Známe pod značkou Iuventus Canti, alebo Medzinárodná spevácka súťaž Imricha Godina, sa jediné merateľné hľadanie talentov v danom umeleckom odbore, ktoré dokázalo odolávať rôznym nástrahám, blíži k štvrťstoročnému jubileu. 24. ročník sa uskutočnil 24. až 28. apríla 2023 vo Vrábľoch, rodisku svetoznámeho tenoristu Imricha Godina.
Keď je súťaž s medzinárodným dosahom zaštítená menom známej osobnosti, znamená to pre ňu bonus v rozpoznateľnosti. Obrovská škoda, že Slovensko tak ľahkovážne, po dvoch úspešných ročníkoch, dávno prepáslo rodiace sa spevácke zápolenie s menom Lucie Popp v hlavičke. V režime bienále máme renomovanú Medzinárodnú spevácku súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, tá však už zaznamenala výpadky a v tomto roku sa posúva na október. O žilinskej súťaži, krytej menom Rudolfa Petráka, keďže nie je medializovaná, veľa nevieme.

Možno rokmi už meno Imricha Godina v pamäti najmä mladšej generácie vybledlo. Na pripomenutie, okrem iných úspechov, spomeniem vyše 120 večerov vo Viedenskej štátnej opere (pod menom Emmerich Godin) v druhej polovici tridsiatych rokov. Neskôr pôsobil v košickej opere a svoju kariéru zavŕšil ako uznávaný vokálny pedagóg na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.
Prečítajte si tiež:
Slávny Imrich Godin
Že tradícia medzinárodnej súťaže v ani nie deväťtisícových Vrábľoch, neveľkom meste nitrianskeho okresu, sa už bezmála štvrťstoročie udržiava v pravidelnej periodicite napriek neľahkým podmienkam (prerušil ju jediný pandemický rok 2020), je zásluhou organizátora, Základnej umeleckej školy Imricha Godina a hlavne jej dlhoročného zanieteného riaditeľa Jozefa Vrábla. A v neposlednom rade aj vyhlasovateľa súťaže, ktorým je Ministerstvo školstva SR. Iuventus Canti spolupracuje s Európskym združením hudobných súťaží mládeže EMCY, čím sa udržiava v medzinárodnom povedomí.

Súťaž je špecifická tým, že otvára možnosť odhaľovať rodiace sa talenty aj v troch detských kategóriách do osemnástich rokov. Ďalšie štyri sú už rozdelené na ženské a mužské, otvorené sú až do tridsiatich piatich rokov, pričom rozhraním medzi nimi je dovŕšenie 24. narodenín. Za zamyslenie by azda stála istá úprava kategórií s najvyššími číslami, vzhľadom na poznatky z praxe, ukazujúce na možnú zrelosť umelcov aj v skoršom, ako deliacom veku.
Súťažou Iuventus Canti prešlo počas jej histórie množstvo účastníkov a s nejedným menom sa dnes stretávame aj na poprednejších zahraničných scénach. Ak si vezmeme len ostatné desaťročie, tak zo slovenských laureátov žiaria okrem iných mená Slávky Zámečníkovej, Evy Bodorovej či Michaely Šebestovej. Zo zahraničných sú to napríklad Chorvát Matija Meić, či Poliaci Adam Kutny, Albert Memeti, Paweł Trojak či David Roy.

V aktuálnom ročníku rozhodovala päťčlenná porota, zastúpená Slovenskom, Českom, Poľskom a Ukrajinou, ktorej predsedal tenorista a pedagóg Miroslav Dvorský. Za hostiteľskú krajinu v nej zasadala aj Dagmar Podkamenská Bezačinská, vedúca Katedry spevu na VŠMU. Počet účastníkov súťaže bol údajne v tomto roku nižší, pričom už tradične popri slovenských a českých adeptoch bolo najhojnejšie zastúpené Poľsko.
Zameriam sa na Koncert víťazov dvoch najvyšších kategórií (ženy a muži vo veku od 24 do 35 rokov), ktorý sa uskutočnil 28. apríla vo veľkej sále Mestského úradu Vráble. Diplomy, spojené s finančnou dotáciou, odovzdávali riaditeľ súťaže Jozef Vrábel, predseda poroty Miroslav Dvorský a mladý primátor mesta Viktor Németh.
Medzi troma ženskými laureátkami, zhodou okolností všetko sopránmi, neboli na rozdiel od mužov priepastné kvalitatívne rozdiely. Výkony, ktoré podali na záverečnom koncerte, možno hodnotiť ako slušné a sľubné. Tretiu cenu získala poľská študentka z Hudobnej akadémie v Katoviciach Monika Radecka. Zo súťažných čísel si vybrala záverečnú áriu Liù „Tu che di gel sei cinta“ z Turandot od Giacoma Pucciniho. Ocenil som, že jej podanie malo náležitú mieru dramatickosti, tón znel vyrovnane v polohách a frázovanie bolo štýlové.


Na druhom mieste zakotvila Slovenka Katarína Kurucová, ktorej nevšedný dramaticko-koloratúrny soprán je už známy z viacerých súťaží. Škoda len, že výber árie Rosiny „Una voce poco fa“ z Barbiera zo Sevilly od Gioachina Rossiniho nebol vhodný. Ukázala len časť svojho umenia (tmavý timbre, istotu výšok a čiastočne koloratúr), no daný part si vyžaduje absolútne precízne vyspievanie všetkých drobných nôt, nie kĺzanie po nich, aj v strednej polohe.
Palmu víťazstva si medzi ženami odnáša do Poľska Aleksandra Blanik (tiež z katovickej akadémie z triedy Ewy Biegas), ktorá si vybrala áriu Leonory „Pace, pace, mio Dio!“ zo 4. dejstva Verdiho Sily osudu. Síce zatiaľ nepredstavuje skutočný dramatický soprán a jej timbre je skôr svetlejší, no je vyzbrojená zdatnou technikou, intonuje čisto a má potrebnú legatovú kultúru.


Medzi mužmi v najstaršej kategórii bola tretia a druhá cena udelená – podľa výkonov na koncerte, no nevylučujem, že v súťaži sa im darilo lepšie – skôr z milosti. Poľský basista Marcin Konopacki z cyklu Biblických piesní od Antonína Dvořáka si vybral „Oblak a mrákotu“, no nielenže mu nebolo rozumieť, ale ani jeho hlasový materiál zatiaľ nevykazuje kvalitu hodnú ocenenia.
Ária Sarastra „O Isis und Osiris“ z Čarovnej flauty od Wolfganga Amadea Mozarta je chúlostivým číslom, preverujúcim nielen rozsah interpreta najmä smerom k tmavým hĺbkam, ale rovnako mozartovský interpretačný štýl. Hlas Maroša Gápu (Slovensko) je zatiaľ nevybrúsený a o frázovaní ťažko vôbec hovoriť.

Čo obaja basisti ostali dlžní, to nadmieru vynahradil najhodnotnejší výkon celého koncertu, ktorým potešil v Poľsku študujúci (alebo už vyštudovaný?) ukrajinský barytonista Viktor Yankovskyi. Jeho autentický prednes árie titulného hrdinu z opery Bogdan Chmelnytskyi („Nich bezzoriana“) od ukrajinského skladateľa Konstantyna Dankevicha (1905 – 1984) bol po každej stránke strhujúci.
Technicky kompaktne znejúci barytón má podmanivo kovovú farbu, plynulo prepojené registre, imponujúci výraz. Je to hlas i javiskový zjav pripravený do operného života (už spieval vo Veľkom divadle v Łodži), o ktorého by sa mohli zaujímať aj slovenské súbory. Kým je ešte finančne dostupný.

Pred oficiálnym ukončením koncertu sa k publiku ešte raz prihovoril Jozef Vrábel, aby si s podlomeným hlasom zaspomínal na predčasne zosnulého klaviristu, skladateľa, pedagóga, publicistu, dramaturga a dlhoročného blízkeho spolupracovníka súťaže Iuventus Canti Petra Hochela, ktorý nás vo veku 46 rokov nečakane opustil 28. marca 2023. Po pietnej minúte ticha zaznela v podaní účastníčky súťaže a držiteľky jedného z čestných uznaní Jany Margovej a klaviristky Júlie Grejtákovej dojemná duchovná skladba Ubi Caritas z pera Petra Hochela.
Medzinárodná spevácka súťaž Imricha Godina má za sebou 24. ročník. Keďže som tri predchádzajúce nesledoval, nedokážem posúdiť trend ich úrovne. Napriek tomu si myslím, že tri ženské laureátky môžu mať budúcnosť vo svojich rukách. Mužský víťaz ju má takmer istú. A Iuventus Canti vo Vrábľoch sa môže tešiť o rok na svoje štvrťstoročné jubileum.
Autor: Pavel Unger
písané z koncertu víťazov 28. 4. 2023
viac o súťaži na www.iuventuscanti.com
video
Koncert víťazov je zaznamenaný vo videu Iuventus Canti 2023, 5. deň, začiatok cca 2. h 22. min. 20. sekunda.
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.