Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

17. júla 2021 Lýdia Urbančíková Sezóna 2020/2021

Marko Letonja a Adam Plachetka na Košickej hudobnej jari

Košická hudobná jar, 2021, Adam Plachetka, Marko Letonja, Štátna filharmónia Košice, foto: Dávid Hanko
Veľkosť písma
A
A
A
Každý, kto si nenechal ujsť ďalší z koncertov Košickej hudobnej jari mohol byť spokojný s dramaturgiou koncertu v Dome umenia 15. júla 2021. Príťažlivý program ponúkli košickí filharmonici s výnimočnými hosťujúcimi umelcami.

Lákavé boli diela impresionistov francúzskej hudby Gabriela Faurého a Georga Bizeta s hosťujúcim slovinským dirigentom Markom Letonjom, ako aj výber z diela Richarda Wagnera s hosťujúcim sólistom z Prahy, obdivuhodným basbarytonistom svetového mena Adamom Plachetkom. Aj z názvu koncertu „Majstri speváci norimberskí“ vyplynula obsahová podstata a umelecký zámer programu.

Košická hudobná jar, 2021, Marko Letonja, Štátna filharmónia Košice, foto: Dávid Hanko

Orchester košickej filharmónie sa s dirigentom Markom Letonjaom stretol po prvý raz, jeho životopis prezrádza mnohé čestné posty v európskych symfonických orchestroch a dnes je generálnym hudobným riaditeľom filharmónie v Brémach, čestným dirigentom Tasmánskeho symfonického orchestra a šéfdirigentom orchestra Philarmonique de Strasbourg. Bola tu príležitosť spoznať umelca mimoriadnych kvalít, rozvážneho, presne reagujúceho a v dynamike rozmanito cítiaceho bez preexponovaného pódiového výkonu, ale s veľkým, všeobjímajúcim gestom sympatického majstra.

Prečítajte si tiež:
Štartuje 65. ročník Košickej hudobnej jari
65. Košická hudobná jar sa začala „letným“ programom

Na úvod zaznela koncertná suita Pelléas et Mélisande, 80. dielo Gabriela Faurého (1845 –1924), ktoré vytvoril k inscenácii Maurica Maeterlincka na premiéru v Londýne. Prejavila sa tu obsahová rozmanitosť a pochopenie pre pokojné, až snivé meditácie, v hravej časti Fileuse zaznelo klokotanie tkáčskej hry, populárna Sicilienne vynikala tanečnosťou, tragický tón a smútok záverečnej Mélisandinej smrti zapôsobil prenikavo a účinne.

Viac šťastia a optimizmu priniesla skladba Georga Bizeta (1838 – 1875), štvorčasťová suita Arlesanka, č.1. Zaujali lesné rohy, drevené dychové nástroje, krásne fagotové vstupy, rozsiahle dynamické plochy. Zmeny rytmu, sóla violončiel a súhra viacerých nástrojov v celku vyzneli jednotne a s veľkým ohlasom.

Košická hudobná jar, 2021, Marko Letonja, Štátna filharmónia Košice, foto: Dávid Hanko

Hudba Richarda Wagnera je dnešnej generácii poslucháčov i záujemcov o operu a hudbu 20. storočia veľmi dobre známa. Je náročná pre interpretov nielen obsahom ale i hudobným výrazom, skĺbením podstaty diela s jeho tradíciami, väzbami a účinkom. Nie každý mal možnosť zoznámiť sa s centrom Wagnerovho umenia, festivalovým divadlom v nemeckom Bayreuthe, preto sme privítali každú príležitosť spoznať umelca a jeho výkon pri prezentácii tohto velikána hudby a najmä opery.

Už Predohra k opere Majstri speváci norimberskí upútala svojou monumentalitou, šírkou znejúceho mnohohlasu a pôvabom nástrojov znejúcich vo svojej rozsiahlej kráse. Dirigent bol elegantným a zanieteným tvorcom plynúceho toku hudby. Kvalita, s akou uchopili svoje party lesné rohy, violy, klarinety, flauty a ďalšie nástroje, musela svojou virtuozitou nadchnúť aj samotného dirigenta.

Košická hudobná jar, 2021, Adam Plachetka, Marko Letonja, Štátna filharmónia Košice, foto: Dávid Hanko

Nasledujúci Monológ hlavnej postavy Hansa Sachsa z 2. dejstva opery Majstri speváci norimberskí predstavil sólistu Adama Plachetku. Doniesol nový dych, nové myšlienky, predstavil osobu básnika a remeselníka v predvečer osláv sv. Jána, sviatku celého Norimbergu, pretlmočil nádhernú oslavu prírody a jarného prebúdzania.

Po dramaticky klenutej predohre k 3. dejstvu zaznel Plachetkov významný výstup, ária, monológ Hansa Sachsa z 3. dejstva so svojou filozofiou hľadania zmyslu vlastného života a vzápätí vyvrcholenie a finále opery. Monológ Hansa Sachsa „Nepodceňujte našich majstrov“ presvedčil, že Wagner tu „vysvetľuje“, akí dôležití sú pre nemeckú históriu a kultúru majstri speváci združení do cechov, vytvárajúc povedomie nemeckého umenia.

Plachetkov prekrásny tón, farba, sústredená línia a hrdinský basbarytón zaujali. Stálym legatovým znením bez najmenších výkyvov a v súlade s orchestrom umelci pretlmočili obsah diela.

Autor: Lýdia Urbančíková

Písané z koncertu 15. 7. 2021

Majstri speváci norimberskí
Košická hudobná jar
Domu umenia Košice
15. júla 2021

Štátna filharmónia Košice
Marko Letonja
, dirigent
Adam Plachetka
, basbarytón

G. Fauré: Pélleas a Mélisanda, koncertná suita, op. 80
G. Bizet
: Arlesanka, suita č. 1
R. Wagner
: Majstri speváci norimberskí – výber z opery
Predohra k opere
Monológ Hansa Sachsa z 2. dejstva
Predohra k 3. dejstvu
Monológ Hansa Sachsa a finále z 3. dejstva

www.sfk.sk

Archív Košická hudobná jar

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Zdieľať:

O autorovi

Lýdia Urbančíková
muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024