Lausitz Festival 2021 a jeho hviezdne hodiny v srdci starého kontinentu

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pred rokom intendanti operných domov a riaditelia orchestrov bezradne stáli nad pripravenými premiérami, koncertmi i celými festivalmi. Pandémia miešala karty svojím vlastným spôsobom. Bez ohľadu na spoločenský význam negatívne postihla chod inštitúcií, ale hlavne zasiahla do podstaty bytia a existencie umelcov. Každé digitálne hudobné podujatie bolo úspechom, živé koncerty boli výnimkami. K takýmto výnimkám patrili koncerty v rámci nového európskeho podujatia – Lausitz Festival, na ktorom sa predstavili aj slovenskí umelci.

Multižánrové podujatie Lausitz Festival sa iba etabluje. Vzniklo v roku 2020 takmer na zelenej lúke alebo, lepšie povedané, v regióne, ktorý patrí, čo sa týka kultúry, v Nemecku k tým macošským. Na nemecko-poľskom a nemeckom českom pohraničnom území sa vlani na jeseň otvorili brány divadiel, kultúrnych domov, kostolov, ale i celkom neznámych priemyselných budov.

Intendant Daniel Kühnel, Lausitz Festival, 2020, foto: Lausitz Festival

Na 50-tich podujatiach úvodného ročníka vystúpili známi umelci ako Elīna Garanča, Pavol Bršlík, Martha Argerich, Roland Villazón a Gidon Kremer. Myšlienka festivalu a jej uskutočnenie ležali v rukách intendanta Daniela Kühnela z Hamburgu, pôsobiaceho v meste vzdialenom stovky kilometrov od jeho konania. Festival v Lausitz, prebiehajúci tam, kde kolobeh života dlhé desaťročia diktovali predovšetkým povrchové hnedouhoľné bane, zaznamenal napriek tomu veľký úspech.

Prečítajte si tiež:
Villazón, Garanča, Bršlík, Argerich či Kremer ozdobili nový Lausitz festival v Nemecku

Nemožné sa pred rokom stalo skutočným. Inak by sme dnes nemohli hovoriť o jeho druhom ročníku, hoci je celková pandemická situácia čiastočne podobná tej z vlaňajška. Kým napríklad v niektorých zabehaných nemeckých operných domoch vládla koncom augusta ešte neistota, ba mnohé inštitúcie ešte nespustili ani predaj vstupeniek na novú sezónu, Lausitz Festival suverénne prezentoval svoj program: od 25. augusta do 18. septembra 2021 ponúkal takmer osem desiatok podujatí na 50-tich rôznych miestach.

Jeho intendant uviedol, že mu nejde o ďalšiu ponuku a nechce nikoho prehovárať aby konzumoval niečo navyše. Ide mu skôr o to, aby bolo počuť poslanie umenia v oblasti Lausitz lepšie ako inde, aby v srdci starého kontinentu vzniklo niečo ako meradlo budúcnosti umenia. Jeho iniciátor festival ponúkal s radosťou, rešpektom a zodpovednosťou bez obáv pred koronou.

Lausitz Festival 2021, Malcolm Martineu, Elīna Garanča, foto: Rainer Weisflog

Festival bol decentralizovaný, pretože sa uskutočnil pre našinca v takých málo známych mestách a obciach, ako sú Weisswasser, Bautzen, Görlitz, Cottbus, Zittau, Cunewalde,Schwarzheide, Spremberg, Lübbenau, Löbau, Hoywerswerda, Bad Muskau, Kamenz, Schönbach, Rammenau či Ebersbach… Takmer každý koncert sa konal inde, čo mohlo byť pre mnohých záujemcov nepohodlné, avšak program ponúkal zostavu výnimočných umelcov, akú treba na bežných festivaloch klasickej hudby vyslovene hľadať.

Ponuka festivalu pokrývala širokú paletu podujatí: divadelné predstavenia, literárne pásma, výstavy, diskusné fóra, filmy, ale predovšetkým hudobné večery.

Hneď na úvod festivalu (25. 8.) prilákala do obrovského secesného divadla v Cottbuse operná hviezda, mezzosopranistka Elīna Garanča, publikum z celého okolia. So svojím klaviristom Malcolmom Martineauom si poslucháčov v Lausitz podmanili aj pred rokom. Tentokrát sa spolu predstavili v piesňach Richarda Straussa a piesňach sotva známych španielskych skladateľov Jesúsa Guridiho (1886 – 1961) a Ruperta Chapiho (1851 – 1909). Garanča sa vie v tom najlepšom zmysle slova predať a vysokou úrovňou hlasu i svojím temperamentom dokáže vtiahnuť publikum do sveta, ktorý práve interpretuje.

Aj slovenský tenorista Pavol Bršlík sa na festival po roku znova vrátil. V divadle Gerharta-Hauptmanna v Zittau stál v stredobode poloinscenovanej piesňovej drámy Janáčkovho Zápisníka zmizelého (4. 9.). Toto, na nemeckých pódiách zriedka uvádzané dielo, hraničí v poloinscenovanej podobe s pôsobivosťou miniatúrnej opery. V réžii Friederike Blumovej sa v uvedenom diele okrem Bršlíka festivalovému publiku znova predstavil jeho vynikajúci dvorný klavirista Róbert Pechanec a ďalšie štyri interpretky Dominika Hanko, Zuzana Marczelová, Ester PavlůMária Kovács.

Lausitz Festival 2021, Pavol Bršlík, Divadlo Gerharta Hauptmanna Zittau, foto: Marcel Schroeder

K piesňovým večerom patrili aj ďalšie koncerty. K tým vyslovene romantickým, uskutočneným na zámku Altdöbern, patril Schubertov piesňový cyklus Die schöne Müllerin s mladým talianskym barytonistom Andrè Schuenom a klaviristom Danielom Heidem. Festival disponoval aj tónmi mimoeurópskej kultúry: francúzsko-marocká diva Aīcha Redouane je umelkyňou, ktorá revitalizuje arabský spev a spolu so skupinou Ensemble Al-Adwâr priniesla do malého divadielka v mestečku Kamenz aj čarovnú atmosféru zvuku originálnych hudobných nástrojov (8. 9.).

Na festival sa po roku vrátil aj Gidon Kremer so svojou Kremeratou Balticou. Na jednom so svojich koncertov sa v obrovskom obecnom chráme v Cunewalde (29. 8.) venoval tangu Astora Piazzollu. Kremer je povolaným interpretom Piazzollovej hudby, nahral jeho operu Maria de Buenos Aires, z ktorej prierez na koncerte prezentoval. V kláštornom kostolíku v Guben (31. 8.) predstavil zasa kontenplatívne diela Kančeliho, Pärta a Vasksa.

Lausitz Festival 2021, Susanne Barner, Konstantin Lifschitz, Eugene Lifschitz, foto: Lausitz Festival

K opätovným hosťom festivalu patril aj poľský klavirista Piotr Anderszewski. Zvláštnosťou bolo jeho pozvanie na koncert bez hraníc. Druhý diel Bachovho Temperovaného klavíra ponúkol počúvať na dvoch miestach: prvú časť v nádhernej, čerstvo renovovanej synagóge v nemeckom meste Görlitz, druhú v kostole Sv. Bonifáca v poľskom Zgorzelci (2. 9.). Z koncertu na koncert sa klavirista spolu s publikom dostal peši cez most ponad rieku Nisu, pretekajúcu Českom, Poľskom a Nemeckom.

V tom istom kostole v Zgorzelci prezentoval trojnárodnú – nemeckú, českú a poľskú – umeleckú bezhraničnosť aj večer klaviristu Konstantina Lifschitza s flautistkou Susannou Barner a čelistom Eugenom Lifschitzom (15. 09.). Predstavili diela Bohuslava Martinů a Olivera Messiaena. Messiaen bol v rokoch 1940/41 internovaný v nemeckom vojenskom zajateckom tábore Stalag VIII A v meste Görlitz. Tam skomponoval svoje osemčasťové komorné dielo Quatuor pour la fin du Temps. Klavír mu poskytol komandant tábora. Okrem diel Le Merle Noir pre flautu a klavír a výberu z Catalogue d’oiseaux Olivera Messianea sa dostala na koncerte do pozornosti aj tvorba Bohuslava Martinů, ku ktorej patrili aj Variácie na slovenskú ľudovú pieseň pre violončelo a klavír. Je to jedno z posledných dokončených diel skladateľa, ktoré na Slovensku poznáme v peknej nahrávke Mariána Lapšanského s čelistkou Michaelou Fukačovou.

Lausitz Festival 2021, Martha Argerich, Michael Volle, foto: Nikolai Schmidt

Z bohatej ponuky ešte vyberám v tomto roku mnohokrát skloňované meno klaviristky, osemdesiatročnej Marthy Argerich. V divadle v Görlitz, ležiacom na nemeckej strane brehu Nisa, nastal vzácny moment (9 .9.), keď táto dáma vstúpila na javisko s barytonistom Michaelom Vollem. Volle je nie len geniálnym stvárniteľom úloh Richarda Wagnera, ale i vyhľadávaným piesňovým interpretom. Štvorčasťové Musorgského Piesne a tance smrti pre spev a klavír sú akoby ušité pre oboch interpretov i pre čas pandémie, v ktorom odzneli. Martha Argerich si na tento koncert vybrala ako partnerku klaviristku Akane Sakai, pochádzajúcu z Japonska, aby spolu ponúkli i Stravinského Le sacre du printemps vo verzii pre dva klavíry.

Deň pred začiatkom festivalu boli vypredané dva koncerty, obidva vo veľkolepom divadle v Cottbuse: patril k nim už spomenutý piesňový večer Elīny Garanče hneď na úvod festivalu a večer s Marthou Argerich (11. 9.), na ktorom ponúkla klasiku: s divadelným Filharmonickým orchesterom Cottbus zahrala pod taktovkou Poliaka Jaceka Kaspszyka Schumannov Klavírny koncert a mol. Bol to azda jediný koncertný večer nevymykajúci sa z bežných dramaturgických parametrov. Lákadlom pre publikum bola sólistka Argerich.

Lausitz Festival 2021, Martha Argerich, Jacek Kaspszyk, Filharmonický orchester Cottbus, foto: Rainer Weisflog

Medzi publikom ju v divadle o deň neskôr stretli aj tí, ktorí navštívili vystúpenie legendárneho jazzového súboru New Masada Quartet s jedinečným saxofonistom Johnom Zornom. Jeden z recenzentov mal šťastie po koncerte stretnúť Marthu Argerich pospevujúcu si jednu z jazzových tém. Aj podľa tohto si môžeme predstaviť atmosféru festivalu v Lausitz, ktorý práve doznieva podujatiami s hovoreným slovom…

I keď sa napokon nepodarilo zrealizovať všetkých pôvodne plánovaných 80 koncertov (vypadli napríklad dva koncerty klasického indického spevu v podaní jednej z jeho najznámejších interpretiek, Kaushiki Chakraborty), celkový obraz festivalu bol pozoruhodný a v čase pandémie, z ktorej sa snažíme pozviechať a do ktorej stále znova padáme, i odvážny. Podujatie finančne zabezpečili štyri milióny eur a uskutočnilo sa pod záštitou ministerských predsedov Saska a Brandenburska. Lausitz Festival je prácou pozoruhodného štábu ľudí, podieľajúceho sa na jeho vzniku a uskutočnení.

Aby všetko fungovalo podľa plánu, publikom muselo striktne dodržiavať hygienické predpisy: poskytnutie kontaktných dát, predloženie dokladov o negatívnom teste, očkovaní alebo prekonanej chorobe, dodržiavanie odstupov. Na podujatiach bolo nutné používať rúška pri všetkých vchodoch a východoch a v uzavretých priestoroch. Iba disciplína všetkých zúčastnených umožnila uskutočnenie jedinečne sviatočných, čiastočne i hviezdnych hodín hudby.

Autor: Agata Schindler

www.lausitz-festival.eu

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár