Ľubica Čekovská: Dorian Gray je moja srdcová záležitosť

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera SND v novembri 2013 v svetovej premiéra uvádza súčasné operné dielo slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej Dorian Gray, na námet slávneho románu Oscara Wilda Portrét Doriana Graya. Známa hudobná skladateľka, ktorá týmto dielo debutuje na opernej scéne poskytla pre čitateľov Opera Slovakia rozhovor, v ktorom priblížila prácu na novej opere, ale aj pohľad na operný žáner a tému svojej novej opery.

Ste autorkou novej opery na námet slávneho románu Oscara Wilda Dorian Gray. Prečo ste si vybrali tento námet a ako vznikala táto opera?

Ponuka na napísanie novej opery prišla ešte od bývalej riaditeľky SND Silvie Hroncovej v roku 2009. Túto ponuku som prijala ako výzvu. Keď som premýšľala nad námetom, pretože opera pre mňa musí mať silný príbeh, mi s výberom pomohla mamina môjho manžela Sveťa Malachovského, dlhoročná suflérka SND pani Marta Malachovská. Je to veľmi sčítaná a múdra osoba. Spolu s ňou sme sa zhodli, že Dorian Gray je vynikajúcou témou a silnou na javiskové spracovanie. Príbeh o deštrukcii ľudskej duše, ktorý sa mení a končí vážnou drámou sa mi zdal veľmi príznačný. Čím viac som sa týmto námetom zaoberala, tým viac som ju chcela skomponovať. Do písania opery som sa pustila s veľkou chuťou a písanie tejto opery som si doslova užívala. Vydavateľ mi námet odobril, SND takisto, a začali sme hľadať libretistku. Baerenreiter nám navrhol Kate Pullinger, ktorá je populárnou autorkou a medzi jej veľmi známe knihy patrí napr. Piano (filmovo spracovaný námet v hollywoodskom filme Piano). Tak ako aj ja, aj ona debutuje s Dorianom Grayom na opernej scéne.

Ako vznikalo libreto opery? Zachovali ste pôvodnú predlohu?

S libretistkou sme dlho spolupracovali, aby sme v Dorianovi zachovali celý príbeh a aby bol o tom, o čom je. Do príbehu sme vložili zopár detailov, pretože nám do procesu vstúpil aj David Pountney, ktorý je významný operný režisér, a scénicky nám poradil urobiť drobné zmeny na princípe divadla v divadle, čiže napr. na začiatku sme Alanovi Campbellovi vdýchli význačnejšiu rolu. Išlo nám o to, aby opera nebola len o nejakom opise, kedy sa čo stane a zrazu je koniec, ale aby vhltla diváka do svojho vlastného divadelného sveta, lebo jednotlivé osoby a scény majú nejaký svoj vlastný život. Libreto je v anglickom jazyku a do slovenčiny ho preložila vynikajúca slovenská prekladateľka Jana Kantorová-Báliková.

Menilo sa počas komponovania opery libreto?

Áno, libreto sa menilo kvôli Davidovi Pountneymu, ktorý nám do toho vstúpil, a v rámci tvorivého procesu navrhol nejaké úpravy.

Dorian Gray, Opera SND, 2013 Eamonn Mulhall (Dorian), Dorian Gray, Opera SND foto: Jozef Barinka

Dorian Gray, Opera SND, 2013
Eamonn Mulhall (Dorian), Dorian Gray, Opera SND
foto: Jozef Barinka

Ako ste komponovali túto operu?

Vychádzala som z melódie jazyka, ale aj atmosféra samotného príbehu prinášala hudobnú inšpiráciu. Snažila som sa zachovať melodiku, pracovala som s rôznymi členeniami. Do mojej opery som si dovolila včleniť aj napr. nazvem to zábavné zložky, napr. cirkusový atonálny tanec, alebo fanfáru, zvučku takého lacne vyzerajúceho divadla, ktorá sa v orchestri ozve niekoľkokrát. V opere je aj Turecký tanec a pod., lebo opera je aj o divadle. Zakomponovala som tam aj hlasy obrazu. Je to čistá melodická linka chlapčenského sopranu, ktorá sa bude počas opery opakovať nielen v speve, ale aj v hudbe. Táto melodická linka, ktorá bola spracovaná elektroakusticky v jednom nahrávacom štúdiu v Paríži, realizoval ju Robert Rudolf a postupne sa obraz zvukovo deformuje spolu s príbehom Doriana Graya.

Hudobne som operu postavila na takom dualizme povedzme ,,pekna“ a ,,škaredna“. Nápady mi prichádzali postupne. Nazhromaždila som si mnoho nápadov a potom som si ich selektovala. Ťažko sa mi hovorí, ako som komponovala, nie som taký skladateľ, ktorý si vytvára nejaké tabuľky, alebo štruktúry aj keď tam samozrejme štruktúry sú. Mám rada ľudský hlas ako taký, jeho krehkosť, silu a ohybnosť..harmóniu, farby orchestra, používam rétorické figúry, rytmus. Myslím si, že pri písaní tejto opery som nebola až tak príliš moderná, pretože to asi ani nie som ja, ale pridržiavam sa tradície, s pohľadom do budúcnosti, ale takým svojim vlastným spôsobom, ktorý mi je blízky.

Ako dlho trvalo napísanie tejto opery?

Napísanie tejto opery mi trvalo dva a pol roka.

Kde ste čerpali inšpiráciu a hudobné nápady?

Mám taký zošit, do ktorého si zapisujem všeličo. Nápady a inšpiráciu na Doriana Graya som čerpala rôzne, napríklad keď sme chodili na hríby s manželom aj s deťmi na Lakšáre (Lakšárska Nová Ves), na prechádzkach, pri varení, pri žehlení, a podobne. Nápady som si hneď zapisovala. Ja som sa do komponovania tohto diela zamilovala a išlo to pomerne bez nejakých komplikácii, ale pamätám sa, že niektoré scény som niekoľkokrát prepisovala, pokiaľ som našla to pravé orechové. Dorian Gray je moja srdcová záležitosť.

Dorian Dorian Gray SND, 2013 Katarína Juhásová - Štúrová (Sybil  Vane), Eric Fennell (Dorian) foto: Jozef Barinka

Dorian Dorian Gray SND, 2013
Katarína Juhásová – Štúrová (Sybil Vane), Eric Fennell (Dorian)
foto: Jozef Barinka

Ako autorke sa vám zrejme pri komponovaní vynárali scénické obrazy novej opery. Aké boli? Zhodujú sa vaše predstavy o scénickom spracovaní opery s pripravenou hotovou inscenáciou? Zaujímalo by ma, aké bude stvárnenie tejto inscenácie a či ste zasahovali aj do scénického stvárnenia.

Samozrejme, mala som určité predstavy konkrétnych scén. Priznám sa, že veľmi nezasahujem do inscenačnej podoby, s ktorou som sa oboznámila už predtým a režisérska koncepcia sa mi zapáčila. Režisérka predstavenia je rozímavejšia, veľmi uvažujúca a vkladá nášmu príbehu až taký filozofický rozmer. Myslím si, že samotný príbeh podčiarkuje veľmi precízne, umne, čisto a s takou naštudovanosťou. Prešla si Wildeovskými originálnymi zápiskami a veľmi dobre vie, o čom ten príbeh je, lebo ten príbeh je ani nie tak o meniacom sa obraze, ale o deštrukcii mladej duše ako takej. Je aj o tom, aké nebezpečné je keď sa človek dostane do zlej spoločnosti ktorá ho na jednej strane ťahá na dobré chodníčky, a spoločnosť, ktorá ho ťahá úplne niekde inde, čiže až taký mefistofelesovský princíp. Myslím si, že scénické stvárnenie bude veľmi zaujímavé, zhoduje sa to aj s mojimi predstavami a veľmi sa z toho teším.

Ako vy osobne vnímate tému príbehu Doriana Graya? Viete sa s ňou stotožniť?

Keď človek vnikne do textu príbehu, tak zistí, že téma Doriana Graya je veľmi súčasná. Po svete dnes behá veľa Dorianov a Dorian, ktorí kladú veľký dôraz na svoj vzhľad, a akí v skutočnosti sú, to vnútro si každý z nás uchováva, každý z nás si maľuje vo svojom vnútri svoj vlastný obraz. Hneď na začiatku príprav libreta sme si aj s libretisktkou uvedomili, že princíp celého príbehu je vlastne o tom, že mladý nepopísaný papier, ten krásne vyzerajúci mladý človek Dorian sa dostane do prostredia ktoré ho formuje. Na začiatku je to veľmi čistý človek obdarený krásou a počas príbehu sa vplyvom ľudí mení, túla sa po svete, navštevuje pochybné štvrte, prepadá sa aj spoločensky až to končí drámou. Portrét Doriana Graya ukrytý v podkroví, ktorý starne narozdiel od neho, je vlastne hlasom jeho svedomia. Viem sa s touto témou stotožniť. Príbeh Doriana Graya je o deštrukcii ľudskej duše, ale aj o starnutí, a starnutie je prirodzená daň toho, že sa narodíme a raz musíme zostarnúť. Je to taký kolobeh, ale skôr je nebezpečné ak sa človek v mladom veku dostane do zlej spoločnosti…

Svetová premiéra opery nie je bežná záležitosť. Čo to pre vás znamená?

Je to moja prvá opera a momentálne prežívam jedinečné pocity. Premiéra je ešte len pred nami, takže mám zároveň aj také chvenie a som plná očakávania. Na premiéru sa veľmi teším.

Historická budova SND foto: Ľudovít Vongrej

Historická budova SND
foto: Ľudovít Vongrej

Ako vnímate operný žáner po skomponovaní vašej prvej opery?

Momentálne som do opery zaľúbená až tak, že by som hneď napísala ďalšiu. K opere som sa dostala nielen cez moje hudobné vzdelanie a prax, ale aj cez moju rodinu, keďže otec môjho manžela bol vynikajúci operný spevák Ondrej Malachovský a aj môj manžel a jeho brat Martin sú opernými spevákmi. Vzťah k opere som mala už aj pred Dorianom Grayom, ale teraz je predsa len bližší. Operné umenie je veľmi obdivuhodné, keďže spája viaceré druhy umenia naraz. Mám vzťah k operným tradíciám, zo skladateľov mám vzťah napr. k Leošovi Janáčkovi a jeho nápevkovej teórii a deklamačnému spôsobu písania. Janáček bol veľmi živelný a jeho hudba z neho srší a je zaujímavá. Chodil pomedzi ľudí počúval a sledoval ľudskú reč. Veľmi originálnym spôsobom spracovával deklamačnú a melodickú linku. Čo sa týka opery s súčasnosti, je treba podchytiť aj mladú generáciu, aby si našla cestu k opere. Veľmi sa mi páči predstavenie SND Opera je zábava, lebo je veľmi dôležité alfabetizovať deti a učiť ich chodiť do opery.

Tento rok si celý operný svet pripomína dvoch operných velikánov Verdiho a Wagnera. Ako vnímate týchto skladateľov?

Obaja sú úžasní skladatelia a bez nich by sa veľmi ťažko pozeralo na svet opery v súčasnosti a vďaka nim opera stále žije. Bez ich diela by bol operný repertoár veľmi ochudobnený.

Pripomenuli ste si niektorého z týchto skladateľov napr. návštevou nejakého operného diela?

Po premiére Doriana Graya sa chystám na Rigoletta do Opery SND.

Ďakujem za rozhovor

 

Ľubica Čekovská, foto Ivana Lipovská

Ľubica Čekovská,
foto: Ivana Lipovská

Slovenská skladateľka Ľubica Čekovská je absolventkou Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Kompozíciu študovala u profesora Dušana Martinčeka, neskôr na Royal Academy of Music v Londý­ne u profesora Paula Pattersona. Absolvovala tiež kompozičné kurzy u Róberta Saxtona, Thomasa Adésa, Arva Pärta a Harrisona Birtwistlea. V sezóne 2010/2011 bola rezidenčnou skladateľkou Filharmonického orchestra Altenburg-Gera a od roku 2008 je členkou umeleckej rady svetoznámeho festivalu Pražská jar. Je domovskou skladateľkou renomovaného nemeckého vydavateľstva Baerenreiter. Žánrový rozptyl skladateľky je neobyčajne veľký, zahŕňa komorné, symfonické, inštrumentálne i vokálne diela, a tiež scénickú a filmovú hudbu. Jej kompozície boli uvedené na rôznych hudobných festivaloch: Festival Davida Oistracha v Pärnu v Estónsku, Festival Spitalfields v Londýne, Pražská Jar, ISCM World New Music Days, festival Melos Etos v Bratislave, salzburgský festival Aspekte a iné. Skladateľka je nositeľkou viacerých ocenení: Cuthbert Nunn Composition Prize of the Royal Academy of Music za skladbu Fragment a elégia pre sólo bajan, Elsie Owen Prize of the Royal Academy of Music, Mosco Carner Award, Leverhulme Award, Londýn a Ceny Jána Levoslava Bellu za dielo Koncert pre klavír a orchester.

K novším dielam autorky patria Koncert pre husle a orchester (premiérovo uvedený v sezóne Filharmonického orchestra Altenburg-Gera), Theatre Music pre sláčikový orchester, suita Dorian Gray, Evenood pre dychové kvinteto, Four Movements pre klavír. Prvou skúsenosťou skladateľky s hudobno-dramatickým žánrom bol kolektívny skladateľský projekt As Time Goes By v Štátnej opere Hannover (2005). Dorian Gray je jej prvým celovečerným operným dielom.

 

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár