Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

18. novembra 2015 Ľudovít Vongrej Sezóna 2015/2016

Matiné ŠKO v Žiline predstavilo deťom a ich rodičom Smetanovu Predanú nevestu

Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina, Predaná nevesta pre deti, J. Ivaška, J. Pehal, E. Melichaříková, L. Hacek, D. Simandl, ŠKO Žilina, foto: Roderik Kučavík
Veľkosť písma
A
A
A
Žilina – V nedeľu 15. novembra 2015 uviedol Štátny komorný orchester Žilina pod taktovkou dirigenta Daniela Simandla skrátenú a veku detského diváka prispôsobenú verziu jednej z najznámejších českých opier, Predanej nevesty od Bedřicha Smetanu. Bolo to už štvrté pokračovanie cyklu opier svetového repertoáru v úprave pre deti v rámci matiné Štátneho komorného orchestra Žilina.

Ide o čin viac než záslužný nielen z hľadiska výchovy detského diváka k opere, ale aj z hľadiska dostupnosti tohto žánru v meste Žilina, kde nie je iná možnosť návštevy živého operného predstavenia, ak neberieme do úvahy kinoprenosy opier a baletu do ôsmich slovenských kín CINEMAX (vrátane Žiliny).

Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina, Predaná nevesta pre deti, Jaroslav Pehal (Kecal), Eva Melichaříková (Mařenka), Daniel Simandl, dirigent, foto: Roderik Kučavík
Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina,
Predaná nevesta pre deti,
Jaroslav Pehal (Kecal), Eva Melichaříková (Mařenka), Daniel Simandl, dirigent,
foto: Roderik Kučavík

Takmer vypredaná sála Domu umenia Fatra sa zaplnila divákmi všetkých vekových kategórií, od najmenších detí až po starých rodičov. Smetanova hudba a svetoznáme melódie – ako dvojspev Jeníka a Mařenky „Věrné milování“, či známy komický duet Kecala a Jeníka „Znám jednu dívku, ta má dukáty“ si aj po 150 rokoch, ktoré čoskoro ubehnú od svetovej premiéry Predanej nevesty – získali srdcia žilinského publika.

Zaujímavosťou bolo, že kvôli zrozumiteľnosti deja nahradili inscenátori recitatívy hovorenými dialógmi postáv, čo zodpovedá duchu pôvodnej verzie Predanej nevesty, ktorú neskôr skladateľ viackrát upravil.

Ústredná dvojica mladých interpretov – Jeník a Mařenka, prišli tentoraz ako sa v opere spieva: „až z moravských hranic…“ Mařenku spievala česká sopranistka Eva Melichaříková, Jeníka sa zhostil síce slovenský, ale v Českej republike pôsobiaci tenorista Lukáš Hacek. Komickú postavu Vaška – v tejto verzii zasekávajúceho sa robota na diaľkové ovládanie – zahral a zaspieval Jozef Ivaška ml., Kecala stvárnil Jaroslav Pehal. Hral Štátny komorný orchester Žilina, pod taktovkou Daniela Simandla. Predstavenie moderoval známy slovenský herec Martin Vanek, ktorý sa na Slovensku najviac venuje popularizácii opery a klasickej hudby pre detských divákov, ale aj ich rodičov.

Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina, Predaná nevesta pre deti, Martin Vanek, moderátor, foto: Roderik Kučavík
Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina,
Predaná nevesta pre deti,
Martin Vanek, moderátor,
foto: Roderik Kučavík

Iniciátorom a zároveň aj režisérom projektu je Jaroslav Pehal, člen Viedenskej štátnej opery. Spoločným menovateľom ich inscenácií je radosť z hudby, ktorú sprostredkúvajú hlavne najmladším poslucháčom, ale nielen im, nenásilným, hravým a veku primeraným spôsobom.

Jaroslav Pehal, foto: Filip Modify
Jaroslav Pehal,
foto: Filip Modify

,,Som veľmi rád, že už po štvrtýkrát sme mohli vďaka spolupráci s vynikajúcim Štátnym komorným orchestrom Žilina uviesť pre detské publikum skrátenú verziu svetoznámej opery. Po dvoch Mozartoch a minuloročnom Nápoji lásky G. Donizettiho to tentoraz bola Predaná nevesta Bedřicha Smetanu. Tento titul ma zaujal nielen preto, že sa blíži 150. výročie jeho úplne prvého uvedenia, ale najmä preto, že táto opera sa spieva v origináli v češtine. V rámci našich aktivít pre deti všetky talianske a nemecké opery uvádzame v slovenskom preklade, ktorý je neraz pre spevákov „krkolomný“, najmä ak má byť zaspievaný zreteľne a zrozumiteľne. Je však mimoriadne dôležité, aby bol text a tým aj dej opery pre deti priamo vnímateľný, bez titulkov a zbytočných vysvetliviek – to je prvoradá podmienka našich projektov. Predanú nevestu sme však mohli ponechať v origináli, veď jej jazyk je nám stále blízky, akurát sme doplnili hovorené dialógy postáv kvôli lepšiemu pochopeniu a pohyblivosti deja v slovenskom jazyku.

Nádherná až zvukomalebná Smetanova hudba sa dala krásne využiť a režijne podčiarknuť hereckou akciou postáv. Bolo zaujímavé sledovať priame reakcie tých najmenších detí na zvuk orchestra, ako mnohé deti rytmicky gestikulovali, ako vnímali herectvo a gestá spevákov vychádzajúce z hudby, ako rytmicky tlieskali do dynamicky gradujúceho finále opery. Všimol som si dokonca, že niektorí starí rodičia si pospevovali s nami slávne duetto „Znám jednu dívku, ta má dukáty…“. A tu sme pri koreni veci: máme tu stále ešte žijúcu generáciu ľudí, ktorí tieto slávne operné melódie nielenže poznajú ale dokonca si ich aj pospevujú! A krásne na tom je hlavne to, že privedú svoje vnúčence na predstavenie, aby im ukázali hudbu, ktorú sami milujú. To je zaiste tá najlepšia forma výchovy k hudbe a k estetickým hodnotám.

Moja vďaka patrí kolegom spevákom. Som veľmi rád, že s nami spoluúčinkovala „originálna“ Mařenka Evy Melichaříkovej, mladej speváčky, ktorá pochádza z Moravy, študovala však v Bratislave a momentálne hosťuje v Štátnej opere v Banskej Bystrici. Z Brna za nami prišiel mladý slovenský tenorista Lukáš Hacek, ktorý sa vynikajúco zhostil postavy Jeníka a všetko s nami zvládol doslova na jednu skúšku a jednu generálku – a to všetko v jeden deň spolu s predstavením. Som rád, že som sa po rokoch stretol na pódiu aj so svojim bývalým spolužiakom z Konzervatória – s Jozefom Ivaškom, ktorý spieval Vaška – v našej verzii sa musel „obetovať“ – a urobiť zo seba zasekávajúceho sa robota…v montérkach…u detí to však zaberalo fantasticky, hlavne keď ich naháňal po javisku pri hre na „slepú babu“. Moja veľká vďaka patrí Štátnemu komornému orchestru Žilina, ktorý sa pod taktovkou dirigenta Daniela Simandla predstavil vo vynikajúcej forme a ďakujem aj moderátorovi Martinovi Vanekovi, ktorý skvele moderuje podujatia približujúce klasickú hudbu deťom.“, povedal pre Opera Slovakia Jaroslav Pehal.

Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina, Predaná nevesta pre deti, Martin Vanek, moderátor, Eva Melichaříková (Mařenka) a deti, foto: Roderik Kučavík
Nedeľné matiné pre deti a rodičov v ŠKO Žilina,
Predaná nevesta pre deti,
Martin Vanek, moderátor, Eva Melichaříková (Mařenka) a deti,
foto: Roderik Kučavík

Účinkujúcimi na projektoch opier v úpravách pre deti sú prevažne absolventi Konzervatória a VŠMU v Bratislave. Mladí umelci majú za sebou už niekoľko projektov. V roku 2006 uviedli veselú spevohru v jednom dejstve od 12-ročného Wolfganga Amadea Mozarta Bastien a Bastienka. Od salzburského rodáka pripravili na jar 2012 aj detskú verziu opery Čarovná flauta. Z obdobia belkanta predstavili detskému divákovi v roku 2014 Donizettiho Nápoj lásky a 15. novembra 2015 uviedli v Žiline svoju novinku, Predanú nevestu Bedřicha Smetanu pod taktovkou dirigenta Daniela Simandla.

Nápoj lásky v ŠKO Žilina, foto: Roderik Kučavík
Nápoj lásky v ŠKO Žilina, 2014
foto: Roderik Kučavík

Predstavenia mladí umelci hrajú na základných a stredných školách, v kultúrnych domoch, ale svet opery predstavujú aj najmenším deťom v materských školách. V roku 2009 spolupracovali pri predstavení Bastien a Bastienka aj so súborom starej hudby Musica Aeterna pod vedením Petra Zajíčka. Účinkovali v rámci festivalu „Mozartovy děti 2011“ vo Filharmónii Brno a od roku 2012 pravidelne spolupracujú so Štátnym komorným orchestrom Žilina, kde v rámci cyklu Matiné pre rodičov s deťmi uviedli všetky doteraz pripravené operninscenácie.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Zdieľať:

O autorovi

Ľudovít Vongrej
šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024