Lubor Cukr: Carmen je tak trochu jeden veľký žúr slobody

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera Slovenského národného divadla pripravila novú inscenáciu Bizetovej opery Carmen. Príbeh o seržantovi, ktorý podľahol zvodom krásnej a temperamentnej cigánskej dievčiny Carmen, zaznie v hudobnom naštudovaní šéfdirigenta Kevina Rhodesa a v réžii Lubora Cukra, riaditeľa Opery SND, pre ktorých je to prvé naštudovanie operného diela v SND, ako aj prvé naštudovanie Carmen vôbec. Lubor Cukr v rozhovore pre Opera Slovakia hovorí o svojej koncepcii a inšpiračných zdrojoch novej bratislavskej Carmen.

Lubor Cukr (1974) vyštudoval opernú réžiu na pražskej HAMU. V rokoch 1999 – 2016 pôsobil v Štátnej opere Praha a v Národnom divadle, kde mal možnosť spolupracovať s mnohými zahraničnými režisérmi. V rokoch 2013 – 2016 viedol umeleckú správu Štátnej opery. V rokoch 2017 – 2019 bol šéfom opery Sliezskeho divadla v Opave. Od januára 2021 je riaditeľom Opery SND v Bratislave.

Operné inscenácie režíroval v Praha, Ostrave, Opave, Nice, Toulon, Olomouci či Českých Budějoviciach. Na Slovensku uviedol v košickom Štátnom divadle operu Richarda Wagnera Die Feen (Víly). Inscenácia sa v roku 2017 umiestnila na 3. mieste v ankete portálu Opera Slovakia a získala tiež nomináciu na ocenenie DOSKY. Lubor Cukr je členom Académie Desprez, association française pour le rayonnement du Théâtre du Château de Drottningholm et du Musée Suédois du Théâtre a spolupracoval s Konzervatóriom Pardubice či Hudobnou akadémiou Praha. (zdroj SND, viac informácii o L. Cukrovi si prečítate TU…)

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Katarína Hano Flórová (Carmen), Ondrej Šaling (José), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Do repertoáru SND pribudne od 29. septembra 2022 nová inscenácia Bizetovej Carmen vo vašej réžii. Prečo ste sa rozhodli uviesť opäť dielo, ktorého predošlá inscenácia sa ešte pred dvomi rokmi hrala v historickej budove?

Pandémia zamávala takmer všetkým, operné divadlá nevynímajúc, a ľudia po celom svete chodia na kultúrne podujatia celkovo omnoho menej. Divadlá sa snažia dostať divákov späť do svojich hľadísk a lákadlom môžu byť aj známe tituly. Som rád, že napriek tejto situácii sa nám v Opere SND darí napĺňať sály, niektoré predstavenia sú dokonca vypredané a dúfam, že sa to podarí udržať.

Preto je našim zámerom, aby dramaturgické plány medzi novými inscenáciami vždy ponúkali aj operný hit. V tejto sezóne tak bude popri Čekovskej Impresariovi Dotcomovi, Suchoňovom Svätoplukovi a Donizettiho Marii Stuarde, Bizetova Carmen. Jej predošlá inscenácia sa udržala v repertoári od roku 2002 do roku 2020 a bola vždy zárukou vysokého diváckeho záujmu. Preto sme sa rozhodli ponúknuť ten istý titul, ale verím, že so zaujímavým inscenačným spracovaním, ako aj novým hudobným naštudovaním.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Luis Chapa (Don José), Annunziata Vestri (Carmen), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Pristúpili ste aj k nejakým škrtom?

Zvolili sme originálnu verziu – hráme iba to, čo zložil Georges Bizet, bez dokomponovaných recitatívov Ernesta Girauda. Činoherné vstupy sme vynechali.

Prečítajte si tiež:
Opera SND uvádza premiéru Bizetovej Carmen

Stretávam sa s tým, že v mediálnych výstupoch sa často komunikuje všeobecná fráza v zmysle – inscenácia má všetko to, čo má súčasné divadlo obsahovať. Čo má teda súčasné divadlo obsahovať?

Je to veľká téma… Začnem tým, že mám rád súčasné divadlo a aj dnes uvádzané inscenácie by podľa mňa mali rezonovať s dobou ktorú žijeme. Divadlo je stále živé, má svoj vývoj a bolo aktuálne vždy, len si to dnes akoby neuvedomujeme, resp. nechceme uvedomiť. Súčasnosť divadla sa môže ukázať vo viacerých aspektoch inscenácie od jej posunu v čase cez scénografiu až po detailne vykreslené vzťahy, aby ich súčasný divák mohol prežívať spolu s postavou na javisku. Ak si napríklad vezmeme tému lásky, tá je tu od nepamäti stále tá istá, len bola vždy zasadená do príbehov svojich čias.

Ako vieme, svetová premiéra Carmen nedopadla dobre práve kvôli rozporu medzi námetom a vtedajšími spoločenskými pravidlami, avšak dnes sa na dielo pozeráme celkom inými očami a inscenátori si môžu dovoliť byť odvážnejší, pretože aj dnes diváci majú iné, odvážnejšie očakávania. Mnohí sa aj môžu diviť, že toto dielo kedysi spôsobilo taký škandál. Modernosť inscenácie môže byť aj v použití súčasnej divadelnej techniky, zakomponovaním aktuálnych trendov a pod.

Práve teraz pripravujem v Prahe s jednou skupinou cyklus hier Karla Čapka a je až neuveriteľné, čo všetko tento autor vedel už pred 100 rokmi. Sú to veci, ktoré sa stále opakujú. Teraz študujeme jeho Bielu nemoc, kde sú totožné vety, ktoré som videl na Facebooku alebo počul v niektorých reportážach. Takže ľudstvo sa nepoučilo a na podobnú situáciu reaguje rovnako, ale technickými prostriedkami svojej doby.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Mariana Sajko (Micaëla), foto: Marek Olbrzymek / SND
G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Annunziata Vestri (Carmen), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Ako vznikal inscenačný tím novej Carmen?

Pôvodne mal Carmen inscenovať iný tím tvorcov. Aj tu však pandémia zamiešala karty. V opere sa plánuje na dlhý čas dopredu, takže zohnať len tak narýchlo nový inscenačný tím bolo takmer nemožné. Vďaka zhode okolností som teda dostal príležitosť stretnúť sa s Carmen po prvýkrát ako tvorca a mám aj jedinečnú možnosť lepšie sa popri tejto práci zoznámiť s naším súborom ako režisér.

Ako hodnotíte toto spoznávanie sa so súborom na konci skúšobného procesu?

Som veľmi rád, že som našiel odvahu ísť do toho, pretože si myslím, že sme prežili pekné a veľmi tvorivé obdobie. Účinkujúci mohli spoznať, že som pri umeleckej činnosti v podstate jedným z nich, napriek tomu, že som ich riaditeľ. Aj táto spolupráca ma presvedčila o tom, že máme skvelý súbor a teší ma, že sme to všetko zvládli bez problémov.

Prečítajte si tiež:
Kevin Rhodes: Operu Carmen poznám od útleho detstva a okamžite som sa do nej zamiloval
Georges Bizet, autor nesmrteľnej opery Carmen
Carmen v histórii Opery Slovenského národného divadla
Francúzska opera v storočnej histórii Slovenského národného divadla

Aký inscenačný kľúč ste zvolili k svojej prvej Carmen?

Vo svojich réžiách vždy hľadám spojitosť s dnešným svetom, aby posolstvo diela v súčasnom divákovi zarezonovalo, pretože divadlo už od svojho vzniku vždy reagovalo na svoju dobu, či už na spoločenské, politické alebo iné udalosti. Vždy existovali priaznivci, nazvime to tradičného a na druhej strane súčasného divadla. Myslím, že v našej inscenácii si prídu na svoje všetci.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Csaba Kotlár (Escamillo), Ondrej Šaling (José), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Vždy je náročnejšie inscenovať populárne dielo. Ako aj vo svojich predchádzajúcich inscenáciách, aj tu som sa pokúsil čo najviac analyzovať príbeh. Z Carmen vo mne najviac rezonuje téma slobody, ktorá sa v librete často spomína. Je však zvláštne, že v tomto príbehu nevystupuje žiadna vyslovene negatívna postava, nikto nikomu slobodu neupiera. Z toho vyplýva, že ide o vnútornú slobodu, teda o slobodu vlastného života v našom rozhodovaní, myslení a konaní. Často sme sami sebe nepriateľmi a strojcami vlastných neslobôd, a to sa deje aj v našej Carmen.

Ako ste sa rozhodli túto tému vizuálne zakomponovať do svojej inscenácie? Čo vás inšpirovalo?

V dnešných civilizovaných krajinách má každý slobodnú vôľu vybrať si, akým smerom sa uberať, a tých možností je veľa. Nebolo to tak vždy, takéto volanie po vnútornej slobode vyvrcholilo v našich krajinách (Česko a Slovensko) po roku 1989 a stále pretrvávalo v 90-tych rokoch. Po revolúcii sme boli všetci plní entuziazmu ako demokratickí novorodenci, ktorí si bezhranične užívajú slobodu a nevedia, že demokracia znamená nielen slobodu ale aj zodpovednosť.

Toto sa stávalo vo všetkých krajinách, kde nastal prevrat od diktatúry k demokratickému zriadeniu, napríklad aj v Španielsku, kde sa príbeh Carmen odohráva. Po smrti diktátora generála Franca v roku 1975 Španieli zažili prvé slobodné voľby v roku 1977 a stalo sa tam niečo podobné ako u nás v 90-tych rokoch. Ľudia si slobodu doslova užívali. Myslím, že Carmen je tak trochu jeden veľký žúr slobody.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Annunziata Vestri (Carmen), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Pri tvorbe inscenácie ma inšpirovala túžba po slobode v Španielsku. Pri kostýmoch sme sa rozhodli pre 80-te roky, pretože boli vtedy v Španielsku farebné, pestré a veľmi výstredné. Čo sa týka scénografie, šli sme do kontrastného, jednoduchšieho priestoru, v ktorom kostýmy vyniknú.

V akých prostrediach sa bude odohrávať vaša Carmen?

Príbeh sa bude odohrávať v priestranstve pred tabakovou továrňou, v hostinci u Lillasa Pastiu, v štylizovanom lese, ale aj v aréne. Scénografiu smerujeme od realistického až k imaginatívnejšiemu vizuálu, aby sme divákom umožnili postupne čoraz viac zapájať svoju fantáziu. Niektoré prvky sú predovšetkým záležitosťou pocitov, ktoré niekedy nemusia konkrétne súvisieť s tým, čo sa píše v librete.

Pri scénografii sme brali ohľad aj na nie príliš ideálnu akustiku sály novej budovy SND, ktorá sa doteraz definitívne nedoriešila. Z pozície riaditeľa Opery SND by som rád povedal, že súčasné vedenie divadla má záujem riešiť ju a podniká konkrétne kroky. Je to dosť komplikovaný a hlavne finančne náročný proces.

Lubor Cukr počas kostýmovej skúšky opery Carmen, Opera SND, 2022, foto: Marek Olbrzymek / SND

So scénografom Davidom Janoškom ste pracovali na viacerých inscenáciách. Je pre vás dôležitý stály tím, alebo sa radšej inšpirujete aj inými tvorcami?

S Davidom Janoškom spolupracujem na štvrtej inscenácii, veľmi si rozumieme a cítim, že máme stále dostatok invencie a tvorivosti uskutočňovať svoje nápady. Dokážeme sa navzájom inšpirovať aj povzbudiť. Spolupracuje sa nám veľmi dobre, takže je pochopiteľné, že som si ho vybral aj pre túto produkciu. Nemyslím si, že režisér je človek, ktorý si má presadiť svoje a ostatní musia len plniť jeho želania. Každá inscenácia má mať slobodný tvorivý vklad všetkých zainteresovaných, ktorí sa chcú umelecky vyjadriť, hoci pracujú pod jednotiacim režisérom.

Ako pristupujete k opernému herectvu?

Za veľmi dôležité v každej inscenácii považujem hneď na začiatku definovať charaktery postáv a nájsť logiku situácií. Snažil som sa určiť podnety, na základe ktorých uvažujú a následne konajú všetci účinkujúci, či už sólisti alebo zbor. Len takto sa príbeh na javisku stáva pre diváka čitateľný a uveriteľný. Samozrejme, potom už všetko závisí od interpretácie. Nerád hercom predpisujem všetko do detailov, dávam im len návod a čakám od nich vlastný umelecký vklad, pretože každý má svoju databázu pocitov a zážitkov, ktoré korigujeme do uceleného tvaru v rámci jednotnej koncepcie. Najhoršie znášam, ak na javisku vidím, že herec len hrá, že hrá.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Annunziata Vestri (Carmen), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Ako by ste vykreslili charaktery štvorice hlavných postáv?

Cigánske dievča Carmen je vnútorne slobodný človek a koná spontánne podľa toho, čo cíti a netrápi sa, čo si kto pomyslí. Mnohí ju za to obdivujú. Jej spôsob života je pre dona Josého atraktívny a príťažlivý, vášnivo sa do nej zamiluje. Carmen však chce svojou náklonnosťou iba splatiť dlh za pomoc pri úteku z väzenia. Josého neľúbi, ale zároveň ju baví presviedčať ho o svojom štýle života.

Druhou ženou života dona Josého je Micaëla, s ktorou sa pozná od detstva. Vníma ako samozrejmosť, že sa vezmú a prežijú slušný a šťastný život v rámci zaužívaných tradícií. Táto postava v literárnej predlohe vôbec nebola, dopísali ju tam až libretisti. Micaëlin tradičný svet predstavuje kontrast k svetu Carmen, ktorá rúca ilúziu Micaëlinho ideálu. Josému tieto dve ženy ukazujú dva celkom odlišné svety a je len na ňom, ktorý si zvolí.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Eva Hornyáková (Micaëla), Daniel Čapkovič (Escamillo), Luis Chapa (Don José), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

V našej interpretácii sme s povahou Micaëly zašli ešte oveľa ďalej, pretože v súčasnosti tento formát postavy zďaleka nevypovedá toľko ako v časoch svetovej premiéry. U nás to nie je len pasívna rola, ktorá Josého presviedča, aby sa vrátil k svojej matke, ale koná vo svojom záujme, pretože vie, že ak nič nespraví, príde o svoj sen a zmysel života. Práve toto z nej robí človeka, ktorý pod rúškom silnej viery, konzervatívneho pohľadu na svet a slušného správania sa prežíva rovnakú vášeň a city ako každý iný človek vrátane Carmen a dokáže zájsť až do krajnosti.

Štvoricu hlavných postáv uzatvára Escamillo. Je to hviezda z plagátov, slávny toreador, ktorého všetci obdivujú. Prišiel do mesta na býčie zápasy a všetky možné vzťahy vníma len ako epizódu, dokáže vzplanúť, ale nikoho nemiluje, ani Carmen.

G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Daniel Čapkovič (Escamillo), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND
G. Bizet: Carmen, Opera SND, 2022, Katarína Hano Flórová (Carmen), zbor Opery SND, foto: Marek Olbrzymek / SND

Escamillo sa okamžite zorientuje, stáva sa hýbateľom deja, a zároveň manipulátorom spoločnosti v meste, sledujúcej ľúbostné aféry zvodnej Carmen. Stačí mu na to len pohľad, gesto alebo pokyn a dokáže meniť figúrky na šachovnici. Zabáva sa na tom nielen on, ale aj celá spoločnosť. Je to ako keď dnes ľudia s pôžitkom sledujú reality show. Bez zodpovednosti a akýchkoľvek zábran pozorujú a komentujú životy iných a tešia sa z ich neúspechov.

Veľkú úlohu má v Carmen aj zbor…

Zbor má v našej inscenácii viacero funkcií a takmer počas celej opery je na scéne. V niektorých scénach je akoby zrkadlom divákov v hľadisku. Som rád, že sa náš zbor tak úspešne chopil aj tanečných čísel.

Rozprával sa: Ľudovít Vongrej

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár