácie Nočná skúška.

www.sdke.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár